Permalänk
Skrivet av Spille:

Tjena, som titeln säger är jag ute och letar efter en ny batteridriven skruvdragare och hoppas på att det finns några hantverkare eller annat folk med bra kunskap om dessa maskiner här Det jag vill ha är en kraftfull maskin som skall användas till att borra i mestadels metall men även trä, plast och betong m.m. Så slagfunktion är önskvärt (men inget måste, lär skaffa ordentlig slaghammare senare i livet iaf) samt att jag gärna ser att den kan dra skruvar hårt (50Nm räcker nog gott o väl). Gärna nån form av kontroll så man kan variera hur hårt den drar skruvarna beroende på material. Vill helst hålla mig under 3000kr men finns det goda skäl så kan jag gå lite högre

Har tittat på detta kit ett tag som känns rätt prisvärt med tanke på rabatten på nästan 30% just nu, men har dålig erfarenhet av bosch's äldre modeller och läst att den har lite svagt batteri och tyvärr ingen slagfunktion. Några tankar? Märken jag tittat på än så länge är AEG och Dewalt.

https://www.komplett.se/bosch-skruvdrag-psr-1800-li-2-mtoolbox/828605

Har ni även tips på bra borrsatser hade det varit super!

Alla tips välkomnas, tack på förhand!

Orkar inte kolla igenom alla inlägg, men här har du ett bra tips...

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/skruvdragare-och-slagborr-...

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

När det kommer till verktyg brukar jag tänka att det är ingen idé att köpa något extremt dyrt bara för att det håller längre så länge man inte använder den regelbundet. Ska du bygga ett helt hus eller ha den i en välbesökt snickarverkstad kan det vara idé och skaffa ett bättre, dyrare märke. Ska du hänga upp någon tavla då och då eller kanske skruva ihop en soffa, då är det ingen ide att köpa det värsta. Betala inte 5000 för något som håller i 100000h när du kommer använda den i 1000. Då är det kanske bättre att köpa något för 1500 som håller 10000h timmar istället och kanske köpa en schyst hammare också!

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Jag skulle verkligen vilja ha någon beskrivning om Makita serierna, vart jag än letar på nätet så har hittar jag ingen röd tråd i deras Artikelnummer så jag kan se vilka maskiner som kan dela batterier..? LXT serien som nämnts innan känns verkligen som något för mig, om de nu finns en borrskruvdragare under 3kkr i den serien.. Bara hittat denna för ca 7kkr men den har slagfunktion med så är nog därför. Liknande maskin utan slagfunktion eftersöker jag som alternativ.

Och jag skulle väldigt gärna vilja ha mer info om Makita LXT serien om någon kan hjälpa mig? Är inte alls med på de engelska betäckningar för dessa maskiner..
Så i nedan länk här, vilka är det som är borrskruvdragare(utan slag)?
http://www.makita.com/en-us/Modules/Tools/LXTBrushless/toolco...

Anledningen till att jag helst kollar på LXT serien om jag ska ha Makita är att det känns som att den serien är nyast(rätta mig om jag har fel?) så med andra ord kommer jag kunna köpa in fler maskiner som kan använda samma batterier rätt länge framöver.. Sen att deras nya motorteknik de använder i den serien verkar var grym är ju ett plus i kanten om de nu är så mycket bättre som de påstår!

Tror du kommit på rätt spår. Var också runt och kollade på andra märken i höstas, men kom fram till att Makita är det kvalitétsmärke har absolut bredast sortiment där ett och samma batteri passar "allt". Slutade med det här kitet : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2800928

Vad jag känner till så funkar alla Makitas 18V 3 Ah batterier till alla deras 18V maskiner. De minsta batterierna på 1,3 Ah funkar dock inte i kraftigare maskiner. När du väl har laddare och några batterier, finns det gott om batterilösa maskiner att köpa, som är "billigare".

Bra beskrivning om deras modeller och vad alla de flesta bokstäver står för: http://www.its.co.uk/blog/buying-guides/what-makita-drill-to-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDiddler:

Ahsell har erbjudande på makita just nu DDF456 borrskruvdragare samt DTD146 Slagskruvdragare. Har inte kollat någon annanstans så vet inte hur det ter sig hos andra men.

http://np.netpublicator.com/netpublication/n00328903 <------ Direkt till paketet. 2995~
http://www.ahlsell.se/Aktuellt/Erbjudanden/Kampanjtorget-nov-... <----- Om du vill klicka dig fram till hp.netpublicator

Tackar för länken! Hittade även att de har kampanj på en DDF480 för 2.995kr, verkar också väldigt najs!

Skrivet av 2011:

Kom och tänka på en sak är att om du nu ska köpa nytt så köp gärna verktyg som är kol/bortsfri det blir mindre värmeutveckling och mindre friktion, som då gör att motorn blir starkare och att batteriet håller längre.

Precis min tanke också! Därav att jag fastnade för Makita's LXT serie..

Skrivet av kyre:

Festool är hobbyamatörproffsens favoritmärke. Säkert bra saker men höga priser och ganska onödiga om du inte kommer använda maskinen extremt mycker, kanske i jobbet. Lite Apple-varning om du förstår.

Om du vill ha det enkelt kan du försöka titta på Batteriekosystemen från olika tillverkare. Ryobi, AEG och Makita bl.a har många maskiner som delar batteri vilket kan spara pengar om du ska köpa många verktyg och kan tänka dig allt från samma tillverkare.

Jag lutar åt att köpa Makita, men personalen på Bauhaus rådde mig att köpa AEG som är billigare men nära på lika bra för en amatör som mig. Däremot tror jag att jag kommer köpa allt från olika märken då jag inte kommer behöva så många nya maskiner till mina projekt.

BTW så är det nog en borrhammare du ska ha till betongen. Se följande utmärkta guide för en förklaring av termerna.
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/234091-l...

Tack för att du faktiskt svarade på nått jag skrivit! Många här har skapat någon diskussion mellan varandra istället...

Ja det hade ju varit så sjukt gött o kunna köpa till fler verktyg och slippa ha ännu fler laddstationer och olika typer av batterier att tänka på! Inom ett par år kommer jag ju troligtvis, förutom borrskruvdragare som jag ska köpa nu, köpa en slagskruvdragare, en cirkelsåg och kanske en sticksåg eller vad ja nu kan behöva!

Jo jag vet att det är en borrhammare jag ska ha om jag vill kunna borra i hårdbetong t.ex. Detta är det dock inget jag har en tanke på att köpa

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Tror du kommit på rätt spår. Var också runt och kollade på andra märken i höstas, men kom fram till att Makita är det kvalitétsmärke har absolut bredast sortiment där ett och samma batteri passar "allt". Slutade med det här kitet : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2800928

Vad jag känner till så funkar alla Makitas 18V 3 Ah batterier till alla deras 18V maskiner. De minsta batterierna på 1,3 Ah funkar dock inte i kraftigare maskiner. När du väl har laddare och några batterier, finns det gott om batterilösa maskiner att köpa, som är "billigare".

Bra beskrivning om deras modeller och vad alla de flesta bokstäver står för: http://www.its.co.uk/blog/buying-guides/what-makita-drill-to-...

Tack för den länken!! Den var väldigt bra att kolla igenom. Synd att den var från hösten 2013, de nyare modellerna fanns inte med :/

Men kan ju iaf konstatera att det är en 18V "General purpose" maskin med borstlös motor jag är ute efter iaf!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad jag känner till så funkar alla Makitas 18V 3 Ah batterier till alla deras 18V maskiner. De minsta batterierna på 1,3 Ah funkar dock inte i kraftigare maskiner.

Har flera 3 Ah batterier och ett 1.5 Ah (Gamla modellen) och det som gör att det inte funkar är en liten plast klack på enheten som gör att batteriet inte funkar, men på en liten slagskruvdragare jag har, så har jag karvat bort den plast klacken med en kniv och det funkar klockrent, rekommenderas inte att göra på större maskiner dock.

Visa signatur

W8.1 64bit, Office 2013+, SSD C300 256GB, Agg Enermax (Platimax) 1500w, Moderkort ASUS Premium, Delided CPU I7 3770K (4436,3 MHz), MINNE 32 GB,
GPU, EVGA GeForce TITAN X SC, EVGA GeForce GTX 680 Classified 4096MB, Chassi FT02 och Noctua NH-U12S (NH-D15). RTAC87U

Permalänk
Medlem

På gamla maskiner må det vara så men på LXT serien så passar alla batterier till alla maskiner vad jag vet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheDiddler:

Ahsell har erbjudande på makita just nu DDF456 borrskruvdragare samt DTD146 Slagskruvdragare. Har inte kollat någon annanstans så vet inte hur det ter sig hos andra men.

http://np.netpublicator.com/netpublication/n00328903 <------ Direkt till paketet. 2995~
http://www.ahlsell.se/Aktuellt/Erbjudanden/Kampanjtorget-nov-... <----- Om du vill klicka dig fram till hp.netpublicator

Skrivet av Spille:

Tackar för länken! Hittade även att de har kampanj på en DDF480 för 2.995kr, verkar också väldigt najs!

Plus moms och säljer endast till företag.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDiddler:

På gamla maskiner må det vara så men på LXT serien så passar alla batterier till alla maskiner vad jag vet.

Det är LXT maskiner jag har.

Edit:
Ska kanske förtydliga att det är det lilla batteriet BL1815 jag pratar om, det stora batteriet BL1830 funkar fin fint till alla maskiner. Så i mitt fall med slagskruvdragaren BTD140 som inte drar så mycket ström, så gjorde det underverk att kunna köra med lilla batteriet istället för det stora batteriet, pga vikten.

Visa signatur

W8.1 64bit, Office 2013+, SSD C300 256GB, Agg Enermax (Platimax) 1500w, Moderkort ASUS Premium, Delided CPU I7 3770K (4436,3 MHz), MINNE 32 GB,
GPU, EVGA GeForce TITAN X SC, EVGA GeForce GTX 680 Classified 4096MB, Chassi FT02 och Noctua NH-U12S (NH-D15). RTAC87U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Plus moms och säljer endast till företag.

Ah jag såg det med sen.. Men helt överkomligt pris på toolab iaf!

http://www.toolab.se/produkt/Makita-DDF480RMJ-Makita-Borr-Skr...

Just nu ligger det mellan den och sen denna DeWalt

http://www.toolab.se/produkt/DeWalt-DCD790M2-Borr-Skruvdragar...

Tyvärr är Makita'n "slut hos leverantör", men tänkte att jag slår toolab en signal och kolla om de tror att de ska få in den snart igen.. Men annars så ser DeWalt'en ut som ett värdigt alternativ!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheDiddler:

På gamla maskiner må det vara så men på LXT serien så passar alla batterier till alla maskiner vad jag vet.

Nja, nya 4.0ah passar tyvärr inte på alla maskiner, batterifästet måste antingen vara gult eller svart med stjärnmarkering, svart utan stjärnmärkningen kommer ej fungera med 4.0ah.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Nja, nya 4.0ah passar tyvärr inte på alla maskiner, batterifästet måste antingen vara gult eller svart med stjärnmarkering, svart utan stjärnmärkningen kommer ej fungera med 4.0ah.

Visst är det det tredje stiftet i kontakten som är skillnaden? (*=tre stift)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lasse468:

Visst är det det tredje stiftet i kontakten som är skillnaden? (*=tre stift)

Nej, den gula utan stjärnmärkning (2 stift) fungerar, se bilden:

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av ReverenD:

Beroende på batteri så ska de ju användas, ligger de urladdade så går de sönder. Så var det iaf med min Festool.
Sen känns 1år lite väl snabbt.. Fast den kan ju ha legat i butiken i X antal år också..

Skickades från m.sweclockers.com

båda batterierna användes emellanåt men plötsligt dog ena hela tiden och tog knappt nån laddning. har kollat om det går att bara byta ut battericellerna men vet inte riktigt om det är stor skillnad på dom är ju 2X 18650 3.7V fast det står 12V på skruvdragaren, skumt

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

båda batterierna användes emellanåt men plötsligt dog ena hela tiden och tog knappt nån laddning. har kollat om det går att bara byta ut battericellerna men vet inte riktigt om det är stor skillnad på dom är ju 2X 18650 3.7V fast det står 12V på skruvdragaren, skumt

Kan vara kopplade ihop på något vis. Vet lite om batteriuppbyggnad. Troligt är 3,7 volt medelvärdet och att den klarar något högre (som oftast används när batteriet laddas), borde ha varit 3 batterier ihopkopplade för 12 volt. Men var det två från fabrik och inte får plats mer borde det funka med 2 enligt frabrikstillverkaren.

Köper du nya lika dana celler bör det batteriet fungera igen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

http://www.bosch-professional.com/se/sv/gsr-10-8-2-li-33304-o...

Sådan kör jag som alltiallo, den har hjälpt mig borra i väggar, satt massa svårskruvat i träbyggnationer, borrat stål vid fräsbygge etc.
Den räcker väldigt länge har jag upplevt och brukar ha gott om kräm kvar när man väl behöver
Väldigt smidig och extremt stark för sin storlek. Som komplement kör jag en vassare Metabo slagborrmaskin.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

http://www.bosch-professional.com/se/sv/gsr-10-8-2-li-33304-o...

Sådan kör jag som alltiallo, den har hjälpt mig borra i väggar, satt massa svårskruvat i träbyggnationer, borrat stål vid fräsbygge etc.
Den räcker väldigt länge har jag upplevt och brukar ha gott om kräm kvar när man väl behöver
Väldigt smidig och extremt stark för sin storlek. Som komplement kör jag en vassare Metabo slagborrmaskin.

Den är lite klen när de kommer till o dra skruvar dock 15Nm kommer man inte så långt med

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Den är lite klen när de kommer till o dra skruvar dock 15Nm kommer man inte så långt med

Vad är det för skruvar du ska dra egentligen...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad är det för skruvar du ska dra egentligen...?

Nu den närmsta tiden kommer det vara mest hushållsgrejer jag kommer skruva och borra i, men har lite planer på att dra igång projekt som behöver M4-M8 iaf. Och då är de bra om jag har en ordentlig maskin att dra dem med Känns lite onödigt att köpa en svagare masking nu för att sen behöva köpa en ordentlig iaf.. och sen om jag kommer upp till att jag behöver dra M10-M16 så får jag köpa till en slagskruvdragare gissningsvis Därför jag är så inne på Makita serien så jag kan slippa flera typer av batterier och laddare i ett senare skede.

Pratade med toolab förut idag och de har fått in denna maskin idag så tror jag tar och beställer den när jag kommer hem från jobbet
http://www.toolab.se/produkt/Makita-DDF480RMJ-Makita-Borr-Skr...

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Nu den närmsta tiden kommer det vara mest hushållsgrejer jag kommer skruva och borra i, men har lite planer på att dra igång projekt som behöver M4-M8 iaf. Och då är de bra om jag har en ordentlig maskin att dra dem med Känns lite onödigt att köpa en svagare masking nu för att sen behöva köpa en ordentlig iaf.. och sen om jag kommer upp till att jag behöver dra M10-M16 så får jag köpa till en slagskruvdragare gissningsvis Därför jag är så inne på Makita serien så jag kan slippa flera typer av batterier och laddare i ett senare skede.

50 Nm är lämpligt för fransk träskruv av de större dimensioner du nämner. Om du går till en verktygsbutik så brukar man kunna få prova, då känner man även hur finkänslig styrelektroniken är byggd. Jag är bara en glad amatör, men har förvisso goda erfarenheter av just den detaljen på Makita. Det är det ganska jobbigt att jobba med en maskin som nästan bryter handleden om man inte passar sig när man drar i skruv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

50 Nm är lämpligt för fransk träskruv av de större dimensioner du nämner. Om du går till en verktygsbutik så brukar man kunna få prova, då känner man även hur finkänslig styrelektroniken är byggd. Jag är bara en glad amatör, men har förvisso goda erfarenheter av just den detaljen på Makita. Det är det ganska jobbigt att jobba med en maskin som nästan bryter handleden om man inte passar sig när man drar i skruv.

Jag tänker ju dock inte på träskruv, utan fingängad skruv som skall dras fast med antingen mutter eller direkt i stål och aluminium Då är det bra o kunna dra med någorlunda rätt moment så att skruvrackarn sitter fast ordentligt Känns som jag gör ett bra val iaf då!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Jag tänker ju dock inte på träskruv, utan fingängad skruv som skall dras fast med antingen mutter eller direkt i stål och aluminium Då är det bra o kunna dra med någorlunda rätt moment så att skruvrackarn sitter fast ordentligt Känns som jag gör ett bra val iaf då!

Det använder man ju lämpligen en momentnyckel till, annars blir det jäkligt svårt att få rätt moment. Mycket stor risk att sträcka skruvarna över sträckgränsen om man drar åt med maskin, samt att det kommer bli otroligt obehagligt att dra fast skruvar som tvärt kommer ta stopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Den är lite klen när de kommer till o dra skruvar dock 15Nm kommer man inte så långt med

Står ju iof att den har 30 Nm. Men visst den går inte att jämföra med de starkare 18V maskinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det använder man ju lämpligen en momentnyckel till, annars blir det jäkligt svårt att få rätt moment. Mycket stor risk att sträcka skruvarna över sträckgränsen om man drar åt med maskin, samt att det kommer bli otroligt obehagligt att dra fast skruvar som tvärt kommer ta stopp.

Ja helst.. men så noga kommer jag nog inte behöva vara bara så jag kan dra åt dem ordentligt, jämfört med en vanlig stackars skruvdragare

Skrivet av Krass:

Står ju iof att den har 30 Nm. Men visst den går inte att jämföra med de starkare 18V maskinerna.

Oj jag läste visst lite för snabbt där ja!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Ja helst.. men så noga kommer jag nog inte behöva vara bara så jag kan dra åt dem ordentligt, jämfört med en vanlig stackars skruvdragare

Drar åt ordentligt gör man med rätt moment. Vi kan ta en M6 (hållfasthetsklass 8.8) som exempel, den ska dras åt med 9,8 Nm för optimal funktion. Då är skruven sträckt med 1160 kilos kraft. Rekommenderat åtdragningsmoment motsvarar 80% av skruvens hållfasthet, alltså finns det 20% ytterligare (upp till 12,25 Nm på M6) att dra innan skruven passerar sin sträckgräns och slutar vara en skruv.

Förstår du nu varför det är en dålig idé att "dra åt ordentligt"?

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Kan vara kopplade ihop på något vis. Vet lite om batteriuppbyggnad. Troligt är 3,7 volt medelvärdet och att den klarar något högre (som oftast används när batteriet laddas), borde ha varit 3 batterier ihopkopplade för 12 volt. Men var det två från fabrik och inte får plats mer borde det funka med 2 enligt frabrikstillverkaren.

Köper du nya lika dana celler bör det batteriet fungera igen.

nya 18650 li-ion batterier med lödkontakter verkar vara lika dyra som ett komplett batteri från roybi
det är att ja inte vet var man kan få tag på billigare batterier. sen är det nån större skillnad på dom som finns från ebay ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Drar åt ordentligt gör man med rätt moment. Vi kan ta en M6 (hållfasthetsklass 8.8) som exempel, den ska dras åt med 9,8 Nm för optimal funktion. Då är skruven sträckt med 1160 kilos kraft. Rekommenderat åtdragningsmoment motsvarar 80% av skruvens hållfasthet, alltså finns det 20% ytterligare (upp till 12,25 Nm på M6) att dra innan skruven passerar sin sträckgräns och slutar vara en skruv.

Förstår du nu varför det är en dålig idé att "dra åt ordentligt"?

Jag jobbar som konstruktör så är ganska medveten om vad du menar ja när jag behöver ha full koll på moment i varje skruv jag drar så kommer jag skaffa en momentnyckel.. men innan jag ska bygga något så seriöst så räcker det att "dra åt ordentligt" Får ju självklart se till att inte dra åt med 50Nm på t.ex en M6, då blir det lite tråkigt!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Många som har tipsat redan, men jag säger köp en Hitachi eller Makita. För hobbybruk håller de en evighet.

Permalänk

personligen säger jag dewalt, jag har en lite finare modell med slagfunktion. den drar med 68nm. det som inte går att dra med den är inte värt att dra i princip otroligt nöjd med den, används flitigt och batteriet håller hur länge som helst!

detta är då min högst subjektiva åsikt, det finns givetvis många andra fina märken. men personligen vill jag inte ha något annat då den uppfyller mer än de krav jag har.

Permalänk
Medlem

Vet inte om de tipsats om men folk från ett annat forum ja brukar besöka har handlat från toolking.com å tjänat på de mot å handla på hemmaplan. Kan ju va bra å veta om de räcker å byta stickpropp på laddaren bara eller om den måste matas me 110v. Som rörmockare använder ja själv Hilti dagligen i jobbet, min skruvdragare e säkert 4-5år vid detta laget men tuffar på bra än. Vi har även Milwuakee å blå Bosch, Milwuakeena e starka men många av dom har fått lämnas in på reparation. Blå Bosch verkar hittills hålla men e ganska mycket klenare än min Hilti. Bosch å Hilti e 14,4v medan Milwuakeena e 18v. Privat har ja ett 10,8v kit me borrmaskin/skruvdragare, skruvdragare me 1/4" fäste å knack, liten tigersåg samt ett multiverktyg å dessa e från Boschs blå serie. Inte vansinnigt mycket använda men inget strul hittills iaf...

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop