Permalänk
Medlem

Uppgradering av dator

Tjena
Jag har skulle vilja uppdatera min dator lite, och tänkte vad som är rimligt att uppdatera och vill inte beställa något som jag sedan får hem som inte fungera på grund av att andra delar i datorn inte klara hantera det.

Jag skulle vilja lägga till mer ram minne, samt ett grafikkort kanske.

1. Är det svårt att byta själv?
2. Vad kostar det ungefär.
3. Vilken sida ska man beställa det på?
4. Hur lång tid är leveransen.
5. Ni får jätte gjärna länka grejor som skulle vara bra Helst nvidia kort

Så om jag skulle uppgradera grafikkort samt ram minne, så vill jag ju att det andra ska klara hantera det i datorn så den inte brinner upp ;D
Och tex. vill inte köpa ram minne som inte passar och sånt

Mina Pc Specs:
DDR3 Ram 8GB 1600mhz
700W nätagg
i5 3340k tror jag den heter, säker på att det är en i5. 3,4ghz
Nvidia 670 Gfx
Osäker på modekortet men det är iafall MSI
Det är vell en mid tower tror jag, så det finns plats för två grafikkort, och det är möjligt att koppla in för 2 skärmar.
Windows 8.1
Hdd är lite osäker med tror det är en samsung, men 2TB iafall.
Övrig Info: 100mb/s Network / DirectX 11 / Asus 144hz Skärm Hdmi

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Skrivet av zezaw123:

Tjena
Jag har skulle vilja uppdatera min dator lite, och tänkte vad som är rimligt att uppdatera och vill inte beställa något som jag sedan får hem som inte fungera på grund av att andra delar i datorn inte klara hantera det.

Jag skulle vilja lägga till mer ram minne, samt ett grafikkort kanske.

1. Är det svårt att byta själv?
2. Vad kostar det ungefär.
3. Vilken sida ska man beställa det på?
4. Hur lång tid är leveransen.
5. Ni får jätte gjärna länka grejor som skulle vara bra Helst nvidia kort

Så om jag skulle uppgradera grafikkort samt ram minne, så vill jag ju att det andra ska klara hantera det i datorn så den inte brinner upp ;D
Och tex. vill inte köpa ram minne som inte passar och sånt

Mina Pc Specs:
DDR3 Ram 8GB
700W nätagg
i5 3340k tror jag den heter, säker på att det är en i5. 3,4ghz
Nvidia 670 Gfx
Osäker på modekortet men det är iafall MSI
Det är vell en mid tower tror jag, så det finns plats för två grafikkort, och det är möjligt att koppla in för 2 skärmar.
Windows 8.1
Hdd är lite osäker med tror det är en samsung, men 2TB iafall.
Övrig Info: 100mb/s Network / DirectX 11 / Asus 144hz Skärm Hdmi

Dold text

Den datorn är absolut inte illa egentligen om du frågar mig. En ominstallation och ett nytt graffikkort hade faktiskt hjälpt ,ycket, och kanske en ssd. Det hade du märkt skillnad på fort!

Permalänk
Medlem

Jag ska göra en ominstallation men hur fan visste du deet xd, ( är det värt att lägga till en 150gb SSD att lägga windows på )

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Skrivet av zezaw123:

Jag ska göra en ominstallation men hur fan visste du deet xd, ( är det värt att lägga till en 150gb SSD att lägga windows på )

Att byta graffkkort är väldigt enkelt, jag tror inte ditt ram är problemet för jag hat över 16 gig å jag använder knappt aldrig mer än 8:a. Satsa på ett kort som typ:

http://www.inet.se/produkt/5410056/xfx-radeon-r9-280x-3gb-tah...

Dold text

Finns videos om hur ban byter graffkkort. En ssd kan du köra med på någonstans mellan 150 - 250gig. Lite beroende på hur mycket du installerar på datorn. Har du råd till 250 så skulla jag köra på det

Permalänk
Medlem

men windows 8.1 tar vell inte så mycket, vill egentligen bara ha windows på ssd disken, men jag lämnade in datorn för en ominstallation och dem erbjuder en ssd disk 250gb för 1,5k är inte det dyrt ?

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Medlem

150gb räcker vell om man ska bara ha windows på den?

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Skrivet av zezaw123:

150gb räcker vell om man ska bara ha windows på den?

ska du bara ha windows å ett få program så räcker 150gig väl. Har du extemt mycket program så kan du ju installera det på den andra hårdisken Kör på 150. Men du bör kunna byta det själv om du är lite nyfiken på att prova

Permalänk
Medlem

Ah, hårdavaran kan jag byta ut, mer orolig över att yra runt och få windows på rätt hårddisk och allting sånt, med partitioner och allt vad det är, det är galet drygt, men jag tittade lite på ram minnen och sånt, vad tycker du om följande

https://www.komplett.se/hyperx-fury-ddr3-1600mhz-8gb-black/81...
https://www.komplett.se/asus-geforce-strix-gtx-970-4gb-physx/...

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Skrivet av zezaw123:

Ah, hårdavaran kan jag byta ut, mer orolig över att yra runt och få windows på rätt hårddisk och allting sånt, med partitioner och allt vad det är, det är galet drygt, men jag tittade lite på ram minnen och sånt, vad tycker du om följande

https://www.komplett.se/hyperx-fury-ddr3-1600mhz-8gb-black/81...
https://www.komplett.se/asus-geforce-strix-gtx-970-4gb-physx/...

Dold text

Asså, installera windows på "fel" hårdisk är ganska svårt, hårdisken kommer ju säga ssd mest troligen. Bara att hålla koll på lite En ssd på 150gig kommer ju visa typ det när du ska installera, och delbara partitioner kan du inte alltid installera Windows på (om du nu delat din hårdisk) om du tare lungt och försiktigt så äre väldigt svårt å göra fel

För övrigt, ska du köpa till mer ram så köper du helst samma som du använder idag, annars kan timings å annat bli fel (en rekommendation från mig då) Graffekortet är det dock inget fel på

Permalänk
Medlem

Ah ska kolla exakt vilka minnen jag har sen och sen köpa ett sånt ;D, det blir fin fint, men det grafikkortet är jag nervös över, vet ej om jag ens har allting som krävs, vill ju inte att den brinner upp om det står 6+2pin betyder det att det är 8pin då ? och hur vet jag om det är pci express

PCI Express-compliant motherboard with one dual-width x16 graphics slot
8-pin PCI Express supplementary power connectors
Minimum 500W or greater system power supply (with a minimum 12V current rating of 42A)
Microsoft Windows 8, Windows 7, Vista, XP

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Skrivet av zezaw123:

Ah ska kolla exakt vilka minnen jag har sen och sen köpa ett sånt ;D, det blir fin fint, men det grafikkortet är jag nervös över, vet ej om jag ens har allting som krävs, vill ju inte att den brinner upp

PCI Express-compliant motherboard with one dual-width x16 graphics slot
8-pin PCI Express supplementary power connectors
Minimum 500W or greater system power supply (with a minimum 12V current rating of 42A)
Microsoft Windows 8, Windows 7, Vista, XP

Dold text

asså, du har ju ett 700w nätagg så då ska det inte vara några problem alls. Men om det är ett billigt 700w utan certifiering så äre klart att det kan bli "oroväckande" ta fram vilken model ditt nätagg är samt om den har någon certifiering. Har den iaf bronze cert så äre bara å köra på. Du behöver du inte oroa dig hade du haft 550w så hade du klarat dig på broms cert också! ^^

Permalänk
Medlem

Vad innebär om det är bronze cert eller silver osv , finns guld med?, vad innebär det, det ska ju vara pci express och 8pin och grejor med ju

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Skrivet av zezaw123:

Vad innebär om det är bronze cert eller silver osv , finns guld med?, vad innebär det, det ska ju vara pci express och 8pin och grejor med ju

Dold text

Ingen panik, pappa ska förklara

http://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus

Certifieringen har att göra med hur bra ditt nätagg är, saknar den så brukar det vara ett ganska dåligt nätagg (enligt mig). Har den iaf bronze så klarar den iaf nära på den mängd den utlovar. Sedan om den har rätt kablar för ditt graffikkort: Det bör den ha! 700w är ändå ett agg med krav på sig. Har den inte det då är det definitivt ett skräpagg på riktigt.

Som sagt, öppna upp din låda å kolla vad du har för nätagg eller kolla kvittot så kan vi kolla närmare på det! =D

Permalänk
Medlem

m

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Skrivet av zezaw123:

jag har inte min dator hemma, jag lämnade iväg den på ominstalletion och dem slänger i en ssd 150gb till mig också, så får hem den nästa vecka någon gång, så kan tyvärr inte kolla det nu, men är otroligt tacksam för din hjälp, så lägg gjärna till mig i skype så kan jag kontakta dig där igenom i början av nästa vecka så kan jag skriva exakt till dig vad jag har för nätagg och sånt.
( Och som sagt, har inte datorn här så accepta skype i början av nästa vecka också, men otroligt tacksam om du addar mig, så får du hänga med mig på min lilla story om datorn haha ;D )
Skype: guwarn1

Addade dig så det är bara å skriva näru har tillbaka datorn

Permalänk
Medlem

Tack snälla
Jag köpte min dator på cdon för något år sen så yrade runt lite och kollade om jag hittade mer info om det, för alla deras datorer är lika dant innehåll typ, Thor heter datorn, och delarna som jag hittade är exakt dem jag har, jag känner igen allting, så här kommer mer lite mer info, det var 600w och inte 700w märkte jag sen ;S

Nätaggregat: Corsair CX 600W V2 80+
Moderkort: MSI H77MA-G43
Processor: Fyrkärnig Intel Core I5-3570K, 3,4 GHz
Internminne (RAM): Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600 MHz
Hårddisk: Seagate Barracuda 2TB

Klarar det av ett 970 kort?

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Skrivet av zezaw123:

Tack snälla
Jag köpte min dator på cdon för något år sen så yrade runt lite och kollade om jag hittade mer info om det, för alla deras datorer är lika dant innehåll typ, Thor heter datorn, och delarna som jag hittade är exakt dem jag har, jag känner igen allting, så här kommer mer lite mer info, det var 600w och inte 700w märkte jag sen ;S

Nätaggregat: Corsair CX 600W V2 80+
Moderkort: MSI H77MA-G43
Processor: Fyrkärnig Intel Core I5-3570K, 3,4 GHz
Internminne (RAM): Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600 MHz
Hårddisk: Seagate Barracuda 2TB

Klarar det av ett 970 kort?

Dold text

CX serien har aldrig vart de vackraste korten, men jag tycker ändå att de är ok. Rent tekniskt sätt så ska det inte vara några problem för detta nätagg att driva det kortet du har önskat.

Tänk på att ditt nätagg driver alla dina komponenter och att smäller den så smäller allt. Detta är inte för att skrämma upp dig utan bara att dela med dig av min erfarenhet. Dock har jag drivit det kortet du valt på mindre watt och det har gått bra.

Tror att om du vill spara till något i framtiden så ska du satsa på ett bättre nätaggrigat. Dock i nuläget så ska det vara okej

Permalänk
Medlem

mm ok men är det värt att ens köpa ett 970 till det nätagget?, vill ju inte att det smälter LOL, och byta nätagg och allt det där vet jag inte om jag orkar

Visa signatur

Zezaw