Permalänk
Medlem

Var hittar jag ny orginal laddare?

Så min trofasta msi GT683R bestämde sig för att lägga av igår, vid en snabb inspektion så såg jag att laddarens lampa inte lyste grönt längre. Efter några försök där jag väntade och bytte ut ström kabeln så lyckades jag få igång lampan i en sekund innan den slocknade igen. Helt klart död.

Google har inte varit min bästa vän heller och eBay linkar bara till amerikanska leverantörer.

Vart kan jag hitta original laddare inom Europa/sverige till min modell?

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk

@mr_sappy
vet int eom originalladdare, men ersättningsladdare finns

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/laptop-t... 120W

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/laptop-t... 90WATT

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/laptop-t... 70WATT

Finns från 70-120 WATT med olika spänningar på out.

Kolla bara att spänningen är rätt. bör väl stå på batteriet eller den gamla laddaren.
köpte en såndär till min HP laptop och den funkar klockers!

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Köpte den på Webhallen precis och datorn får inga livstecken alls.

Tips på åtgärder?
Ska jag lämna tillbaka den eller testa någon annan modell?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Sappy:

Köpte den på Webhallen precis och datorn får inga livstecken alls.

Tips på åtgärder?
Ska jag lämna tillbaka den eller testa någon annan modell?

Skickades från m.sweclockers.com

Slocknar laddarens lampa när du kopplar den till datorn ?

- Kontrollera alla anslutningar på datorn så dom ser ok ut, t.ex. USB , HDMI, DC-kontakten (för laddaren) osv
Om en kontakt är trasig så kan det orsaka kortslutning och då lägger laddaren av tillfälligt (tills den kopplas ur en stund)
- Prova att ta ur batteriet och koppla in laddaren.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadFred:

Slocknar laddarens lampa när du kopplar den till datorn ?

- Kontrollera alla anslutningar på datorn så dom ser ok ut, t.ex. USB , HDMI, DC-kontakten (för laddaren) osv
Om en kontakt är trasig så kan det orsaka kortslutning och då lägger laddaren av tillfälligt (tills den kopplas ur en stund)
- Prova att ta ur batteriet och koppla in laddaren.

Min gamla laddares lampa lyser inte alls nu, den ska vanligtvis lysa alltid när den är inkopplad. Den jag köpte på Webhallen hade ingen lampa alls och avgav ingen värme heller när den var inkopplad (Ström uttaget fungerar).

Alla kontakter ser okej ut bara lite damm förutom ström kontakten som är nästan damm fri.

Provade att ta ur och in batteriet en gång. Inga resultat.
Batteriet var inte så bra till och börja med men jag fick drygt 3h när jag köpte datorn 2011 och nu senast kanske 20-30 min, grafikkortet kräver ganska mycket ström så jag hade alltid laddaren inkopplad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Sappy:

Min gamla laddares lampa lyser inte alls nu, den ska vanligtvis lysa alltid när den är inkopplad. Den jag köpte på Webhallen hade ingen lampa alls och avgav ingen värme heller när den var inkopplad (Ström uttaget fungerar).

Alla kontakter ser okej ut bara lite damm förutom ström kontakten som är nästan damm fri.

Provade att ta ur och in batteriet en gång. Inga resultat.
Batteriet var inte så bra till och börja med men jag fick drygt 3h när jag köpte datorn 2011 och nu senast kanske 20-30 min, grafikkortet kräver ganska mycket ström så jag hade alltid laddaren inkopplad.

Skickades från m.sweclockers.com

Provade du att köra utan batteri, med endast laddaren inkopplad ?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Nej de gjorde jag inte, kan prova imorgon.

Dock så har jag för mig att datorn är beroende av batteriet för drift, batteriet brukar laddas ur och laddas upp konstant mellan 90-100% när datorn är igång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Sappy:

Nej de gjorde jag inte, kan prova imorgon.

Dock så har jag för mig att datorn är beroende av batteriet för drift, batteriet brukar laddas ur och laddas upp konstant mellan 90-100% när datorn är igång.

Skickades från m.sweclockers.com

Det går bra att köra utan batteri.
Koppla ur laddare och ta ur batteriet, koppla sen in laddaren.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadFred:

Det går bra att köra utan batteri.
Koppla ur laddare och ta ur batteriet, koppla sen in laddaren.

Samma som förut, Inga livstecken alls.

Hur sannolikt är det att data går att rädda, har två st 500GB HDD i raid 0 i den ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS