Felmeddelande: "Datorn har för lite ledigt utrymme" hela tiden...

Permalänk
Medlem

Felmeddelande: "Datorn har för lite ledigt utrymme" hela tiden...

Har börjat få upp ett felmeddelande som säger att "Datorn har för lite ledigt utrymme" och så vill den stänga ner öppna program.
Min dator är en NUC med 16gb ram och 20gig ledigt utrymme på SSD'n, jag har stängt av växlingsfil i Windows och problemet kommer oftast när jag kör XBMC.
Det har började för någon vecka sen, vet inte om det har något samband till att jag uppgraderade till Windows 8, eller om det är orelaterat.
Varför får jag upp det här hela tiden?
Jag använder ju nästan ingen ram alls, och har gott om utrymme på SSD'n.
Om man öppnar aktivitets monitorn när jag får meddelandet, så använder jag bara typ 15% av RAM minnet.

Är detta någon bugg i Windows 8.1?
Eller är det något annat som är fel?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Har börjat få upp ett felmeddelande som säger att "Datorn har för lite ledigt utrymme" och så vill den stänga ner öppna program.
Min dator är en NUC med 16gb ram och 20gig ledigt utrymme på SSD'n, jag har stängt av växlingsfil i Windows och problemet kommer oftast när jag kör XBMC.
Det har började för någon vecka sen, vet inte om det har något samband till att jag uppgraderade till Windows 8, eller om det är orelaterat.
Varför får jag upp det här hela tiden?
Jag använder ju nästan ingen ram alls, och har gott om utrymme på SSD'n.
Om man öppnar aktivitets monitorn när jag får meddelandet, så använder jag bara typ 15% av RAM minnet.

Är detta någon bugg i Windows 8.1?
Eller är det något annat som är fel?

Kan tänka mig att man behöver ha lika mycket ledigt utrymme som man har totalt i RAM dvs. i ditt fall där du har 16gb så kommer Windows räkna som att du har 4gb ledigt! Tror detta sker för att datan i RAM:et skrivs ner till hårddisk vid eventuella fel ex. Bluescreen?

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

Datorn vill ha ett större chassi
Ursäkta, kunde inte låta bli.
Aktivera växlingsfilen igen och testa! Kan vara en bugg i Win 8.1, men jag tror inte det.
Vad har du för total växlingsfilsstorlek?

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Gör som DatorMuppen föreslår då vissa program kräver att växlingsfilen är aktiverad.
Själv har jag dock aldrig stött på problemet och jag kör alltid utan växlingsfil på alla datorer med "tillräckligt" med ramminne.
Avaktivera även hibernation om du inte behöver det då detta annars tar upp 16gb av ditt hårddiskutrymme i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCFreak:

Kan tänka mig att man behöver ha lika mycket ledigt utrymme som man har totalt i RAM dvs. i ditt fall där du har 16gb så kommer Windows räkna som att du har 4gb ledigt! Tror detta sker för att datan i RAM:et skrivs ner till hårddisk vid eventuella fel ex. Bluescreen?

Skrivet av jonaz_81a:

Gör som DatorMuppen föreslår då vissa program kräver att växlingsfilen är aktiverad.
Själv har jag dock aldrig stött på problemet och jag kör alltid utan växlingsfil på alla datorer med "tillräckligt" med ramminne.
Avaktivera även hibernation om du inte behöver det då detta annars tar upp 16gb av ditt hårddiskutrymme i onödan.

Det har aldrig varit så innan, det är de som är så konstigt.
Ska prova sätta på växlings filen igen och se om det möjligtvis hjälper.
Borde dock inte behöva växlings fil när jag har 16gb RAM.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Har samma problem fortfarande, även fast jag slagit på växlingsfilen....:/

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zOlid:

Har samma problem fortfarande, även fast jag slagit på växlingsfilen....:/

Testa att köra diskrensaren och klicka på "rensa systemfiler". Där kan du plocka bort installationen för Windows 8.0 om det är 8.1 du kör nu.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Det finns bara filer för ungefär 300mb att ta bort där.
Har provat att avaktivera Hibernation filen nu, får se om det hjälper.

Frågan är ju bara varför detta dykt upp nu och aldrig förut.
Förut har jag dessutom haft så lite som 5gig ledigt på min SSD och det har inte varit några problem alls.
Nu har jag 25gig och 16gig ram, så inget av dom borde "vara för lite av".

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

Jag har också en Intel NUC, med 4 GB ram med windows 8.1. Har samma problem som du. Har aldrig sett att minnesanvändningen varit över 50%

Använder inga krävande program. Är oftast när den stått oanvänd ett tag som meddelandet kommer upp.

Har du/någon annan hittat en lösning på problemet?

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Jag har också en Intel NUC, med 4 GB ram med windows 8.1. Har samma problem som du. Har aldrig sett att minnesanvändningen varit över 50%

Använder inga krävande program. Är oftast när den stått oanvänd ett tag som meddelandet kommer upp.

Har du/någon annan hittat en lösning på problemet?

Jag gjorde alla uppdateringar till drivrutiner inklusive BIOS, och sen den senaste gången jag gjorde det så verkar det fungera.
Grejen var att jag gjort det tidigare, men via "Auto look for updates" på Intels hemsida.
Men tydligen så dyker långt ifrån alla uppdateringar upp där.

Så sök manuellt på namnet på din NUC, och gör dom allihopa.
Så borde det lösa sig.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die