Permalänk
Lego Master
Skrivet av trollhattan:

Har inte lirat sådana här spel seriöst sedan Sim City 4, blev dock lite sugen på det här men undrar hur stark dator man bör ha ?
Har bara en laptop med Core i5 3317U Geforce GT620m och 10gig RAM, är det någon mening för mig ?

Och om det går är det här det fulla spelet?, känns lite billigt för ett nytt spel...
http://www.elgiganten.se/product/spel-konsoler/digital-nedlad...

Vet inget om prestandan, har inte ens startat mitt nyköpta, men priset ser rätt ut. Jag köpte mitt för 205kr, direkt på steam är det 27,99 euro. Det är inte EA vi pratar om.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Och om det går är det här det fulla spelet?, känns lite billigt för ett nytt spel...
http://www.elgiganten.se/product/spel-konsoler/digital-nedlad...

Om man jämför med "AAA"-spel från dom stora utgivarna, ja. Och ja, det ser ut att vara det rätta spelet (vad annars?).

Permalänk
Medlem

Köpte precis mitt ex, och vill tipsa om att det finns på elgiganten att ladda ner Steamnyckel för 179kr för de som inte sett detta i fyndtråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Satan en riktigt tråkig bugg i spelet. Bygger du parker så behövs inte blåa zoner.. Hoppas det patchas snart. Undrade varför jag inte hade någon efterfrågan på blåa zoner så jag googlade och mycket riktigt hade flera samma problem.

Så det är därför min blåa stapel alltid är i botten även fast jag aldrig drar ut några blåa zoner.

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Medlem

På vilket sätt har man Cargo Train Terminal till nytta? Är lite sugen på att placera en i mitt industriområde men vet inte om det är värt det.

Gör en enda skillnad så fort man har en kopplad till (den redan existerande) järnvägen, eller krävs det att många Cargo Terminals placeras i sin stad för att göra nytta?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havocboy:

Du kan inte göra tunnlar i C:S

Enligt vad jag förstått så kommer det likt sim city att läggas till i någon av de kommande uppdateringarna. Så även om man inte kan göra tunnlar än så kommer det att komma.
Egentligen skrev jag bara ner de första stora infrastrukturprojekt som jag kom att tänka på utan att tänka nå mer på att jag nämnde tunnlar.

Visa signatur

Oskar

Sällan inloggad, men citera så svarar jag inom några år.

Permalänk
Medlem

När jag först började med min stad så byggde jag en hel del industriområden i ytterkanten av staden då ger mycket arbeten och bra med inkomst i början. Nu har dock staden växt riktigt rejält och det som var ytterkanten först är nu min stadskärna. Ska pröva att göra en riktigt omprofilering av staden och riva alla industriområden utan om min ore och oljerproduktion ute i ett hörn, samt bygga om alla gamla industriområden till kontor. Det borde lösa lite trafikproblem, samt minska föroreningarna som varit rätt kraftiga med en industri mitt i staden.

Men ett tips till folk som inte riktigt vet hur de ska börja. Industri kan ge riktigt stora inkomster. Tycker nästan att spelet varit lite väl lätt då jag inte haft några problem att få stora inkomster.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Roligt spel som man verkligen förlorar tid i.

Har en fråga angående min första stad:

Dold text

Som det syns ovan har jag gjort rondeller av highwayvägarna runt varje stadsdel. Kommer dessa fungera i längden, eller bli helt överfulla när jag uppnår 60000+ invånare?

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

Alltså, min stad måste vara sjuk på nåt konstigt sätt. Nästan alla hus har en som är sjuk, på väg att dö eller har dött och det sker ofta, så jag for lov till att bygga många vårdcentral och sjukhus. över 20st för en stad med 17 000 invånare.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Men ett tips till folk som inte riktigt vet hur de ska börja. Industri kan ge riktigt stora inkomster. Tycker nästan att spelet varit lite väl lätt då jag inte haft några problem att få stora inkomster.

Det är inte allt för svårt att tjäna pengar, vilket jag tycker är ok så länge det finns andra utmaningar. Men medföljande modden "Hard mode" gör allt svårare. Dyrare, lägre begär, invånarna svårare hålla nöjda m.m.

Här är en summering av vad hard mode gör
https://www.youtube.com/watch?v=fNKZmtiFnrk&t=231

Permalänk
Skrivet av dabo86:

Så det är därför min blåa stapel alltid är i botten även fast jag aldrig drar ut några blåa zoner.

Japp. Hoppas patch kommer snart. Buggen gör spelet i princip ospelbart just nu känns det som. Vill ju gärna bygga parker och commercial zones.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Alltså, min stad måste vara sjuk på nåt konstigt sätt. Nästan alla hus har en som är sjuk, på väg att dö eller har dött och det sker ofta, så jag for lov till att bygga många vårdcentral och sjukhus. över 20st för en stad med 17 000 invånare.

Hade samma problem, visade sig att mina vattenpumpar pumpade in avloppsvatten ett tag efter jag byggt en damm längre upp i floden.

Visa signatur

4790k | 780

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninotramp:

Japp. Hoppas patch kommer snart. Buggen gör spelet i princip ospelbart just nu känns det som. Vill ju gärna bygga parker och commercial zones.

Skickades från m.sweclockers.com

Provat o lekt lite med flera städer nu och hur många parker jag än ploppar ner så är det fortfarande ganska stor efterfrågan på affärsområden.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Har också en hel del parker, men även ett stor efterfrågan på affärsområden.

Jag har däremot knappt någon efterfrågan på industriområden, fast det kanske snarare har och göra med att utbildningsnivån i staden är hög?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Är det någon här som har lyckats göra en riktigt stor stad?
Jag var uppe och nuddade 100k men mer har jag inte klarat.
Mitt problem var att alla offices stängde pga att det inte fanns något jobb(?), men samtidigt så ville ingen jobba i mina industrier.
Hur kan man lösa det? Ska jag bygga färre skolor?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik_:

Hade samma problem, visade sig att mina vattenpumpar pumpade in avloppsvatten ett tag efter jag byggt en damm längre upp i floden.

Hahaha alltså damm, där är sanningen. xD

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Någon annan som är lite småtrött på bilarnas filkörning? Speciellt utryckningsfordon som står och väntar i lång kö när det är fyra ledig filer till vänster. Måste väl vara bug och inte "working as intended"?

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

På vilket sätt har man Cargo Train Terminal till nytta? Är lite sugen på att placera en i mitt industriområde men vet inte om det är värt det.

Gör en enda skillnad så fort man har en kopplad till (den redan existerande) järnvägen, eller krävs det att många Cargo Terminals placeras i sin stad för att göra nytta?

Cargo Train Terminal är jätte bra för ditt industriområde. En enda kommer absolut göra nytta. Men på sikt kommer du vilja ha fler. Stora fördelen är att lastbilar inte behöver köra industrins gods genom hela staden. Dock så kommer det bli väldigt mycket tung trafik mellan industrin och terminalen, så planera väl för det!

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Provat o lekt lite med flera städer nu och hur många parker jag än ploppar ner så är det fortfarande ganska stor efterfrågan på affärsområden.

Jo min första stad fungerade också. Här är det fler som har samma problem. http://forum.paradoxplaza.com/forum/showthread.php?842310-No-...

Finns även tråd om det på Steam och Reddit.

EDIT: Hade ingen demand i varken grön, blå eller gul. Så jag tog bort mina parker och bam blåa pelaren slår i toppen. Bygger ut lite parker igen och bam den går ner i botten och istället går industrial upp.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

jag funderar på att skaffa detta spelet efter att jag har kollat på några streams och tycker det verkar kul, men kommer man tycka det är kul om man aldrig har spelat ett sånt här spel förut eller är det jätte svårt att komma in i det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnsn:

jag funderar på att skaffa detta spelet efter att jag har kollat på några streams och tycker det verkar kul, men kommer man tycka det är kul om man aldrig har spelat ett sånt här spel förut eller är det jätte svårt att komma in i det?

Jag skulle kalla detta ett mycket nybörjarvänligt spel. Efter att du lärt dig hur gränssnittet fungerar via undervisningen första gången du spelar så kommer allt kännas väldigt logiskt därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnsn:

jag funderar på att skaffa detta spelet efter att jag har kollat på några streams och tycker det verkar kul, men kommer man tycka det är kul om man aldrig har spelat ett sånt här spel förut eller är det jätte svårt att komma in i det?

Skrivet av Robin2:

Jag skulle kalla detta ett mycket nybörjarvänligt spel. Efter att du lärt dig hur gränssnittet fungerar via undervisningen första gången du spelar så kommer allt kännas väldigt logiskt därefter.

Spelet är lätt att förstå, men när man kommer upp i över 30 000 medborgare så blir man varse om att trafiken alltid kunde gjorts bättre. Oavsett hur bra man än tycker det är, och skyndat långsamt. Kanske bara är jag men har byggt upp tre olika städer nu och det är samma visa varje gång.

Finns inget att tveka över - KÖP!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninotramp:

Jo min första stad fungerade också. Här är det fler som har samma problem. http://forum.paradoxplaza.com/forum/showthread.php?842310-No-...

Finns även tråd om det på Steam och Reddit.

EDIT: Hade ingen demand i varken grön, blå eller gul. Så jag tog bort mina parker och bam blåa pelaren slår i toppen. Bygger ut lite parker igen och bam den går ner i botten och istället går industrial upp.

Hm... jag har inte lyckats "trigga" den så kallade "buggen".

Har faktiskt oftast mest efterfrågan på just affärsområden.

Största problemet jag har är att INTE bygga upp allting symmetriskt. >.< Allting måste ju vara precis.... gah... man har lite OCD alltså.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Så jag köpte spelet och det är väldigt kul hitills. Började spela i går runt 23 och när jag kollade klockan igen var den 1 på natten!

Min stad har just nu 22k invånare. Tycker det var ganska lätt att få 10k men efter det började jag göra dåliga val och zonade för mycket känns det som, men nå väl det verkar ha fungerat iaf då jag ökat till 22k.

Tycker om grafiken också, den är så färgglad!

19k screenshot:

(bara att invänta på att min trafik infrastruktur som inte är särskilt planerad, faller ihop)

Dold text

Sedan tycker jag spelet rullar på bra också när det gäller framerate. Går aldrig under 59 med min rigg.

EDIT: Sedan måste jag tipsa om det här också, om ingen redan gjort det. Väldigt väldigt bra gjort: http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=4066841...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Om man har Low Demand på alla tre staplar, hur utvecklar man då sin stad?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Skrivet av Sputte:

Om man har Low Demand på alla tre staplar, hur utvecklar man då sin stad?

Du kan försöka stimulera efterfrågan genom att sänka skatter. Möjligen kan vissa specialbyggnader vara till nytta om de oxå ger boost till efterfrågan. Har dock dålig koll på vad de gör

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Sputte:

Om man har Low Demand på alla tre staplar, hur utvecklar man då sin stad?

Kolla genom alla info layers, se till att höja markvärdet. Ett par parker här och där, en och annan unik byggnad (sporterna eller museum typ). Kolla trafikflödena, bygg en renare elkraftkälla nånstans. Det finns en miljon grejjor att hitta på för att få igång utvecklingen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Ni som har trafikbekymmer ska lägga stor vikt vid att höja marknadsvärdet samt se till att era simmar är högutbildade.
Högutbildade simmar är på jobb eller hemma å int dräll efter vägarna.

Industrier, olja, hamn, sopor är rena döden för trafik hantering så lägg dessa strategiskt placerade så trafik kan flyta snabbt mellan hamn och industri m.fl.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt roligt spel, men trafiken kan vara en mardröm att hantera, en svensk medelstor stad kräver trafiklösningar som om det vore New York

Och om man inte har väldigt bra planerade vägar, tåg, tunnelbana, bussar osv, så korkar hela stan igen, och man måste börja kompensera med att vräka ner kyrkogårdar, krematorium, sopamlägningar, sjukhus, skolor, parker osv i mängder för att inte hela stan ska gå åt skogen..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Finns det någon anledning till att ha ett paradox-acc?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10