Permalänk

Datorn hänger sig och krashar *Löst*

Min dator (se sign), har nyligen börjat uppföra sig väldigt konstigt. För någon vecka sen så började den klaga på att det var en 'chassis intrusion' ibland vid uppstart. Detta försvann alltid om jag bara startade om datorn, men nu har den börjat bli värre. Idag har den krashat 2 gånger, och vid den första omstarten bägge gångerna sa den att den inte kunde hitta någon boot device (128GB Crucial M4), och då kunde jag inte hitta M4'n i BIOS heller. Dock så har den hitintills alltid hittats på den andra omstarten. Min fråga är alltså: Håller min SSD på att ge upp? Eller kan det vara någon annan komponent som håller på att ge sig?

Tack för hjälp och tips!

*Edit*
Kom precis på att det var M4 som hade problem med firmware efter 5000 timmar och jag har för mig att jag var för lat för att göra uppdateringen som fixade problemet, ska försöka uppdatera den.

*Edit 2*
Behövde bara uppdatera firmware på M4'n, löste problemet helt och hållet.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

Kan du kika ifall du har ACHI mode och inte IDE mode? Ifall du har IDE så kan det vara det som har slitit ut disken mer än nödvändigt.

Permalänk
Skrivet av taimer:

Kan du kika ifall du har ACHI mode och inte IDE mode? Ifall du har IDE så kan det vara det som har slitit ut disken mer än nödvändigt.

Den är i ACHI, jag har just provat att bara kolla alla kablarna, tyckte en till SSD'n verkade lite lös, så jag provar ett tag till och får väl helt enkelt köra över windows på Samsungen annars.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |