Permalänk
Medlem

Dator helt död....

Tjenare!
Byggde ihop en dator till min bror för ungefär ett år sedan och den har gått stadigt och bra ända tills för några veckor sen då den helt plötsligt inte startade. Det händer alltså ingenting när man trycker på knappen, varken fläktar eller lampor eller något hoppar igång.

Har testat att koppla bort alla komponenter utom grafikkort, processor, ram och moderkort samt att jag har testat ett annat nätagg(be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär) men utan någon skillnad. Kollat alla kablar så att de inte är någon som glappar... Läste någonstans att man kan testa minnena genom att bara ha ett minne inkopplat, blir att testa detta till helgen.

Jag tror att det är moderkortet som spökar men eftersom jag är ganska inkompetent vad gäller dessa maskiner så är jag inte jättesugen på att köpa ett nytt moderkort utan att veta om det verkligen är trasigt. Har tyvärr inget moderkort med 1155 socket till hands att testa med.

Jag tycker det är ganska konstigt att den bara lägger av utan att börja krångla innan, har heller inte varit inne och pillat i den sen den byggdes ihop och den har inte flyttats nånting heller. När jag har skruvat med den har jag använd ESD-armband.

Vore glad över tips på hur man kan kontrollera om det är moderkortet eller något annat roligt som spökar samt om någon tror sig veta var problemet ligger.

bifogar en lista över komponenter:
Operativsystem: Microsoft Windows 8
Processor: Intel Core i5 3570K
Processorkylare: Noctua NH-L12 CPU Kylare
Moderkort: ASRock Z77M Intel Z77 2xDDR3 CrossFireX Socket 1155 mATX
Minne: Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB Kit, 1600MHz, 2x4GB
Grafikkort: ZOTAC GeForce GTX 660 2GB GDDR5
Hårddisk: Samsung 840 Series Basic 120GB SSD
Nätaggregat: Silver Power SP-S750M 750W PSU
Övrig kylning: 1x120mm insug och 2x120mm utblås i lådan
Övriga komponenter:
Temperaturer: 65C processor med full belastning, kring 30C i lådan

Visa signatur

Chassi: Define R4 Arctic white CPU: Intel Core 2 Quad Q9400
GPU: XFX GeForce 9800GTX+ 765M 512MB Nätagg: be quiet! 530W M
Moderkort: MSI P45 NEO-F, Socket-775 DDR2
RAM: Kingston ValueR DDR2 PC6400 4GB CL5
Lagring: WD Caviar GreenPower 1TB, Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB

Permalänk
Medlem

Kan det vara själva on/offknappen som är död? Testa att kortsluta de två pinnen som on/offknappen är kopplade till med en skruvmejsel eller dylikt

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Kan det vara själva on/offknappen som är död? Testa att kortsluta de två pinnen som on/offknappen är kopplade till med en skruvmejsel eller dylikt

Bra ide, blir det första jag ska testa

Visa signatur

Chassi: Define R4 Arctic white CPU: Intel Core 2 Quad Q9400
GPU: XFX GeForce 9800GTX+ 765M 512MB Nätagg: be quiet! 530W M
Moderkort: MSI P45 NEO-F, Socket-775 DDR2
RAM: Kingston ValueR DDR2 PC6400 4GB CL5
Lagring: WD Caviar GreenPower 1TB, Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeluq:

Tjenare!
Har testat att koppla bort alla komponenter utom grafikkort, processor, ram och moderkort samt att jag har testat ett annat nätagg(be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär) men utan någon skillnad. Kollat alla kablar så att de inte är någon som glappar... Läste någonstans att man kan testa minnena genom att bara ha ett minne inkopplat, blir att testa detta till helgen.

Om du har alla dessa komponenter fortfarande inkopplade så har du ju inte kopplat bort något av intresse. Testa att koppla bort alla komponenter förutom moderkortet för att se ifall de får någon ström. Fungerar det så testa att koppla in processorn och ditt ram allt eftersom. Skulle det fortfarande inte fungera så borde du kolla upp nätagget och modekortet.