Permalänk
Medlem

två adsl-modem i ett hus?

Tja!

Hemma hos min far finns det ett ADSL internet, på 24mbit. Det räcker för att spela på, men om någon i familjen skulle börja kolla film eller dylikt skulle jag ej kunna spela.

Så jag har personligen tänkt ut lite alternativ, men har inte kommit fram till många.

1. att jag ska köra ADSL, och resten glida på ett 4G mobilt bredband. MEN insåg att max var typ 30GB i månaden, vilket aldrig kommer räcka för dom. Så fick utesluta det ganska snabbt.

Så min enda lösning nu.

Kan man ha två stycken ADSL modem i ett hus? alltså att jag får in ett ADSL modem i min friggebod, och dom har ett eget i stora huset?

Läst något om att krävs två telefonlinor, och om vi inte har det, hur mycket kostar det att anlita någon från telia (?) som kommer och drar in en till?

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalbjer:

Tja!

Hemma hos min far finns det ett ADSL internet, på 24mbit. Det räcker för att spela på, men om någon i familjen skulle börja kolla film eller dylikt skulle jag ej kunna spela.

Så jag har personligen tänkt ut lite alternativ, men har inte kommit fram till många.

1. att jag ska köra ADSL, och resten glida på ett 4G mobilt bredband. MEN insåg att max var typ 30GB i månaden, vilket aldrig kommer räcka för dom. Så fick utesluta det ganska snabbt.

Så min enda lösning nu.

Kan man ha två stycken ADSL modem i ett hus? alltså att jag får in ett ADSL modem i min friggebod, och dom har ett eget i stora huset?

Läst något om att krävs två telefonlinor, och om vi inte har det, hur mycket kostar det att anlita någon från telia (?) som kommer och drar in en till?

Tacksam för hjälp!

Du kan köra 1 ADSL-modem/telefonlina.

Att dra en ny telefonlina kan kosta allt från 5000 - 500.000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Du kan köra 1 ADSL-modem/telefonlina.

Att dra en ny telefonlina kan kosta allt från 5000 - 500.000:-

Okey, lär behöva dra in en ny telefon lina då.

Vart vänder jag mig, telia eller?

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalbjer:

Okey, lär behöva dra in en ny telefon lina då.

Vart vänder jag mig, telia eller?

Känns mer värt att dra in fiber isf.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Känns mer värt att dra in fiber isf.

Men då måste ju hela gatan gå med på det? Och det lär ju ta bra mycket längre tid?

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem

Din teleoperatör, de kontaktar i sin tur nätägaren som är ett dotterbolag till TeliaSonera. Det är inte säkert det finns plats ute i gatan eller telestationen för nya anslutningar. Många hus har dubbla linor redan, det får du undersöka med din teleoperatör närmare. Du kan inte få VDSL istället? Eller få fiber via telia, skanova eller lokalt stadsnät? De flesta tätorter kan numera få VDSL2 från Telia, ibland från andra leverantörer. Finns som 60 och 30Mbit, men är en annan teknik och har högre uppströmshastighet, och mer lämpligt att dela på det sättet du beskriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Din teleoperatör, de kontaktar i sin tur nätägaren som är ett dotterbolag till TeliaSonera. Det är inte säkert det finns plats ute i gatan eller telestationen för nya anslutningar. Många hus har dubbla linor redan, det får du undersöka med din teleoperatör närmare. Du kan inte få VDSL istället? Eller få fiber via telia, skanova eller lokalt stadsnät? De flesta tätorter kan numera få VDSL2 från Telia, ibland från andra leverantörer. Finns som 60 och 30Mbit, men är en annan teknik och har högre uppströmshastighet, och mer lämpligt att dela på det sättet du beskriver.

Faktiskt ingenaning om vi har dubbla linor, vet inte hur jag ska kolla upp det heller. Vi är helt nyinflyttade.

Vi har just nu bredbandsbolaget som leverantör, är det dom jag ska ringa? eller ska jag ringa till telia?

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem

Att kolla film borde ju kunna klara sig på max 10Mbit så någon router som kan dela upp bandbredden och dela den rakt av så att du får 12 och de andra 12.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Att kolla film borde ju kunna klara sig på max 10Mbit så någon router som kan dela upp bandbredden och dela den rakt av så att du får 12 och de andra 12.

Men det handlar väl lite om upphastighet också? Finns det någon router som kan dela upp det bra?

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalbjer:

Faktiskt ingenaning om vi har dubbla linor, vet inte hur jag ska kolla upp det heller. Vi är helt nyinflyttade.

Vi har just nu bredbandsbolaget som leverantör, är det dom jag ska ringa? eller ska jag ringa till telia?

Kolla om du kan få VDSL först och främst. Telia är mer sannolik som leverantör, men Telenor (Bredbandsbolaget) har det på sina håll också. Du kan kolla på deras hemsidor om du kan få VDSL. Går det så behövs inte två olika anslutningar. Det är din teleoperatör du ska kontakta. Du kan inte själv kontakta nätägaren direkt, men har du ingen teleoperatör går det nog bra att vända dig till Telia, det är TeliaSoneras dotterbolag som äger kopparnätet. Har dubbla linor varit installerat tidigare så brukar det helt enkelt finnas teleuttag anslutna till olika abonnemang. Det är i slutändan nätägaren och deras tekniker samt din bredbandsleverantör som kan svara om det hela är möjligt, du måste inte bara ha en teleanslutning utan telestationen måste ha plats för fler DSL-kunder.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dalbjer:

Men det handlar väl lite om upphastighet också? Finns det någon router som kan dela upp det bra?

När du lämnat budgetmodellerna så brukar de ha trafikprioritering, det är bättre att ge spelpaketen högre prio än att dela bandbredden, spel kräver väldigt lite bandbredd men behöver låg latens så det är bättre att låta routern prioritera spelpaketen för de märks knappt i bandbredden.
Man bara väljer eller skapar en passande regel så optimerar routern trafiken mycket bättre än man kan göra manuellt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Många hus har två par trådar in och då går det att ha dubbla abb utan fler åtgärder än att sätta jack och koppla om i stationen om det finns lediga portar. Jag hade det själv under en övergångsperiod. Kontrollera först om du kan få VDSL eftersom det är mycket bättre än ADSL om man inte har för långt till stationen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Att få dubbla telefonabonnemang på samma telefonledning är inte särskilt dyrt eller svårt. Vi har haft detta i en tidigare bostad och telefonbolaget satte bara dit ett filter i vår bostad och ett till filter i telefonstationen. Men jag kan inte tänka mig att man kan kombinera dessa filter med ADSL eftersom bägge tjänsterna bygger på tekniken att skicka signaler på samma ledning men på olika frekvenser.

Ifall du istället vill ha dubbla ADSL abonnemang då krävs det nog att det finns två oberoende telefonledningar indraget, och inte bara att två abonnemang delar på samma telefonledning. Ifall det nu inte finns två oberoende ledningar indraget, då får du räkna med mycket pengar för att få in en extra ledning.

Kolla alltså upp om det verkligen finns två oberoende telefonlinor i huset, och inte bara dubbla telefonjack som är dragna till en filterbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Att få dubbla telefonabonnemang på samma telefonledning är inte särskilt dyrt eller svårt. Vi har haft detta i en tidigare bostad och telefonbolaget satte bara dit ett filter i vår bostad och ett till filter i telefonstationen. Men jag kan inte tänka mig att man kan kombinera dessa filter med ADSL eftersom bägge tjänsterna bygger på tekniken att skicka signaler på samma ledning men på olika frekvenser.

Jobbar med detta dagligen och mycket riktigt går det inte att köra ADSL på delade ledningar.

Som övriga skrivit i tråden är det ganska vanligt med två ledningar in i fastigheten/lägenheten. Leta upp förstajacket och se hur många trådar det finns i inkommande kabel. Inkommande brukar vara grövre kabel en vanlig teleledning, ofta svart eller grå. Om du inte kan göra detta själv rekommenderar jag dig att beställa jobbet av Telia eller en elektriker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

När du lämnat budgetmodellerna så brukar de ha trafikprioritering, det är bättre att ge spelpaketen högre prio än att dela bandbredden, spel kräver väldigt lite bandbredd men behöver låg latens så det är bättre att låta routern prioritera spelpaketen för de märks knappt i bandbredden.
Man bara väljer eller skapar en passande regel så optimerar routern trafiken mycket bättre än man kan göra manuellt
http://ladda-upp.se/files/2015/b135388.png

Det där ser ju grymt ut!

Vad är det för program/router du kör? hur prioriterar jag liksom? Kommer jag ha laggfritt internet? för min familj är egentligen endast ute efter neråthastigheten.

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dalbjer:

Det där ser ju grymt ut!

Vad är det för program/router du kör? hur prioriterar jag liksom? Kommer jag ha laggfritt internet? för min familj är egentligen endast ute efter neråthastigheten.

Det är en Linksys WRT1900AC med originalmjukvara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

QOS brukar ju finnas i dom flesta routrarna idag. Det borde ju fungera för dig.

Visa signatur

CPU: Intel i7 6700K @4,7GHz GPU: 2X GeForce GTX 980Ti SLI RAM: 32GB Corsair Vengeance LPX 2400Mhz Moderkort: Asus z170 PRO Gaming Systemdisk: Samsung 950 PRO 512GB Gamingdisk:Samsung 850 500GB Lagring: 4TB WD Red Mus: SteelSeries Rival Tangentbord: Corsair k70 Headset: Kingston HyperX Cloud http://www.it-schill.com