Hjälp en amatör! Budget 10 000:-

Permalänk
Medlem

Hjälp en amatör! Budget 10 000:-

Hej gott folk!

En vän till mig behöver hjälp att bygga ihop en dator på inet.se. Hans budget ligger på 10 000. Jag har tittat på dessa två komponenter hittills men behöver nu er hjälp; http://www.inet.se/kundvagn/visa/6614811/2014-03-26

Önskemål är att datorn ska vara så tyst som möjligt iom att den kommer stå bara några meter från hans sovande sambo i vissa fall. Skärm har han sen tidigare Ett diskret miditower önskas också. Operativsystem kan han fixa själv. Byggnation från inets sida bör läggas till.

Tacksam för all hjälp vi kan få!

MVH
Henrik

Permalänk
Medlem

x79 har ni inte råd med

tyst agg, tyst processorkylare, tyst chassi, tyst grafikkort, tyst hårddisk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6646136/2014-04-05

Permalänk
Medlem

Tja
tack för hjälpen, det är jag som ska ha datorn
Men är det verkligen omöjligt och trycka in en i7 och 16gb ram
För budget 10lax? Alltså datorn ska vara tyst ingen vill väl att datorn
låter i onödan, men behöver inte pröjsa massa extra för det! Så länge kylningen är bra
Och att den inte låter som ett odjur!

Om man nu skulle få med allt va ligger kostnaden på då?

//jonte

Permalänk
Skrivet av 4doom:

Tja
tack för hjälpen, det är jag som ska ha datorn
Men är det verkligen omöjligt och trycka in en i7 och 16gb ram
För budget 10lax? Alltså datorn ska vara tyst ingen vill väl att datorn
låter i onödan, men behöver inte pröjsa massa extra för det! Så länge kylningen är bra
Och att den inte låter som ett odjur!

Om man nu skulle få med allt va ligger kostnaden på då?

//jonte

Det går nog bra men då spricker budgeten efter som i7 4770k är dyrare + 16gb ram kostar lite till.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Men vad skulle datorn landa på då ungefär? Och om man börjar med i7 och 8 gb ram vad skulle de landa på? Saken är jag vill kunna spela alla spel på högsta kvalité och ska även kunna streama om det då önskas kanske inte på högsta då / Edit. / jag kommer spräcka min budget skitsamma vill ha i7 och 16gb ram kan någon hjälpa bygga:)

Permalänk
Medlem

inte konstigare än att byta ut saker

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6646402/2014-04-05

Permalänk
Medlem

Tack som fan! Kan sträcka mig till 11-11.5 k max. Så kanske väljer den dyrare CPU fläkten ändå! Förstår att de inte är svårare än så. Men för mig som e lite mer okunnig vill vara säker på att det är bra grejer o att allt matchar såattsäga:)

Permalänk
Medlem

Om du vill ända dit upp kanske du ska köpa GTX 780 eller R9 290 istället. Rabatt på Gigabyte 290 på inet just nu.

Vill tillägga att det kan bli lite svårt med agg under det som rekommenderas av nvidia när inet ska montera åt dig. Det kan bli smidigare om du köper ett agg på 600w.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6605093/2014-03-23

Lite över din budget men du får ett betydligt kraftigare grafikkort som dessutom har 3gb vram istället för 2gb. Du får även 250gb SSD istället för 120gb men dessvärre ingen hårddisk. Anledningen är att 120gb oftast inte räcker och därmed köper man en till SSD senare. Om du i efterhand behöver mer lagring i form av en HDD så kan du köpa det när som helst för en ganska liten slant.
16GB ram behöver du nästan garanterat inte (om du inte vet av dig att du använder RAM-ätande program), så jag drog ner det till 8gb

Edit: Detta nätagg kanske är tystare: http://www.inet.se/produkt/5316017/be-quiet-kraft-700w

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Ja alltså nu vet ja inte hur ram krävande alla program är men antar att jag kan gejma på Max inställningar utan problem med 8gb ram men frågan är kan jag streama med xplit samtidigt med 8gb ram? O när det kommer till lagring så vill ja så klart ha mer än 120gb. Nu vet jag inte heller hur hälsosamt det är och ta med gamla ssd diskarna till nya datorn om det ens funkar?
Och när det gäller dvd skrivaren, kan ja även ta med den gamla lr behövs det o köpa ny? Motivera. Och med det nu senaste alternative skulle jag behöva byta ut agget till en 600w? För i7 o maxat grafikkort är ett måste

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4doom:

Ja alltså nu vet ja inte hur ram krävande alla program är men antar att jag kan gejma på Max inställningar utan problem med 8gb ram men frågan är kan jag streama med xplit samtidigt med 8gb ram? O när det kommer till lagring så vill ja så klart ha mer än 120gb. Nu vet jag inte heller hur hälsosamt det är och ta med gamla ssd diskarna till nya datorn om det ens funkar?
Och när det gäller dvd skrivaren, kan ja även ta med den gamla lr behövs det o köpa ny? Motivera. Och med det nu senaste alternative skulle jag behöva byta ut agget till en 600w? För i7 o maxat grafikkort är ett måste

du borde klara dig på 8gb men jag vill inte lova något, vet inte hur mycket xsplit äter upp. gammal ssd går utmärkt, jag har 2st gamla i min dator. du måste montera den själv, dock. gammal dvdläsare går också utmärkt.

Permalänk
Medlem

Jag kör nog på senaste alternativet! Tar bort dvd läsaren bara och kör med gammal hårddiskarna samt 250ssd disken . Då borde jag hamna på 11tusem200kr gränsen. Och det blir nog en bra deal! Men frågan ska jag byta ut 550w mot 600w i senaste ihop plocket? För att sen få kampanjen med ihop plock hos inet

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Vill tacka er alla för hjälpen!
Här kommer datorn jag beställde ifrån koh phangan utanför Thailand
http://www.ladda-upp.se/bilder/qaailtqzfzvuao/

En fundering bara vad är det där + daylight på G kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4doom:

Vill tacka er alla för hjälpen!
Här kommer datorn jag beställde ifrån koh phangan utanför Thailand
http://www.ladda-upp.se/bilder/qaailtqzfzvuao/

En fundering bara vad är det där + daylight på G kortet?

du ser glad ut

daylight är ett spel som kommer med grafikkortet utan extra kostnad. det är vanligt att grafikkort kommer bundlade med spel. t.ex fick jag splinter cell blacklist, assassin's creed 4, call of duty ghosts och batman arkham origins med mitt gtx 770.