Windows 10 kopplad till hårdvara?

Permalänk

Windows 10 kopplad till hårdvara?

Om man vill göra en clean install på Windows 10 så om jag har förstått rätt ska man acceptera uppgraderingen och sedan när du har uppgraderat till Windows 10 så är det kopplat till din hårdvara. Efter det så kan du ladda ner en ISO-fil och göra en clean install, hoppa över när den frågar om produktnyckeln för när Windows kopplar upp sig till internet känner den av att din hårdvara har "rätt till" windows 10 och det blir aktiverat.

Om den nu är kopplad till min hårdvara, vad händer då om jag byter ut delar i datorn? Eller om jag köper en helt ny dator och vill använda samma Windows?
Får man installera windows 7 igen då så den känner av din nya hårdvara eller hur fungerar det?

Permalänk

Skall du flytta en "Flyttbar" Windows licens till annan hårdvara (eller större uppgradering) så kan du inte göra detta med dagens "Gratis" Windows 10 uppgradering. Du måste installera och telefon-aktivera en tidigare Windows version på nya hårdvaran och därefter uppgradera igen till tian.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Hej på du

Jag har bara gjort detta på WIN8.1 men jag skulle tro att grejen är det samma. Man kommer att bli ombedd att omverifiera sitt windows, det finns en del alternativ man kan använda, jag valde alternativet att ringa upp Microsofts svarsservice, man ringer dit följer instruktionerna, din dator ger din en harang av siffror och bokstäver dessa ska du ange i din telefon, då du gjort detta kommer rösten att läsa upp en svarskod, den är jääääättteeeelåååång, men det går sakta och det är inget trubbel att följa med, sen kan man alltid backa eller be rösten repetera. När du gjort detta och du har angett rätt kod så är ditt windows omreggat och det är bara att tuta och köra, det tog kanske 10 min att göra det uppskattar jag.

Förvånansvärt smidigt och lätt. Vet inte hur många gånger man kan göra om det. OCH jag kan medge att det blir skitjobbigt om man byter hårdvara stup i kvarten.

Hoppas det hjälper.

Permalänk

Tack så mycket för bra och snabba svar!

Permalänk

P.S.
För att få fram alternativet för manuell telefon aktivering så kan man behöva koppla bort Internet anslutningen...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

P.S.
För att få fram alternativet för manuell telefon aktivering så kan man behöva koppla bort Internet anslutningen...

Är det lätt att hitta det alternativet?
Får väl googla annars när tiden kommer

Tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tachiibou:

Är det lätt att hitta det alternativet?
Får väl googla annars när tiden kommer

Tack för svaret!

Trådansluten internetkoppling sitter normalt på baksidan. Bara att rycka kabeln. Eller [win]+[r] slui 4 [enter]

Kan nämnas att erbjudandet till fri uppgradering till win10 gäller i ett år från lanseringsdatumet.

Vi vet inte med säkerhet vad som kommer hända om du i augusti 2016 byter hårdvara och installerar äldre windows, aktiverar med telefonmetoden, och därefter vill uppgradera till win10. Mesta informationen pekar på att det inte är möjligt då win10-licensen knyts till ditt microsoftkonto och datorns hårdvara. När tiden för fri uppgradering löpt ut kan du bara ominstallera på samma hårdvara.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av tachiibou:

Är det lätt att hitta det alternativet?
Får väl googla annars när tiden kommer

Tack för svaret!

Ja, när du klickar på att Aktivera Windows (Kontrollpanelen - System) får du normalt alternativen, Aktivera, Byt nyckel, Köp nyckel. Om du inte har Internet igång så kommer vid misslyckad aktivering, fram ytterligare ett alternativ att använda Telefon för aktivering.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Flikar in med en fråga.
Hur funkar det om man säljer sitt moderkort, då licensen är buden till de?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Flikar in med en fråga.
Hur funkar det om man säljer sitt moderkort, då licensen är buden till de?

Jag undrar också det.
Är du säker att det är kopplat till moderkortet också och inget annat?

Så kan man säkert byta ut alla delar utom moderkortet tänkte jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Flikar in med en fråga.
Hur funkar det om man säljer sitt moderkort, då licensen är buden till de?

Licensen är bunden till ditt Microsoftkonto och datorn. Det bör vara så att skiljs du (ditt Microsoftkonto) från moderkortet upphör licensen. Till och med Juli 2016 kan du installera ditt gamla uppgraderingsberättigade operativsystem på din nya dator och få Win10-uppgraderingen. Senare måste du köpa win10, eller fortsätta med ditt gamla operativsystem.

Det är vad som gäller idag. Microsoft har gott om tid att ändra sina regler innan augusti 2016.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Det är väl bara om du byter moderkort som du kan få ringa ett samtal. Hårddiskar, ram och grafikkort kan man i alla fall byta utan att behöva ringa Microsoft.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@Hardware guy: Nu blev jag nyfiken. Har du någon källa på att man inte kan flytta sitt Microsoftkonto om ett år?
Allt jag hört är att det går att ringa Microsoft och lösa det. Inte ett ord om att det inte skulle gå efter att "free upgrade"-tiden är slut.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

@Hardware guy: Nu blev jag nyfiken. Har du någon källa på att man inte kan flytta sitt Microsoftkonto om ett år?
Allt jag hört är att det går att ringa Microsoft och lösa det. Inte ett ord om att det inte skulle gå efter att "free upgrade"-tiden är slut.

Det är vad som framkommit i de nu enorma trådarna om windows10.
Alla win10 som uppgraderats har fått samma universella licensnyckel som alla andra av samma version. Du kan göra clean install, och skippa att slå in licensnyckel och väljer istället version (pro, home etc).
När du loggar in med ditt microsoftkonto kontrolleras om du på den hårdvaran har rätt att köra den win10-versionen du valde (dvs tidigare gjort en legitim uppgradering och aktiverat). Om licens och hårdvara matchar aktiveras windows.

Du får alltså ingen unik egen licensnyckel när du uppgraderar. För ny hårdvara (moderkort) måste du ominstallera gammalt operativsystem och uppgradera till win10, och möjligheten att göra detta upphör 1 år efter lanseringsdatumet.

http://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-upgrade
1 Information om Windows-erbjudande

Ja, kostnadsfritt. Det här erbjudandet innehåller en fullständig version av Windows 10, inte en utvärderingsversion. 3 GB nedladdning krävs. Avgifter för Internetåtkomst kan tillkomma. För att utnyttja detta kostnadsfria erbjudande måste du uppgradera till Windows 10 inom ett år från att det blir tillgängligt. När du har uppgraderat har du Windows 10 kostnadsfritt på enheten.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

@Hardware guy: Äh! Vilket piss. Har haft överseende med insamlandet av information osv men detta är ju bara för surt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

Snabb fråga. Om jag nu byter grafikkort och INTE ska ominstallera datorn måste jag ändå omaktivera windows att de är ny hårdvara?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att du behöver omaktivera Windows igen ifall du byter ut allt för mycket av hårdvaran, men knappast om du bara byter ut grafikkortet.

Men du behöver inte ange någon ny licensnyckel så länge som du har kvar det nuvarande moderkortet.

Permalänk
Medlem

Jag är inte så sugen på att byta till Windows 10 förrän jag hittar något DX12-spel jag är intresserad av. Problemet är att vid det laget lär jag göra en uppgradering av CPU, moderkort och minnen, vilket leder till att hur jag än gör så måste jag köpa en ny licens, då den nuvarande Windows 8.1-installationen är kopplat till mitt nuvarande moderkort. Surt att det ska behöva vara på det viset. Såg att Windows 10 Pro ligger på ca 1600:-.

Antar att jag kommer uppgradera till Win 10 i vår och sen testa det lite. När jag väl byter ut delar i datorn får jag väl köpa en ny licens helt enkelt. För det finns väl inget workaround?

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Skrivet av tachiibou:

Om man vill göra en clean install på Windows 10 så om jag har förstått rätt ska man acceptera uppgraderingen och sedan när du har uppgraderat till Windows 10 så är det kopplat till din hårdvara. Efter det så kan du ladda ner en ISO-fil och göra en clean install, hoppa över när den frågar om produktnyckeln för när Windows kopplar upp sig till internet känner den av att din hårdvara har "rätt till" windows 10 och det blir aktiverat.

Om den nu är kopplad till min hårdvara, vad händer då om jag byter ut delar i datorn? Eller om jag köper en helt ny dator och vill använda samma Windows?
Får man installera windows 7 igen då så den känner av din nya hårdvara eller hur fungerar det?

Hej!
Hade windows 7 oem som jag uppgraderade till windows 10 och brände ut en iso dvd med hjälp av microsofts verktyg men jag bytte hårdvara i datorn och fick installera om windows 10 från dvdn jag brände, ringde sedan microsoft som var vänliga och fick en ny nyckel av dom. Så det löser sig, man får bara kontakta microsoft.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daffy96:

Jag är inte så sugen på att byta till Windows 10 förrän jag hittar något DX12-spel jag är intresserad av. Problemet är att vid det laget lär jag göra en uppgradering av CPU, moderkort och minnen, vilket leder till att hur jag än gör så måste jag köpa en ny licens, då den nuvarande Windows 8.1-installationen är kopplat till mitt nuvarande moderkort. Surt att det ska behöva vara på det viset. Såg att Windows 10 Pro ligger på ca 1600:-.

Antar att jag kommer uppgradera till Win 10 i vår och sen testa det lite. När jag väl byter ut delar i datorn får jag väl köpa en ny licens helt enkelt. För det finns väl inget workaround?

Har du en retail version av Windows 8.1 så får du en retail version av Windows 10 och kan därmed flytta den hur du vill, om du inte har det så ja då måste du tyvärr köpa Windows 10 nytt men varför du ska ha Pro istället för Home förstår jag inte? Skillnaden på Pro är några säkerhetsgrejer mer riktat mot företag, bitlocker och sedan en del "service integration" för större nätverk i övrigt är Home samma, det är inte som förut när de låste mängden RAM efter version, det insåg även de var pucko.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daffy96:

Antar att jag kommer uppgradera till Win 10 i vår och sen testa det lite. När jag väl byter ut delar i datorn får jag väl köpa en ny licens helt enkelt. För det finns väl inget workaround?

Det finns ingen workaround som jag har hört talas om.

Men Microsoft kommer ju fortsätta vilja att få över användare till Windows 10 även efter det att tiden för gratiserbjudandet gått ut. Så det skulle inte förvåna mig ett dugg om det kommer komma andra förmånliga erbjudanden för att uppgradera nästa höst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Har du en retail version av Windows 8.1 så får du en retail version av Windows 10 och kan därmed flytta den hur du vill, om du inte har det så ja då måste du tyvärr köpa Windows 10 nytt men varför du ska ha Pro istället för Home förstår jag inte? Skillnaden på Pro är några säkerhetsgrejer mer riktat mot företag, bitlocker och sedan en del "service integration" för större nätverk i övrigt är Home samma, det är inte som förut när de låste mängden RAM efter version, det insåg även de var pucko.

Jag har OEM-versionen, tyvärr. Men helt ärligt är det inte priset jag bryr mig om. Jag vill bara att det inte ska vara bortkastade pengar. Läste något om att Home-versionen gör så att Windows Update inte går att konfigurera till att inte ladda ner/installera automatiskt. Det är en anledning till att Pro-versionen är ett måste för mig. Jag är kontrollfreak Men går det att ändra i Home-versionen så tar jag den.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daffy96:

Jag har OEM-versionen, tyvärr. Men helt ärligt är det inte priset jag bryr mig om. Jag vill bara att det inte ska vara bortkastade pengar. Läste något om att Home-versionen gör så att Windows Update inte går att konfigurera till att inte ladda ner/installera automatiskt. Det är en anledning till att Pro-versionen är ett måste för mig. Jag är kontrollfreak Men går det att ändra i Home-versionen så tar jag den.

Även pro versionen pressar tillslut in updates, de går att fördröja mer ja men även där går de tillslut som jag förstått det.

Enda sättet runt det är att göra en egen server för updates och filtrera genom den eller så, jäkla jobb och kräver ju att du har full koll hela tiden m.m.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Även pro versionen pressar tillslut in updates, de går att fördröja mer ja men även där går de tillslut som jag förstått det.

Enda sättet runt det är att göra en egen server för updates och filtrera genom den eller så, jäkla jobb och kräver ju att du har full koll hela tiden m.m.

Uuugh... Vad trött jag blir. Windows 8.1 duger bra för mig så länge, men när DX12 blir mer aktuellt blir man väl tvungen att uppgradera i vilket fall. :/

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daffy96:

Uuugh... Vad trött jag blir. Windows 8.1 duger bra för mig så länge, men när DX12 blir mer aktuellt blir man väl tvungen att uppgradera i vilket fall. :/

Med Pro-versionen kan du skjuta upp uppdateringar i typ 6 månader. Sen åker de in ändå.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...