Asus Zenbook UX32VD-R4002V/R4002H [samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av marp68:

Har nu haft det nya batteriet och det nya större RAM-minnet. Allt funkar bra. Dags för en SSD tänkte jag. Nu sitter det en 500 Gb HDD som har ca 150 ledigt. TÄnkte jag skulle gå på 1 Tb på en gång.

Funkar 1 Tb tror ni?
Hur gör man bästa för att få över själva windows och allt annat till den nya SSD? Har läst lite om migrering, men förstår inte så mycket. Bara att denna dator nu är så mycket bättre, så jag vill kosta på en bättre disk.

HIttade denna guide. Är det okej?
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.418878/snabba-upp-datorn-me...

Står att man ska använda ett externt kabinett för att klona över till den nya SDD först. Kan man göra på något annat sätt utan externt kabinett? Kan jag använda en vanlig extern HDD att klona till, sedan installera den nya SDD på datorn, för att till sist klona tillbaka allt från den externa HDD till datorn med den nya SDD?

Köp ett kabinett på tex. Kjell och gör ditt jobb sen lämna tillbaka på öppet köp? Eller så använder du ett vanligt USB minne för det.

Jag skulle bara överfört viktiga dokument, personliga mappen, bilder osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fujitsus:

Köp ett kabinett på tex. Kjell och gör ditt jobb sen lämna tillbaka på öppet köp? Eller så använder du ett vanligt USB minne för det.

Jag skulle bara överfört viktiga dokument, personliga mappen, bilder osv.

Jo, köpte ett kabinett.

Försökte klona, men det blev bara en massa fel. Så jag skapade installationsmedia på usb, bytte ut diskarna och installerade om hela Windows. Ändå skönt med en helt ny fräsch installation.
Allt gick bra. Bara en massa jobb att installera om alla program, göra inställning etc.

Men jäklar vad mycket bättre den startar upp Windows och program etc. Totalt sett med ny disk, ram och batteri, så är det som en ny dator.

Och lyckades göra allt själv Med bra information och feedback från alla hjälpsamma själar som svarar på frågor eller lägger upp information och videos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marp68:

Jo, köpte ett kabinett.

Försökte klona, men det blev bara en massa fel. Så jag skapade installationsmedia på usb, bytte ut diskarna och installerade om hela Windows. Ändå skönt med en helt ny fräsch installation.
Allt gick bra. Bara en massa jobb att installera om alla program, göra inställning etc.

Men jäklar vad mycket bättre den startar upp Windows och program etc. Totalt sett med ny disk, ram och batteri, så är det som en ny dator.

Och lyckades göra allt själv Med bra information och feedback från alla hjälpsamma själar som svarar på frågor eller lägger upp information och videos.

Snyggt, som en proffs!

Permalänk
Medlem

Sitter i stugan med denna datorn nu och har snart kört den i 10 år till nästa sommar, hur går det för er andra? Någon annan som kör den än? Tycker SSHDn har blivit otroligt seg

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650