Toploadväska till CANON EOS 70D med objektiv?

Permalänk

Toploadväska till CANON EOS 70D med objektiv?

Skall köpa denna kamera:
http://www.dustinhome.se/product/5010753780/canon-eos-70d-opt...

Där det ingår två objektiv:
- EF-S 18-135 F/3.5-5.6 IS STM
- EF 50/F1.8 II

Väskan skall rymma allt.

Tycker det är så svårt att lista ut om väskor passar kameran. Men gärna så liten väska som möjligt fast allt skall rymmas.

Några förslag?

// Patrik

Visa signatur

WORKSTATION (build winter/spring 2017):
Fractal Design C | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000Hz | Intel i7 7700K | ASUS TUF Mark 1 | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair RM750x 750W | MSI GTX 1080 Ti Gaming X | Noctua NH-D15 | 2x120mm Noctua NF-F12 + 2x140mm Noctua NF-A14 + NF-A4x10 FLX 40mm | Soundblaster Z | Dell UltraSharp 30" U3014-A03 | Corsair SP2500 (speakers)

Photo: Panasonic G80 + 14-140mm | Olympus TG-4 | GoPro Hero3+ Silver

Permalänk
Medlem

Inte riktigt vad du letar efter, men om du tänkt att bära med dig utrustning så skulle jag föreslå detta:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?a...

Sen får man köpa till en väska för kameran och en för lins och hänga på vilket kostar lite, men efter att ha testat väskor, selar och remmar så är detta utan tvekan det bekvämaste och smidigaste sättet att bära utrustning jag hittat.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt personligt det där med fotoväskor.

Det a älskar, hatar b. Och tvärtom.

Själv älskar jag en riktigt bra fotoryggsäck.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Ta dig iväg till Scandinavian Photo och testa olika väskor. Ta med kameran eller kolla om du kan låna en likadan hos dem för att testa väskorna.

Sen är det bra att inte tänka för mycket på att väskan ska vara liten, iaf inte om man tänkt sig en enda väska, för det går snabbare att växa ur än man tror. Alternativ får man räkna med att köpa en större relativt snart.

Hur som helst så tycker jag att en liten slingväska är najs att ha om man ska bara ha kameran och något extra objektiv. En sling håller sig lite mer ur vägen än en vanlig axelväska. Jag har en Kata DT-211. Vet inte om den fortfarande finns att köpa, men de har säkert någon liknande. Katas väskor tenderar att vara rätt dyra i sverige dock. Jag köpte min på ebay.
Tamracs Velocity-serie är åxå najs. En 7x kanske vore lagom till det du ska ha i den...

Permalänk
Medlem

Det är inte bara för mig som fotoväskor har utvecklats till något av en förbannelse. Trots tre axelväskor av olika storlek och en gigantrackare på hjul (ThinkTank Airport Security v2) känns det som om man ändå alltid saknar något. Det är inte roligt när man köper för smått och måste packa till bristningsgränsen, men inte heller att ha en överdrivet stor väska när man exempelvis bara vill ha med sig ett konsumenthus + 2 gluggar.
Jag fnyste i början åt ThinkTank, mest beroende på de överdrivna prislapparna. Men faktum är att jag är väldigt nöjd med modellen City Walker 20. Är hyfsat snygg och rymmer lätt exempelvis ett konsumenthus med monterad glugg + extra glugg och en blixt. Eventuellt nackdel? Några har ondgjort sig över att den är lite tunt stoppad i botten. Dock lätt fixat med att bara lägga i en bit skumgummi eller några extra mikrofiberdukar som alltid är bra att han med sig.

Min erfarenhet är att slingväskor och ryggsäckar nog är en bättre lösning om ens fotograferande till övervägande del äger rum i skogsmark och om man vet att det kommer att bli långa sträckor att gå. För stadsflanerande kändes det aldrig som en bra lösning, men det är nog väldigt individuellt vad man bäst trivs med. Ett hus med 3, 4 biffiga gluggar kan snart bli ganska jobbigt för en axel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifas:

För stadsflanerande kändes det aldrig som en bra lösning, men det är nog väldigt individuellt vad man bäst trivs med. Ett hus med 3, 4 biffiga gluggar kan snart bli ganska jobbigt för en axel.

På vilket sätt upplever du att en sling inte är så bra för "stadsflanerande"? Bortsett från att den är ur vägen, på ryggen/svanken istället för att hänga och dingla på sidan (där man lämpligare har kameran i en Black Rapid) så ser jag inte någon skillnad mot en axelväxa.
En sling går ju även, om man gillar det bättre, att bära på magen.

Permalänk
Medlem

Som sagt, det var min erfarenhet, och det hela är ju väldigt individuellt. Inget "fel" med en sling, jag testade en och kände ganska omgående att jag inte trivdes med själva konceptet. Jag trivs nog helt enkelt bäst med att ha en väska hängandes och dinglandes på axeln! Detta då givetvis under förutsättning att man s a s reser lätt.
Och nej, Black Rapid har jag aldrig tilltalats av, men det är en helt annan kettle of fish...

Permalänk
Medlem

Glömde ju att skriva vilken rygga jag äger.
Kata 3N1 Sling Backpack är det.
Finns i mindre & större storlekar.
Kata är dyra som fan, men när man äger en fattar man varför.

Som jag redan skrivit, så är det väldigt personligt vilken väska som passar en. Jag själv gick igenom två väskor innan jag hittade rätt.
Och jag verkligen älskar min Kata/3N1/30.
Jag hade turen att hitta den på blocket, och i samma stad, väldigt billigt i nyskick, helt otroliga odds Så det vart bara att slå till.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Personligen föredrar jag kameraväskor som inte skriker dyra prylar i väskan. F-stop är favoriten

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av bigvanilla:

Skall köpa denna kamera:
http://www.dustinhome.se/product/5010753780/canon-eos-70d-opt...

Där det ingår två objektiv:
- EF-S 18-135 F/3.5-5.6 IS STM
- EF 50/F1.8 II

Väskan skall rymma allt.

Tycker det är så svårt att lista ut om väskor passar kameran. Men gärna så liten väska som möjligt fast allt skall rymmas.

Några förslag?

// Patrik

Jag har också testat och köpt pinsamt många väskor och kommit fram till ungefär samma slutsats som med objektiv- den perfekta väskan för alla sistuationer finns inte.

Iaf har Jag landat på flera väsksystem som jag anväder i olika situationer.

Ska jag bara ha grejor till och från eller kortare tid ( någon timme) så kör jag stora axelväskor.
Där får jag ned det som krävs. Har jag mycket blir det mycket blir det flera väskor. Har en hockeybag med studiogrejor tex.

Men ska jag gå en hel dag tex djurpark el liknande kör jag bältesväskor med axelrem som stöd för tunga grejor. Skönt för ryggen och axlar. Har både zoomvåskor och objektivväskor för bälte.

Ska jag däremot flyga har jag hittils tagit en mindre axelväska där jag får ned kamera med normalzoom ocg sb700 mm samt en lucka för plånbok pass. Detta är då handbaggage. Inte heller så tungt så en dag är inga probkem. Ev extra väskor och objektiv att ha på plats åker då incheckat.

En väska för alla lägen tror jag bara man kan lägga ned