Tio års kamp mellan AMD och Nvidia visualiseras i lättöverskådligt diagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Glöm inte att Intel finansierade Guantánamobasen, sålde ritningar och material för kärnvapen till Nordkorea och drev sina fabriker uteslutande med barnarbetare!

Kolla AMDs priser på CPUer fram till 2006, de var minst lika höga som Intels, för Opteron var de ofta högre, anledningen var att man sålde allt man kunde tillverka så väldigt svårt att se hur Intel kunde ha sådan förödande effekt. AMD var bättre under denna period, har personligen aldrig köpt en P4 utan körde uteslutande Athlon/Phenom (och Pentium M för bärbara). Det var enkelt att köpa Opteron-baserade servers från de stora tillverkarna under denna tid, problemet var relativt långa leveranstider p.g.a tillverkningskapacitet.

Vad hände 2006? AMD köpte ATi och lyckades på ett år radera ut halva börsvärdet (sedan har man halverat det ett par gånger till), detta är händelsen man aldrig hämtade sig från. I panik för att ekonomiskt överleva följde sedan en rad dåliga beslut, t.ex. sålt kretstillverkning (GloFlo gör idag rejäla vinster), sålt av satsningen på GPUer för telefoner/pekplattor (till Qualcomm som bl.a. tack vare Adreno går som tåget), skapat "APU" som innan konsolerna aldrig haft en marknad mer ekonomiskt vettig storlek (hur liten är inte marknaden: vill inte ha dGPU men Intel iGPU är för klen).

För stationära har jag genom åren haft 2 Nvidia och 3 ATi/AMD. Spelar i praktiken inte längre och har enbart bärbara hemma, så numera fördrar jag Intel iGPU men inser att jag ändå lyckats köpa 4 Nvidia och 1 AMD dGPU för laptops de senaste ~10 åren (föredrar laptops med lite större skärm och då får man ofta dGPU vare sig man vill eller inte). Att fördelningen för mobila GPU är som den är indikerar nog mer hur utbudet ser ut då GPU-delen inte varit parameter i valet av enhet.

Just Amd:s brutala överpris för Ati är den enskilt största faktorn till deras usla ekonomiska situation nu. Försäljningen av Glofo var bara ännu mer "salt i såren". Amd har länge styrts helt inkompetent och jag kan bara se att ett uppköp skulle vara enda räddningen.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Nej visst, inte i strikt mening, men tror du de pungade ut med 1.4 miljarder dollar lite på kul sådär? Det tror inte jag. De vet med sig att domstolen hade dragit till som en hästaspark i skrevet på dem, så det var ekonomiskt smartare att betala. Jag gillar inte alls att AMD gick med på det, men nu är det som det är.

Sedan förstår jag inte vad priserna har att göra med det hela.

Priset visar att AMD inte led mer än att de i vissa fall kunde sätta priser där perf/$ var klart lägre än Intels i samma segment, trots det var begränsningen ändå tillverkningskapacitet (som AMD själva då styrde över). I servers är absolut prestanda rätt viktigt då en CPU trots allt är en relativt liten del av totalkostnaden, men AMD sålde rätt bra även till high-end desktops under denna period.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Mycket gnäll på AMD:s drivrutiner i den här tråden.
Ni som hävdar att de är dåliga, länka till officiell statistik.
Jag har själv aldrig problem med AMD:s drivrutiner och jag har nästan uppdaterat till varenda WHQL sen jag skaffade Vista 64 våren 2007.
Dock skall sägas att jag undviker CF och SLI.

Jag kan också konstatera att AMD:s grafikkort blir blir snabbare än Nvidias med tiden, i dag krossar ett HD7970 ett GTX680 och HD7950 går jämnt, riktigt trevlig utveckling för de som förståndigt nog satsade på AMD, hur dåligt programerade är drivrutiner som ger brukarna sådana fördelar?

AMD:s kort har en längre teknisk livslängd, ett 2 GiB HD6950 eller ett HD6970 duger fortfarande bra, medan GTX560Ti och GTX570 har uppenbara problem med för lite minne, vi börjar redan se hur 2 GiB korten GTX670 och GTX680, seglas förbi av HD7970 och HD7950 som ju har 3 GiB minne.

Det du skriver är just anledningen till irritationen över drivrutinerna, nu 3 år efter lanseringen av 7970 så är man i kapp och kanske förbi med fördelarna av större arbetsminne.. 3 år är en lång tid i datorbranschen.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oceanic:

Det du skriver är just anledningen till irritationen över drivrutinerna, nu 3 år efter lanseringen av 7970 så är man i kapp och kanske förbi med fördelarna av större arbetsminne.. 3 år är en lång tid i datorbranschen.

Va, näe? Jag har väldigt svårt att tro att man valt AMD före nvidia för att få ett bra kort "om några år".
Man köpte väl kortet när det var nytt för bra pris/prestanda redan då. Sedan har just det kortet fått uppgraderingar i mjukvaran med tiden vilket var en trevlig bonus.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Det du skriver är just anledningen till irritationen över drivrutinerna, nu 3 år efter lanseringen av 7970 så är man i kapp och kanske förbi med fördelarna av större arbetsminne.. 3 år är en lång tid i datorbranschen.

Exakt! Köper jag ett nytt grafikkort så vill jag inte behöva vänta i ett par år för att få ut maximal prestanda ur kortet. Det säger ju mer om hur dåliga Amd:s drivrutiner är vid release.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Skulle säga att nVidia snittar på 28 och AMD på 31, det är 10%.
Skulle också säga att du tittar på låg upplösning. Och föredra den här listan:

  • 960, 57, 26

  • 280, 65, 30

  • 280X, 74, 31

  • 290, 92, 32

  • 970, 93, 28

  • 290X, 100, 31

Då är det 15% mer prestanda per krona för AMD. 15% mer prestanda per krona kanske inte låter så mycket, men 15% är mycket i den här branschen. GTX 980 är t.ex. bara 11% snabbare än 290X. Du får gärna räkna om det med minimum-FPS om du orkar.
Drivrutiner är som sagt lite speciellt. Precis nyss var det någon som tillskrev möjligheten att ändra fläkthastigheten på sitt kort till att nVidia har så bra drivrutiner. Viss bias där, men sedan är det som sagt inte alls särskilt snarlik pris-prestanda. Framförallt inte i högre segment. nVidia släppte Titan 20% snabbare än 7970GHz för 999$, AMD släppte 290X som var 11% snabbare än Titan för 549$, nVidia släppte 4 månader senare 780Ti som är jämlikt med 290X för 699$. Ja du ser mönstret.

Men ändå, det var inte så att jag krävde att folk skulle köpa AMD mer än nVidia. Det är en smaksak och man har olika preferenser och krav. Jag bara poängterade att bland mer intresserade besökare som snabbt läser nya nyheter var AMD störst, men bland de som inte har samma intresse utan läser nyheter efter längre tid är dubbelt så benägna att köpa nVidia.

Din jämförelse är ju med dagens siffror, så här såg det ut vid respektive lanseringar:

Titan lanseras (siffror från techpowerup 1920*1200, kort följt av prestandaindex)

GTX Titan, 100
HD7970GHz, 78

Titan är 28% snabbare, inte 20%.

290X lanseras: (siffror från sweclockers 1080P, kort följt av prestandaindex)

R9 290X, 133
GTX Titan, 132
GTX 780, 123
HD7970Ghz, 100

290X är lika snabbt som titan, inte 11% snabbare.

780Ti lanseras: (siffror från sweclockers 1080P, kort följt av prestandaindex)

GTX 780Ti, 144
R9 290X, 133
GTX Titan, 132
GTX 780, 123
HD7970GHz, 100

780Ti är 8% snabbare än 290X, inte jämlikt.

Ja du ser mönstret.

Detta är alltså siffror från lansering av respektive kort och det är tänkt som ett svar på ett tidigare inlägg. Siffrorna är alltså inte relevanta för den som funderar över hur korten presterar jämfört med varandra idag.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av oceanic:

Det du skriver är just anledningen till irritationen över drivrutinerna, nu 3 år efter lanseringen av 7970 så är man i kapp och kanske förbi med fördelarna av större arbetsminne.. 3 år är en lång tid i datorbranschen.

Skrivet av tEan:

Exakt! Köper jag ett nytt grafikkort så vill jag inte behöva vänta i ett par år för att få ut maximal prestanda ur kortet. Det säger ju mer om hur dåliga Amd:s drivrutiner är vid release.

Korten fungerade utmärkt, vad om nu har hänt är att de fungerar ännu bättre.
Klagar ni på att Nvidia kodar dåligt när de släpper en uppdatering som, ger bättre prestanda?
Nå AMD:s uppdateringar ger ännu bättre prestanda.

Skrivet av Söderbäck:

Va, näe? Jag har väldigt svårt att tro att man valt AMD före nvidia för att få ett bra kort "om några år".
Man köpte väl kortet när det var nytt för bra pris/prestanda redan då. Sedan har just det kortet fått trevliga uppgraderingar i mjukvaran med tiden vilket var en trevlig bonus.

Så är det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av OlleTheGreat:

Din jämförelse är ju med dagens siffror, så här såg det ut vid respektive lanseringar:

Titan lanseras (siffror från techpowerup 1920*1200, kort följt av prestandaindex)

GTX Titan, 100
HD7970GHz, 78

Titan är 28% snabbare, inte 20%.

290X lanseras: (siffror från sweclockers 1080P, kort följt av prestandaindex)

R9 290X, 133
GTX Titan, 132
GTX 780, 123
HD7970Ghz, 100

290X är lika snabbt som titan, inte 11% snabbare.

780Ti lanseras: (siffror från sweclockers 1080P, kort följt av prestandaindex)

GTX 780Ti, 144
R9 290X, 133
GTX Titan, 132
GTX 780, 123
HD7970GHz, 100

780Ti är 8% snabbare än 290X, inte jämlikt.

Sen dess har AMD kommit ikapp men så såg det ut vid lanseringarna. Anar viss bias i ditt inlägg.

R9 290x var tänkt att konkurera med GTX780 inte Ti, det prissattes också därefter,Ti släpptes efter det att R9 290x släppts.
R9 290 var tänkt att konkurera mot GTX680 och prissattes efter detta.
Anar viss bias i ditt inlägg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

R9 290x var tänkt att konkurera med GTX780 inte Ti, det prissattes också därefter,Ti släpptes efter det att R9 290x släppts.
R9 290 var tänkt att konkurera mot GTX680 och prissattes efter detta.
Anar viss bias i ditt inlägg.

290X var tänkt att konkurrera med 780, har aldrig sagt något annat. Det var också ungefär lika snabbt.
780 Ti släpptes efter 290X, det har jag inte heller sagt något annat om.
280X var tänkt att konkurrera med 770 och HD7970 var tänkt att konkurrera med 680 (har för mig 7970 kom ut först nu när jag tänker efter, GHz var senare i vilket fall). Hur som helst var 290 oerhört prisvärt och snabbt, hade ett R9 290.
Var är min bias?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Korten fungerade utmärkt, vad om nu har hänt är att de fungerar ännu bättre.
Klagar ni på att Nvidia kodar dåligt när de släpper en uppdatering som, ger bättre prestanda?
Nå AMD:s uppdateringar ger ännu bättre prestanda.

Så är det.

Nej, det det funkade inte alls bra och det tog lång tid innan dom löste de värsta problemen med drivrutinerna, här är ett exempel från test mot 680:an hos kollegorna:

http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/grafikkor...

Det slutade med att dom mer eller mindre skrev om hela drivrutins basen då hanteringen av just arbetsminnet fungerade dåligt och det tog sin tid.

Edit:
Här är en till från Sweclockers som också uppmärksammade problemet, publiceringen ungefär 1 år efter lanseringen:

http://www.sweclockers.com/nyhet/16260-amd-radeon-plagas-av-o...

Ytterligare tester
Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kolla börskursen för AMD dagen innan och samma dag man berättade att man skulle köpa ATI, "marknaden" var knappast efterklok utan dömde rejält ut detta köp direkt. Man gick från ett börsvärde på $10.7 miljarder till $8.3 miljarder (-22%) på en dag, det får Schymans pengabrasa att se rätt fjuttig ut.

Halmgubbeargument. Du svarar till ett inlägg där jag inte talade om efterklokheten i ATi-köpet, jag talade om GloFo och Adreno. ATi var överprissatt, det säger jag inte emot. Frågan är om AMD hade haft mycket till nisch alls idag utan en grafikkortsdivision. Men det jag sa att det var lätt att vara efterklok om var försäljningen av GloFo och den mobila GPU-tekniken. Vad skulle de annars gjort när de var i desperat behov av pengar. Det är det som alltid varit AMDs problem, de har inte haft ekonomin att tillåta sig tänka långsiktigt, de har inte råd att vänta så länge och måste handla mer kortsiktigt istället. Köpet av ATi t.ex. det var dyrt, men de behövde bredda sig, och frågan är om de haft råd eller kapacitet att slå sig in på GPU för egen maskin, det hade nog tagit för lång tid.

Skrivet av Yoshman:

Priset visar att AMD inte led mer än att de i vissa fall kunde sätta priser där perf/$ var klart lägre än Intels i samma segment, trots det var begränsningen ändå tillverkningskapacitet (som AMD själva då styrde över). I servers är absolut prestanda rätt viktigt då en CPU trots allt är en relativt liten del av totalkostnaden, men AMD sålde rätt bra även till high-end desktops under denna period.

En lögn blir inte sanning bara för att du upprepar den tillräckligt ofta. Vart du än tittar så har AMD gett mer prestanda per krona. Ibland har de varit dyrare, men aldrig utan ordentligt fog. Hur många exempel kan du hitta där AMD haft sämre prestanda per krona?

Skrivet av OlleTheGreat:

Din jämförelse är ju med dagens siffror, så här såg det ut vid respektive lanseringar:

Titan lanseras (siffror från techpowerup 1920*1200, kort följt av prestandaindex)

GTX Titan, 100
HD7970GHz, 78

Titan är 28% snabbare, inte 20%.

290X lanseras: (siffror från sweclockers 1080P, kort följt av prestandaindex)

R9 290X, 133
GTX Titan, 132
GTX 780, 123
HD7970Ghz, 100

290X är lika snabbt som titan, inte 11% snabbare.

780Ti lanseras: (siffror från sweclockers 1080P, kort följt av prestandaindex)

GTX 780Ti, 144
R9 290X, 133
GTX Titan, 132
GTX 780, 123
HD7970GHz, 100

780Ti är 8% snabbare än 290X, inte jämlikt.

Ja du ser mönstret.

Detta är alltså siffror från lansering av respektive kort och det är tänkt som ett svar på ett tidigare inlägg. Siffrorna är alltså inte relevanta för den som funderar över hur korten presterar jämfört med varandra idag.

Jo jag vet att siffrorna inte var helt representativa för tiden det gällde. Poängen kvarstår även med korrigerade siffror. nVidia kan släppa kort till högre pris än AMD. 7970 var på sin tid ett större steg än vad Titan var på sin tid. Ja 7970 hade ett markant större övertag på FP64 dessutom, det som ofta varit argumentet för Titans pris. Dagens Titan X har också enormt pris, även fast FP64-argumentet är borta, Titan Z har bara en ynka femtedel av dubbelprecisionsprestandan hos gamla 7970.

EDIT: En mening var i helt fel stycke.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av oceanic:

Nej, det det funkade inte alls bra och det tog lång tid innan dom löste de värsta problemen med drivrutinerna, här är ett exempel från test mot 680:an hos kollegorna:

http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/grafikkor...

Det slutade med att dom mer eller mindre skrev om hela drivrutins basen då hanteringen av just arbetsminnet fungerade dåligt och det tog sin tid.

Nej det gjorde det inte i många fall, detta med Microstuttering är väl det man faktiskt kan visa, vad gäller dåligt skötta drivrutiner av AMD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Halmgubbeargument. Du svarar till ett inlägg där jag inte talade om efterklokheten i ATi-köpet, jag talade om GloFo och Adreno. ATi var överprissatt, det säger jag inte emot. Frågan är om AMD hade haft mycket till nisch alls idag utan en grafikkortsdivision. Men det jag sa att det var lätt att vara efterklok om var försäljningen av GloFo och den mobila GPU-tekniken. Vad skulle de annars gjort när de var i desperat behov av pengar. Det är det som alltid varit AMDs problem, de har inte haft ekonomin att tillåta sig tänka långsiktigt, de har inte råd att vänta så länge och måste handla mer kortsiktigt istället. Köpet av ATi t.ex. det var dyrt, men de behövde bredda sig, och frågan är om de haft råd eller kapacitet att slå sig in på GPU för egen maskin, det hade nog tagit för lång tid.

AMD köpte ATI kontant... Inser du hur mycket pengar AMD hade vid det läget som de hade kunnat investera i både det ena och andra, med det köpet blåste man i princip hela sin kassa vilket tydligen rätt många, "marknaden", ansåg korkat.

Skrivet av Aleshi:

En lögn blir inte sanning bara för att du upprepar den tillräckligt ofta. Vart du än tittar så har AMD gett mer prestanda per krona. Ibland har de varit dyrare, men aldrig utan ordentligt fog. Hur många exempel kan du hitta där AMD haft sämre prestanda per krona?

Har redan länkat ett sådan exempel, Athlon 64 X2 4200+ kostade ungefär dubbelt så mycket som Pentium D 840 men den förra var ungefär 10-30% snabbare (mindre skillnad när båda kärnorna användes av någon anledning). Mycket svårare att hitta priser från den tiden på Opteron och Xeon, men det var en liknade historia där. Man köpte Opteron för det var en bättre CPU, inte för att den var billigare (den var tvärt om dyrare).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Priset visar att AMD inte led mer än att de i vissa fall kunde sätta priser där perf/$ var klart lägre än Intels i samma segment, trots det var begränsningen ändå tillverkningskapacitet (som AMD själva då styrde över). I servers är absolut prestanda rätt viktigt då en CPU trots allt är en relativt liten del av totalkostnaden, men AMD sålde rätt bra även till high-end desktops under denna period.

Fast det där är ju bara kortsiktigt. Långsiktigt tappade de massvis i exponering, och det finns många som idag tror att processorer endast görs av intel. Intel blev, på grund av sina fulknep, helt enkelt ett mer välkännt varumörke än AMD. Det är främst däri den ekonomiska skadan ligger, inte att de potentiellt begränsades att sälja sina produkter över en kort tid.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är inte den senaste prestandaindexet, det senaste är i genomsnitt en förbättring för AMD.

Här är nya siffrorna, där blir det (modell, prestandaindex, prestandaindex/pris), delade med prestanda index tusentals kronor

  • 960, 61, 27

  • 280, 65, 30

  • 280X, 74, 31

  • 290, 93, 32

  • 970, 96, 29

  • 290X, 100, 31

Skulle säga att perf/SEK är i praktiken identiskt på dessa kort.

Prestandaindex verkar beräknat genom att beräkna det kvadratiska medelvärdet på genomsnittlig FPS. Gör man samma beräkning på minimal FPS i stället ser det ut så här mellan toppmodellerna. 290X är fortfarande referens och har därmed 100 och använder 1920x1080, är egentligen bara Titan X som orkar över ett medel på 60FPS i 2560x1440 eller högre. Med tanke på hur det brukar låta kring vad skamgränsen för FPS är så är dessa upplösning mer av akademiskt värde på "normala" kort.

  • 290X: 100

  • 970: 100

  • 980: 118

Man får alltså fundera lite på vad som är viktigast, genomsnittlig FPS eller worst-case FPS.

Om nu de flesta verkar vara överens om att Nvidia i genomsnitt över tid har bättre drivare och pris/perf (se ovan) är väldigt snarlikt, vad är problemet? 980 och över är klart dyrare, men där finns ingen riktig konkurrent att jämföra med från AMD.

Som sagt är AMD i den prisklass jag talade om nästan konsekvent bättre på pris prestanda. Det är först i det högre segmentet (290X/980/Titan X) eller lägre (260/260X/750/750Ti) som Nvidia får ett övertag. Det största problemet är dock att Nvidia saknar någonting mellan 960 och 970 där AMD har 280X och 290. Problemet för AMD är att dem inte har något som matchar 980 och Titan X. Nvidas marknadsandel kan nog till mycket tillskrivas att toppmodeller även säljer lägre modeller.

Sen är väl värme,energi och mjukvara en smaksak men Raptor funkar skit för mig i dagsläget på flera nivåer. Värme och energiåtgång har jag inget problem med.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Fast det där är ju bara kortsiktigt. Långsiktigt tappade de massvis i exponering, och det finns många som idag tror att processorer endast görs av intel. Intel blev, på grund av sina fulknep, helt enkelt ett mer välkännt varumörke än AMD. Det är främst däri den ekonomiska skadan ligger, inte att de potentiellt begränsades att sälja sina produkter över en kort tid.

AMD har aldrig varit närheten av Intel vad det gäller varumärke, "alla" känner till Intel-inside. När jag lobbade in AMD på skrivbordet/serverrummet där jag jobbade på den tiden var man tvungen att ha ett riktigt bra svar på frågorna:

  • Vad är AMD för något? (d.v.s. ingen skillnad mot vad du hävdar är fallet idag)

  • Fungerar all programvara verkligen på AMD? (vilket var en rätt udda fråga då vi körde det mesta på Linux)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

AMD köpte ATI kontant... Inser du hur mycket pengar AMD hade vid det läget som de hade kunnat investera i både det ena och andra, med det köpet blåste man i princip hela sin kassa vilket tydligen rätt många, "marknaden", ansåg korkat.

Frågan är, hur mycket tid och och hur mycket pengar hade det kostat att bygga upp en egen grafikproduktion. Frågan man snarare ska ställa sig kanske är om framtiden låg i att foga samman GPU och CPU eller inte. Tror inte vi har det svaret helt ännu. Men om GPU kändes som en nödvändighet, vilket väg var bäst att gå?

Skrivet av Yoshman:

Har redan länkat ett sådan exempel, Athlon 64 X2 4200+ kostade ungefär dubbelt så mycket som Pentium D 840 men den förra var ungefär 10-30% snabbare (mindre skillnad när båda kärnorna användes av någon anledning). Mycket svårare att hitta priser från den tiden på Opteron och Xeon, men det var en liknade historia där. Man köpte Opteron för det var en bättre CPU, inte för att den var billigare (den var tvärt om dyrare).

4200+ kostade $531. vid samma tid kostade Pentium D 840 $530. 4200+ utpresterade Pentium D 840 och kunde snarare jämföras med EE-modellen för 999$.

Citat:

Let's start by talking about the Athlon 64 X2 4200+. This CPU generally offers better performance than its direct competitor from Intel, the Pentium D 840. Most notably, the X2 4200+ doesn't share the Pentium D's relatively weak performance in single-threaded tasks like our 3D gaming benchmarks. The Athlon 64 X2 4200+ also consumes less power, at the system level, than the Pentium D 840—just a little bit at idle (even without Cool'n'Quiet) but over 100W under load. That's a very potent combo, all told.

In fact, the X2 4200+ frequently outperforms the Pentium Extreme Edition 840, which costs nearly twice as much. Thanks to its dual-core config, the X2 4200+ also embarrasses some expensive single-core processors, like the Athlon 64 FX-55 and the Pentium 4 Extreme Edition 3.73GHz. Personally, I don't think there's any reason to pay any more for a CPU than the $531 that AMD will be asking for the Athlon 64 X2 4200+

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på hur utvecklingen faktiskt gått och lär fortsätta gå i framtiden så var köpet av ATI helt klart rätt. Men troligtvis inte kostnaden för företaget.

AMDs processorer hade troligtvis varit vassare men istället saknat en grafikdel. Nu kanske AMD kunnat få till något slags sammarbete med ATI ändå, alternativt Nvidia eller någon annan mindre aktör. Jag anser fortfarande att det var ett stort misstag av Nvidia att inte försöka få till något slags sammarbete med VIA för att kunna utveckla x86-processorer. Nu är de helt utelåst och får försöka sälja deras Tegra-prylar istället. Marknaden för diskreta grafikkort lär knappast växa.

Något som är viktigt att komma ihåg när man snackar AMD och Nvidia är att AMD har en mycket svårare situation då de primärt slåss mot Intel på GPUer och sekundärt Nvidia. Företaget är på tok för litet och fattigt för att klara av något sådant. Nvidia blev utsparkad för länge sedan, de grät i flera år över att de varken fick tillgång till x86-licensen eller fortsätta tillverka chipset för Intels processorer.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

4200+ kostade $531. vid samma tid kostade Pentium D 840 $530. 4200+ utpresterade Pentium D 840 och kunde snarare jämföras med EE-modellen för 999$.

Typo av mig, menade Pentium D 820 (som är ca 5% långsammare än 840), den lanserades samtidigt som 840 men gick lös på $241. 4200+ och 820 var för båda lägren instegsmodellen för dubbelkärnigt.

Det du ska jämför mot EE-modellen är Athlon 64 X2 4800+, den gick lös på $1001.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Typo av mig, menade Pentium D 820 (som är ca 5% långsammare än 840), den lanserades samtidigt som 840 men gick lös på $241. 4200+ och 820 var för båda lägren instegsmodellen för dubbelkärnigt.

Det du ska jämför mot EE-modellen är Athlon 64 X2 4800+, den gick lös på $1001.

Med tanke på din allmänna kunskapsnivå så antar jag att jag inte behöver förklara varför det är fel att jämföra pris/prestanda mellan olika klasser? Du är fullt medveten om vilket trick du försöker dig på? Jag uppskattar det inte i alla fall.
Jag kan ta en Duron 600 som presterade som en jämbördig P3 600 och visa att AMD hade bättre pris/prestanda, eller så kan jag ta en Celeron 600 och jämföra med en TBird 1200 och visa att Intel hade bäst pris/prestanda. Allt beror på hur ärligt man diskuterar. Eftersom prestanda inte skalar linjärt med pris är din jämförelse ful och oärlig. Jämför, vad får du om du lägger 530$, ja då får du klart bäst prestanda med 4200+, vad kostar det om du ska ha något som är lika snabbt som 4200+, ja då blir det halva priset med AMD. Det är enda sätten att jämföra på när det är ickelinjär skalning. Att jämföra med något som är från både lägre pris och lägre prestandaklass är intellektuellt ohederligt. Intel hade ingenting som kunde jämföras med 4800+. Det hade varit som att AMD sålt 290X för 10000:- för att kontra Titan Z.

En viss prestanda kostade 531$ med AMD och 999$ med Intel. Hade de bytt utbud med varandra och det var Intel som sålde A64 så hade Intel kunnat ta ut 999$ för 4200+ och AMD hade fått ta ut bra mycket mindre än 530$ för D 840.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är komiskt att många här försvarar AMD som sitt eget barn. Det är absolut inte AMDs fel att de är i den position de är i, utan det är konkurrenternas och marknadens fel. Vissa får det att låta som att AMD alltid är det rätta och bästa valet(om man vet något dvs, host host) och att marknaden ser ut som den gör, ja är inte deras fel.

Här kommer sammanfattningar av både Nvidias och AMDs toppkort den senare tiden. Men det har förstås ingen betydelse alls varför marknadsandelarna ligger som de gör, det är journalisterna och "experternas" fel.

290:

290x:

7970:

7970Ghz:

GTX 680:

GTX 780Ti:

GTX 780:

GTX Titan:

Tänkte inte ta med toppkorten ur Maxwellarkitekturen utan jämföra kort under ungefär samma tidsperiod. De jag har tagit med kanske inte är jämförbara med varandra enl vissa? Kan dock poängtera att GTX 970, GTX 980 samt GTX Titan X också belönades med betyget "Toppklass". Jag vet att det kom eftermarknadsvarianter som fick bättre omdömen men vid lanseringarna så såg det ut såhär.

Oavsett vilket företag som gör "bäst" GPUer så kan vi konstatera att Nvidia är bäst på att göra business, vilket artikeln och diagrammet visar.

Edit: konkurrens är viktigt, kämpa AMD!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Med tanke på din allmänna kunskapsnivå så antar jag att jag inte behöver förklara varför det är fel att jämföra pris/prestanda mellan olika klasser? Du är fullt medveten om vilket trick du försöker dig på? Jag uppskattar det inte i alla fall.
Jag kan ta en Duron 600 som presterade som en jämbördig P3 600 och visa att AMD hade bättre pris/prestanda, eller så kan jag ta en Celeron 600 och jämföra med en TBird 1200 och visa att Intel hade bäst pris/prestanda. Allt beror på hur ärligt man diskuterar. Eftersom prestanda inte skalar linjärt med pris är din jämförelse ful och oärlig. Jämför, vad får du om du lägger 530$, ja då får du klart bäst prestanda med 4200+, vad kostar det om du ska ha något som är lika snabbt som 4200+, ja då blir det halva priset med AMD. Det är enda sätten att jämföra på när det är ickelinjär skalning. Att jämföra med något som är från både lägre pris och lägre prestandaklass är intellektuellt ohederligt. Intel hade ingenting som kunde jämföras med 4800+. Det hade varit som att AMD sålt 290X för 10000:- för att kontra Titan Z.

En viss prestanda kostade 531$ med AMD och 999$ med Intel. Hade de bytt utbud med varandra och det var Intel som sålde A64 så hade Intel kunnat ta ut 999$ för 4200+ och AMD hade fått ta ut bra mycket mindre än 530$ för D 840.

Det är samma klass, Pentium D / Athlon 64 X2 var vad Core i7 / FX-serien är idag. Det skiljer 10-30% i prestanda, till Athlons fördel fast till det dubbla priset. 10-30% är praktiskt sett samma prestanda, under 50% och få fixar att avgöra vilket som är det snabbare systemet i ett blindtest.

Pentium EE 840 och den Athlon 64 X2 4800+ är också samma klass då båda var toppmodellerna. Statistiskt sett köpte ingen dessa modeller, men AMD hade högre perf/$ och det var samma pris ~$1000. Intels modell var ett exceptionellt dåligt köp då 820 var väldigt nära 840EE i prestanda.

Saker som skyfflar runt mycket data alt. utnyttjar SSE2, en av de få saker som NetBurst var bra på, är klart snabbare på EE 840 än 4800+. "Normal" program var klart snabbare på 4800+. Skillnaden mellan dessa är inte större än mellan toppmodellen av Haswell i3 och FX-8350, den förra är snabbare i de flesta "vanliga" program men i "rätt" typ av program är den senare snabbare. Ändå skulle de flesta hävda att FX-8350 är mer i samma klass som i5/i7 än i3.

Duron konkurrerande med Celeron.

Inser att det motsäger det du vill "bevisa", men rätt säker på att du vet att jag inte har någon anledning att "vrida till det" (om något var jag nästa hel all AMD vid denna tidpunkt). Hade tidigare en Celeron 300A @ 450MHz, den presterade någon procent bättre än den långt dyrare Pentium II 450 (L2$ gick på 450MHz i Celeron men 225MHz i PII) men det bevisar absolut ingenting mer än att Celeron 300A var extremt prisvärd om man lyckades överklocka den. Det var fortfarande så att PII skulle jämföras mot K6-III då det var AMDs motsvarande produkt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

?
Motsvarande idag är ju de produkter som finns på hyllan från respektive företag, när i tiden respektive produkt lanserades är ju totalt irrelevant. Så jämförelsen ska idag vara mellan AMDs 200-serie och Nvidias 900-serie.

Vad jag menade var att om man köpte HD7970 istället för GTX680 när de två var aktuella så hade man suttit med det bättre kortet idag med tanke på dagens spel & krav. Samma sak med R9 290/x och GTX780. Speciellt i högre upplösningar som blir allt vanligare där speciellt GTX680 inte hänger med längre.

Känns som att det var ganska underförstått, vilket andra redan påpekat.

Skulle vilja "spå" lite och säga att GTX 970 och 980 kommer följa denna trend också. De är kapabla i dagens spel men i morgondagens så lär de hållas tillbaka av antingen grafikminne eller minnesbuss, troligtvis i störst utsträckning av den senare, precis som GTX680. En trend som AMD lyckats hålla sina toppkort utanför med (för tiden) breda bussar och mer än normalt med grafikminne.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är samma klass, Pentium D / Athlon 64 X2 var vad Core i7 / FX-serien är idag. Det skiljer 10-30% i prestanda, till Athlons fördel fast till det dubbla priset. 10-30% är praktiskt sett samma prestanda, under 50% och få fixar att avgöra vilket som är det snabbare systemet i ett blindtest.

Pentium EE 840 och den Athlon 64 X2 4800+ är också samma klass då båda var toppmodellerna. Statistiskt sett köpte ingen dessa modeller, men AMD hade högre perf/$ och det var samma pris ~$1000. Intels modell var ett exceptionellt dåligt köp då 820 var väldigt nära 840EE i prestanda.

Saker som skyfflar runt mycket data alt. utnyttjar SSE2, en av de få saker som NetBurst var bra på, är klart snabbare på EE 840 än 4800+. "Normal" program var klart snabbare på 4800+. Skillnaden mellan dessa är inte större än mellan toppmodellen av Haswell i3 och FX-8350, den förra är snabbare i de flesta "vanliga" program men i "rätt" typ av program är den senare snabbare. Ändå skulle de flesta hävda att FX-8350 är mer i samma klass som i5/i7 än i3.

Duron konkurrerande med Celeron.

Inser att det motsäger det du vill "bevisa", men rätt säker på att du vet att jag inte har någon anledning att "vrida till det" (om något var jag nästa hel all AMD vid denna tidpunkt). Hade tidigare en Celeron 300A @ 450MHz, den presterade någon procent bättre än den långt dyrare Pentium II 450 (L2$ gick på 450MHz i Celeron men 225MHz i PII) men det bevisar absolut ingenting mer än att Celeron 300A var extremt prisvärd om man lyckades överklocka den. Det var fortfarande så att PII skulle jämföras mot K6-III då det var AMDs motsvarande produkt.

Missade du precis allt jag sa? Du fortsätter nämligen att jämföra helt snett mellan olika klasser. Antingen jämför du vid samma prestandaklass eller så jämför du vid samma prisklass. Vinner en tillverkare båda oavsett vilken klass du väljer så är den tillverkaren prisvärdast i alla kategorier. Oavsett vilket märke du väljer så kan du bevisa att det har mest prestanda per krona om du tar en billigare och långsammare modell från den tiden och jämför med en dyrare men snabbare. Celeron mot FX, Intel är prisvärdast. Duron mot EE, AMD prisvärdast. Tycker det är tråkigt att du kör så falsk diskussionsmetod.

Återigen, jämför vid samma pris, eller samma prestanda, jämför du något som har både lägre pris och lägre prestanda än en annan så kommer den vinna i mer eller mindre alla fall. EFTERSOM PRESTANDAN INTE SKALAR LINJÄRT MED PRIS! Sluta upp att använda det faktumet för att skapa kreativa räkneexempel.

Pentium D presterade sämre än X2 i motsvarande prisklass. Och Pentium D kostade mer än motsvarande X2 i samma prestandaklass. Så enkelt är det, och fulmatte och intellektuell ohederlighet ändrar inte på detta hur mycket du än vill.

Oavsett vilken X2 du hade, så skulle det bli dyrare att byta till en jämnsnabb Pentium D. Och oavsett vilken X2 du hade, så skulle det bli långsammare att byta till en jämndyr Pentium D. Att Pentium D då skulle vara prisvärdare är helt enkelt skitsnack.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Missade du precis allt jag sa? Du fortsätter nämligen att jämföra helt snett mellan olika klasser. Antingen jämför du vid samma prestandaklass eller så jämför du vid samma prisklass. Vinner en tillverkare båda oavsett vilken klass du väljer så är den tillverkaren prisvärdast i alla kategorier. Oavsett vilket märke du väljer så kan du bevisa att det har mest prestanda per krona om du tar en billigare och långsammare modell från den tiden och jämför med en dyrare men snabbare. Celeron mot FX, Intel är prisvärdast. Duron mot EE, AMD prisvärdast. Tycker det är tråkigt att du kör så falsk diskussionsmetod.

Återigen, jämför vid samma pris, eller samma prestanda, jämför du något som har både lägre pris och lägre prestanda än en annan så kommer den vinna i mer eller mindre alla fall. EFTERSOM PRESTANDAN INTE SKALAR LINJÄRT MED PRIS! Sluta upp att använda det faktumet för att skapa kreativa räkneexempel.

Pentium D presterade sämre än X2 i motsvarande prisklass. Och Pentium D kostade mer än motsvarande X2 i samma prestandaklass. Så enkelt är det, och fulmatte och intellektuell ohederlighet ändrar inte på detta hur mycket du än vill.

Oavsett vilken X2 du hade, så skulle det bli dyrare att byta till en jämnsnabb Pentium D. Och oavsett vilken X2 du hade, så skulle det bli långsammare att byta till en jämndyr Pentium D. Att Pentium D då skulle vara prisvärdare är helt enkelt skitsnack.

Och vad jag säger är att instegsmodellerna om man ville ha två kärnor presterade ungefär lika (inom 10-30%) men AMDs modell kostade dubbel så mycket. Du kan även jämföra enkeltrådmodellerna vid denna tidpunkt, där var det ungefär samma pris/$ som bäst om du jämför P4 mot Athlon.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Och vad jag säger är att instegsmodellerna om man ville ha två kärnor presterade ungefär lika (inom 10-30%) men AMDs modell kostade dubbel så mycket.

Vilket är falskt och lågt, eftersom du utnyttjar det faktum att skalningen med pris och prestanda inte är linjär. Med det kan du bevisa vad som helst och du upprepar det gång på gång trots att din bluff är genomskådad. D 840 matchar 4200+ i pris, men är långsammare, 840 EE matchar nästan i prestanda, men är dubbelt så dyr. Någon dubbelkärnig motsvarighet som är så långsam som 820 hade inte AMD vid den tidpunkten.

Skrivet av Yoshman:

Du kan även jämföra enkeltrådmodellerna vid denna tidpunkt, där var det ungefär samma pris/$ som bäst om du jämför P4 mot Athlon.

Jag har jämfört. En 3000+ var minst jämförbar med med mycket dyrare 3,2GHz eller 3,4GHz P4. Väljer du ut en P4 som inte matchar i pris eller prestanda så kan du såklart bevisa vad fan du vill där med. Men, matchar du pris var AMDn snabbare, matchade du prestanda var AMDn billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

AMD har aldrig varit närheten av Intel vad det gäller varumärke, "alla" känner till Intel-inside. När jag lobbade in AMD på skrivbordet/serverrummet där jag jobbade på den tiden var man tvungen att ha ett riktigt bra svar på frågorna:

  • Vad är AMD för något? (d.v.s. ingen skillnad mot vad du hävdar är fallet idag)

  • Fungerar all programvara verkligen på AMD? (vilket var en rätt udda fråga då vi körde det mesta på Linux)

När vi håller oss till grafikkorten så var det senaste nvida-kort jag hade så bra att när uppgraderingarna kom med automatik så slutade vissa saker att gå.
Den eminenta supporten försåg mig med runt/drygt 50 olika kodekar som inte gav något. Då jag började laborera med PC:n och backade uppdateringarna så kom det ett tillfälle när de program som gått bra slutade fungera medan de som inte gick började fungera.
Så då gällde det att ha 2 olika installationer av grafikrutinerna och välja rätt för att kunna köra. Det är det som kallas intel inside, helst är jag utan sånt.

Finns måna fina exempel på deras CPU:er också men det är en annan tråd i så fall.
Det Intel tagit sig fram på är marknadsföring och affärsavtal. Deras grejaer har inte varit så bra.
Vi har haft motsvarande strider mellan vår numer inte så bra direct-x och glid. Pga av markandsföring och affärsavtal så har vi fått den sämre varianten att leva med.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Vilket är falskt och lågt, eftersom du utnyttjar det faktum att skalningen med pris och prestanda inte är linjär. Med det kan du bevisa vad som helst och du upprepar det gång på gång trots att din bluff är genomskådad. D 840 matchar 4200+ i pris, men är långsammare, 840 EE matchar nästan i prestanda, men är dubbelt så dyr. Någon dubbelkärnig motsvarighet som är så långsam som 820 hade inte AMD vid den tidpunkten.
Jag har jämfört. En 3000+ var minst jämförbar med med mycket dyrare 3,2GHz eller 3,4GHz P4. Väljer du ut en P4 som inte matchar i pris eller prestanda så kan du såklart bevisa vad fan du vill där med. Men, matchar du pris var AMDn snabbare, matchade du prestanda var AMDn billigare.

Modellerna för $1000 var ju totalt idiotiska. I Intels fall fick man ca 15% bättre prestanda för x4 priset, i AMDs fall fick man ca 10% bättre prestanda för dubbla priset (från 4200+ till 4800+). Än idag på SweC klagar folk när priset på CPUn når $200, så $500 CPUer borde rimligen vara helt utanför vad som jämförs.

Så låt ta det på ditt sätt. Var man ute efter ett system med en CPU runt $250, vilket än idag är i7-pris, hur stod sig perf/$ mellan AMD och Intel 2005? Man fick ingen dubbelkärnig AMD för under $500, vad man faktiskt fick var en Athlon 64 3500+ som i spel kunde matcha Pentium 820 men inte i "vanliga" program (steget från en till två kärnor gjorde faktiskt nytta även om WinXP sög rätt bra på SMP).

Fast i det här läget är en betydligt sannolikare scenario att man bestämt sig för att bygga ett system med dual-core CPU, då var det $241 mot $537 för alla modeller ovan hade löjligt mycket högre pris för typ 5% högre prestanda.

Dold text

Tror i.o.f.s inte vi når konsensus nu heller, så får nog vara överens om att vi inte är överens

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Att det på papper är lika bra prestanda på AMD och Nvidia korten betyder inte att bägge presterar lika bra. Nvidia har i stort sett alltid presterat bättre i diverse spel. Vet man inte det så är man inte en gamer som har varit med länge.

Känner en före detta Nvidia anställd som blev en developer på ett gaming företag. Han sa att det är mycket fulspel i den värden och att man i stort sett såg till att det var bättre kompabilitet med Nvidia korten. Tro på det eller inte, just my 2 cents.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Modellerna för $1000 var ju totalt idiotiska. I Intels fall fick man ca 15% bättre prestanda för x4 priset, i AMDs fall fick man ca 10% bättre prestanda för dubbla priset (från 4200+ till 4800+). Än idag på SweC klagar folk när priset på CPUn når $200, så $500 CPUer borde rimligen vara helt utanför vad som jämförs.

Så låt ta det på ditt sätt. Var man ute efter ett system med en CPU runt $250, vilket än idag är i7-pris, hur stod sig perf/$ mellan AMD och Intel 2005? Man fick ingen dubbelkärnig AMD för under $500, vad man faktiskt fick var en Athlon 64 3500+ som i spel kunde matcha Pentium 820 men inte i "vanliga" program (steget från en till två kärnor gjorde faktiskt nytta även om WinXP sög rätt bra på SMP).

Fast i det här läget är en betydligt sannolikare scenario att man bestämt sig för att bygga ett system med dual-core CPU, då var det $241 mot $537 för alla modeller ovan hade löjligt mycket högre pris för typ 5% högre prestanda.

Tror i.o.f.s inte vi når konsensus nu heller, så får nog vara överens om att vi inte är överens

Ja det var en brantare stege på den tiden. Är det så relevant egentligen? Du utnyttjar ju det för att vränga siffror. AMD hade inget svar på Pentium D 820. Det gjorde så klart 820 till ett bra köp för den som ville ha en billig dubbelkärna och inte ville vänta till prisraset senare. Men att en tillverkare inte har något som motsvarar en budgetmodell från en annan tillverkare ändrar inte att man inte kan jämföra mellan klasser.

Tror vi behöver backa tillbaka lite här, diskussionen gällde om AMD kunde ta ut högre priser än Intel på den tiden, alltså om motsvarande produkt kostade mer från AMD eller inte. Inte huruvida AMD hade en motsvarande produkt för varje intel-produkt som du tycks försöka leda diskussionen till.
Och vilken AMD-processor vi än kollar på, så är den billigare än vad en processor med motsvarande prestanda kostade i Intel-lägret. Peka ut en enda AMD-processor som AMD givet prestandan prissatt för högt. 4200+ är ju lågt prissatt om man ser till vilka processorer den presterar som.

SAMTLIGA processorer från AMD är såldes till markant lägre i pris än vad processorer med motsvarande prestanda från Intel gjorde.

Olika prisklasser och olika prestandaklasser hade helt olika pris/prestanda-värden på den tiden. Du vet detta och försöker på så vis visa att AMD tog ut högre pris för en processor än motsvarande Intel. Problemet är att de inte motsvarade varandra alls. Vilket de måste göra för ursprungsfrågan. Kunde AMD ta ut högre pris för en prestanda än Intel gjorde?