Permalänk
Medlem

Man bör kanske vara lite försiktig med att ladda ner mods från andra källor än Steam. Med tanke på att API:et för mods i spelet är relativt öppet finns det en risk för "dåliga" mods. De mods som är inte innehåller kod är förstås aldrig någon större risk, som t.ex. byggnader och objekt, kartor, savegames etc. Jag är ingen programmerare så vet inte riktigt vad omfattningen på en kodad mod är.

http://www.skylineswiki.com/Modding_API

Citat:

Security considerations
The code in Mods for Cities: Skylines is not executed in a sandbox.
While we trust the gaming community to know how to behave and not upload malicious mods that will intentionally cause damage to users, what is uploaded on the Workshop cannot be controlled.
Like with any files acquired from the internet, caution is recommended when something looks very suspicious.

You can always disable Mods by setting "--disabledMods" in the launch options of the game in your Steam library>Game settings.
This toggle will prevent the game from compiling and loading modded code. However, it might make more sense to just not download any Mods in the first place.
The toggle only applies to Mods involving custom code; assets and non-executable content remain accessible.

Lite mer diskussion jag hittade.
http://www.reddit.com/r/CitiesSkylines/comments/2yfwec/a_note...
http://steamcommunity.com/app/255710/discussions/0/6105735678...

Permalänk

En sak som jag är riktigt imponerad över är trafiken, hur man kan lösa den med lite tanke (som för övrigt var omöjligt i SimCity hur man än försökte).

Trafikstockning på motorvägen, pausa, bygga om och efter lite krångel med en ny stor rondell, påfarter och avfarter så tog allting mark igen, så härligt att se att man faktiskt kan göra något som fungerar för en gång skull, gryymt spel!

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Någon som har tips på hur man fixar bättre trafik i det inringade blåa?
Allt söder (det gröninringade) är bostäder.

http://i.imgur.com/h8XtNjc.jpg

Här är mitt förslag.

Gör först så att då har två bostadsområden. De rosa kryssen, ta bort dessa vägarna helt för att separera området ner i två delar.

A1 ska vara en infart till området och A2 en utfart ut ur området, så använd enkelriktat. Samma sak med B1-infart och B2-utfart.
nu behöver du inte ha en fyrvägskorsning så som du har nu.

Ett alternativ är att använda upphöjda rondeller där du låter motorvägen gå under rondellen, en till varje bostadsområde. Det finns fördelar och nackdelar med båda dessa.

Fördelen med den enkelriktade metoden är att den tar lite mindre plats men den har inte samma flöde, man kan bättra på flödet genom att ha avlånga av/påramper till motorvägen. Men den har fortfarande inte samma kapacitet som en rondell. Nackdelen med rondeller är att de blir stora och är komplicerade att bygga.

Det länkades en bra wikipedia sida med motorvägskorsningar som kan vara riktigt användbar när man ska försöka sig på att bygga dessa korsningarna själv.
http://en.wikipedia.org/wiki/Interchange_(road)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns det några rykten om att någon typ av multiplayer-funktion kommer läggas till?

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelleboj:

Finns det några rykten om att någon typ av multiplayer-funktion kommer läggas till?

En dev på steam skrev att det kan komma i någon form men det är inte bestämt något ännu.

https://steamcommunity.com/app/255710/discussions/0/613937943...

Notera, det skrev oktober föra året...!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Här är mitt förslag.

http://i.imgur.com/sV2l48t.png

Gör först så att då har två bostadsområden. De rosa kryssen, ta bort dessa vägarna helt för att separera området ner i två delar.

A1 ska vara en infart till området och A2 en utfart ut ur området, så använd enkelriktat. Samma sak med B1-infart och B2-utfart.
nu behöver du inte ha en fyrvägskorsning så som du har nu.

Ett alternativ är att använda upphöjda rondeller där du låter motorvägen gå under rondellen, en till varje bostadsområde. Det finns fördelar och nackdelar med båda dessa.

Fördelen med den enkelriktade metoden är att den tar lite mindre plats men den har inte samma flöde, man kan bättra på flödet genom att ha avlånga av/påramper till motorvägen. Men den har fortfarande inte samma kapacitet som en rondell. Nackdelen med rondeller är att de blir stora och är komplicerade att bygga.

Det länkades en bra wikipedia sida med motorvägskorsningar som kan vara riktigt användbar när man ska försöka sig på att bygga dessa korsningarna själv.
http://en.wikipedia.org/wiki/Interchange_(road)

Najs. Har varit lite tveksam till att sätta in fler vägar in till bostadsområdet innan men nu har jag bättre koll på hur man får dit dem på enkelriktade
Bra länk förreste. Tackar!

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Fick erfara att det inte finns någon Autosave igår (the hard -and dumb- way)... Glad i hågen köpte jag spelet och hann spela 3 timmar innan det var dags att sluta dom blå. Klart katten traskar runt på datorn och lyckas stänga av den. Min fina stad - borta! Men nu ska det byggas i helgen istället. Ruggigt roligt spel!

En sak som jag inte riktigt fattar: Under ganska lång tid flaggade många av industrizonerna om att dom inte fick tag i arbetare, och blev till slut abandoned pga det. Ändå var inte efterfrågan på bostadszoner hög? Och det var inte större trafikproblem på vägarna, så dom borde kunna ta sig till industrierna... Hur kan man fixa det?

Visa signatur

Intel i5 4690k, MSI GTX 970, 16GB DDR3, 2x250GB SSD, EVGA 750 W, Fractal Design R4, Win 10, General Lös

Permalänk

Satan en riktigt tråkig bugg i spelet. Bygger du parker så behövs inte blåa zoner.. Hoppas det patchas snart. Undrade varför jag inte hade någon efterfrågan på blåa zoner så jag googlade och mycket riktigt hade flera samma problem.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av RagHank:

Fick erfara att det inte finns någon Autosave igår (the hard -and dumb- way)... Glad i hågen köpte jag spelet och hann spela 3 timmar innan det var dags att sluta dom blå. Klart katten traskar runt på datorn och lyckas stänga av den. Min fina stad - borta! Men nu ska det byggas i helgen istället. Ruggigt roligt spel!

En sak som jag inte riktigt fattar: Under ganska lång tid flaggade många av industrizonerna om att dom inte fick tag i arbetare, och blev till slut abandoned pga det. Ändå var inte efterfrågan på bostadszoner hög? Och det var inte större trafikproblem på vägarna, så dom borde kunna ta sig till industrierna... Hur kan man fixa det?

Kanske du saknade arbetskraft med rätt utbildning?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Kanske du saknade arbetskraft med rätt utbildning?

Hm, ja, så kanske det var! Kikade inte riktigt så mycket på det. Det var under ganska tidigt skede i staden, ca 10.000 invånare.

Visa signatur

Intel i5 4690k, MSI GTX 970, 16GB DDR3, 2x250GB SSD, EVGA 750 W, Fractal Design R4, Win 10, General Lös

Permalänk
Medlem
Skrivet av RagHank:

Hm, ja, så kanske det var! Kikade inte riktigt så mycket på det. Det var under ganska tidigt skede i staden, ca 10.000 invånare.

Ha bussar/metro med, det hjälper en del.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Här är mitt förslag.

Nu har jag pillat lite med vägarna men är lite osäker på vissa saker. Här är en bild på hur det ser ut nu.

De röda pilarna är enkelriktade vägar. Röda streck är där jag ska planera enkelriktade vägar som leder ut mot motorvägen. Dock undrar jag om de gula pilarna också ska vara enkelriktade, eller blir det problem för invånarna att ta sig runt i bostadsområdet då? Hade ju varit lite drygt att åka ut på motorvägen bara för att ta sig uppåt (vänster). Rent spontant känns det bra med icke-enkelriktade vägar vid gula pilar.

Angående blåa. Har du något tips på hur man ska koppla de två enkelriktade vägarna där?

Gröna streck är bostadsområde

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Nu har jag pillat lite med vägarna men är lite osäker på vissa saker. Här är en bild på hur det ser ut nu.

http://i.imgur.com/KRJWcZM.jpg

De röda pilarna är enkelriktade vägar. Röda streck är där jag ska planera enkelriktade vägar som leder ut mot motorvägen. Dock undrar jag om de gula pilarna också ska vara enkelriktade, eller blir det problem för invånarna att ta sig runt i bostadsområdet då? Hade ju varit lite drygt att åka ut på motorvägen bara för att ta sig uppåt (vänster). Rent spontant känns det bra med icke-enkelriktade vägar vid gula pilar.

Angående blåa. Har du något tips på hur man ska koppla de två enkelriktade vägarna där?

Gröna streck är bostadsområde

Ok, ska vi se här.

Tittar vi på din byggstil generellt så använder du mycket vägar med mer än 4 körfält, det behöver sällan för avfarter och vid enkelriktat. Fördelen med enkelriktat är ju att om du har en 2 körfält väg som har ett åt höger och ett åt vänster att du får en väg med dubbelt så mycket kapacitet åt endast ett håll. Så du kan nog krympa avfarterna som går in och ut ur dina områden.

Så skrev ut några nummer i min bild som du kan titta på.
1. Du har en infart ifrån motorvägen men du måste ha ifrån andra körriktningen också, annars kan folket inte komma in till bostadsområdet ifrån industriområdet.
2. Du ska se till att du har kör ena vägen in och andra ut. Se pilarna. Om huvudvägen är tvärtom än pilarna jag satt upp kan det vara enklast att ändra riktningen på avfarten istället för motorvägen. Tänk på högerregeln när du designar så kommer det går bra... (eller vänster regeln om du spelar med vänster trafik... )
3. Egentligen vill du inte korsa din motorväg så här, bäst är om du kan göra dina kopplingar på södra sidan av staden så slösar du inte lika mycket plats. Men om du fixar punkt 2 så kan du bara koppla vägarna till den vägen som är framför avfarterna direkt. Men det kommer bli mycket trafik här i så fall.
4. Den vändpunkter behöver inte vara så grov, enkelriktad avfart räcker, kan aldrig tänka mig att så många kommer vilja vända här att du behöver en så grov väg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Tja!

Nu har jag gjort lite ändringar på vägarna. Förresten så går mina motorvägen åt omvänt håll. Jag såg att du riktat dina pilar fel Alltså understa går åt höger, och den övre går åt vänster. Så här ser det ut just nu, och pilarna visar åt vilka riktningar alla vägar går. Mindre pilar för mindre relevanata (i detta sammanhang) vägar

Tror du det kommer funka så här, eller krävs det fler in och utvägar någonstans?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av RagHank:

Hm, ja, så kanske det var! Kikade inte riktigt så mycket på det. Det var under ganska tidigt skede i staden, ca 10.000 invånare.

Råkade ut för något liknande när jag kom kring 10000 invånare och i samband med att jag tagit tag i det här med invånarnas utbildning. Lade om industrin helt till skogs- och jordbruk tills utbildningsnivån i staden gått upp en bit. Fungerade finfint

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om man kan ta bort befintliga tunnelbanelinjer? Jag har några linjer som inte är "slutförda" men de gömmer sig bland befintliga linjer. Jag skulle alltså vilja ta bort alla linjer så att jag kan börja om från början och skapa lite struktur över mitt tunnelbanenät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golvmopp:

Är det någon som vet om man kan ta bort befintliga tunnelbanelinjer? Jag har några linjer som inte är "slutförda" men de gömmer sig bland befintliga linjer. Jag skulle alltså vilja ta bort alla linjer så att jag kan börja om från början och skapa lite struktur över mitt tunnelbanenät.

Det är bara att högerklicka på alla stopp så försvinner dem!

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Det är bara att högerklicka på alla stopp så försvinner dem!

Det var för enkelt! Nu vill jag hem så jag kan testa!
Tack så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Tja!

Nu har jag gjort lite ändringar på vägarna. Förresten så går mina motorvägen åt omvänt håll. Jag såg att du riktat dina pilar fel Alltså understa går åt höger, och den övre går åt vänster. Så här ser det ut just nu, och pilarna visar åt vilka riktningar alla vägar går. Mindre pilar för mindre relevanata (i detta sammanhang) vägar

Tror du det kommer funka så här, eller krävs det fler in och utvägar någonstans?
http://i.imgur.com/7HpK29X.jpg

Du saknar fortfarande sätt att komma in ifrån öst till bostadsområdena.

Så här
http://i.imgur.com/5a9QBGo.jpg

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Du saknar fortfarande sätt att komma in ifrån öst till bostadsområdena.

Så här
http://i.imgur.com/5a9QBGo.jpg

Visste att det var något som saknades

Så!

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Angående tåg, när jag låste upp det så klickade jag ner tool tipet lite för snabbt... fungerar det enbart med att bygga en station i startstated och sedan till din expansion? Trafiken är en mardröm! Borde planerat bättre, nu har jag byggt bajstight så att t ex få en en rondell eller bredda vägarna blir svårt då jag måste plöja ned så jäkla mycket

Någon annan som har problem med downsampling? Händer inget när jag trycker på accept.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Visste att det var något som saknades

http://i.imgur.com/Jimy3wF.jpg

Så!

Nice, tycker infrastruktur är det som är roligast i sådana här spel. Nu har du din nästa utmaning. Alla vägar som går norrut, det är här du kommer få problem näst. Lycka till och kör hårt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vart ställer man in vilken höjd man önskar på byggnader?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Nice, tycker infrastruktur är det som är roligast i sådana här spel. Nu har du din nästa utmaning. Alla vägar som går norrut, det är här du kommer få problem näst. Lycka till och kör hårt.

Det är väldigt pilligt, men har lärt mig en hel del sedan jag började spela Skylines Som du ser till höger på senaste bilden är det knökfullt med trafik där. Det är avfarten till 'centrum', med alla stora commercial buildings Ännu värre blir det att mitt industriområde är bakom centrum som använder samma vägar. Men ska göra en snarlik lösning som på bostadsområdet, men gäller bara att få ordning på soptipparna. De är ju inte precis lätta att flytta

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarvenpa:

Vart ställer man in vilken höjd man önskar på byggnader?

Mvh

Finns iaf en policy som hindrar byggnader från att utvecklas till de allra högsta.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Titta, jag råkade skapa atlantis

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Finns iaf en policy som hindrar byggnader från att utvecklas till de allra högsta.

Ok, får in och kika. Kanske inte låst upp den än då. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Någon som har tips på hur man fixar bättre trafik i det inringade blåa?
Allt söder (det gröninringade) är bostäder.

http://i.imgur.com/h8XtNjc.jpg

Här är mitt förslag :
https://www.google.se/maps/@33.890839,-84.2584885,2030m/data=...

Permalänk
Lego Master

Då var det skaffat! Tack Komplett, 205kr!
Sitter o jagar mods på workshoppen nu, man vill ju helst kunna komma åt alla 25 områdena och lite annat göttigt... ^^

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

Har inte lirat sådana här spel seriöst sedan Sim City 4, blev dock lite sugen på det här men undrar hur stark dator man bör ha ?
Har bara en laptop med Core i5 3317U Geforce GT620m och 10gig RAM, är det någon mening för mig ?

Och om det går är det här det fulla spelet?, känns lite billigt för ett nytt spel...
http://www.elgiganten.se/product/spel-konsoler/digital-nedlad...