Funderingar kring storage till hypervisor

Permalänk
Medlem

Funderingar kring storage till hypervisor

Hej!

Jag sitter på en HP ML350 G6 hemma som jag tänkt köra som hypervisor för div. labbservrar, filserver osv. I dagsläget har maskinen endast tre 250GB SATA SFF (2.5") diskar.

Jag skulle behöva storage för de virtuella maskinerna där filservern kommer behöva runt 4-6 TB. Då servern i dagsläget endast har plats för Small Form Factor disks (2.5") funderar jag på ett av två alternativ med LFF (3.5") diskar enl. nedan.

  1. Köpa extern raidkabinett och sätta i ett kontrollerkort med mSata-portar i servern.
    Externt RAID-kabinett för 5x 3,5" SATA, USB 3.0
    ST Lab A-341 S-ATA II, 2-kanaler, PCIe
    Nackdelen som jag ser det är dels att jag behöver ha en extra burk som tar utrymme samt att raidkabinetten ovan känns lite halvt oseriös.

  2. Byta SFF-cagen i chassit till en LFF-cage med 6 platser. (Nedan delar behövs)
    HP Backplane 6FF 6 Bay
    HP Drive Cage LFF 6 Bay
    Samt 6x HotSwap-trays för 3.5" diskar.
    Detta känns som det seriösare alternativet. Priset blir ungefär detsamma som alt. 1.

Så, hur skulle ni gurus på Sweclockers göra? Har ni några förslag utöver ovan två?

Sedan kommer vi till diskarna. Jag hade tänkt mig köra 5 diskar i RAID 5. Jag funderar lite över vilka diskar som lämpar sig bäst för RAID. Har kikat runt lite i andra trådar och det känns som att det råder lite delade meningar kring vilka SATA-diskar som funkar bra till RAID.
Vad rekommenderar ni för diskar och vilken RAID-nivå är mest lämplig att köra? Jag vill hålla mig till ett hyfsat lågt pris och få ut en någorlunda bra I/O för reads. Writes är mindre viktigt för min del egentligen.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510