Microsoft demar realtidsöversättning i Skype

Permalänk
Melding Plague

Microsoft demar realtidsöversättning i Skype

Internet möjliggör kommunikation med människor världen över, men att göra sig förstådd är inte alltid en självklarhet. Nu demonstrerar Microsoft realtidsöversättning med Skype Translator.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

haha det där kommer inte funka bra

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk

ganska najs!

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt, kul med utveckling på området!

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en translator som i Star Trek så jag är positiv till allting som gör det lättare att kommunicera, även om det kanske aldrig implementeras.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem

dat smile Skrämmer mig faktiskt.

Verkar nice i alla fall. Hoppas att det fungerar bra och inte som de första surfplattorna microsoft släppte.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tror inte på detta när inte ens Google translate kan översätta helt korrekt...
Men coolt hur som helst!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Kul med nya funktioner. Det var dock flera saker som slog mig när jag kollade på videon.

Det här kunde väl vara hur scriptat som helst? Hade väntat mig att publiken skulle få hjälpa att fråga saker. Tekniken är ju knappast omöjlig, men vi vet hur det brukar se ut med "live-demos". Varför tog det också sån tid för kvinnan att svara på vad han sa, hon hade väl studerat i Oxford och borde därför ha tillräckliga kunskaper i engelska?

Det falska leendet i kombination med överdrivna ansiktsintryck gjorde det inte bättre heller. Cringe-material någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

haha det där kommer inte funka bra

Och det baserar du på ett klipp? Kom ihåg att det här är pre-beta.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Kul med nya funktioner. Det var dock flera saker som slog mig när jag kollade på videon.

Det här kunde väl vara hur scriptat som helst? Hade väntat mig att publiken skulle få hjälpa att fråga saker. Tekniken är ju knappast omöjlig, men vi vet hur det brukar se ut med "live-demos". Varför tog det också sån tid för kvinnan att svara på vad han sa, hon hade väl studerat i Oxford och borde därför ha tillräckliga kunskaper i engelska?

Det falska leendet i kombination med överdrivna ansiktsintryck gjorde det inte bättre heller. Cringe-material någon?

Tvivlar på att det var scriptat...lite paranoidt tänkande. (Det blev ju också lite fel ibland)
Först måste han säga hela meningen....sen skickas den för översättning....sen läses den upp för henne...så ja....klart det är lite fördröjning.

Det är svårt med leende när man sitter och ser du dum för man inte fattar. Ungefär som i nyhetsreportage "och på plats har vi blabla.......*fördröjning pga tekniskt problem*
Eller som på fredagspanelen...när ena pratar...så vet inte den andra vad den ska göra annat än att le i kameran.

Men visst är det möjligt att hon förstod....men måste ju ändå vänta.
Och "överdrivna ansiktsuttryck..jag tror hon försökte tala tydligt och lite långsammare än vanligt...ungefär som vi brukar göra med röstigenkänning.

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Kul med nya funktioner. Det var dock flera saker som slog mig när jag kollade på videon.

Det här kunde väl vara hur scriptat som helst? Hade väntat mig att publiken skulle få hjälpa att fråga saker. Tekniken är ju knappast omöjlig, men vi vet hur det brukar se ut med "live-demos". Varför tog det också sån tid för kvinnan att svara på vad han sa, hon hade väl studerat i Oxford och borde därför ha tillräckliga kunskaper i engelska?

Det falska leendet i kombination med överdrivna ansiktsintryck gjorde det inte bättre heller. Cringe-material någon?

Vare sig det var scriptat eller inte så är ju poängen med videon att visa hur bra översättningen fungerar. Hade varit lite konstigt att låta henne svara innan programmet lyckats översätta vad han sade till henne.

Permalänk
Medlem

Coolt, även om jag inte jag tror att det kommer fungera felfritt på väldigt länge än, men det är alltid en början.

Permalänk
Medlem

De har visat demos på liknande för ett par år sedan:
http://www.youtube.com/watch?v=Nu-nlQqFCKg

Varför tror vissa att google skulle lyckas först ? Microsoft Research har oerhört duktigt folk.

Permalänk
Medlem

Och Microsoft har som vanligt inget som helst intresse av personlig integritet. Skrämmande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

haha det där kommer inte funka bra

Varför inte?

Ett självlärande system som kommer att bli bättre med tiden ju fler som använder det.
Lite som Siri i IOS som med hade lite felsteg i början, men funkar bättre o bättre med tiden tack vare ett självlärande system.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Och det baserar du på ett klipp? Kom ihåg att det här är pre-beta.

Jag skulle tro att han baserar det på att automatisk röstigenkänning, röststyrning etc. aldrig har fungerat särskilt bra och lägg därtill på en automatisk översättning vilket inte heller fungerar något vidare. De tillsammans gör ju att det är långt ifrån säkert att det som översätts faktiskt är det som sades.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Tror inte på detta när inte ens Google translate kan översätta helt korrekt...
Men coolt hur som helst!

Jag gissar på att det de skulle säga var scriptat med tanke på hur bra översättningarna blev, men att voice-recognition antagligen var i realtid. Tyvärr kommer nog begränsningen under lång tid ligga kring översättningen, då jag antar att de använder någon form av Ngram-korpus.

Tagit bort off-topic/bild
Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Tror inte på detta när inte ens Google translate kan översätta helt korrekt...
Men coolt hur som helst!

Helt korrekt är väl inte det viktiga?

Detta demo påminner mig väldigt mycket om det tidigare demot som Microsoft hade. Skillnaden är att de har applicerat det i Skype vilket gör att det känns mer användbart och häftigt.
http://blogs.technet.com/b/next/archive/2012/11/08/microsoft-...

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Och Microsoft har som vanligt inget som helst intresse av personlig integritet. Skrämmande.

Skickades från m.sweclockers.com

...och ändå använder du Internet

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Medlem

Kan nog bli hysteriskt kul om inte annat. Man kan få rätt goa flabb av översättningstjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jurand:

...och ändå använder du Internet

... Och hur är det relaterat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

... Och hur är det relaterat?

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen aning, men hur är ditt inlägg relaterat till ämnet? För övrigt kan du ju börja klaga på de värsta: Google och Facebook. Inget företag kommer ens i närheten av dem när det gäller att spara och sälja användardata.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

haha! Vilken avslutning kärringen gör när hon säger "who thought you can have fun with germans, huh?"

Lyser upp tidningsrubriker! haha...oj oj oj...

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz | Mobo: Asus ROG Strix Z370E Gaming ATX | Minne: G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3200MHz 2x8GB C14 | GPU: Asus GeForce GTX 1080ti Strix Gaming 11GB | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | HDD: 3TB Seagate Barracuda | Nätagg: Corsair HX750i 750W 80 Plus Platinum | CPU-kylare: NZXT Kraken X62 v2 | Chassi: Fractal Design Define C Temp G | Chassi-fläktar: 2st 120mm fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Helt korrekt är väl inte det viktiga?

Detta demo påminner mig väldigt mycket om det tidigare demot som Microsoft hade. Skillnaden är att de har applicerat det i Skype vilket gör att det känns mer användbart och häftigt.
http://blogs.technet.com/b/next/archive/2012/11/08/microsoft-...

Häftigt är det absolut. Men om hela grejen med programmet är att översätta skulle jag säga att göra det korrekt nog hamnar högt på listan...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd

Kommer nog inte dröja länge tills programmet gör en feltolkning och omvandlar något mer snällt till något elakt. Räkna med att MS blir stämd

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Kommer nog inte dröja länge tills programmet gör en feltolkning och omvandlar något mer snällt till något elakt. Räkna med att MS blir stämd

kommer säkert starta ett krig om 20 år när världens ledare pratar med varandra såhär...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

... Och hur är det relaterat?

Skickades från m.sweclockers.com

Lika mycket som ditt inlägg..

Det finns tracking kod på Sweclockers, blir du skrämd av det med?

Microsoft visar upp en teknikdemo över sin molntjänst och dess möjligheter och du kopplar genast ihop det med att de gör det för komma åt dina samtal. Om de hade velat komma åt dina samtal över Skype så hade inte behövt denna funktion. Är man intresserad av teknik och dess utveckling så är detta en intressant demo för det leder oss framåt. Det finns gått om diskussioner om integritet och Internet, låt oss hålla de diskussionerna isär.

On topic:
Även om Bing translate kan inte anses bra på något sätt och det är något som de flesta nog erfarit när de chattat med Microsoft support så är det ändå en fräck grej som kan nog om några bli något användbart.

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Medlem

En språk översättningstjänst har potential att bli hur stor som helst, världen har blivit mindre men språkbarriärerna finns fortfarande kvar. Många lever exempelvis numera tillsammans med en partner som kommer från ett annat land, med en fungerande översättningstjänst så blir det betydligt lättare att hålla kontakt med familj och vänner i andra länder.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Ingen aning, men hur är ditt inlägg relaterat till ämnet? För övrigt kan du ju börja klaga på de värsta: Google och Facebook. Inget företag kommer ens i närheten av dem när det gäller att spara och sälja användardata.

Offtopic, men dessa klagas det mycket på. Aldrig haft en inloggning på Facebook, och Google har jag ersatt med DuckDuckGo.Com.

Ja, Sweclockers har någon form av tracking (Google analytics?), och ja den går att blockera.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Så nu, 2014, kommer Microsoft med nästan samma grej som Google visade upp 2010..
Samma grej som redan finns integrerat i Googles translate tjänst sedan länge.

Vill ni testa detta själva så kan ni bara ta å installera denna app på eran telefon:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.andr...