Oculus VR visar upp nästa generation av glasögonen Rift på CES 2014

Permalänk
Medlem

Vad menar ni med följande "Till skillnad från dagens version, som använder passiva sensorer för att känna av huvudets rörelser".
Jag vet vilka begränsningar som finns i rörelseigenkänning på devkit, så min fråga är, vad menar ni med passiv i denna kontext?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Det är väl bara skärmar framför ögonen? Är inte det sjukt obehagligt, liksom en vanlig skärm är rätt ansträngade för ögonen som speciellt nära ögonen.

Permalänk
Medlem

Är detta ännu ett devkit eller en kommersiell version?

Skrivet av Monarchy:

Det är väl bara skärmar framför ögonen? Är inte det sjukt obehagligt, liksom en vanlig skärm är rätt ansträngade för ögonen som speciellt nära ögonen.

Det upplevs inte alls som att sitta när en skärm och du har en lins för varje öga som ger 3D.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Ni som provat - är det periferi-syn i denna manicken, eller känns det som att titta ut genom ett par stängda glasögon?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Skrivet av Aloysius:

Med tanke på vad som skulle krävs av grafikkorten känns det lite orealistiskt. Utvecklingen går ju inte direkt snabbare och UHD 8K har 16 gånger så många pixlar som 1080p.

Däremot finns ju faktiskt en möjlighet att man skulle utnyttja att det bara är en person som tittar på skärmen och att ögats "upplösning" är mycket, mycket högre precis där du fäster blicken, men mycket mindre i periferin. Om man hade en väldigt högupplöst skärm och med eye-tracking följde var du kollade på skärmen så skulle man kunna rendera den delen av bilden i mycket högre upplösning och detaljrikedom än resten av bilden. Förutsatt att man gör det tillräckligt snabbt så skulle man kunna ge intrycket av en 8K-bild till en bråkdel av grafikprestandan.

skulle inte det kräva en hypersnabb responstid? annars hinner den ju knappast följa ögat när det går fram o tillbaka o så

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilsk3n:

Ni som provat - är det periferi-syn i denna manicken, eller känns det som att titta ut genom ett par stängda glasögon?

Nej, det är full Periferi-syn. Dvs den täcker hela ditt synfält. Så det känns som att du ÄR inne i en 3d-värld

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

Hvordan er det for de som må bruke briller i utgangspunktet, er Oculus brukbart for dem og? Kan jo ikke risikere å garantert skade brillene.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

4k? Driver ni lr? En sådan skulle kosta 40 000 kr och kräva dubbla titan för att klara bf4 i medium-inställningar xD. 4k är aktuellt först då ett grafikkort klarar att leverera bf4 i 120 fps i 1080p

När den dagen är kommen har nog BF6 (med sina obligatoriska 4 day one-DLC's) kommit ut, inte så jävla rockigt att skryta med BF4-prestanda då..

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Skrivet av hwasser:

4k? Driver ni lr? En sådan skulle kosta 40 000 kr och kräva dubbla titan för att klara bf4 i medium-inställningar xD. 4k är aktuellt först då ett grafikkort klarar att leverera bf4 i 120 fps i 1080p

Oj då 40 000 för en liten panel det låter en aningen överdrivet tkr du inte? Du kan ju få en 4k tv med 60 tum för under det och med 3d
Samt att tillägga så existerar det grafikkort som kan driva bf4 i 120fps i 1080p.

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem

Tycker Oculus är sjukt intressant! Undrar bara hur det kommer fungera ihop med mus/tangentbord.
Sen hoppas jag såklart också på hög upplösning!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Nej, det är full Periferi-syn. Dvs den täcker hela ditt synfält. Så det känns som att du ÄR inne i en 3d-värld

Nej, nej, nej!
Det är inte alls fullt pereferiseende. Det är som att titta genom en lucka/visir/hjälm!
Alla som kört MC med hjälm på förstår vad jag menar.

Själv anser jag att följande punkter måste åtgärdas innan man drar igång en fullskalig produktion.
1. Upplösning! Jag är lite rädd att man inte klarar sig på enbart 1080p. Dagens modell är 720p och det är förfärligt!
2. FOV. Större FOV och bättre utformade glasögon/enhet.
3. Headtracking
4. Kanske det största problemet - åksjuka!

Kan man inte råda bot på "motionsickness" så kan man lika gärna lägga ner projektet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

kan man ha vanliga glasögon på sig samtidigt som man har denna på?

Nej, men beroende på synfel så går dett att kalibrara den en del då den använder sig as sina egna glas. Dock kan du använda eller fixa linser löser nog alla problemen.

Skrivet av Swedish Berserk:

För oss som bara har bra syn på ett öga? Kan de göra något åt det? Annars är det en väldigt häftig sak det här.

Vet inte hur de skulle kunna göra något åt detta problement tyvärr, åt andra sidan så borde inlevelsen fungera ändå.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av Monarchy:

Det är väl bara skärmar framför ögonen? Är inte det sjukt obehagligt, liksom en vanlig skärm är rätt ansträngade för ögonen som speciellt nära ögonen.

Ansträngningen med att titta på en bildskärm kommer från att ögonen fokuserar på en punkt väldigt nära. Med VR så fokuserar ögonen 10 meter bort om det du tittar på upplevs vara 10 meter bort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Samt att tillägga så existerar det grafikkort som kan driva bf4 i 120fps i 1080p.

Benchmarks tack på grafikkort som kan lira BF4 på Ultra i 1080 i 120fps?

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Chris Roberts (Star citizen) sa i förra Wingmans hangar (https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/134... Gå till 34.47 ) att de hade den nya Oculusen som de använde i utvecklingen av spelet. Jag fick intrycket av det han sa att den fungerade bra.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Skrivet av Zyces:

Nej, det är full Periferi-syn. Dvs den täcker hela ditt synfält. Så det känns som att du ÄR inne i en 3d-värld

Nej där kan jag inte hålla med dig. Det är inte som att gå in i matrix. Man ser fortfarande svart runt om kring på sidorna, så det finns mer att önska faktiskt. Lite som att kolla i en kikare på ett sätt.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem

Testat Riften ett antal gånger, en gång med project holodeck, och tycker det fungerar riktigt bra. Kan lätt tänka mig att skaffa en när den kommer.
Det där med åksjukheten tror jag är nära på omöjligt att få bort, vissa klara helt enkelt inte av rörelser kopplade helt från kroppen. När jag testade project holodeck fick min polare avbryta efter bara 2 minuter för han nästan höll på att spy, men jag körde 30min utan problem. Man fick bara testa i 30min.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

Ansträngningen med att titta på en bildskärm kommer från att ögonen fokuserar på en punkt väldigt nära. Med VR så fokuserar ögonen 10 meter bort om det du tittar på upplevs vara 10 meter bort.

Är du säker på detta? Källa?
Du menar alltså att om jag stirrar in i en bildskärm som visar ett objekt som ska föreställa vara 10m bort så fokuserar alltså ögonen på 10m + ditt avstånd till skärmen?

Visste att speglar fungerade så, men bildskärmar. nja, jag väldigt tveksam på det.

Exempel på ett väldigt bra motargument: Jag har kameran på ett fast avstånd ifrån min skärm, låt säga 1m. Kameran är fokuserad på ett objekt på skärmen. om jag nu visualiserar att objektet på bildskärmen rör sig bortåt, inte fan måste jag fokusera kameralinsen igen.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av formerself:

Ansträngningen med att titta på en bildskärm kommer från att ögonen fokuserar på en punkt väldigt nära. Med VR så fokuserar ögonen 10 meter bort om det du tittar på upplevs vara 10 meter bort.

Har du hittat på detta själv, eller har du någon källa på det?
Låter extremt osannolikt nämligen..

Det kan säkerligen vara så att du behöver fokusera på något 10 meter bort, men att detta skulle vara per pixel låter orimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Nej, nej, nej!
Det är inte alls fullt pereferiseende. Det är som att titta genom en lucka/visir/hjälm!
Alla som kört MC med hjälm på förstår vad jag menar.

Själv anser jag att följande punkter måste åtgärdas innan man drar igång en fullskalig produktion.
1. Upplösning! Jag är lite rädd att man inte klarar sig på enbart 1080p. Dagens modell är 720p och det är förfärligt!
2. FOV. Större FOV och bättre utformade glasögon/enhet.
3. Headtracking
4. Kanske det största problemet - åksjuka!

Kan man inte råda bot på "motionsickness" så kan man lika gärna lägga ner projektet!

Citat:

The Oculus Rift headset only displays 1080p and combined with many games' use of motion sickness, causes nausea.

According to Oculus VR CEO Brendan Iribe, the consumer version of the headset (which still hasn't received an official release date) won't have such problems. Iribe explained that increasing the resolution of the display and decreasing the latency of motion in games will help with these issues, promising that "It is going to work. It's going to work for everybody."

This means that the Rift will eventually come packed with a 4K display, resulting in alleviating any induced nausea as a result of the 1080p display.

"You can't imagine what it's going to look like when it's 4K,” Iribe stated. "It's not now, but it's coming."

http://www.tomshardware.com/news/oculus-rift-4k-display,24736...

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aceofcakes:

skulle inte det kräva en hypersnabb responstid? annars hinner den ju knappast följa ögat när det går fram o tillbaka o så

Förmodligen, men det är nog inte mer orealistiskt än att apparaten skulle klara av 8K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Är du säker på detta? Källa?
Du menar alltså att om jag stirrar in i en bildskärm som visar ett objekt som ska föreställa vara 10m bort så fokuserar alltså ögonen på 10m + ditt avstånd till skärmen?

Visste att speglar fungerade så, men bildskärmar. nja, jag väldigt tveksam på det.

I oculus fall så är det samma lins som ger dig känslan av vidvinkel som "lurar" dina ögon att tro att det du fokuserar på ligger på längre avstånd än skärmen faktiskt gör.

Skrivet av skrplbnkdbnk:

Har du hittat på detta själv, eller har du någon källa på det?
Låter extremt osannolikt nämligen..

Det kan säkerligen vara så att du behöver fokusera på något 10 meter bort, men att detta skulle vara per pixel låter orimligt.

Bara att läsa på Oculus FAQ:

https://support.oculusvr.com/entries/24808208-Will-the-Oculus...

Citat:

The Oculus Rift causes very little eye strain, particularly compared to other standard displays or headmounts.

Normally, when you take a break from using a monitor or TV, the idea is to give your eyes a chance to focus and converge on a distant plane. This is a natural position of rest for your eyes.

With the Oculus Rift, your eyes are actually focused and converged in the distance at all times. It’s a pretty neat optical feature.

Permalänk
Avstängd

Fet som fan, längtar efter detta. Då kan man kanske få kroppen att röra sig lite också, och komma bort från allt sittande. Både hjärnan och kroppen mår bättre. Tummen upp.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HurMycket:

Jag har sagt det sedan första gången jag provade Rift: Det behövs 4K.

Men om denna version får 2560x1440 är det ganska bra också!

Det kommer dröja innan du ser UHD eftersom det kräver så fruktansvärt mycket av grafikkorten. De skulle minska den potentiella kundbasen kraftigt om de höjde upplösningen så mycket vilket inte riktigt är värt det än. Sen ska du hitta någon som kan tillverka så små skärmar i den upplösningen till ett vettigt pris också. Du får nog vänta två generationer grafikkort till innan det börjar bli intressant med spel i högre upplösning än 1920x1080 i någon större utsträckning. I dag finns det ju inte ens kablar som klarar upplösningen på ett vettigt sätt. HDMI 2.0 finns inte på marknaden än och Displayport 1.2 klarar det i teorin men i praktiken saknas styrelektronik så man måste köra ljudlösningar med dubbla bildströmmar vilket bevisligen är allt annat än smärtfritt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det kommer dröja innan du ser UHD eftersom det kräver så fruktansvärt mycket av grafikkorten. De skulle minska den potentiella kundbasen kraftigt om de höjde upplösningen så mycket vilket inte riktigt är värt det än. Sen ska du hitta någon som kan tillverka så små skärmar i den upplösningen till ett vettigt pris också. Du får nog vänta två generationer grafikkort till innan det börjar bli intressant med spel i högre upplösning än 1920x1080 i någon större utsträckning. I dag finns det ju inte ens kablar som klarar upplösningen på ett vettigt sätt. HDMI 2.0 finns inte på marknaden än och Displayport 1.2 klarar det i teorin men i praktiken saknas styrelektronik så man måste köra ljudlösningar med dubbla bildströmmar vilket bevisligen är allt annat än smärtfritt.

Varför skulle det behöva dröja finns surfplatta med 4k & flera mobiler, med väldigt hög upplösning utan särskilt avancerade grafikkort. 2 små bildskärmar behöver ej kosta särskilt mycket att tillverka & borde inte behöva särskild mycket hårdvara heller. Frågan är bara om det är kostnadseffektivt i nuläget men om något år så.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Ixos:

I oculus fall så är det samma lins som ger dig känslan av vidvinkel som "lurar" dina ögon att tro att det du fokuserar på ligger på längre avstånd än skärmen faktiskt gör.

Bara att läsa på Oculus FAQ:

https://support.oculusvr.com/entries/24808208-Will-the-Oculus...

Aha, så du hittade alltså på lite?

Citat:

Med VR så fokuserar ögonen 10 meter bort om det du tittar på upplevs vara 10 meter bort

Här framstår det som att VR kan simulera strålgångar från godtyckligt avstånd, vilket absolut inte är det de skriver i FAQ:en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrplbnkdbnk:

Har du hittat på detta själv, eller har du någon källa på det?
Låter extremt osannolikt nämligen..

Det kan säkerligen vara så att du behöver fokusera på något 10 meter bort, men att detta skulle vara per pixel låter orimligt.

Inget hittepå, det är så det fungerar. Har en Rift själv och man fokuserar med ögonen helt naturligt.

Permalänk
Skrivet av virror:

Inget hittepå, det är så det fungerar. Har en Rift själv och man fokuserar med ögonen helt naturligt.

Det är rätt fantastiskt vad liten del av universum och dess kapacitet människan har hittat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrplbnkdbnk:

Aha, så du hittade alltså på lite?

Nej, det var inte jag som skrev påståendet nedan

Skrivet av formerself:

Ansträngningen med att titta på en bildskärm kommer från att ögonen fokuserar på en punkt väldigt nära. Med VR så fokuserar ögonen 10 meter bort om det du tittar på upplevs vara 10 meter bort.

Ville bara sprida lite klarhet i vad som menades och hur det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sodapop:

VR är lika coolt som det alltid har varit, men det börjar bli dags att leverera.

Håller men kompis, det är dags att börja leverera nu..

Viss kul med intressanda ideer och coola features men släpp en skarp version asap! Även om det är 1080p och dom kan fortsätta utveckla och släppa en version 2 därefter.

Väntan är olidlig!