MySQL update query finn 1 eller flera fel :o hjälp behövs

Permalänk
Medlem

MySQL update query finn 1 eller flera fel :o hjälp behövs

hej problem har uppstått..
skulle uppskatta om någon vänlig själ kan hjälpa mig finna felet med följande sql fråga

Om mer information behövs vänligen påpeka detta så ska jag komplettera bäst jag kan. Men verkar vara syntaxen som är fel...

mysql> UPDATE control_in_progress AS cip INNER JOIN object AS o ON cip.object_id=o.id SET cip.object_location = o.location, SET cip.object_obj_type = o.type, SET cip.object_size = o.size, SET cip.object_material = o.material, SET cip.object_notice = o.notice WHERE cip.control_id IN(SELECT id FROM control WHERE control_type_id='21'); 1064 - You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'SET cip.object_obj_type = o.type, SET cip.object_size = o.size, SET cip.object' at line 5

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av hellhell:

Om mer information behövs vänligen påpeka detta så ska jag komplettera bäst jag kan. Men verkar vara syntaxen som är fel...

Frågan får bara innehålla ett SET-block:
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.7/en/update.html

UPDATE control_in_progress AS cip INNER JOIN object AS o ON cip.object_id=o.id SET cip.object_location = o.location, cip.object_obj_type = o.type, cip.object_size = o.size, cip.object_material = o.material, cip.object_notice = o.notice WHERE cip.control_id IN ( SELECT id FROM control WHERE control_type_id = '21' );

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnelsork:

Frågan får bara innehålla ett SET-block:
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.7/en/update.html

UPDATE control_in_progress AS cip INNER JOIN object AS o ON cip.object_id=o.id SET cip.object_location = o.location, cip.object_obj_type = o.type, cip.object_size = o.size, cip.object_material = o.material, cip.object_notice = o.notice WHERE cip.control_id IN ( SELECT id FROM control WHERE control_type_id = '21' );

wow jag är retard!

tack igen tunnelsorken, lol när jag läste snabbt förra gången råkade jag läsa tunneltorsken!

vet inte varför jag fick för mig att man skulle använda set på varje rad...