Permalänk
Avstängd

Jolla Sailfish OS.

En vidareutveckling av Meego tydligen: http://www.engadget.com/2012/12/29/hands-on-with-jollas-sailf...

Kan det vara något?

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem

finnen som pratar verkar andfåd xD

Permalänk
Medlem

Ser snyggt ut, fast grejen med mindre os är applikationstödet brukar vara väldigt dåligt.

Permalänk
Avstängd

HTC skulle ju göra nåt eget. Men vad jag minns skulle de inte få tillåtelse att använda Androids appar/marketplace:
http://www.businessinsider.com/htc-may-buy-its-own-mobile-ope...
http://www.androidpolice.com/2012/11/16/google-forbids-action...

Att bygga upp ett helt eget eko system tar nog lång tid.
Av den anledningen tror jag bara på Google/Android, iOS och Windows Phone på smartphonemarknaden.

Permalänk
Medlem

Kommer tydligen gå att installera Sailfish på android-lurar

http://www.idg.se/2.1085/1.523120/sailfish-os-for-hela-slante...

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Man kan köra alla Androidappar på sailfish

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

Var på G att börja en egen tråd då sökningar inte gav någon resultat om Sailfish. Men så hittade jag denna.

Är det någon som kör Sailfish OS, och på vilken hårdvara kör ni den isåfall?

Såg att några av de senare Sonytelefonerna blivit "certifierade" för att köra Sailfish X, så man blir lite nyfiken på att testa det enda "tredje" seriösa mobila OS alternativet som finns just nu.

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat det än men kommer definitivt att testa det när jag köper en Pinephone när produktionen har kommit igång efter det kinesiska nyåret.
Jag kommer även testa UBports, Maemo Leste och PostmarketOS - alla dessa är värdiga att bli "tredje" operativet.

Är du sugen på mer ingående diskussion av SFOS så kan du kolla här: https://talk.maemo.org/forumdisplay.php?s=32ac237ae5e765e9de5...

Permalänk
Medlem

@ojz0r:

Ah nice, tack för tipset och länken.

Efter lite letande så ramlade jag vidare in på denna telefonen som också verkar skeppas med Sailfish OS.
Verkar vara lite early days än sålänge men det verkar som Sailfish har fått lite mer vind i seglen och det verkar finnas en hel del projekt på gång där Sailfish är ett av alternativen.

https://twitter.com/thefxtec

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

@ojz0r:

Ah nice, tack för tipset och länken.

Efter lite letande så ramlade jag vidare in på denna telefonen som också verkar skeppas med Sailfish OS.
Verkar vara lite early days än sålänge men det verkar som Sailfish har fått lite mer vind i seglen och det verkar finnas en hel del projekt på gång där Sailfish är ett av alternativen.

https://twitter.com/thefxtec

Sailfish är ett trevligt OS men det har sin största marknad i Asien.
Det är i princip okänt i Europa/Amerika vad jag vet. Möjligen att dem som gillade Nokia N9 med Meego har koll på att det existerar.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Fxtec är helt klart en häftig och kraftfull mobil. Dock dyr om man bara vill testa lite plus att man inte vet hur eftermarknaden och garanti fungerar då det är väldigt nichat.

Pinephone kommer kosta ~€150 (utan tullavgift). Pine64 som gör telefonen skrev även att de kommer att släppa ett tangentbord inspirerat Psion (som fxtec) som tillbehör, tror det skulle vara klart tillgängligt under sommaren.
Pinephone är dock väldigt low-tier sett till komponenterna, därav det låga priset i jämförelse med fxtec och librem 5.

Permalänk
Medlem

Tittar man på min gamla Lumia så var den relativt lowtech även när den var ny, men den rullade på bra ändå.
Jag är mer ute efter att testa något nytt, det verkar dock som Sailfish OS är det som kommer närmast då man kan köra Android appar och då kanske få saker som Swish och BankID att fungera.
Det som kommer avgöra om ett tredje OS är stort är ju att få med sig apptillverkarna.

Tänker att Sailfish OS som nu även etablerar sig i Ryssland sakta men säkert börjar äta sig lite marknadsandelar.
Hade varit kul med ett alternativ till iOS och Android.

Permalänk
Medlem

Kör Sailfish själv och gillar det, har en xperia x nu (tror ja den heter, första sony som fick stöd för det).
Innan dess körde ja jollas egen telefon, och innan dess Nokia N9 med Meego som nämndes tidigare

Är sugen på att uppgradera, speciellt för nyare android stöd då där börjar komma mer och mer som inte går på gamla 4.4.4 eller vilken version det nu är...

Bankid, swish mm körde jag innan, men man fick klydda lite för att få in det. Speciellt då dom ändrades så det krävs google services.
Har android på jobbtelefonen så lat som man är kör ja dom grejerna på den nu.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Kör Sailfish själv och gillar det, har en xperia x nu (tror ja den heter, första sony som fick stöd för det).
Innan dess körde ja jollas egen telefon, och innan dess Nokia N9 med Meego som nämndes tidigare

Är sugen på att uppgradera, speciellt för nyare android stöd då där börjar komma mer och mer som inte går på gamla 4.4.4 eller vilken version det nu är...

Är det mkt meck för att få saker att fungera (tänker på saker som bank ID, Swisch och andra androidappar) och även att underhålla appar?
Visst kan jag hantera lite pill men ofta vill man ju att bara saker fungerar.
Tycker du Sailfish OS ska ses lite som ett entusiast OS som ännu inte är riktigt klart för den stora massan eller är "plug and play"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Kör Sailfish själv och gillar det, har en xperia x nu (tror ja den heter, första sony som fick stöd för det).
Innan dess körde ja jollas egen telefon, och innan dess Nokia N9 med Meego som nämndes tidigare

Är sugen på att uppgradera, speciellt för nyare android stöd då där börjar komma mer och mer som inte går på gamla 4.4.4 eller vilken version det nu är...

Bankid, swish mm körde jag innan, men man fick klydda lite för att få in det. Speciellt då dom ändrades så det krävs google services.
Har android på jobbtelefonen så lat som man är kör ja dom grejerna på den nu.

Jag har kvar min Jolla, den får ju fortfarande uppdateringar så uppdaterade min för några dagar sedan. Har inte använt den som min primära telefon på ganska länge dock. Tror inte BankID och liknande appar fungerar längre då Androidversionen är för låg.

Har också haft en Nokia N9, mitt ex fick den (och har inte kvar den), annars hade jag haft den kvar i min samling. Har en Nokia N900 också. Maemo 5, Meego och Sailfish OS har verkligen varit operativsystem jag gillat.

Permalänk
Medlem

Telefonvärlden är fattigare utan Nokia som var. Tänk vad dom kunde varit idag.
Det vore trevligt med ett OS som var öppet så root inte behövdes.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Ja, och om de hade hållt kursen med Maemo istället för att slå ihop det med Moblin och skapat Meego. Men det är nog mer en smaksak - jag gillar den retro looken Maemo hade även om Meego flöt bra med gesterna.
Synd att dåren Elop skulle förstöra allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Är det mkt meck för att få saker att fungera (tänker på saker som bank ID, Swisch och andra androidappar) och även att underhålla appar?
Visst kan jag hantera lite pill men ofta vill man ju att bara saker fungerar.
Tycker du Sailfish OS ska ses lite som ett entusiast OS som ännu inte är riktigt klart för den stora massan eller är "plug and play"?

När ja gjorde det på första telefonen (jollas egen mobil) så var där bra guider. Ladda ner apk filer och sen köra kommand i terminal.
Får sätta den i dev läge för det.

Men det var innan google services blev ett krav och har inte testat sen dess.
För oss svenskar som har krav på mobilt bankid mm så skulle jag säga det är ett entusiast os bara för den delen.
Utöver det så funkar dom flesta android programmen via emulatorn utan problem.
Annars finns det vanliga i det. Privat så använder jag inte mobilen för mycket mer än ringa, sms/telegram, mail och gps. Det är standard grejer som fungerar. Är inte värst app galen av mig

Hjälper en del om du har erfarenheter av linux, men inget krav. Jag kan nada om det

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av towhatend:

Jag har kvar min Jolla, den får ju fortfarande uppdateringar så uppdaterade min för några dagar sedan. Har inte använt den som min primära telefon på ganska länge dock. Tror inte BankID och liknande appar fungerar längre då Androidversionen är för låg.

Har också haft en Nokia N9, mitt ex fick den (och har inte kvar den), annars hade jag haft den kvar i min samling. Har en Nokia N900 också. Maemo 5, Meego och Sailfish OS har verkligen varit operativsystem jag gillat.

Skrivet av Gelantious:

När ja gjorde det på första telefonen (jollas egen mobil) så var där bra guider. Ladda ner apk filer och sen köra kommand i terminal.
Får sätta den i dev läge för det.

Men det var innan google services blev ett krav och har inte testat sen dess.
För oss svenskar som har krav på mobilt bankid mm så skulle jag säga det är ett entusiast os bara för den delen.
Utöver det så funkar dom flesta android programmen via emulatorn utan problem.
Annars finns det vanliga i det. Privat så använder jag inte mobilen för mycket mer än ringa, sms/telegram, mail och gps. Det är standard grejer som fungerar. Är inte värst app galen av mig

Hjälper en del om du har erfarenheter av linux, men inget krav. Jag kan nada om det

Bra feedback, tack.
Kollade runt lite och det verkar som senaste versionen av Sailfish (version 3.x) stödjer Android 8 appar.
Har dock dålig koll på Android och om det räcker och om det är så enkelt som att man då kan köra appar som kräver Android 8 och uppåt.
Detta gäller dock bara de nyare Mobilerna som Xperia XA2 och 10 verkar det som.
Men har dålig koll så kan vara helt ute och cyklar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

@SCORPIUS: Ja, och om de hade hållt kursen med Maemo istället för att slå ihop det med Moblin och skapat Meego. Men det är nog mer en smaksak - jag gillar den retro looken Maemo hade även om Meego flöt bra med gesterna.
Synd att dåren Elop skulle förstöra allt.

Rätta mig gärna om jag har fel men nu var det väl ändå Nokias aktieägare som gick med på att sälja till Microsoft eftersom de hade haft det kämpigt. Man kan tycka vad man vill om Elop men rätt ska väl ändå vara rätt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace: Det är klart att rätt skall vara rätt. Aktieägarna beslutade om försäljningen av företaget. Det jag menade var att det var Elop som styrde Nokia åt helt fel håll; Windows Phone, speciellt då det vid tillfället låg ljusår bakom både meego och maemo i funktionallitet.

Permalänk
Medlem

Någon som kör Sailfish?
Har funderat länge på att testa men inte fått tummen ur.
Är det mkt meck att t.ex. få BankID och appar som Freja att fungera?