Permalänk
Avstängd

Gigabyte r9 390?

Åsikter gigabyte r9 390 G1 gaming vs sapphire ?

Sapphire är billigare och har läst diverse kommentarer om att sapphire har bäst kylare av alla. Sedan ser jag ofta sapphire msi asus nämnas i diskussioner gällande 390 men aldrig gigabyte.

Gigabyte har ju semipassiva fläktar tex.

Vad tycker ni? Vad är eran åsikt och vad baserar ni den på?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tilted0113:

Åsikter gigabyte r9 390 G1 gaming vs sapphire ?

Sapphire är billigare och har läst diverse kommentarer om att sapphire har bäst kylare av alla. Sedan ser jag ofta sapphire msi asus nämnas i diskussioner gällande 390 men aldrig gigabyte.

Gigabyte har ju semipassiva fläktar tex.

Vad tycker ni? Vad är eran åsikt och vad baserar ni den på?

Ser ingen anledning varför du skulle ta detta kort framför Sapphires, då det senare verkar vara billigare.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

För att sapphire är enormt och jag bygger i mITX. Spel utrymmet är 1cm. Så av den anledningen vill jag höra vad folk tycker om just gigabytes 390

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tilted0113:

För att sapphire är enormt och jag bygger i mITX. Spel utrymmet är 1cm. Så av den anledningen vill jag höra vad folk tycker om just gigabytes 390

Skickades från m.sweclockers.com

Så varför inte skriva detta? Men G1:an är ingen liten sak den heller så där är väl MSi ett bättre val om du är rädd för platsbrist.

Jag kör ett liknade scenario och har knappt en halv centimeter tillgodo i ett FD Define 3 chassi, och det funkar alldeles utmärkt. Är dock ett nVidiakort som inte är lika varm/strömhungrigt vilket ju är en hjälp.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kom ihåg också att gigabyten är 'voltage locked'

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Så varför inte skriva detta? Men G1:an är ingen liten sak den heller så där är väl MSi ett bättre val om du är rädd för platsbrist.

Jag kör ett liknade scenario och har knappt en halv centimeter tillgodo i ett FD Define 3 chassi, och det funkar alldeles utmärkt. Är dock ett nVidiakort som inte är lika varm/strömhungrigt vilket ju är en hjälp.

Ursäkta mig. Kunde varit mycket tydligare såklart.

Grejen är att jag försöker bygga allt så tystgående som möjligt. Och där tror jag sapphire är bättre enligt vad jag läst. Jag har dock inte hittat något bra test som jämför olika tillverkare av kortet med temp, dB osv.

Och enligt specifikationerna klarar chassit gpu upp till 320 mm och sapphire är 301(?) om jag minns rätt eler tom 308mm.. Jag vet inte hur dom räknar detta heller om sladdarna sitter på sidan av kortet osv blir det ju svårt.

Som sagt.. Svårt att bestämma mig. Vill ha ett så tystgående gfx som möjligt i den klassen och det verkar vara sapphire r9 390 om jag inte läst fel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

@tilted0113:

Välj efter tycke pris och storlek (om du har mITX).

Problemet med folk är att dom rekommenderar bara det dom har köpt själva.
Eftersom Gigabyte var sent in i leken (butiken) så kommer folk rekommendera dig Shapphire eller MSI då dom funnits längre.

Personligen så tycker jag tycker jag det ser läckert ut så om det inte skiljer för många hundra så hade jag nog valt Gigabyte.

Köpte själv ett MSI 390x (innan jag bytte till team grön igen), brummade en hel del när man drog upp volten, dock har jag ju inga 390x kort att jämföra med.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tilted0113:

Åsikter gigabyte r9 390 G1 gaming vs sapphire ?

Sapphire är billigare och har läst diverse kommentarer om att sapphire har bäst kylare av alla. Sedan ser jag ofta sapphire msi asus nämnas i diskussioner gällande 390 men aldrig gigabyte.

Gigabyte har ju semipassiva fläktar tex.

Vad tycker ni? Vad är eran åsikt och vad baserar ni den på?

Nano?
litet kort byggt med grym prestanda

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flopper:

Nano?
litet kort byggt med grym prestanda

Kostar på tok för mycket..

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Avstängd

Blir galen.

Witcher 3 i full HD (min tv som skärm) på Ultra.

Så tystgående kort som möjligt.

Vilka 2 kort skulle ni rekommendera?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

Har ett MSI och det låter lite för mycket i load tycker jag... Så om sapphires är tystare kanske du borde satsa på det. Alternativt ett 970 som bör vara betydligt tystare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tilted0113:

Blir galen.

Witcher 3 i full HD (min tv som skärm) på Ultra.

Så tystgående kort som möjligt.

Vilka 2 kort skulle ni rekommendera?

Sapphire 390 (eller 390x). Punkt!