Behöver hjälp med Ubuntu, Terminal och Nvidia

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med Ubuntu, Terminal och Nvidia

Hej
Har installerat Ubuntu på min bärbara och har lite problem. När jag vill installera Drivrutiner från Nvidia så står webbläsaren bara och tuggar på Nvidias hemsida så jag inte kan ladda ned drivrutiner. Hittade en guide där man skulle gå in i programcentralen och välja Nvidias drivrutiner från fliken "ytterligare drivrutiner" men inget kommer upp i min lista så vet inte hur jag ska göra nu.
Jag vill även ändra dock och behöver använda Terminal för det men varje gång jag skriver något där så ber den om sudo password och sedan hänger den sig.

Någon som vet hur dessa problem enkelt kan lösas för en Ubuntunoob?

Kör Ubuntu 13.10.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

När du använder dig av terminal, helt enkelt skriv sudo före varje medelande

Permalänk
Medlem

Säker på att den hängt sig? När den ber om lösenordet ska du ange din användares lösenord. Din input visas inte i terminalen när du skriver lösenordet.

Permalänk
Medlem

Varför behöver du andra drivrutiner? I de allra flesta fall hittar Ubuntu de drivrutiner som behövs och föreslår att dessa skall installeras. Annars hittar du dem under Systeminställningar -> Ytterligare drivrutiner. Att hämta hem från tillverkarna är oftast jobbigt och onödigt.
Att hålla på att leta drivrutiner för allt är Windowstänk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

När du använder dig av terminal, helt enkelt skriv sudo före varje medelande

Ska prova det.

Skrivet av Cecar:

Säker på att den hängt sig? När den ber om lösenordet ska du ange din användares lösenord. Din input visas inte i terminalen när du skriver lösenordet.

Jag trodde att den hängde sig för visaren slutade blinka och det inte kom upp något. Då var det jag som hade fel.

Skrivet av NoWin:

Varför behöver du andra drivrutiner? I de allra flesta fall hittar Ubuntu de drivrutiner som behövs och föreslår att dessa skall installeras. Annars hittar du dem under Systeminställningar -> Ytterligare drivrutiner. Att hämta hem från tillverkarna är oftast jobbigt och onödigt.
Att hålla på att leta drivrutiner för allt är Windowstänk.

Okej, tänkte att det kunde vara bra att ha de senaste drivrutinerna från Nvidia.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Att installera drivrutinerna från deras hemsida är oftast inte en så bra idé av flera anledningar. Bättre att installera genom att skriva detta då:

sudo apt-get install nvidia-current

Ersätt nvidia-current med nvidia-updates om du vill ha den absolut senaste versionen tillgänglig till debian-distributioner.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Att installera drivrutinerna från deras hemsida är oftast inte en så bra idé av flera anledningar. Bättre att installera genom att skriva detta då:

sudo apt-get install nvidia-current

Ersätt nvidia-current med nvidia-updates om du vill ha den absolut senaste versionen tillgänglig till debian-distributioner.

Tack, ska göra det.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Att installera drivrutinerna från deras hemsida är oftast inte en så bra idé av flera anledningar. Bättre att installera genom att skriva detta då:

sudo apt-get install nvidia-current

Ersätt nvidia-current med nvidia-updates om du vill ha den absolut senaste versionen tillgänglig till debian-distributioner.

När jag testade detta så står det "E: Kunde inte hitta paketet nvidia-updates" eller "E: Felaktig åtgärd nvidia-current".

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonno:

När jag testade detta så står det "E: Kunde inte hitta paketet nvidia-updates" eller "E: Felaktig åtgärd nvidia-current".

Jaså? Har för mig att paketen hette så... Är inte så van med debian-baserade dists längre Testa bara nvidia då.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Om du inte vet exakt vad paketet heter så är det enklare att söka på nvidia i prgramcentralen

Permalänk
Medlem

nvidia-driver heter paketet i debian iaf.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Kan hända att du får svart skärm efter du startar om, när du installerar nvidia drivar.
tryck ctrl+alt+f1 logga in och skriv sudo nvidia-xconfig
starta om eller starta om X.

om du vill ha absolut senaste nvidia 331.20 så gör:
sudo add-apt-repository ppa:xorg-edgers/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install nvidia-331

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk

Om du vill ha de senaste drivrutinerna (vilket jag rekommenderar) så är det bäst att installera dem på följande sätt:

wget http://us.download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86_64/331.20/NVI... sudo chmod +x NVIDIA-Linux-x86_64-331.20.run sudo ./NVIDIA-Linux-x86_64-331.20.run

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kalaspuffar:

Om du vill ha de senaste drivrutinerna (vilket jag rekommenderar) så är det bäst att installera dem på följande sätt:

wget http://us.download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86_64/331.20/NVI... sudo chmod +x NVIDIA-Linux-x86_64-331.20.run sudo ./NVIDIA-Linux-x86_64-331.20.run

Det är nog att föredra att använda drivrutinerna från antingen Ubuntus officiella paketbank, eller via en separat PPA som i två inlägg upp om man vill ligga än närmre "versionsfronten". Att installera manuellt brukar snarare vara det som sätter käppar i hjulet, ibland även för rutinerade användare.

Installerar man drivrutiner manuellt så tillåter Ubuntu exempelvis att X-serverns ABI bumpas till en version som Nvidia ännu inte stödjer, och då sitter man med en svart skärm. Allmänt så är instinkten att "gå till programmets hemsida och ladda hem senaste versionen" inte speciellt gångbar i Linuxvärlden. Det finns många fördelar med att låta paketsystemet själv hantera installationer och uppdateringar — inte minst så slipper man ju själv hålla koll på om alla installerade program fått någon säkerhetsuppdatering sedan igår, då dessa kommer ned automatiskt vid systemuppdatering.

Visst går det att köra Nvidias drivrutiner direkt genom deras installerare, men jag vågar säga att det ofelbart leder till fler komplikationer, och det finns ingen hjälp att få från Ubuntu själva om något inte fungerar. Det är mer ett alternativ om man verkligen är tvingad till det.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det är nog att föredra att använda drivrutinerna från antingen Ubuntus officiella paketbank, eller via en separat PPA som i två inlägg upp om man vill ligga än närmre "versionsfronten". Att installera manuellt brukar snarare vara det som sätter käppar i hjulet, ibland även för rutinerade användare.

Installerar man drivrutiner manuellt så tillåter Ubuntu exempelvis att X-serverns ABI bumpas till en version som Nvidia ännu inte stödjer, och då sitter man med en svart skärm. Allmänt så är instinkten att "gå till programmets hemsida och ladda hem senaste versionen" inte speciellt gångbar i Linuxvärlden. Det finns många fördelar med att låta paketsystemet själv hantera installationer och uppdateringar — inte minst så slipper man ju själv hålla koll på om alla installerade program fått någon säkerhetsuppdatering sedan igår, då dessa kommer ned automatiskt vid systemuppdatering.

Visst går det att köra Nvidias drivrutiner direkt genom deras installerare, men jag vågar säga att det ofelbart leder till fler komplikationer, och det finns ingen hjälp att få från Ubuntu själva om något inte fungerar. Det är mer ett alternativ om man verkligen är tvingad till det.

Har märkt väldigt mycket bättre prestanda i spel och liknande om man tar proprietära drivrutinerna från tillverkarnas sida.
Opengl stödet har oftast varit mycket bättre samt fps i glxgears. Nu är inte glxgears något pålitligt test men överlag är prestandan mycket bättre.
Därför har jag alltid valt dessa drivrutiner.

Visst kan det ibland stötta på stök när distributionens program uppdaterar får för sig att skriva över dessa. Har hänt mig ett fåtal gånger.
Men överlag så väger fördelarna över. Det är min sanning.

Permalänk
Medlem

Bara man vet vad man håller på, jag laddar ner själv drivisarna från nvidia, men vid varje kernel uppgradering, måste jag installera linux-kernel-headers för den nya kerneln:

$ sudo apt-get install linux-headers-$(uname-r)

och sedan installera om driviserna för att åter få tillgång till skrivbordet. I övrigt vet jag inte vilka mer nackdelar det för, och jag vet inte hur ofta Ubuntu gör en kernel-uppgradering.

Jag kör Debian Sid (ostabil version av Debian, men får de senaste uppdateringarna och programvaran), och gör alltid dist-upgrade (därför får jag mina kernel-uppgraderingar), vilket kan leda till vissa konstigheter då det finns risk att buggar träder fram (eftersom Debian Sid är flaggad som ostabil). Dock tycker jag allting är väldigt stabilt, och kritiska buggar fixas snabbt.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Om du har Optimus på din laptop vilket jag tror så kommer du fortfarande inte att kunna använda ditt nVIDIA kort.
Att ta de senaste drivrutinerna då resultar i att när du bootar om så blir skärmen helt svart pga av att /etc/X11/xorg.conf inte kommer att vara korrekt.
nVIDIA´s installerare kan vara väldigt kinkig med vilken version det är på compileraren samt att X-servern måste stängas ned.
Visst en lärorik process men slutar bara i elände. (I alla fall för mig med optimus)