Asus Zenbook UX32VD-R4002V/R4002H [samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Hej på er!

Min UX32VD fungerar jättebra förutom för ett återkommande problem - nämligen att den fryser då och då. Det händer inte speciellt ofta, kanske en till tre gånger per vecka. Den fryser gradvis, ett program slutar fungera, sen ett annat, sen efter ett tag så försvinner ljudet. Oftast kan muspekaren röra sig längre än annat, men till sist slutar den också fungera. Det händer väldigt slumpmässigt och verkar inte vara kopplat till hög värme då det inte har hänt under mer intensiva förhållanden utan oftast under vanligt användande. En gång hände det när skärmen var avstängd och jag bara lyssnade på ljud. Dessutom återstår problemet efter att jag gjort en "reset" genom Windows-inställningarna. Jag har originalkonfigurationen och senaste BIOS. Jag funderar på det skulle ha något med hårddisk eller RAM-minne att göra, men chkdisk och Windows egna Memory Diagnostic Tool har inte givit några resultat.

Känner någon igen problemet? Jag lyckas inte hitta en lösning. Alla tips är välkomna!

xiao-x

Visa signatur

~xiao-x~

Permalänk
Medlem

Vad har ni för poäng på Grafik prestanda i Windows Experience Index? Jag får bara 4.5 är detta normalt?

Permalänk
Skrivet av fujitsus:

Vad har ni för poäng på Grafik prestanda i Windows Experience Index? Jag får bara 4.5 är detta normalt?

Min är 5.6, men det är med 620M-kortet.

4.5 låter vettigt om du bara har Intel 4000HD-grafik.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xiao-x:

Hej på er!

Min UX32VD fungerar jättebra förutom för ett återkommande problem - nämligen att den fryser då och då. Det händer inte speciellt ofta, kanske en till tre gånger per vecka. Den fryser gradvis, ett program slutar fungera, sen ett annat, sen efter ett tag så försvinner ljudet. Oftast kan muspekaren röra sig längre än annat, men till sist slutar den också fungera. Det händer väldigt slumpmässigt och verkar inte vara kopplat till hög värme då det inte har hänt under mer intensiva förhållanden utan oftast under vanligt användande. En gång hände det när skärmen var avstängd och jag bara lyssnade på ljud. Dessutom återstår problemet efter att jag gjort en "reset" genom Windows-inställningarna. Jag har originalkonfigurationen och senaste BIOS. Jag funderar på det skulle ha något med hårddisk eller RAM-minne att göra, men chkdisk och Windows egna Memory Diagnostic Tool har inte givit några resultat.

Känner någon igen problemet? Jag lyckas inte hitta en lösning. Alla tips är välkomna!

xiao-x

Detta har hänt på min stationära med 1-2 månaders mellanrum så det är inte säkert att det är just datorn utan någon drivrutin eller något program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan.sallman:

Min är 5.6, men det är med 620M-kortet.

4.5 låter vettigt om du bara har Intel 4000HD-grafik.

jag har också 620m kortet, varför har jag bara 4.5? jag har installerat alla nödvändiga drivrutiner till kortet

Permalänk
Medlem

Nu har uppstått problem med min dator (UX32VD-R400H). Datorn vägrar känna av batteriet + batteriet laddas inte. Kan ej starta utan nätadapter..

Permalänk
Medlem

Någon som har hunnit att uppgradera till 8.1 med sin zenbook?

Några fördelar/nackdelar för drivrutiner och rent generellt?

Permalänk
Skrivet av fujitsus:

Nu har uppstått problem med min dator (UX32VD-R400H). Datorn vägrar känna av batteriet + batteriet laddas inte. Kan ej starta utan nätadapter..

Har du urladdat batteriet upprepade gånger? När det gäller Li-ion batterier så skall man inte totalt urladda batteriet. Kan komma en punkt då datorn tror att batteriet är dött och laddar inte upp då.

http://www.techrepublic.com/blog/five-apps/five-tips-for-exte...

"If a lithium-ion battery is discharged below 2.5 volts per cell, a safety circuit built into the battery opens and the battery appears to be dead"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbetheman:

Någon som har hunnit att uppgradera till 8.1 med sin zenbook?

Några fördelar/nackdelar för drivrutiner och rent generellt?

Uppgraderade precis, är småfix överallt. Hade problem med texten i chrome, blev väldigt suddig men ändrade skalningen från 125 till 100% och sen tillbaka så funkade det bra Känns frächt annars! Enda problemet hittils är att secureboot inte är konfigurerat riktigt, vet inte riktigt hur jag ska få bort det. Googlat lite, verkar som en del har fått samma problem vid 8.1 uppgradering. Jobbigt att det står på skrivbordet hela tiden. Någon som har nån aning om hur man kan få bort det?

Permalänk

Uppgradera inte till 8.1

Skrivet av sebbetheman:

Någon som har hunnit att uppgradera till 8.1 med sin zenbook?

Några fördelar/nackdelar för drivrutiner och rent generellt?

Jag uppgraderade precis.
1. När man startar nerladdningen ska man se till att inte göra något annat samtidigt, för när nerladdningen är klar så sätter den sig över hela skärmen!.
2. Jag skulle inte rekommendera att uppgradera datorn, iaf inte än. hela chrome, spotify osv.. (dock inte ikoner på skrivbordet och annat som har med Windows att göra) blev suddigt ! jag var tvungen att stänga av skalning för att få rätt på det igen och då blev allt litet (hade 125% skalning i Win 8).
3. Sedan så slutade drivrutinerna fungera för någon usb-sak (enligt enhetshanteraren) men jag har inte märkt några problem än (har bara haft systemet uppdaterat i 30 min).
4. Och sist så försvann några av designmöjligheterna för start-skärmen, vilket gjorde att jag inte längre kan ha kvar den bruna färgen som jag hade innan (andra fula nyanser dock...) och en del av mönserna försvann också (bland annat det jag använde). SÅ UPPGRADERA INTE ÄN!!

Jag tror att jag ska ominstallera tillbaka till 8.0, om inte återställningspunkten fungerar (tror inte att den gör det :/)
Edit: Windows raderade återställningspunkten ...

Skrivet av m0los:

Uppgraderade precis, är småfix överallt. Hade problem med texten i chrome, blev väldigt suddig men ändrade skalningen från 125 till 100% och sen tillbaka så funkade det bra Känns frächt annars! Enda problemet hittils är att secureboot inte är konfigurerat riktigt, vet inte riktigt hur jag ska få bort det. Googlat lite, verkar som en del har fått samma problem vid 8.1 uppgradering. Jobbigt att det står på skrivbordet hela tiden. Någon som har nån aning om hur man kan få bort det?

http://i.imgur.com/43aTU0h.jpg

1. Vet inte hur man får bort den texten.
2. Det var inte bara texten som blev suddig i chrome för mig och det hjälpte inte att byta till 100 och sen tillbaka till 125 för mig :/

Permalänk
Medlem

Nu har jag visserligen inte en UX32VD, utan en U38N, men jag stör mig (precis som några innan nämnt) på att skalningen har blivit till det sämre med 8.1 Trodde verkligen att det skulle bli bättre på den punkten med tanke på vad man läst om 8.1 sen tidigare. Vill ha skalningen från Windows 8 tillbaka!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

Någon som har koll på var man kan få tag 8gb CL11 minnen som är kompatibla med UX32vd?

Permalänk
Skrivet av ninjaidiot:

Någon som har koll på var man kan få tag 8gb CL11 minnen som är kompatibla med UX32vd?

Hos vem som helst nästan. Jag köpte mitt från netonnet.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Trött så in i helskotta på nätverkskortet nu på datorn, instabilt, går inte att buffra 720p videos o.s.v.
Någon som vet ett externt litet USB nätverkskort som man kan sätta in istället för att ta emot den trådlösa signalen så man kan kolla på youtube på ett vettigt sätt?

Har en ASUS USB-N53 i den stationära men den är ju lite stor att ha i en laptop...

Edit: Testat att beställa http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/159448-tp-link_150mbps_wireless_n_nano_usb_adapter
Får se om det blir bättre.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Jag har nu haft min Asus UX32VD i snart ett år, förutom lite strul med någon trasig sektor (har jag fått förklarat att det är) så fungerar den prima. Nu börjar den dock bli seg och jag har formaterat om hela HDn.

Jag har lyckats tömma allt och installera Windows 8 från USB på datorn, men vad jag förstått så är mitt Windows installerat på vanliga HDn och inte på den medföljande SSD:n. Jag vill alltså ha en tom HD och installera windows på SSD:n, är det ens möjligt? och hur gör jag det?

I installationsverktyget fick jag infon att det minsann inte gick att göra det, och heller inte att formatera den hårddisken. Snälla, hjälp en novis med detta!

Permalänk

Den inbyggda SSD:n är instabil och för liten för att husera OS.
Vill du har OS på SSD, så byt ut din HDD.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk

Har haft min Ux32vd 4002h i snart ett år och har inte haft några problem med den. Stoppade snabbt in en SSD i den och bytte till Windows 7. Då jag haft en 32-bitars version hela tiden tänkte jag i helgen byta upp mig till 64-bitars. Sist jag gjorde detta startade jag upp via USB, vilket alltid fungerat bra.

Denna gången dök dock inte mitt USB upp som alternativ då jag skulle starta installationen så jag letade runt lite. Efter mina försök att finna det lyckades jag oskickligt nog även få min Samsung 830 att försvinna som alternativ.

Någon vänlig själ som kan hjälpa mig att lösa problemet? Hur lägger jag till ett boot-alternativ? All input välkommen.

Så här ser det ut just nu:

*edit*

Fick ordning på det till slut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Trött så in i helskotta på nätverkskortet nu på datorn, instabilt, går inte att buffra 720p videos o.s.v.
Någon som vet ett externt litet USB nätverkskort som man kan sätta in istället för att ta emot den trådlösa signalen så man kan kolla på youtube på ett vettigt sätt?

Har en ASUS USB-N53 i den stationära men den är ju lite stor att ha i en laptop...

Edit: Testat att beställa http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/159448-tp-link_150mbps_wireless_n_nano_usb_adapter
Får se om det blir bättre.

Jag är beredd att hålla med, nätverkskortet är riktigt värdelöst.
Har kört pingsessioner ett antal timmar och skiten pingar i princip i ett mönster, t ex 10 11 10 12 200 300 500 200 40 10 11 10 12 10 200 osv.
Det bara smäller i höjden och jag kan i princip gissa när det händer innan det händer så att säga.
Vilket betyder att det är omöjligt att spela något spel online då det blir ett helvetes fryslagg varannan minut.
Skriv gärna hur det fungerar med adaptern

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Jag är beredd att hålla med, nätverkskortet är riktigt värdelöst.
Har kört pingsessioner ett antal timmar och skiten pingar i princip i ett mönster, t ex 10 11 10 12 200 300 500 200 40 10 11 10 12 10 200 osv.
Det bara smäller i höjden och jag kan i princip gissa när det händer innan det händer så att säga.
Vilket betyder att det är omöjligt att spela något spel online då det blir ett helvetes fryslagg varannan minut.
Skriv gärna hur det fungerar med adaptern

Använt den dagligen nu sedan jag köpte den, fungerar hur bra som helst. Inga problem att streama 1080p eller liknande på youtube längre Får extremt bra hastigheter med den med tanke på vad den kostade. Spel har jag inte testat dock då jag inte använder den för det direkt

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Använt den dagligen nu sedan jag köpte den, fungerar hur bra som helst. Inga problem att streama 1080p eller liknande på youtube längre Får extremt bra hastigheter med den med tanke på vad den kostade. Spel har jag inte testat dock då jag inte använder den för det direkt

Lust att dra en liten ping-session? för att se om det hoppar konstigt (upp till flera hundra).

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Lust att dra en liten ping-session? för att se om det hoppar konstigt (upp till flera hundra).

Visst, hur gör jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Visst, hur gör jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Ta upp startmenyn och sök på 'cmd' (utan ') så att du får upp kommandotolken. Väl i kommandotolken skriver du t ex 'ping www.sunet.se -t' (utan ')
Nu kommer du får svar på hur lång tid det tar för dig att få gensvar från sunets server (i princip).
Du behöver inte posta allt men tänkte mer om ditt resultat liknar mitt, dvs en stabil nivå och vips så åker pingen i taket.

Oavsett så kommer jag köpa en imorgon ändå, 150kr är inte mycket pengar

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Ta upp startmenyn och sök på 'cmd' (utan ') så att du får upp kommandotolken. Väl i kommandotolken skriver du t ex 'ping www.sunet.se -t' (utan ')
Nu kommer du får svar på hur lång tid det tar för dig att få gensvar från sunets server (i princip).
Du behöver inte posta allt men tänkte mer om ditt resultat liknar mitt, dvs en stabil nivå och vips så åker pingen i taket.

Oavsett så kommer jag köpa en imorgon ändå, 150kr är inte mycket pengar

Just det ja, längesen jag gjorde sist

Mitt resultat lyder ungefär: 3, 3, 3, 70, 52, 134, 125,3 , 3, 6, 39, 70, 66, 7, 46

Senare i testet fick jag dessutom inte så höga längre utan det stannade på runt 60ms.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ivanovic:

Jag har nu haft min Asus UX32VD i snart ett år, förutom lite strul med någon trasig sektor (har jag fått förklarat att det är) så fungerar den prima. Nu börjar den dock bli seg och jag har formaterat om hela HDn.

Jag har lyckats tömma allt och installera Windows 8 från USB på datorn, men vad jag förstått så är mitt Windows installerat på vanliga HDn och inte på den medföljande SSD:n. Jag vill alltså ha en tom HD och installera windows på SSD:n, är det ens möjligt? och hur gör jag det?

I installationsverktyget fick jag infon att det minsann inte gick att göra det, och heller inte att formatera den hårddisken. Snälla, hjälp en novis med detta!

Det går att installera OS på den inbyggda SSD:n, har själv gjort det och det funkar bra än så länge för mig, tänk dock på att det finns två olika storlekar på dessa, de lite äldre har en 32 GB stor, vilket är tillräckligt för en OS-installation, medans de nyare har en 24 GB stor ssd, denna är för liten för att det ska fungera bra.

Jag följde följande guide när jag installerade, mycket utförligt och bra: http://forum.notebookreview.com/asus/672616-guide-ux32vd-how-...

Det är dock många som har haft problem med att den inbyggda ssd:n går sönder, så gör detta på din egen risk.

Skrivet av johan.sallman:

Den inbyggda SSD:n är instabil och för liten för att husera OS.
Vill du har OS på SSD, så byt ut din HDD.

32 GB är tillräckligt för att husera Windows och något program, men visst håller jag med dig om att stabiliteten inte kan garanteras då dessa diskar inte är gjorda för denna typ av användning från början.

Men medans det fungerar är det underbart, snabb SSD för operativsystemet och 500 GB lagring är väldigt bra för en ultrabook

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fujitsus:

Vad har ni för poäng på Grafik prestanda i Windows Experience Index? Jag får bara 4.5 är detta normalt?

Skrivet av johan.sallman:

Min är 5.6, men det är med 620M-kortet.

4.5 låter vettigt om du bara har Intel 4000HD-grafik.

Min har 5.6 i Graphics och 6.4 i Gaming graphics jämförelsevis.

Däremot så tycker jag att min blir varmare än andra som har en likadan.
I high-perf profilen så har jag 54-57c idletemp och klättrar snabbt upp till 70-75c när det belastas mer än surf/film.
I battery saving så blir det ju mindre såklart men jag personligen köpte inte zenbooken för att ha lång batteritid.

Ivf så jämförde jag med andra klasskamrater med samma specs och deras låg runt 45c i idle efter boot i high-pef och det var lite bekymrande för mig.
Hur ser era temps ut vid idle, surf-load och spel-load?

PS: De senaste drivrutinerna från nvidia stänger av profiler för webbläsare så då går chrome, firefox osv på HD4000 gpu'n istället som höjer temperaturen rätt så mkt om du är på siter som renderar mkt css, html5 videospelare osv. Det går att fixa via nvidia inspector om fläkten stör er lika mycket som det gjorde mig.

PSS: Angående wifi, jag har haft problem med vissa nätverk bara och lite konfiguration på min Asus RT56-U löste mina problem, en firmware uppgradering och lite pill.
Annars så får jag 4-16ms mot sunet när jag testade nu, 1 spike på 10min till 157ms.

EDIT: La till wifi.

Permalänk
Skrivet av _Skalman:

32 GB är tillräckligt för att husera Windows och något program, men visst håller jag med dig om att stabiliteten inte kan garanteras då dessa diskar inte är gjorda för denna typ av användning från början.

Eftersom datorn är ett år gammal är det troligast att han har 24GB.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Min UX32VD-R4002H blev stulen på spårvagnen i måndags och då jag dum som jag är inte hade nått program på den som jag brukar för att kunna spärra eller spåra så är den numera borta för alltid.
Gillade verkligen min laptop då jag var dels en av dom som inte hade minsta fel på min och för att den hade det som jag ville ha och behövde. Hade gärna köpt en likadan men den verkar inte finnas att tillgå någonstans och jag kan tänka mig att den har ersatts av någon nyare modell. Någon som vet vilken som har ersatt eller var man kan få tag på en likadan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0los:

Uppgraderade precis, är småfix överallt. Hade problem med texten i chrome, blev väldigt suddig men ändrade skalningen från 125 till 100% och sen tillbaka så funkade det bra Känns frächt annars! Enda problemet hittils är att secureboot inte är konfigurerat riktigt, vet inte riktigt hur jag ska få bort det. Googlat lite, verkar som en del har fått samma problem vid 8.1 uppgradering. Jobbigt att det står på skrivbordet hela tiden. Någon som har nån aning om hur man kan få bort det?

http://i.imgur.com/43aTU0h.jpg

Hur gick det med problemet?

Permalänk
Skrivet av Pzycic:

Min UX32VD-R4002H blev stulen på spårvagnen i måndags och då jag dum som jag är inte hade nått program på den som jag brukar för att kunna spärra eller spåra så är den numera borta för alltid.
Gillade verkligen min laptop då jag var dels en av dom som inte hade minsta fel på min och för att den hade det som jag ville ha och behövde. Hade gärna köpt en likadan men den verkar inte finnas att tillgå någonstans och jag kan tänka mig att den har ersatts av någon nyare modell. Någon som vet vilken som har ersatt eller var man kan få tag på en likadan?

Gamla chassit med i5.
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/foretagsdator/asus-pr...

Nya modellen med Haswell i7.
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/touchskrm/13a3tum/asu...

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pzycic:

Min UX32VD-R4002H blev stulen på spårvagnen i måndags och då jag dum som jag är inte hade nått program på den som jag brukar för att kunna spärra eller spåra så är den numera borta för alltid.
Gillade verkligen min laptop då jag var dels en av dom som inte hade minsta fel på min och för att den hade det som jag ville ha och behövde. Hade gärna köpt en likadan men den verkar inte finnas att tillgå någonstans och jag kan tänka mig att den har ersatts av någon nyare modell. Någon som vet vilken som har ersatt eller var man kan få tag på en likadan?

UX302LG är ersättaren: http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=ux302lg