Permalänk
Medlem

Köpa egen router till Telias ADSL?

Hej!

har under åren haft otroliga problem med min Thomson Router från Telia, så bestämt mig för att införskaffa en på eget håll istället.

Jag har 24Mbit ADSL från Telia, vad bör jag tänka på när jag köper en router så att allt funkar som det ska?

Några tips?

Permalänk
Medlem

du måste brygga modemet så det inte agerar router, alternativt konfigurera den nya routern som accesspunkt.

Permalänk
Medlem

Snacka med Telia så ordnar de med bryggningen av din Thomson så kan du sedan koppla in valfri router efter den.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Bara för att bekräfta: Ring telia och be om bryggning. Det går ej att göra lokalt.

Men du är säker på att det är routern som jäklas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Bara för att bekräfta: Ring telia och be om bryggning. Det går ej att göra lokalt.

Men du är säker på att det är routern som jäklas?

Jag måste alltså be Telia om bryggning?

Jag är inte säker på att det är Routern, tror mer på linan in, så kommer givetvis avvakta tills dom kollat det nästa vecka.

Vad gör dom för åtgärder om linan IN skulle vara problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sevoloth:

Jag måste alltså be Telia om bryggning?

Vad gör dom för åtgärder om linan IN skulle vara problemet?

1. Ja!
2. Dom åtgärdar såklart problemet. (inget vi kan svara 100 på då ingen vet om det är problem på just din in lina.

Permalänk
Medlem

tackar för svar

Då får man avvakta med köp av Router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sevoloth:

Jag måste alltså be Telia om bryggning?

Jag är inte säker på att det är Routern, tror mer på linan in, så kommer givetvis avvakta tills dom kollat det nästa vecka.

Vad gör dom för åtgärder om linan IN skulle vara problemet?

Nej, Köp ett separat modem med valfri router. Done!

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte Telia så jag har ingen aning om hur det fungerar, men varför kan man inte göra bryggningen lokalt? Jag har gjort det på vartenda modem jag fått av BBB. Är Telias modem låsta på något sätt?

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sevoloth:

Jag måste alltså be Telia om bryggning?

Jag är inte säker på att det är Routern, tror mer på linan in, så kommer givetvis avvakta tills dom kollat det nästa vecka.

Vad gör dom för åtgärder om linan IN skulle vara problemet?

Hade samma problem när jag bodde i Sverige.

Hade också 24Mbit från Telia, de skickade ut en tekniker som mätte upp 14Mbit och konstaterade att det var fel på kopparlinan in i huset (vi bodde 500m från substationen).

Hur åtgärdade dem det? De gjorde ingenting.

Permalänk
Medlem

bumpar tråden, någon som har tips på bra router/modem som går att koppla in till telias värdelösa ADSL?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sevoloth:

bumpar tråden, någon som har tips på bra router/modem som går att koppla in till telias värdelösa ADSL?

Du bör brygga smarten i stället för att skaffa ett eget modem sedan kan du ansluta vilken router som helst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sevoloth:

bumpar tråden, någon som har tips på bra router/modem som går att koppla in till telias värdelösa ADSL?

På vilket sätt är Telias ADSL sämre än någon annan ADSL eller menar du att alla är värdelösa i din värld?

Ska man kunna ge tips måste man få ett mått på värdelösheten för att kunna hitta vägar att minska den.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av sevoloth:

bumpar tråden, någon som har tips på bra router/modem som går att koppla in till telias värdelösa ADSL?

Modemet du har (TG7x9) är ett av de bästa. Det är dessutom gratis.

Men om du prompt vill byta modem så måste du först ta reda på om du kör ADSL eller VDSL.
Kör du ADSL så kan du köpa vilket modem som helst, är det VDSL så är det färre som stödjer det.

Logga in på http://192.168.1.1, gå till Broadband Connection > DSL Connection och titta efter vad du kör för DSL-Type.

Permalänk
Skrivet av sevoloth:

bumpar tråden, någon som har tips på bra router/modem som går att koppla in till telias värdelösa ADSL?

Min inbyggda wifi började strula i min Thomson så jag inhandlade en Asus RT-N66U, ringde Telia som bryggade och sedan var det bara att koppla in nya routern i port 4 på "modemet".

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

På vilket sätt är Telias ADSL sämre än någon annan ADSL eller menar du att alla är värdelösa i din värld?

Ska man kunna ge tips måste man få ett mått på värdelösheten för att kunna hitta vägar att minska den.

Där jag bor (på landsbygden) så ja då är det värdelöst. Fått mitt uppmätt till 10Mbit MAX, telia ska kunna ge minimum 12Mbit enligt dom själva. Fram till mitt hus eller min router mäter som själva 13, vilket är bullshit då företaget som mätte själva sa att dom aldrig håller hastigheterna i vårat område.

Hade tänkt prova byta ut routern men känns ju meningslöst om det ändå inte kommer över 10

Permalänk
Rekordmedlem

Modemet i smarten är bra så det lär inte bli bättre med nått annat, klarar kablarna inte att hålla farten kan det även vara nått i huset som påverkar, koppla bort allt annat än smarten som ska vara korrekt ansluten i förstajacket och prova.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sevoloth:

Där jag bor (på landsbygden) så ja då är det värdelöst. Fått mitt uppmätt till 10Mbit MAX, telia ska kunna ge minimum 12Mbit enligt dom själva. Fram till mitt hus eller min router mäter som själva 13, vilket är bullshit då företaget som mätte själva sa att dom aldrig håller hastigheterna i vårat område.

Hade tänkt prova byta ut routern men känns ju meningslöst om det ändå inte kommer över 10

Om du loggar in på din router så kan du se vad den syncat upp i.
http://192.168.1.1 , Broadband Connection, läs av värdet vid Bandwidth.

Då får vi ett snabbt svar på om det är bullshit eller inte.

Och nej, du lär inte få bättre bandbredd med ett annat modem.

Permalänk
Medlem

Då tackar jag för alla svar, känns ju som dom begränsar hastigheterna ibland :P.

Har provat att koppla ut Dreambox, som iof inte drar någon bandbredd alls men kommer ändå inte över 10 sträcket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Om du loggar in på din router så kan du se vad den syncat upp i.
http://192.168.1.1 , Broadband Connection, läs av värdet vid Bandwidth.

Skrivet av sevoloth:

Då tackar jag för alla svar, känns ju som dom begränsar hastigheterna ibland :P.

Har provat att koppla ut Dreambox, som iof inte drar någon bandbredd alls men kommer ändå inte över 10 sträcket.

Jag tycker fortfarande det vore intressant att se vad du har för dsl-hastighet.