Antivirus gratis version, Avg eller Avast ??

Permalänk
Medlem

Aldrig haft virusproblem genom alla år, åtminstone inte några som AV hjälpt mot.
Kört med och utan antivirus. Har då och då slängt in något AV för att testköra och det har alltid varit tomt eller visats som tomt (även om något varit där).

De gånger någon form av skit har kommit in har jag själv upptäckt det och AV har inte kunnat rå på det. Dvs, manuellt arbete och/eller specialverktyg för att ta bort en specifik mask/malware eller vad det nu varit.

Däremot har antivirusprogrammen gett mig massor av false positives genom åren. Hindrat mig från att köra säkra rena filer jag vill använda. Dragit ner prestandan i datorn markant, i synnerhet för IO.

MSE är nog det enda antivirusprogrammet som inte provocerat mig till tusen. Men o andra sidan tycker jag inte det hjälper mer eller mindre än något annat. Klagar på false positives ibland och that's it. Och visst, jag har sett att det inte får höjdarresultat i testerna, o andra sidan är det svårt att avgöra om testerna på något sätt är relevanta för mitt användarmönster eller de kommande hot som kan dyka upp.

Oavsett, antivirusprogram är generellt osäkra program som ger en bra mycket större attackyta mot din dator. Det kan vara värt att tänka på när man slänger in valfritt tredjeparts antivirus. Du har nu installerat en blacklist mot ett antal dåliga program, men du har också gett en ny attackvektor mot din maskin.

Jag rekommenderar alla att läsa igenom vilken hög med skit de flesta antivirusprogram är ur säkerhetssynpunkt:
https://www.syscan360.org/slides/2014_EN_BreakingAVSoftware_J...

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Keeper of Traditions

Allt från "MSE är toppen" till att antivirus är onödiga och skadliga... Jag ger upp!

Raderat meme
Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Det tvivlar jag på att du gör dunderklumpen
Du har skrivit i alla AV trådar sen urminnes tider ang MSE, ser inte att det skulle sluta här

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av JimmieSan:

Det tvivlar jag på att du gör dunderklumpen
Du har skrivit i alla AV trådar sen urminnes tider ang MSE, ser inte att det skulle sluta här

Så är det nog Trägen vinner, eller vad brukar man säga?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Malwarebytes!

Visa signatur

1TB Western Digital Green | 120gb Intel 530 SSD | HyperX Fury 8gb 1600MHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | Gigabyte GTX 980 G1 Gaming | Fractal Design Define R4 | Fractal Design Integra M 550W | ASUS Z97-A | Intel Core i5 4690k | Windows 10

Permalänk
Medlem

Avira har fungerat väldigt bra för mig. Blev trött på både AVG och Avast.

Permalänk
Medlem

MSE/Windows Defender och Common Sense 2015. Malwarebytes någongång då och då om du får tråkigt (ca 1 gång i månaden).

Kör detta på min och alla bekantas datorer och allt flyter på bra.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Allt från "MSE är toppen" till att antivirus är onödiga och skadliga... Jag ger upp!

Tycker det är mer skrämmande att tråden inte slutade efter detta utmärkta inlägget ifrån CeciliaB:

Skrivet av CeciliaB:

Bedöm själv resultatet på dessa tre välrenommerade testorganisationer:
http://www.av-comparatives.org/
https://www.virusbtn.com/vb100/rap-index.xml
https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Sen finns det ju redan flera trådar om val av antivirusprogram i år.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av lambdan:

MSE/Windows Defender och Common Sense 2015. Malwarebytes någongång då och då om du får tråkigt (ca 1 gång i månaden).

Kör detta på min och alla bekantas datorer och allt flyter på bra.

Flyter det på bra så har angriparen lyckats....

Raderat meme
Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tycker det är mer skrämmande att tråden inte slutade efter detta utmärkta inlägget ifrån CeciliaB:

Tack

Själv tycker jag att det är fascinerande att så många i 5 dagar skriver om sina egna erfarenheter av antivirusprogram utan ett enda svarsinlägg av trådskaparen och dessutom kan upprepa samma sak två månader senare när nästa person ställer en fråga om antivirusprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Tack

Själv tycker jag att det är fascinerande att så många i 5 dagar skriver om sina egna erfarenheter av antivirusprogram utan ett enda svarsinlägg av trådskaparen och dessutom kan upprepa samma sak två månader senare när nästa person ställer en fråga om antivirusprogram.

Precis. Det borde finnas någon sorts spärr gällande just antivirus-trådar, så att andra blir tvingade att skriva i redan existerande "vilket är det bästa antiviruset"-trådar.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Airikr:

Precis. Det borde finnas någon sorts spärr gällande just antivirus-trådar, så att andra blir tvingade att skriva i redan existerande "vilket är det bästa antiviruset"-trådar.

Det finns redan, regel 2.2.

Edit: att den inte följs av användare eller påtvingas av moderatorer är en annan femma.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det finns redan, regel 2.2.

Edit: att den inte följs av användare eller påtvingas av moderatorer är en annan femma.

Ja, det vet jag, men nu pratar jag om en funktion som spärrar sådana trådar helt. Eller såhär: om det redan finns en eller flera trådar som har samma titel eller snarlikt innehåll, så blir man varnad och får upp en lista med liknande trådar. Precis som på Stack Overflow, eller som på Degoos kontaktsida.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Airikr:

Ja, det vet jag, men nu pratar jag om en funktion som spärrar sådana trådar helt. Eller såhär: om det redan finns en eller flera trådar som har samma titel eller snarlikt innehåll, så blir man varnad och får upp en lista med liknande trådar. Precis som på Stack Overflow.

I ett forum är man nog inte så sugen på att börja implementera funktioner som kanske begränsar aktiviteten (som man är helt beroende av), det är lite skillnad mot SO.

Men men, offtopic blir det och lättast är nog bara att anmäla och gå vidare som vanligt...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

I ett forum är man nog inte så sugen på att börja implementera funktioner som kanske begränsar aktiviteten (som man är helt beroende av), det är lite skillnad mot SO.

Men men, offtopic blir det och lättast är nog bara att anmäla och gå vidare som vanligt...

Så sant så, men det här med antalet antivirus-trådar börjar bli löjligt nu... och långdraget, så något måste ju göras, tycker jag.

Jag anmälde tråden för ett par dagar sedan.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

finns den som gratis antivirus eller menar du Malware remover ?

Nej, det finns inte. Ber om ursäkt för att tala osanning :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Tack

Själv tycker jag att det är fascinerande att så många i 5 dagar skriver om sina egna erfarenheter av antivirusprogram utan ett enda svarsinlägg av trådskaparen och dessutom kan upprepa samma sak två månader senare när nästa person ställer en fråga om antivirusprogram.

Inget hände under första dagen och så påbörja jag ett nytt jobb som jag lagt all min tid på.

Så har du förklaringen varför jag ej haft tid att kolla vad som hänt och att tråden verkligen kommit igång.

Märker iallafall att jag borde hitta en ersättare till Avg som är på datorn nu och att kanske inte Avast är första valet utan att man borde testa något annat och vad det blir är frågan.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Körde Avast på den tiden jag brydde mig om min säkerhet på datorn och var väldigt nöjd!

Nuförtiden kör jag bara malwarebytes och scannar efter reklamtrams eftersom jag inte laddar ner torrents eller besöker suspekta facebook länkar osv.. spelar och kollar sweclockers och gmail helt enkelt

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Ingen tror väl att MSE är bäst, men det är Good Enough(tm). Som nån annan sa så är problemet idag malware snarare än antivirus, och då behövs nåt i stil med malwarebytes, INTE ett traditionellt antivirusprogram. Gratisversionen för dem som har lite koll, och betalvesionen med realtidsscanning för datornovisen som klickar på allt (=min mamma och pappa).

Kan bar hålla med om MSE.

Ja jag lägger in MSE på alla legala windows maskiner jag fixar. Varför? Jo för det bekymrar inte användaren ett dugg, håller sig updaterat med windows update och ja hitills har dom maskinerna aldrig behövt servas igen pga mjukvara i alla fall och jag har gjort så från Vista maskiner och framåt.

Avasta körde jag innan, kan bara säga att folk hör av sig ganska exakt ett år efteråt och ber mig omregistrera det igen för dom "kan inte", deras sätt att säga att dom är så jävla lata att dom inte kan regestrera sin e-mail för ett års fri licens, tom min MOR klarar av detta dock kör dom numera MSE och är nöjda. Så ja för idioter så är det MSE som gäller för folk i dag är så lata och slappa att igen vill bekrymra sig med att updatera varken OS eller Virusprogram så därför automatiserar jag ALLT detta vid en nyinstallation. Typ varje lördag på kvällen uppdateras OS och Virusprogram.

Själv kör jag Linux och skiter fullständigt i vad folk tycker om windows och antivurusprogram, jag vet bara vad jag måste göra pga hur vanliga svenssons fungerar så att systemet inte behöver komma tillbaks till mig månad efter månad för service.

Tyvärr finns det folk som kan sabba precis ALLT men som sagt sådana människor är ovarsamma med allt dom gör i sitt liv oavset så där finns det inget hopp.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Oliver91:

Körde Avast på den tiden jag brydde mig om min säkerhet på datorn och var väldigt nöjd!

Nuförtiden kör jag bara malwarebytes och scannar efter reklamtrams eftersom jag inte laddar ner torrents eller besöker suspekta facebook länkar osv.. spelar och kollar sweclockers och gmail helt enkelt

Sweclockers har reklam, alltså bör man skydda sig.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Avira har fungerat väldigt bra för mig. Blev trött på både AVG och Avast.

Ska testa detta också tror jag och sedan göra en bedömning om hur det fungerar.

Annars blir det att pröva Comodo

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Sweclockers har reklam, alltså bör man skydda sig.

inte om man är en elaking som har en liten "gul" remsa i toppen som säger något om adblock

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Kört med Bullguard i flera år, suveränt.
Dem brukar ha kampanjer så det blir nästintill gratis.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Testar Eset AV9 nu, avskyr internet security suites som ska ha 918239812389 saker igång personligen.

Avskyr Avira, AVG, Avast personligen (bara kört free på alla dock)

De jag gillar med MSE är fortfarande att det är lightweight, det ligger tyst utan något störande. Och framförallt det är extremt enkelt att välja allow på en fil som är false positive.
Om MSE faktiskt hade varit bra utöver det hade jag lätt betalat för det.
Vissa AV bara rensar skiten direkt, eller måste man in och krångla för att göra exceptions för att kunna starta filen osv. Sådana AV åker ur direkt.
Och massa reklam i programen för deras extra skräp är bara störande.

Har free beta test till december, efter det får man la se
Antingen MSE, Betala för ESET då jag gillar det bäst av alla AV om jag "måste" ha ett. Eller så åker alla AVs ut och kör min malware scan då och då samt 1 time virus scans som alltid fungerat bra innan

Permalänk
Medlem

Malwarebytes eller BitDefender !

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Oliver91:

inte om man är en elaking som har en liten "gul" remsa i toppen som säger något om adblock

Så vitt jag vet gömmer den bara reklamen efter att allt laddats, den stoppar ingenting från att nå datorn?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Så vitt jag vet gömmer den bara reklamen efter att allt laddats, den stoppar ingenting från att nå datorn?

Det beror väl helt på vad du kör för reklamblockerare, många blockerar innehållet – annars skulle man spendera en stor del av tiden på att ladda hem grejer som man aldrig ser och dessutom skulle du då bli spårad, vilket man vill slippa om man blockerar reklam.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Petterk:

Det beror väl helt på vad du kör för reklamblockerare, många blockerar innehållet – annars skulle man spendera en stor del av tiden på att ladda hem grejer som man aldrig ser och dessutom skulle du då bli spårad, vilket man vill slippa om man blockerar reklam.

När han skrev Adblock antog jag att det var just ABP det handlade om?

Vet inte om det räcker att blockera reklamen, har inte satt mig in i det. Går man inte genom en proxy som filtrerar innehållet så kommer man ju fortfarande ladda hem det?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

När han skrev Adblock antog jag att det var just ABP det handlade om?

Vet inte om det räcker att blockera reklamen, har inte satt mig in i det. Går man inte genom en proxy som filtrerar innehållet så kommer man ju fortfarande ladda hem det?

Annonserna laddas ju in från externa servrar, htmlfilen som laddas hem pekar bara till dem och poängen med reklamblockerare är att inte ladda in dessa, annars skulle man inte förbättra prestandan t.ex.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Petterk:

Annonserna laddas ju in från externa servrar, htmlfilen som laddas hem pekar bara till dem och poängen med reklamblockerare är att inte ladda in dessa, annars skulle man inte förbättra prestandan t.ex.

Från deras egna hemsida:

Citat:

AdBlock is not an anti-malware program.
The Malware protection filter list is not a replacement for an anti-virus or anti-malware program. You should always use an anti-virus program. In addition, keep an anti-malware program installed to scan your computer when you think you might have picked up malware.

http://support.getadblock.com/kb/other-problems/i-have-malwar...

Så det känns inte alltför smart att köra utan skydd bara för att man blockerar reklamen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.