Andra kortet fast på 99% usage

Permalänk

Andra kortet fast på 99% usage

Hej igen!
Idag så märkte jag att mitt andra grafikkort började låta mycket helt plötsligt och enligt MSI Afterburner jobbar kortet i 99%, oavsett om jag spelar eller bara sitter med skrivbordet uppe.

Har haft detta problem förut men enbart i spel. Nu spelar det ingen roll om jag startar om datorn eller stänger av alla öppna program, kortet går ändå i full fart.

Vet någon varför? Har någon annan samma problem?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Och nu fick jag blåskärm i spelet.
Varför händer detta? Har bara fått en massa problem av de nya drivrutinerna jag installerade igår...
13.8 Beta2...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Prova att lägg i en äldre drivrutin och se om problemet stannar kvar. Beta drivers kan i regel introducera en massa nya problem. Och enbart rekommenderat att uppdatera till, om man vet vad man håller på med, eller för att få ett nytt spel att fungera.

EDIT: Tänk på att göra en full avinstallering av nuvarande drivers, innan du lägger i en annan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Prova att lägg i en äldre drivrutin och se om problemet stannar kvar. Beta drivers kan i regel introducera en massa nya problem. Och enbart rekommenderat att uppdatera till, om man vet vad man håller på med, eller för att få ett nytt spel att fungera.

EDIT: Tänk på att göra en full avinstallering av nuvarande drivers, innan du lägger i en annan.

Har fått tre blåskärmar på skrivbordet nu.
Vill ju liksom gärna ha 13.8 Beta då Frame Pacing finns där...
Hade Beta 1 innan och den fungerade ju fint!

Men får väl ta sump-13.4...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Läser man om drivrutinen 13.8 beta 2 så står det att det kan förekomma att gpu2 fastnar på 99% usage. Men i själva verket så gör den inte det, bara att tex msi afterburner tror det och visar 99%. Blev så för mig en gång.

Known Issues of The AMD Catalyst 13.8 Beta2 Driver for Windows:

CrossFire configurations (when used in combination with Overdrive) can result in the secondary GPU usage running at 99%
Enabling CrossFire can result in the PCI-e bus speed for the secondary GPU being reported as x1
Bioshock Infinite: New DLC can cause system hangs with Frame Pacing enabled – disable frame pacing for this title to resolve

http://www.guru3d.com/files_details/amd_catalyst_13_8_beta2_(...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Skrivet av Almost_Me:

Läser man om drivrutinen 13.8 beta 2 så står det att det kan förekomma att gpu2 fastnar på 99% usage. Men i själva verket så gör den inte det, bara att tex msi afterburner tror det och visar 99%. Blev så för mig en gång.

Known Issues of The AMD Catalyst 13.8 Beta2 Driver for Windows:

CrossFire configurations (when used in combination with Overdrive) can result in the secondary GPU usage running at 99%
Enabling CrossFire can result in the PCI-e bus speed for the secondary GPU being reported as x1
Bioshock Infinite: New DLC can cause system hangs with Frame Pacing enabled – disable frame pacing for this title to resolve

http://www.guru3d.com/files_details/amd_catalyst_13_8_beta2_(...

Problemet är att kortets temperatur stiger och fläkten varvar upp.

Sedan så fick jag konstanta BSOD:s av 13.8 Beta2, så gick tillbaka till 13.4... *Suck*

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Problemet är att kortets temperatur stiger och fläkten varvar upp.

Sedan så fick jag konstanta BSOD:s av 13.8 Beta2, så gick tillbaka till 13.4... *Suck*

Jaha, vad tråkigt än så länge funkar 13.8 för mig i alla fall

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB