Slackware fortfarande relevant för sk Desktop-användning?

Permalänk
Medlem

Slackware fortfarande relevant för sk Desktop-användning?

Då jag sett Slackware dyka upp med jämna mellanrum i Sweclockers forum men även andra ställen blir jag nyfiken: är Slackware fortfarande relevant för erfarna linuxanvändare med behov av stationär dator / laptop för desktopanvändning?

Min bild har varit att Slackwares community är tyst och slutet med många användare som stannar av gammal hävd, samt att "många" erfarna linuxmänniskor gått över till Arch numera. Anledningen till att jag säger just Arch är för att deras forum och wiki håller utomordentligt hög kvalitet.

Jag är också nyfiken då jag själv gått från Gentoo till FreeBSD till Arch, och nu överväger att testa Slackware på min utvecklarmaskin i jobbet (vilket ställer krav på affärskritisk nytta).

Är det värt att byta till Slackware, eller är Arch den distribution som idag lämpar sig bäst för erfarna linuxanvändare?

UPDATE: jag har testat Slackware. Se min progress i tråden.

Permalänk
Medlem

Som vanligt är det här med vilken dist man kör en extremt subjektiv fråga om tycke och smak. Personligen tycker jag inte Slack gör sig särskilt bra som desktop-OS, främst på grund av distens filosofi kring att köra gammal, väl beprövad mjukvara, så gammal att det faktiskt kan bli problem att få disten att lira på nyare hårdvara. Min personliga åsikt är att på ett desktopsystem gör sig bleeding edge-grejer bättre.

Jag skulle väl vilja mena på att Slack är ganska likt Arch, med den stora skillnaderna att 1) Pacman förmodligen är bättre än Slacks ganska nya paketsystem, och 2) Arch använder mycket nyare mjukvara. Jag tror personligen att Arch är ett bättre val för dig, trots att du vill mena på att det är ett affärskritiskt system. Det kanske kan tyckas rimma illa med att köra bleeding edge-grejer, men i slutändan är det ju ändå ett desktopsystem, och du har en annan kontroll över det än en server du helst bara ska konfigurera och sedan glömma bort.

Hade du däremot velat köra det på din hemmaserver eller nåt hade jag tyckt det var en utmärkt idé. Har själv funderat på att gå tillbaka till Slack (kör Debian sedan en del år tillbaka), just på grund att de äntligen har fått till vad som verkar vara ett vettigt paketsystem

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Som vanligt är det här med vilken dist man kör en extremt subjektiv fråga om tycke och smak. Personligen tycker jag inte Slack gör sig särskilt bra som desktop-OS, främst på grund av distens filosofi kring att köra gammal, väl beprövad mjukvara, så gammal att det faktiskt kan bli problem att få disten att lira på nyare hårdvara. Min personliga åsikt är att på ett desktopsystem gör sig bleeding edge-grejer bättre.

Jag skulle väl vilja mena på att Slack är ganska likt Arch, med den stora skillnaderna att 1) Pacman förmodligen är bättre än Slacks ganska nya paketsystem, och 2) Arch använder mycket nyare mjukvara. Jag tror personligen att Arch är ett bättre val för dig, trots att du vill mena på att det är ett affärskritiskt system. Det kanske kan tyckas rimma illa med att köra bleeding edge-grejer, men i slutändan är det ju ändå ett desktopsystem, och du har en annan kontroll över det än en server du helst bara ska konfigurera och sedan glömma bort.

Hade du däremot velat köra det på din hemmaserver eller nåt hade jag tyckt det var en utmärkt idé. Har själv funderat på att gå tillbaka till Slack (kör Debian sedan en del år tillbaka), just på grund att de äntligen har fått till vad som verkar vara ett vettigt paketsystem

Ja det har blivit bättre. Nu får man som man ska, paket en gång om året...

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Jag kan förtydliga "affärskritiskt" litet, inser att det är litet väl fritt att tolka. Jag åsyftar möjligheten att som webbutvecklare få nya versioner av de språk och miljöer jag utvecklar med hjälp av (java, ruby, python och php) samt responsivt uppdaterade skrivbordsmiljöer då jag gillar att variera mig. Jag har förmånen att jobba på en arbetsplats som låter mig vara admin över min egen dator, så jag kör därför linux så länge jag kan få jobbet gjort.

Jag har låtit Debian gå bort för min utvecklingsburk just på grund av det operativets filosofi kring stabilitet, något som jag annars uppskattar otroligt mycket på de servrar min kod sedan driftsätts till. Om Slack nu visar ett liknande förhållningssätt så är det inte aktuellt att byta. Å andra sidan har jag aldrig behövt sakna något i Arch.

Jag får leta andra möjligheter att testa Slack, helt enkelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaput:

Personligen tycker jag inte Slack gör sig särskilt bra som desktop-OS, främst på grund av distens filosofi kring att köra gammal, väl beprövad mjukvara, så gammal att det faktiskt kan bli problem att få disten att lira på nyare hårdvara.

Slackware erbjuder även nya "bleeding edge" paket via "current"-systemet. Slackware current kör exemeplvis den nyaste KDE 4.10.x (via AlienBOBs mirror) som är standard skrivbordet för Slackware. Så "gammalt" är Slackwares paket knappast. Jag kör Slackware både på jobbet och hemma som Desktop-OS på splitterny hårdvara och det fungerar alldeles utmärkt.

Skrivet av kaput:

Jag skulle väl vilja mena på att Slack är ganska likt Arch, med den stora skillnaderna att 1) Pacman förmodligen är bättre än Slacks ganska nya paketsystem,

Du har missförstått skillnaden, Slackers vill inte ha någon pakethanterare som automatiskt tar hand om "dependencies", det är skillnaden. Vi bryr oss inte om någonting annat. Hade vi brytt oss, så hade vi inkluderat automatiskt pakethanterare. Ett bra citat är "Never a hold your hand distribution will Slackware ever be.".

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars:

Tack för svar!

Jag kan förtydliga "affärskritiskt" litet, inser att det är litet väl fritt att tolka. Jag åsyftar möjligheten att som webbutvecklare få nya versioner av de språk och miljöer jag utvecklar med hjälp av (java, ruby, python och php) samt responsivt uppdaterade skrivbordsmiljöer då jag gillar att variera mig. Jag har förmånen att jobba på en arbetsplats som låter mig vara admin över min egen dator, så jag kör därför linux så länge jag kan få jobbet gjort.

Jag har låtit Debian gå bort för min utvecklingsburk just på grund av det operativets filosofi kring stabilitet, något som jag annars uppskattar otroligt mycket på de servrar min kod sedan driftsätts till. Om Slack nu visar ett liknande förhållningssätt så är det inte aktuellt att byta. Å andra sidan har jag aldrig behövt sakna något i Arch.

Jag får leta andra möjligheter att testa Slack, helt enkelt.

Nej, men man kan inte säga att Slackware, Debian eller någon annan svårkonfigurerad dist inte går att använda på Desktop.

Det går men det tar massa tid att få en fungerande skrivbord. För desktop-användning är det enligt mig bättre att man tar något som bara fungerar out-of-the box, som tex Ubuntu, Linux Mint, Fedora osv.

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Slackware erbjuder även nya "bleeding edge" paket via "current"-systemet. Slackware current kör exemeplvis den nyaste KDE 4.10.x (via AlienBOBs mirror) som är standard skrivbordet för Slackware. Så "gammalt" är Slackwares paket knappast. Jag kör Slackware både på jobbet och hemma som Desktop-OS på splitterny hårdvara och det fungerar alldeles utmärkt.

Du har missförstått skillnaden, Slackers vill inte ha någon pakethanterare som automatiskt tar hand om "dependencies", det är skillnaden. Vi bryr oss inte om någonting annat. Hade vi brytt oss, så hade vi inkluderat automatiskt pakethanterare. Ett bra citat är "Never a hold your hand distribution will Slackware ever be.".

Trevligt att få svar från någon som faktiskt kör Slack!

Jag får nytt hopp här, så jag slänger in Slack i VM och kollar själv. Är de paket jag är intresserad av bra uppdaterade kan Slackware mycket väl bli mitt nya OS i jobbet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mars:

Trevligt att få svar från någon som faktiskt kör Slack!

Jag får nytt hopp här, så jag slänger in Slack i VM och kollar själv. Är de paket jag är intresserad av bra uppdaterade kan Slackware mycket väl bli mitt nya OS i jobbet.

Rapportera gärna hur det går/har gått.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanto64:

Nej, men man kan inte säga att Slackware, Debian eller någon annan svårkonfigurerad dist inte går att använda på Desktop.

Det går men det tar massa tid att få en fungerande skrivbord. För desktop-användning är det enligt mig bättre att man tar något som bara fungerar out-of-the box, som tex Ubuntu, Linux Mint, Fedora osv.

Debian är väl inte svårkonfigurerat? Man kan ju välja skrivbordsmiljö direkt vid installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars:

Trevligt att få svar från någon som faktiskt kör Slack!

Jag får nytt hopp här, så jag slänger in Slack i VM och kollar själv. Är de paket jag är intresserad av bra uppdaterade kan Slackware mycket väl bli mitt nya OS i jobbet.

Sedan kan du ju alltid uppdatera paketet på egen hand genom att använda slackbuild scripten som finns i source/. Det finns även mer paket på SlackBuilds sidan. Och om dit paket inte finns så är det i princip bara att ta deras exempelfil för slackbuilds och modifiera den själv, oftast är det bara namnet på programet samt versionen som behöver ändras. Slackware är så mycket do-it-yourself du gör det till, skulle tippa på att 95% av användarbasen klarar sig med det som finns på http/ftp/rsync och som räknas till deras officiella paket. Men själv har jag slackbuild script som går varje natt och bygger MythTV-backend mjukvaran och uppgraderar mitt system med senast fixarna, det finns också script för att automatiskt rsynca hem senaste paketen och bygga nya ISO-filer för installation. Men nu är jag lite offtopic - testa slack, jag har använt det i 15år och gillar det fortfarande.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Rapportera gärna hur det går/har gått.

Har testat Slack ett par timmar. Installationen var mycket pedagogisk och tog inte mer än 10-20 minuter i min VM, och slackpkg är varken en sämre eller bättre upplevelse än varesig APT eller pacman.

Slacks hemsida är inte den bästa jag sett, och deras webbsök för paket verkar vara petig. Deras wiki får med beröm godkänd, den har hittills gett lika gott intryck som Archs wiki.

Utvecklarverktyg som jag normalt använder finns tillgängliga och har mycket aktuella versioner, så där är det inget att anmärka på.

Det enda negativa jag hittills har noterat är att Gnome inte längre är en del av Slackwares egna paket, vilket jag sörjer litet. Det verkar dock gå att lösa på annat sätt, så jag fortsätter att testa litet.

Får jag igång Gnome 3 är jag helt på banan, som jag ser det.

Permalänk
Medlem

Jag som trogen användare av arch, men som har tröttnat på systemd funderar på att testa Slackware. Vad är tjusningen med att inte ha en pakethanterare som fixar dependecys? Jag tycker det mest verkar vara mer jobb, men eftersom det finns folk som ändå väljer att köra slack så måste det ju finnas fördelar med det också. I övrigt är slackware right up my alley. Kan nån förklara tjusningen?

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk1n:

Jag som trogen användare av arch, men som har tröttnat på systemd funderar på att testa Slackware. Vad är tjusningen med att inte ha en pakethanterare som fixar dependecys? Jag tycker det mest verkar vara mer jobb, men eftersom det finns folk som ändå väljer att köra slack så måste det ju finnas fördelar med det också. I övrigt är slackware right up my alley. Kan nån förklara tjusningen?

Först och främst så har slackware inte 50000 officiella paket (eller vad debian m.fl. är uppe i nu). Hela slackware är inkluderat på dvd/cd-iso-filerna (inklusive källkod och skript för kompilering/packetering). Det rekommenderade förfarandet är att installera allting (jag tror det är ca 4-5 gb numera), vilket gör beroendehantering till en icke-fråga så vitt det handlar om officiella paket.
Sen är frågan om vad som är ett "riktigt" beroende. Senast jag beblandade mig med freebsd så var det första jag gjorde, efter att ha genomfört en minimal installation, att köra "pkg_add -r vim". Vilket resulterade i att Xorg, python, perl (och kanske till och med ruby) installerades. Föga intresserad var jag av att få dessa saker installerade, och bland nämnda "beroenden" så var det nog bara libX11.so som vim-binären faktiskt var länkad till, och därmed faktiskt behövdes för att köra vim.
Sen har du paket som består av flera delar, t.ex. kärna + gui, där du inte är intresserad av gui:t, men lik förbannat får du Qt installerat på köpet.
Men värst är det kanske när du fått för dig att kompilera något på egen hand. Säg att du t.ex. har ett officiellt gtk-3.0-paket installerat, men du skriver ett program där du vill använda någon tuff funktion i gtk-3.1. Då måste du själv skapa ett .deb/.rpm/.whatever-paket för gtk-3.1 med metadata som är kompatibel med gtk-3.0 för att inte alla gtk-beroende paket ska avinstalleras när du uppgraderar till ditt egenkompilerade gtk. (Att skapa slackware-paket är näst intill trivialt, "./configure;make;make install DESTDIR=/tmp/paket;cd /tmp/paket;makepkg paket.tgz", eller som deegan säger genom SlackBuilds, om man vill vara lite mer sofistikerad. Dock är det inget krav på att allting ska vara installerat genom pakethanteraren.) De gånger jag använt så kallade "användarvänliga" distar så har det alltid slutat med korrupta paketdatabaser efter att jag inte följt "det enda sanna sättet" att installera program.

De få gånger som jag vill installera ett helt främmande program så kan jag minsann avvara några minuter åt att reda ut vilka beroenden som är nödvändiga, och vilka frivilliga beroenden som jag är villig att installera. Och därefter fatta ett beslut om huruvida jag faktiskt vill installera programmet i fråga. Visst, det är mer jobb, men å andra sidan så vet jag vad alla 377 paket på mitt system är till för, och då mitt operativsystem inte försöker överlista mig så har jag ett rent och stabilt system som inte behövts ominstallerats på sju år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e5150:

Först och främst så har slackware inte 50000 officiella paket (eller vad debian m.fl. är uppe i nu). Hela slackware är inkluderat på dvd/cd-iso-filerna (inklusive källkod och skript för kompilering/packetering). Det rekommenderade förfarandet är att installera allting (jag tror det är ca 4-5 gb numera), vilket gör beroendehantering till en icke-fråga så vitt det handlar om officiella paket.

Min VM landade på 7.3GB, för kännedom. Slackware 14.1-64. Det tyckte jag var litet väl mycket, min Arch-installation (GNOME 3, inte på något sätt särkilt optimerad) ligger på 4.2GB. Till Slacks försvar är dock det systemet mer "komplett" än mitt.

Skrivet av e5150:

De få gånger som jag vill installera ett helt främmande program så kan jag minsann avvara några minuter åt att reda ut vilka beroenden som är nödvändiga, och vilka frivilliga beroenden som jag är villig att installera. Och därefter fatta ett beslut om huruvida jag faktiskt vill installera programmet i fråga. Visst, det är mer jobb, men å andra sidan så vet jag vad alla 377 paket på mitt system är till för, och då mitt operativsystem inte försöker överlista mig så har jag ett rent och stabilt system som inte behövts ominstallerats på sju år.

Det är väl egentligen detta som sammanfattar, tycker jag. Man väljer att själv läsa på om dependencies. Det gör underverk för stabiliteten och pålitligheten i systemet, men kräver mer av användaren. Ett snäpp till från Arch, där Pacman försöker vara smart istället.

Hur ABS (som inte använder Pacman) ställer sig till dependencies vet jag dock inte, där är det kanske möjligt att vara mer i kontroll över dependencies.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars:

Min VM landade på 7.3GB, för kännedom. Slackware 14.1-64. Det tyckte jag var litet väl mycket, min Arch-installation (GNOME 3, inte på något sätt särkilt optimerad) ligger på 4.2GB. Till Slacks försvar är dock det systemet mer "komplett" än mitt.

Det är väl egentligen detta som sammanfattar, tycker jag. Man väljer att själv läsa på om dependencies. Det gör underverk för stabiliteten och pålitligheten i systemet, men kräver mer av användaren. Ett snäpp till från Arch, där Pacman försöker vara smart istället.

Hur ABS (som inte använder Pacman) ställer sig till dependencies vet jag dock inte, där är det kanske möjligt att vara mer i kontroll över dependencies.

Ojdå, det var då mer än jag hade trott. Mitt system ligger på ca 1 Gb, men då har jag varken kde eller xfce installerat, och jag har rensat upp en hel del övriga småpaket som jag inte behöver. Värt att notera med slackware är också att paket inte delas upp i flera delar. I andra distributioner är det vanligt med libfoo-0.1.deb och libfoo-devel-0.1.deb, där devel-paketet innehåller de delar som krävs för att kompilera program som använder libfoo. Liknande misstänker jag att man gör någon uppdelning när det gäller språk. I slackware får du allting som ursprungsutvecklaren tillhandahåller, och /usr/include, /usr/lib64/locale, /usr/man och /usr/share/locale är i slackware fyllt med saker som för många nog är "onödigt".
Men slackware ska nog betraktas som ett "komplett system", i likhet med openbsd, eller windows. Med skillnaden att i slackware är alla komponenter packeterade, och kan därmed enkelt bytas ut eller avinstalleras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Debian är väl inte svårkonfigurerat? Man kan ju välja skrivbordsmiljö direkt vid installationen.

Ju men att bara välja skrivbordsmiljö hjälper ju inte mycket. Allt annat måste också funka out of the box, som drivrutiner till touchpad, ljudkort och så vidare, utan att behöva meka i terminalen.

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Medlem

Jag slutar aldrig att förvånas över en del människor allt ska serveras på ett guldfat....man vill inte göra något som helst jobb själv.. suck !

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

Jag slutar aldrig att förvånas över en del människor allt ska serveras på ett guldfat....man vill inte göra något som helst jobb själv.. suck !

Handlar ju snarare om att vissa människor inte är intresserade av att mecka utan vill använda sina datorer som vertyg till det arbete de vill utföra. Sluta upp med sånt elitiskt skitsnack, tror knappast att meckar med bilen eller leker elektriker när något blir fel.

Byggde du inte lägenheten eller huset själv? Shit, vissa människor vill få saker serverade på guldfat. 8)

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

Är inte både Gentoo och Arch rätt lika Slackware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Är inte både Gentoo och Arch rätt lika Slackware?

http://oi48.tinypic.com/mjwc3.jpg

Nej, det skulle jag inte påstå. Gentoo och Arch är inte alltför olika i många avseenden, men att blanda in Slackware i frågan är bara fel, raka motsatsen på samma sida (om jag missuppfattat rätt). Slackware, skulle jag som Arch-fan säga. Visst har de likheter - minimalism och vanilla-paket - men Slackware är låńgt mer konservativt än Arch och Gentoo. Inget fel i endera, båda (alla tre) sidor har sina fördelar där så eftersträvas, men det är en stor skillnad mellan dem ur den synvinkeln.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

jkrx ! Det mesta i den vuxna världen kommer inte serverat på ett guldfat

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanto64:

Ju men att bara välja skrivbordsmiljö hjälper ju inte mycket. Allt annat måste också funka out of the box, som drivrutiner till touchpad, ljudkort och så vidare, utan att behöva meka i terminalen.

Mecka i terminal är inte samma sak som svårkonfigurerat, ofta är det enklare att fixa i terminalen än att försöka göra samma sak via något GUI. Enda drivrutinen jag "behövde" lägga in var nvidias proprietära drivrutin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Mecka i terminal är inte samma sak som svårkonfigurerat, ofta är det enklare att fixa i terminalen än att försöka göra samma sak via något GUI. Enda drivrutinen jag "behövde" lägga in var nvidias proprietära drivrutin.

Kanske var lite otydlig. Var jag mena var att man måste ställa in det mesta för hand, efter installationen, istället för att funka på engång som hos Ubuntu exempelvis.

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Medlem

Vad är det för mystisk hårdvarukonfiguration som skiljer mellan Ubuntu och Slackware. Så länge distributionen använder en normalkonfigurerad kernel och udev så går det väll ganska automatiskt på alla distributioner. Det är väll snarare Kay Siverts som jobbar på Red hat (maintainer av sytemd-udev) än Ubuntu som påverkar hur hårdvara initialiseras.
Sen kan det ju finnas skillnader i konfiguration av viss hårdvara men i det stora hela så laddas ju det mesta helt automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanto64:

Kanske var lite otydlig. Var jag mena var att man måste ställa in det mesta för hand, efter installationen, istället för att funka på engång som hos Ubuntu exempelvis.

Det beror givetvis på vad som åsyftas med "installationen" också. I minimala distar har man en liten annan syn på installationsförfarandet, där är det flera etapper snarare en den traditionella med en heltäckande, långvarig och vägledd installation.

Att installera Slack eller Arch kan ta så litet som 3-4 minuter för någon som gjort det förut. På ytterligare 5-10 minuter har samma person valt, installerat och fått igång en skrivbordsmiljö. Därefter förbättras systemet gradvis i och med att det börjar användas. Då dokumentationen läsas första gången tar det litet längre tid, men inte så värst mycket beroende på hur noga man är på att ta instruktioner.

Jag vet inte hur lång tid Ubuntu tar att installera nu för tiden men historiskt sett (min första version var 5.10) har det varit högst osannolikt att köra den heltäckande, långvariga och vägledda installationen på under 10 minuter.

Att "ställa in" systemet är oftast inte heller någon issue, då i princip alla programgrupper kommer med noggrannt definierade standardkonfigurationer. Jag finner det ytterst sällsynt att behöva ändra något direkt efter jag installerat ett paket, detta gäller såväl Slackware som Arch och Gentoo.

Permalänk
Medlem

On topic: i jobbet blir det att behålla Arch. Jag uppskattar Slackware och älskar bemötandet som systemet gav mig. Dokumentationen är bra och precis på den nivå jag önskat.

Jag behåller Arch för att jag föredrar Gnome 3 och för att jag premierar att dependencies löses i bakgrunden av pakethanteraren Pacman. Att manuellt lösa dependencies är ingenting jag ogillar, tvärtom. Men i jobbet, där min tid är helig, har jag viktigare saker att prioritera.

Därmed inte sagt att Slackware inte skulle bli aktuellt för min dator hemma.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Visst har de likheter - minimalism och vanilla-paket - men Slackware är låńgt mer konservativt än Arch och Gentoo.

Slackware kan därför ibland upplevas som oförutsägbart, för mitt i konservatismen kan beslut dimpa ner från klar himmel om att "KDE 4 är nu standard skrivbordsmiljö". Patricks vilja är Slackware, vilket mitt i konservatismen kan resultera i ganska hastiga omkastningar.

En Slackware utvecklare uttryckte det som att systemd inte integreras förrän han rivit ut sina egna ögon. Likväl kan systemd slå ner som en bomb när vi minst anar det. Det var samma reaktioner inom Arch tidigare: init var som själva defintionen av Arch och rc.conf var i det närmaste en helig relik. Det blir en batalj mellan Patrick och Lennart Poettering!

Såg att Slackware slog Arch med två dagar i att officiellt gå över från MySQL till MariaDB. Å andra sidan slog nog de flesta Archers våra goda Slackers i att genomföra uppgraderingen!

Respons på trådens titel
Slackware kommer att förbli relevant så länge Patrick håller igång. Judd Vinet lyckades relativt smidigt lämna över manteln till Aaron Griffin (lite turbulens var det allt på forumet; en tid när definitionen av KISS var ett hett ämne), om och hur Patrick lyckas är nog ett av de få orosmolnen. Slackware är trots allt mer toppstyrt, och det skriver jag inte som något negativt, för det har på för- och nackdelar.

Permalänk
Medlem

Efter lite med Slackware så ser jag att den påminner om FreeBSD väldigt mycket, faktiskt. Det är ett väldigt 'clean' och stabilt OS, men det mesta av systemkonfigurationen och systemadministrationen sköts av att modifiera text-filer, så har man inte tid med det så kan det bli lite svårt att få en 'modern' desktop.

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Medlem

Gick en kurs i serverop, Windows samt Linux för många år sedan. Under Linux delen var det bara in med Slackware i burken och köra på. Läraren hette Fredirk Neij, inbiten Slackware snubbe då iaf. Sådan lärare sådan elev.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------
Brandvägg/Router: EdgeRouter PoE
Switchar: Netgear 2 x GS108T, GS110T, GS724T v4
NAS: Synology DS713+, RS815+