Permalänk

Det är mer komplicerat ändå. Upptäckte just att den faktiskt beter sig lika om blixten är framåt, men däremot märker jag att det konstigt nog verkar bero på motivet. Har en känsla av att det är mer intelligens i kameran än vad man kanska önskar.

Dvs blixtstyrningen och ISO/TTL kopplingen är mycket mer komplex än jag trodde. Den verkar skilja på om det som begränsar bilder är highlights eller stora delar av ytan på ett sätta som inte bara har med matrismätningens exponering att göra utan det verkar tom mer komplext.

Först trodde jag att det fungerar såhär.

S-läget med autoISO på min kamera och med sb700 och kitobjektiveti allafall.
Följande gäller som det verkar, oavsett blixtriktning:

1. Först provar kameran att då korrekt exponering vid grundISO x 4, med största bländaren.

2. Om det underexponerar vid max blixteffekt så ökas ISOn.

3. Om det överexponerar vid minsta blixteffekt så minskas ISOn från grundISOx4 ned till maximalt grundISO.
Under tiden hålls bländaren maximal.

4. Om det fortfarande överexponerrar vid grundISO och max bländare och minsta blixteffekt så börjar bländare att minsta.

5. Om grundISO och minsta bländare (typ f/32 eller f/36 eller vad objektivet nu har) fortfarande överexponerar så börjar först nu ISO sänkas under grund ISO.

Jag kollade detta noga med oliak blixtlänge i olika ljusförhållanden, men sen när jag sätter mig vid datorn (ett mörkare litet rum) så ser jag att kameran nu helt plöstligt aVVIKER från denna logik.

Jag får nog konstatera att det verkar inte bättre än att kameran ungefär som vid matrismätning försöker "gissa" motivet och därmed gissa vad korrekt ISO bör vara, på ett sätt som inte följer någon enkel logik. Detta var ju synd... jag som trodde att det fungerade bättre.

Faktum är ju ändå att OM autoISO fungerar, så har det stora fördelar... kanske får man helt enkelt lära sig hur kameran fungerar i olika miljöer tom.

Såg senare då jag testat mer är att ovanstående verkar stämma när man har ljuspunkter (blänk, lampor) etc som bestämmer exponeringen... dvs då bländer den NED INNAN den sänker ISO under grund ISO. MEN om mna INTE har highlihts utan mer jämnt ljus så verkar kamera prioritera att sänka ISO under grund ISO INNAN bländaren sänks. Så logiken skiljer sig mellan motivet och uppenbarligen är det i vissa fall då nästan slumpmässigt hur kamerna resonerar.

Jag lär mig mer hela tiden, men tyvärr är det jag kommer fram till bara att det var mer komplext än jag trodde...

Permalänk
Skrivet av Aristotele:

Såg senare då jag testat mer är att ovanstående verkar stämma när man har ljuspunkter (blänk, lampor) etc som bestämmer exponeringen... dvs då bländer den NED INNAN den sänker ISO under grund ISO. MEN om mna INTE har highlihts utan mer jämnt ljus så verkar kamera prioritera att sänka ISO under grund ISO INNAN bländaren sänks. Så logiken skiljer sig mellan motivet och uppenbarligen är det i vissa fall då nästan slumpmässigt hur kamerna resonerar.

Jo detta verkar stämma.

Om man i matrismätning har små saker i bild (solen, lampor) etc som är starka och därmed begränsar exponeringen så prioriterar kameran att blända ned, INNAN de ngår under grund ISO.

Permalänk
Medlem

Väntar spänt på fortsättningen!! (lärt mig mycket! Tack)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Kan tillägga att SB400 trots allt verkar ungefär fungera på samma sätt som SB700, avvikelsen jag först noterade berodde på att beteendet beror på motivet, dvs om exponeringen begränsas av highlights eller generellt hela ytan i bild, och om det är blixten eller bakgrundsljuset som dominerar.

När jag tänkt mer på det så är det faktiskt ganska smart - dvs om man har ett helt mörkt rum, dvs med obefintligt ambient ljus, så¨sänker kamerna då ISO och blåser på mer blixt. Detta är då OK då det ÄNDÅ inte finns någont befintligt ljus värt att bevara. Om man däremot har ljuskällor i motivet, typ lampor och annat som man önskar bevara så sköter kameran det automatiskt. Det är ju faktiskt mycket bra.

Problemet är mest att ibland hamnar man i gråzoner där det blir en slump från bild til lbild vilket logik kameran applicerar, så att blixten antingen dominerar, eller kör på onödigt hög ISO. Om man inte har något omgivande ljus att bevara får man ju den bästa bilden genom att ha så låg ISO som blixten orkar driva.

Den inbyggda diffusionsplattan på SB700 fungerar faktiskt väldigt bra, om man fotar direktblixt på nära hålle eller inomhus. Den sänker också effekten, då det verkar som för fill light så är sb700 nästa för stark, jag testade att ställa den på lägsta effekt och ibland är det för starkt... så diffussionsplattan har du inte "bara" effekten att sprida ljuset utan också att dämpa blixteffekten en aning vid extrema närbilder.

Permalänk

För att fylla på i denna tråd: i stort har jag lärt mif avända autoiso och ittl på ett bra sätt genom att jobba med kameran istället för mot den.

Dock upptäcker man mer allteftersom. I normalfall utgår d7000 och d5100 från basiso*4 när blixt är på. Och autoiso fungerar när så krävs.

Dock så när man kör blixten i cls master läge så ignorerar kameran autoiso inställningen. Det är inkonsekvent beteeende och störande.