Kamera + objektiv för sportfoto!

Permalänk
Medlem

Du kan ju köpa Sony Nex eller A7 + adapter men verkar lite långsökt
Bra adaptrar kan gå lös på ett par 1000-lappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JewelNite:

Fyndade(?) nyss objektivet: http://www.tradera.com/item/302001/195775724/sigma-70-200-2-8...

Detta innebär att jag är låst till Nikon-kameror, eller finns det bra adaptrar för att slänga på objektivet på ett Canon-hus?

Är Nikon D7000-serien där jag bör lägga siktet nu, eller räcker ett D5100-hus till just för sportfoto? Jag kommer som sagt fota ishockey, i en SHL-arena, dvs att ljuset är bra och kommer förhoppningsvis kunna stå bredvid spelarbåsen. Vet att ackreditering krävs för det, kommer dock i början fota lägre hockey och på så sätt "bara" kunna dyka upp och fota.

Gratulerar Fint fynd där!
Jag skulle rekommendera att sikta på en D7000. Eftersom du främst ska plåta sport så kan du få fördel av ett hus som har bra fokushastighet, dessutom får du ju fler bilder/sekund med ett sådant, så satsa på ett D7000 tycker jag!

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av stebo:

Du har fått massor av bra svar - tekniska, detaljerade och korrekta.
Med risk för att slå in öppna dörrar, frågan är dock hur erfaren fotograf du är (risk för att jag missat ett sånt inlägg i tråden, har bara snabbläst den)?

För att fotografera ishockey och få "skarpa och ljusa" bilder behövs dyr utrustning OCH kunskap hur utrustningen skall hanteras.
Det går inte att köpa en svindyr kamera och objektiv, ställa kameran på "auto" och sen knäppa schyssta bilder för press.
Kunskap och erfarenhet om ljusmätning, bländare, vitbalans, skärpedjup, bildkomposition + en del annat spelar en stor roll vid skapandet av bilder.

Nåväl - med det sagt... kan du säkert få bra bilder från matcher.
Ställ kameran på M (Canon) laborera med slutartid och bländare, använd den inbyggda ljusmätaren och olika ISO. Korrigera kanske 2 steg på vitbalansen för isen. Försök komma ihåg vad du gör för att kunna dra erfarenheter av dessa senare framför datorn.

Om du absolut vill ha en systemkamera är det bra att läsa på lite om framförallt objektiven.
Mitt råd skulle vara att du köper en lite billigare systemkamera med ett bra objektiv.
Satsa på ett 70-200mm med fast bländare ex f/2.8 kanske (om det ska vara till hockeyn) ett Tamron AF 70-200/2,8, eller ett Sigma eller Tokina. Fast zoom är billigare - vilket kan begränsa användningsområdet - men ger ofta bättre bilder - generellt.

Det viktigaste är dock att du lär dig behärska komposition och utrustningen - då kommer du bli riktigt bra!
Kör hårt - foto är riktigt kul och man kan nörda ner sig hur mycket som helst.

Har läst hela tråden. Och förutom hårdvarubiten, så är detta helt klart det vettigaste sakfrågan i hela ämnet,

Ljusmätning, bländare, slutartid, ISO, vitbalans, skärpedjup, bildkomposition Är Det Viktiga.

En fotograf som har facit med sämre utrustning, tar i regel bättre bättre bilder, än fotografen som har bättre utrustning, men som inte har facit.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Jag har både en d5100 och en d7000 och har kunnat jämföra rätt bra. Som redan sagts så är d7000 utan tvekan betydligt bättre för action. Fler af punkter och framförallt också fler AF korspunkter gör i praktiken ganska storr skillnaden för AF-C trackning och komponering. Den högre serietagningen är också värdefull. En annan sak är snabbväxlingarna U2 och U1 som är är värefullt för "action" i den meningen "snabbt växlande motivtyper" där man annars behöver ändra flera inställningar, varav några endast nås via menyer.

De gånger jag föredrar min d5100 framför d7000 är när den fällbara skärmen är värdefull. Men actionfoto är ju inte ett sådant tillfälle.

Permalänk
Medlem

Det låter som att Sony A77 är den perfekta kameran för dig. Med 12 bilder/s sekvenstagning, riktigt bra ISO-prestanda, lågt pris och vädertätat magnesiumhus är den idealisk för sport. Helt klart mest kamera för pengarna.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro