Permalänk
Medlem

Blue Screen of Death

Hej Sweclockers,

För en vecka sedan uppgraderade jag mitt system med ett helt nytt moderkort, nytt ram och även ett nytt grafikkort. Av någon anledning får jag blåskärm titt som tätt. Kan sitta och slösurfa och utan förvarning låser sig datorn och den fruktade blåskärmen dyker upp. Ibland kan jag sitta och spela i flera timmar utan att något händer.

Jag har kört memorytest utan error, jag har även testat hårddiskarna (SSD i detta fall) och ingen av dessa klagar på några fel.
Mina tankar för mig till grafikkortet och möjligtvis PSUn. Är dock inte säker på något av detta. PSUn är relativt ny, mindre än ett år gammal, och förra systemet fungerade felfritt.

Kan man anta att det kanske är moderkortet eller CPUn som spökar? Kan det vara så att systemet drar mer ström än PSUn klarar?
Vad kan jag göra?
Tacksam för all hjälp jag kan få.

PS.
Alla komponenter ha de senaste drivrutinerna och inga av dessa är i beta.

Permalänk
SpelClockers

Du får gärna skriva mer i detalj på vilka komponenter du har i din dator

Visa signatur

Spel PC: AMD 5 2600X, 16GB DDR44 3000MHz, GF RTX 2080, Asus Crosshair VII HERO, acer predator x34a, Samsung EVO SSD 960 1.5TB,

Permalänk
Medlem

Absolut!

Minne: Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz 16GB
Grafikkort: XFX Radeon R9 290X 4GB GDDR5
Processor: Intel Core i5-4670K
Moderkort: MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150
Hårddisk: Intel 80gb ( äldre modell )
Nätaggregat: 750W Corsair ( Kan inte exakta modellen i huvudet ) Den är inte helt ny, kanske 1 - 2 år gammal.

Något mer du vill veta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beskkov:

Hej Sweclockers,

För en vecka sedan uppgraderade jag mitt system med ett helt nytt moderkort, nytt ram och även ett nytt grafikkort. Av någon anledning får jag blåskärm titt som tätt. Kan sitta och slösurfa och utan förvarning låser sig datorn och den fruktade blåskärmen dyker upp. Ibland kan jag sitta och spela i flera timmar utan att något händer.

Jag har kört memorytest utan error, jag har även testat hårddiskarna (SSD i detta fall) och ingen av dessa klagar på några fel.
Mina tankar för mig till grafikkortet och möjligtvis PSUn. Är dock inte säker på något av detta. PSUn är relativt ny, mindre än ett år gammal, och förra systemet fungerade felfritt.

Kan man anta att det kanske är moderkortet eller CPUn som spökar? Kan det vara så att systemet drar mer ström än PSUn klarar?
Vad kan jag göra?
Tacksam för all hjälp jag kan få.

PS.
Alla komponenter ha de senaste drivrutinerna och inga av dessa är i beta.

Vilken info står på blåskärmen? Ta en bild med mobil eller liknande och lägg in i tråden.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beskkov:

Hej Sweclockers,

För en vecka sedan uppgraderade jag mitt system med ett helt nytt moderkort, nytt ram och även ett nytt grafikkort. Av någon anledning får jag blåskärm titt som tätt. Kan sitta och slösurfa och utan förvarning låser sig datorn och den fruktade blåskärmen dyker upp. Ibland kan jag sitta och spela i flera timmar utan att något händer.

Jag har kört memorytest utan error, jag har även testat hårddiskarna (SSD i detta fall) och ingen av dessa klagar på några fel.
Mina tankar för mig till grafikkortet och möjligtvis PSUn. Är dock inte säker på något av detta. PSUn är relativt ny, mindre än ett år gammal, och förra systemet fungerade felfritt.

Kan man anta att det kanske är moderkortet eller CPUn som spökar? Kan det vara så att systemet drar mer ström än PSUn klarar?
Vad kan jag göra?
Tacksam för all hjälp jag kan få.

PS.
Alla komponenter ha de senaste drivrutinerna och inga av dessa är i beta.

Installerade du om OS:et också?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske, har du formaterat om efter att du installerat nya komponenter och sen stoppat in fräscha drivisar?

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Medlem

Jag har formaterat om datorn 2 ggr efter uppgraderingen.
Kan ta en bild på skärmen när jag får en ny blåskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beskkov:

Jag har formaterat om datorn 2 ggr efter uppgraderingen.
Kan ta en bild på skärmen när jag får en ny blåskärm.

Kolla S.M.A.R.T.-status i Speccy på SSDn också.

Edit: Hur mycket ledigt utrymme har du på SSD? Du kör väl Overprovisioning på den?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Finns till 99.9% en BSOD-kod som innehåller information om varför ett problem har uppstått.
Minnen, Nätagg, Grafikkort, CPU, Moderkort.

Men som ovanstående sa: Ta kort på BSOD'en och släng upp här.

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem

Testade Intels egna hårddisktest och där lirade dessa kanon.

När jag kommer hem från jobbet ska jag testa systemet på nytt. Kort kommer när felet händer igen.
Tack för all hjälp så länge. Uppskattas verkligen.

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering ifall fler råkar ut för just mitt fel. Det visade sig vara nätaggregatet som saknade ca 20W.
Vid hård belastning räckte med andra ord inte strömmen till.