Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem

Det är inte samma essäns givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Siffrorna talar emot dig, förstår verkligen inte hur du resonerar!

Nej grabben du förstår inte siffrorna och därför förstår du inte mig. Det är dock enkelt så låt mig förklara:
Befolkningsökningen ökar behovet av tjänster och konsumtion, behovet av tjänster och konsumtion tillfredsställs genom att öka utbudet (anställa fler).

För att förtydliga: Det är inte 110 miljarder eller vad som är SD-sången idag som försvinner eller äts upp utan 110 miljarder som omsätts.

Du tar även upp skolan, givetvis missar du det viktiga: Antalet lärare kan endast öka med löneökningar och de löneökningarna måste lägga inkomstnivån på utbildningar som har liknande inträdeskrav och tid såsom lärarutbildningen.

SD anhängarna börjar låta som en trasig grammofon, samma spår som spelas upp om och om igen, att ni ständigt har fel avskräcker inte. Det kanske är dags att byta skiva? Ni kan försöka säga något annat snarare än att upprepa mantran ni själva inte ens förstår.

Nästa!

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Invandringen skapar sysselsättning. Hassan kanske inte får jobbet men då tar Bosse det. Behoven stiger och således även behovet av arbetskraft.
Så utan invandringen så hade inte Bosse fått nått jobb.

Hatar du Bosse?

Sysselsättning är dock ett ord man bör undvika då det kan betyda mycket såsom personer som får betalt via stadskassan.
Det intressanta är om "Hassan" i ditt fall är den bästa "Hassan" att ge medborgarskapet till, så att det inte finns en annan Hassan eller Fatima som genererar ännu mer skattemedel.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Det är tråkigt att du inte kan svara på seriösa frågor. Låt mig ta det en gång till.
Ja, att inte ens försöka besvara dina egna påståenden är dåligt.

Jag skulle också kunna skriva goja. Men som du vet så är det som händer i Egypten allvarliga grejor. Så att du gör skämt av det hela är ganska mycket oseriöst.

Men Lolight, jag gör inte skämt av det, du gör det till ett skämt när du försöker förklara en situation som du inte förstår med en bok du aldrig har läst och teorier som vi övergett för mer än 50 år sedan.

Jag sänker abstraktions nivån lite åt dig: Varför är din rasistiska tolkning av vad som händer i Egypten korrekt?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Sysselsättning är dock ett ord man bör undvika då det kan betyda mycket såsom personer som får betalt via stadskassan.
Det intressanta är om "Hassan" i ditt fall är den bästa "Hassan" att ge medborgarskapet till, så att det inte finns en annan Hassan eller Fatima som genererar ännu mer skattemedel.

Underförstått så var det riktigt arbete.
Med tanke på att Bosses främsta konkurrenskraft är att han är bättre än Hassan.

Eftersom jag vet av erfarenhet att ditt främsta knep är att blanda ihop flyktingmottagande med arbetskraftsinvandring så tänker jag föregå den diskussionen genom att säga följande fantastiska sak:

De utesluter inte varandra.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Underförstått så var det riktigt arbete.
Med tanke på att Bosses främsta konkurrenskraft är att han är bättre än Hassan.

Eftersom jag vet av erfarenhet att ditt främsta knep är att blanda ihop flyktingmottagande med arbetskraftsinvandring så tänker jag föregå den diskussionen genom att säga följande fantastiska sak:

De utesluter inte varandra.

Det sista du sa var väldigt viktigt, när det är problem i andra länder så flyr mycket duktiga personer. Dessa kan staten anstränga sig för att få dem att välja just sverige. Flyktingar som dock inte har "extraordinära meriter", ja där handlar det enbart om att solidarisk hjälpa lika mycket som andra länderna. EU m.m borde alltså ha ett gemensamt flyktingprogram där varje medlemsland måste skänka in viss del efter deras BNP, antalet flyktingar som de ska ta in så borde de gå efter befolkning + BNP och kanske något mer.

Vid kriser i världen är det precis samma som ekonomiska kriser i landet, det är då man enkelt kan hitta bra personer och försöka locka över dem.

*edit*
Vad för folk som behövs i landet, ja gör en återkoppling emot vilka flyktingar som får jobb. Där flyktingar som är läkare ligger allmänt bra till.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Det sista du sa var väldigt viktigt, när det är problem i andra länder så flyr mycket duktiga personer. Dessa kan staten anstränga sig för att få dem att välja just sverige. Flyktingar som dock inte har "extraordinära meriter", ja där handlar det enbart om att solidarisk hjälpa lika mycket som andra länderna. EU m.m borde alltså ha ett gemensamt flyktingprogram där varje medlemsland måste skänka in viss del efter deras BNP, antalet flyktingar som de ska ta in så borde de gå efter befolkning + BNP och kanske något mer.

Vid kriser i världen är det precis samma som ekonomiska kriser i landet, det är då man enkelt kan hitta bra personer och försöka locka över dem.

*edit*
Vad för folk som behövs i landet, ja gör en återkoppling emot vilka flyktingar som får jobb. Där flyktingar som är läkare ligger allmänt bra till.

Fast det finns en annan sida till det att "locka till sig" folk som man vill ha från andra länder, de länderna kan bli utarmade på duktigt folk.
Så arbetskraftsinvandring är kanske bättre för Sverige men det är inte nödvändigtvis bättre för världen i stort

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Skrivet av Blubben:

Fast det finns en annan sida till det att "locka till sig" folk som man vill ha från andra länder, de länderna kan bli utarmade på duktigt folk.
Så arbetskraftsinvandring är kanske bättre för Sverige men det är inte nödvändigtvis bättre för världen i stort

Visst speciellt när man pratar om läkare.

Men annars leder fri rörlighet till att folk utvecklas, dessutom ser marknadsekonomin till att om något är billigare att producera någonstans så kommer aktörer försöka outsourca dit. När dessutom många personer har emigrerat från länderna så finns det många som har bra kontakter.

Dessutom är det redan idag åt det hållet att det är de rika som har lättast att fly, vissa av dessa bränner dessutom en förmögenhet på vägen till skumma personer.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Har väl aldrig gnällt om hur synd det är om mannen; det enda jag säger är att kvinnans problem överdrivs å det grövsta (och dessutom skylls på män) medan mannens sopas under mattan. Sen vems problem som faktiskt är störst är en högst subjektiv fråga.

Ej högst subjektivt. Det har objektivt och faktiskt sugit att vara kvinna utifrån ett historiskt perspektiv. I dagens moderna samhälle, i Sverige nu, så har det såklart blivit bättre med tiden. Men igen, det är faktiskt inte gott nog. Att det alltid ska vara "men vi har ju kommit så långt nu. Nu får vi ta och lugna ner oss. Kaffe på det?".. Nej du har inte sagt precis detta, men ditt argument kommer från det hållet.
Att det även är trist att vara man är ingen som förnekar, men mannens position som offerkoftan nr1 är en seglivad myt som hålls i liv av lallare på youtube som påstår att det har varit mannens plikt att skydda kvinnor och barn (när det faktiskt har visat sig vara nonsens). Exempel. Båt sjunker. Myten säger att mannen räddar kvinnor/barn först. Faktiska sanningen. Varje hen för sig. Störst går först. Dränk ungjävlarna
Exempel 2. Kring i ett avlägset land. Myten säger att kvinnor/barn skonas, kvinnan blir satt i kloster och barnen får 9 års friutbildning och mannen får en kula i huvudet. Faktiska verkligheten: mannen får förvisso en kula i huvudet men det får även kvinnan/barnet men först med lite härlig tortyr däremellan. Det är liksom ett återkommande mönster i de olika krigssituationer som har uppkommit i människans historia.
Exemepl 3. Sjukvården ur ett historiskt perspektiv kan sammanfattas: no one expects the spanish inquisition! Burn the witch!

Citat:

Hahahaha männens säkerhet har i alla tider kommit först den var bra den. Märks verkligen hur hjärntvättad du är. oh gud, det hade ju för fan varit en evolutionär omöjlighet för människan att överleva som ras ifall man sattit mäns säkerhet före kvinnans i "alla tider"

Japp. Och du har gått på myten om mannen i riddarrustningen. Grattis.
evolutionär omöjlighet...mhm, visst. Och den evolutionära teorin säger vad nu igen.

Citat:

Som sagt vet jag inte vad han sagt och jag bryr mig föga om hur "krossad" han blev. Jag tycker dock inte man skall lyfta upp männens problem på bekostnad av kvinnornas.

Det jag kan tillägga här. Det du sitter och trilskas över har även tidigare tyckare gjort. Välkommen till klubben "Inget nytt under solen". Jag har inte som uppgift att lära dig, ge dig länkar eller annat krafs. Jag säger enbart att din världsbild är fel. Och ett återkommande fel är att kvinnans position i samhället konstant har åsidosatts av mannens bekymmer.

Citat:

Problemet med den sidan är bara att den är intelligensbefriad. Sen vet jag inte varför du går på en rant; det var exempel på korkade saker från feministlägret jag har inte sagt att vi skall göra något åt dessa eller att jag bryr mig om detta. Det är bara noterat att det är sådant som görs sen är det inget mer med det.

Vad är intelligensbefriat och vad tusan berör det dig? Så, upp till bevis. Bota de dumma och hemska feministerna med vad igen... Vad är det för fel de gör i sin samhällsanalys? Och vilken lallare tillät statsfeministerna att få ett järngrepp i forskningen/politiken?

[QUOTE] Grattis som vanligt till din klassiska feministretorik där du måste börja med att hänga ut honom som "arg vit man", duktigt
om mansrörelsen i kanade suger röv eller ej är inte relevant och faktumet att du tar upp det visar på att du inte förstått något.
Men han är vit och han är arg. Får jag inte peka ut det? Allt annat var fel.

Citat:

pff, det där gjorde jag senast imorse...

I stand hanging with my head in shame Ger mig själv 5 timmar med Rambo 1.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Exempel. Båt sjunker. Myten säger att mannen räddar kvinnor/barn först. Faktiska sanningen. Varje hen för sig. Störst går först. Dränk ungjävlarna

Om du var passagerare på förlista Titanic var din chans att överleva som:

Man: 20%
Kvinna: 74,35%
Barn: 52,29%

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Om du var passagerare på förlista Titanic var din chans att överleva som:

Man: 20%
Kvinna: 74,35%
Barn: 52,29%

Kan din historia för tusan. Vad orsakade de siffrorna. Googla orsaken.
Kommer ge dig en (1) nyhetsartikel (hög på självgodhet och socker). Googla resten själv. Du får besvara mig med ett "jävla statsfeminster! Vem ska stoppa dem!" eller nåt liknade. http://www.nbcnews.com/id/48406505/ns/technology_and_science-...

Tack och adjö.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Kan din historia för tusan. Vad orsakade de siffrorna. Googla orsaken.
Kommer ge dig en (1) nyhetsartikel (hög på självgodhet och socker). Googla resten själv. Du får besvara mig med ett "jävla statsfeminster! Vem ska stoppa dem!" eller nåt liknade. http://www.nbcnews.com/id/48406505/ns/technology_and_science-...

Tack och adjö.

Tiden det tar för ett skepp att sjunka är relevant, Titanic tog lång tid att sjunka, det gjorde att evakueringen blev mer organiserad än på exempelvis Estonia.
Panik och stress lämnar inte mycket utrymme för tankar, först till livbåten överlever, helt enkelt. Står ingenting om hur de som hade kommer fram till livbåtarna agerar dock, låter man kvinnor och barn (som redan är där) få kliva på först eller inte?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Börjar bli trött på en del dumheter en del skriver här. Arbetslösheten påverkas inte ett endast dugg av invandring eller att vi tar emot flyktingar.
Ett land som Finland som tar emot NOLL invandrare/flyktingar har exakt lika hög arbetslöshet som vi har. Hur förklarar ni detta??

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshe...

Anledningen är ganska självklar. Det är räntenivån och skattepolitiken som styr arbetsmarknaden. Inte invandringen.
Så snälla sluta använda det som ursäkt. Vi har ganska låg arbetslöshet dessutm. Den var inte mycket lägre när det var högkonjunktur vilket får mig att tro att problemet snarare handlar om globaliseringen av arbetena än ngt annat.
7-8% arbetslöshet kommer vara normalnivå framöver.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon4992:

Tack det var riktigt tydligt. Och ja vi är överens.

Härligt!

Citat:

Fyndigt av dig att skriva "man" i kursiv text. Jag skulle använt mig av hen, men jag kan förklara hur jag tänker:
Den individ som behöver ekonomisk hjälp ska kunna få det.
Staten betalar, genom våra skattepengar. Detta för att den som blir sjuk eller exempelvis får sparken inte kan försörja sig ska kunna bibehålla någon form av standard i sitt liv. Dvs inte svälta ihjäl på gatan, eller förlora hus o hem. TLDR: Om saker o ting skiter sig å de grövsta, ska det finnas ett skyddsnät. Detta finansieras av skattebetalarna.

Håller med dig helt och hållet!

Citat:

Ja du var tydlig, miss från mig, sorry.
Jag har inte makten att diskvalificera någon från denna diskussion, den ligger hos dig.

Vad gäller moderering i ärenden så som dubbelinlägg eller andra småsaker går det utmärkt att moderera i trådar man själv är aktiv i.
När det gäller saker som att "diskvalificera" någon från diskussionen använder även jag rapportfunktionen för att på så sätt be någon annan "neutral" moderator avgöra eventuella avvikelser.

Åter till topic!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Börjar bli trött på en del dumheter en del skriver här. Arbetslösheten påverkas inte ett endast dugg av invandring eller att vi tar emot flyktingar.

Att ta emot människor som går direkt in i långtidsarbetslöshet påverkar inte arbetslösheten?

????????????

Visst kan man diskutera effekten (som förmodligen är ganska liten), men att påstå att det inte skulle påverka arbetslösheten ett dugg får mig att undra om du förstår hur arbetslöshet mäts.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Offerkoftan, eller vilken skillnad menar du?

Jag läser mina egna inlägg, när har jag varit ohyfsad? Kanske lite drug när jag skrev om smarta telefoner, annars så har jag mest argumenterat, för du tar väl inte motargument som att man är ohyfsad mot dig?

Det jag undrar om sharia är just det som du själv skrev senast du var i tråden, har du glömt bort det finns en direktlänk här, det var ju du som påstod att det finns ett stöd för sharialagar i den här tråden, :
#13784054
Vad sägs?

Nej det är ingen bortförklaring, man kan hjälpa folk på plats, och man kan hjälpa genom att ta emot flyktingar. Båda är att se som hjälp. Du har rätt i att man kan hjälpa fler än vad man gör i dagsläget.

Har du hjälpt på plats? Var? Som voluntärarbetare i ett annat land? Isåfall, bra gjort!

Jag hjälper genom att skicka pengar till diverse organisationer och genom att göra det jag kan för att bekämpa rasismen. På internet och i vardagen. Det är en väldigt liten ansträngning, men alla kan, och bör göra något.

Här var det som sagt vad du skrev om oss forumanvändare och sharia som jag undrade över, men får bemöta även detta påstående från dig.
Det här är en hemlighet för mig, varifrån får du denna informationen? Har du hittat på det själv eller har den någon substans? Det låter som att du har en helt snedvriden verklighetsuppfattning. Hur kan du överhuvudtaget tro på detta trams?
Men för all del, visa upp dessa massiva påtryckningar, och gärna de parallela samhällena som växer och växer, gärna då i Sverige.

Eller menar du helt enkelt att det finns olika organisationer i sverige, som i enlighet med våra demokratiska principer försöker påverka beslutsfattarna? Isåfall är svaret "ja det finns massor". Varför nu muslimerna skulle vara ett hot förstår jag inte. När jag ändå nämner det, så svara gärna på mina frågor om det muslimska hotet, du som anser dig ha koll har väl inga problem med det? Här är mina frågor, vore fint om du tog dig tid att iaf svara på några:
#13781817

När kommer regeringsskiftet, och vilka tar då makten? Menar du redan i nästa val? Menar du att vid nästa regeringsskifte så kommer muslimerna att utöka sina påtryckningar?

Tack det var riktigt tydligt. Och ja vi är överens.

Fyndigt av dig att skriva "man" i kursiv text. Jag skulle använt mig av hen, men jag kan förklara hur jag tänker:
Den individ som behöver ekonomisk hjälp ska kunna få det.
Staten betalar, genom våra skattepengar. Detta för att den som blir sjuk eller exempelvis får sparken inte kan försörja sig ska kunna bibehålla någon form av standard i sitt liv. Dvs inte svälta ihjäl på gatan, eller förlora hus o hem. TLDR: Om saker o ting skiter sig å de grövsta, ska det finnas ett skyddsnät. Detta finansieras av skattebetalarna.

Ja du var tydlig, miss från mig, sorry.
Jag har inte makten att diskvalificera någon från denna diskussion, den ligger hos dig.

Ja det är för jävligt att folk i din sits inte kan få den hjälp som man behöver. Du har helt rätt i att det är en skrämmande utveckling.
Hoppas att det löser sig för dig snart, har själv varit i en liknande sits, dock bara under en väldigt kort period o det var ett rent helvete. Men ger man inte upp så går det vägen till slut. Jag fick dock snabbt den hjälpen jag behövde, även om den hade kunnat komma snabbare. Men så var jag ett ganska så "lätt case" också.

Tror också på möjligheten till ett mångkulturellt samhälle, men rasism, ignorans och rädsla måste ju bekämpas, oavsett var den kommer ifrån.
Mångfald och variation med respekt för andra är nog enda sättet för mänskligheten att överleva. Detta ständiga hat och misstänkliggörande av andra människor pga religion, hudfärg, sexuell läggning och vad nu mer man kan störa sig på har redan gått för långt. Kollar man runt sig i Sverige så har vi redan mängder med människor med andra efternamn än Svensson som är fullt integrerade i samhället. Mångkulturen är ju redan här. Är själv drygt 30 och varenda skolklass, varenda arbetsplats, varenda social sammankomst som jag har varit med om, och det har blivit en del genom åren består ju av fler än just etnisk vita svenskar. Det har gått jävligt bra "ändå", inget jag ens reflekterar över. Nu av någon anledning, chansar på 9/11 och terrorhotet, har muslimerna blivit det största problemet, invandring är i fokus, o tar vi bort dom så löser sig allt. Fyfan så enkelspårigt. Och inte enda kan lägga fram några bevis på att "dom" tar över....

Den frågan alla borde ställa sig är: beror försämringen inom skola och vård på felaktiga politiska beslut, eller beror dom endast/till största del på invandringen? Kan det finnas något annat? En kombination av orsaker? Lägger vi fokus på helt fel saker?

Vill bara ge dig beröm för dina genomtänkta och humana inlägg. Har bara läst några sidor i denna tråd då jag nyligen upptäckte den, men tycker det är skrämmande hur mycket rasistiska och fientliga inlägg som gjorts. Hudfärg, födelseland, religion, sexuell läggning o.s.v. vad spelar det för roll? Vi är alla personer och vi ska alla ha samma rättigheter. Känns som att många här i tråden generaliserar grovt och drar alla över en kam. Nu känns det lite "fel" av mig att gå in på försörjningsstöd då jag själv som jag tidigare nämnt ansöker det i nuläget. Men till er som är emot bidrag, vad tycker ni vi ska göra med sjuka, handikappade, arbetssökande och andra utan inkomst? Avrättning? Slänga ut dem på gatan? Det är lätt att klaga på att skatta tusentals kronor varje månad som fullt frisk individ med bra jobb, men vad skulle hända om ni blev allvarligt sjuka eller liknande? Är det inte skönt att veta att ni är berättigade sjukvård, mat och boende ifall ni förlorar jobbet eller blir sjuka? På vissa låter det dessutom som att bidragstagare "lever gott" på pengarna, vilket är en grov överdrift. Jag kommer på sin höjd att få kring 7000kr/månad om min ansökan går igenom, och då är jag sjukskriven på 100%. Min hyra ligger på dryga 4000, sen tillkommer el, mat, försäkring, telefon, sjukvård, medicin etc. Existensminimum helt enkelt, och den känslan är inte det minsta rolig. Känns förjävligt rent ut sagt.
Vi lever inte på stenåldern längre där var man fick ta hand om sig själv. Vi lever i ett modernt samhälle och någon gång under livet kommer de flesta stöta på svårigheter, då är det väl skönt att veta att man kommer få hjälp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Men till er som är emot bidrag, vad tycker ni vi ska göra med sjuka, handikappade, arbetssökande och andra utan inkomst? Avrättning? Slänga ut dem på gatan? Det är lätt att klaga på att skatta tusentals kronor varje månad som fullt frisk individ med bra jobb, men vad skulle hända om ni blev allvarligt sjuka eller liknande? Är det inte skönt att veta att ni är berättigade sjukvård, mat och boende ifall ni förlorar jobbet eller blir sjuka? På vissa låter det dessutom som att bidragstagare "lever gott" på pengarna, vilket är en grov överdrift. Jag kommer på sin höjd att få kring 7000kr/månad om min ansökan går igenom, och då är jag sjukskriven på 100%. Min hyra ligger på dryga 4000, sen tillkommer el, mat, försäkring, telefon, sjukvård, medicin etc. Existensminimum helt enkelt, och den känslan är inte det minsta rolig. Känns förjävligt rent ut sagt.
Vi lever inte på stenåldern längre där var man fick ta hand om sig själv. Vi lever i ett modernt samhälle och någon gång under livet kommer de flesta stöta på svårigheter, då är det väl skönt att veta att man kommer få hjälp?

Andelen kroniskt sjuka som absolut inte kan arbeta är rätt få i förhållande till andelen som har någon form av försörjningsstöd. Vad skulle arbetslösa göra utan ekonomiskt stöd? Ja, gissningsvis får man börja spara själv medan man arbetar och gå med i A-kassan. Skulle man inte hitta ett jobb man vill ha får man väl kompetensutveckla med utbildning eller sänka sina krav på ersättning och arbetsuppgifter.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Ej högst subjektivt. Det har objektivt och faktiskt sugit att vara kvinna utifrån ett historiskt perspektiv. I dagens moderna samhälle, i Sverige nu, så har det såklart blivit bättre med tiden. Men igen, det är faktiskt inte gott nog. Att det alltid ska vara "men vi har ju kommit så långt nu. Nu får vi ta och lugna ner oss. Kaffe på det?".. Nej du har inte sagt precis detta, men ditt argument kommer från det hållet.
Att det även är trist att vara man är ingen som förnekar, men mannens position som offerkoftan nr1 är en seglivad myt som hålls i liv av lallare på youtube som påstår att det har varit mannens plikt att skydda kvinnor och barn (när det faktiskt har visat sig vara nonsens). Exempel. Båt sjunker. Myten säger att mannen räddar kvinnor/barn först. Faktiska sanningen. Varje hen för sig. Störst går först. Dränk ungjävlarna
Exempel 2. Kring i ett avlägset land. Myten säger att kvinnor/barn skonas, kvinnan blir satt i kloster och barnen får 9 års friutbildning och mannen får en kula i huvudet. Faktiska verkligheten: mannen får förvisso en kula i huvudet men det får även kvinnan/barnet men först med lite härlig tortyr däremellan. Det är liksom ett återkommande mönster i de olika krigssituationer som har uppkommit i människans historia.
Exemepl 3. Sjukvården ur ett historiskt perspektiv kan sammanfattas: no one expects the spanish inquisition! Burn the witch!

Men du måste väl inse att hur det faktiskt blir i specifika situationer med sjunkande båtar är mindre viktigt än att förväntningen faktiskt finns? Det förväntas av samhället att kvinnor och barn räddas först. Så är det helt enkelt och det påverkar mäns och kvinnors positioner varesig det faktiskt blir så i alla situationer eller ej (detta är iaf vad jag fått höra från "er" sida titt som tätt när det gäller andra problem). Sen är det bullshit att det endast är en myt; hur många män har inte gått ut i krig för att skydda sin familj? jag pratar inte bara om krissituationer och sjunkande båtar (du som tog upp det).

Och ja, du har uppenbarligen fel historiskt. Vem är det som historiskt utfört de farliga jobben? män. Ute och jagar? män. Krigar för att skydda sin familj? män.

Varför utför de jobben? för att försörja sin familj (fru och barn oftast) och för att det är något som förväntats av dem; det förväntas inte av kvinnor att de jobbar på oljeriggar, hugger träd i kanadensiska skogar, i gruvschackt osv osv. Fler och fler av dessa jobben har blivit ersatta av robotar nu i länder som sverige och andra men hur många kvinnliga gruvarbetare tror du det finns jämfört med män i sydamerika och kina? hur tror du statestiken såg ut i sverige när vi fortfarande hade mer sådan industri (inte för att dagens ratio är annat än en övervägande mängd män men).

Om du inte kan se att män historiskt har offrat sig för sin fru och familj är du helt förblindad av feministpropagandan.

Och nej detta förringar på intet sätt kvinnors problem. Men att du säger att det objektivt har sugit (mer) att varit kvinna historiskt är inget annat än en godtycklig åsikt taget från dina egna värderingar. Att jämföra tex avsaknad av rösträtt mot tvångsvärvning med en 95% chans att dö inom de första timmarna i strid är svårt och det är inget du har gjort, jag har gjort, eller någon annan har gjort på ett sätt som kan framställa något objektivt svar på "vad är värst". Att du säger detta är löjligt men för all del; visa mig var det är gjort.

Skrivet av astrob0y:

Japp. Och du har gått på myten om mannen i riddarrustningen. Grattis.
evolutionär omöjlighet...mhm, visst. Och den evolutionära teorin säger vad nu igen.

Men det är en evolutionär omöjlighet. Tror du människan överlevt ifall det var kvinnorma som var ute och jagade? det är såklart svårt att säga men det var uppenbart inte så det gick till. Män är helt enkelt mycket mindre värdefulla för ett samhälles överlevnad än kvinnor och det är därför män har utfört de farligaste sysslorna. De samhällen vars kvinnor drog ut i strid har ej överlevt, amazonerna är en myt; inte riddarna.

Skrivet av astrob0y:

Det jag kan tillägga här. Det du sitter och trilskas över har även tidigare tyckare gjort. Välkommen till klubben "Inget nytt under solen". Jag har inte som uppgift att lära dig, ge dig länkar eller annat krafs. Jag säger enbart att din världsbild är fel. Och ett återkommande fel är att kvinnans position i samhället konstant har åsidosatts av mannens bekymmer.

Tror du att du har något nytt under solen eller? det är ju samma gamla visa som vanligt från bägge håll skulle jag vilja påstå.

Skrivet av astrob0y:

Vad är intelligensbefriat och vad tusan berör det dig? Så, upp till bevis. Bota de dumma och hemska feministerna med vad igen... Vad är det för fel de gör i sin samhällsanalys? Och vilken lallare tillät statsfeministerna att få ett järngrepp i forskningen/politiken?

Vet inte riktigt vad du pratar om (vad är en statsfeminist?) men jag skulle inte vilja kalla det där för en samhällsanalys iaf.

Skrivet av astrob0y:

Men han är vit och han är arg. Får jag inte peka ut det? Allt annat var fel.

Du får peka ut vad du vill på samma sätt som jag får peka ut att vad du pekade ut är väldigt typisk feministretorik och varför de flesta väljer att hålla sig utanför denna debatt istället för att möta något finner du det relevant att peka ut hans kön och ras, eller också gör du det endast för att attackera hans karaktär; i vilket fall som helst är det sådant som förlöjligar er sida av debatten. Du betér dig precis som de i videon som kallar de som är där för att lyssna för rape-enablers osv. Om man inte får lov att finnas på 'andra' sidan eller föra fram några argument utan att bli förlöjligad och utpekad som både det ena och det andra hur tror du folk skall ta er seriöst?

Inte säker på vad du menar med allt annat var fel men ja, det är både fel och idiotiskt att storma in sådär på en föreläsning som dom gjorde. Jag undrar dock, brukar dessa kanandensiska mansrättspersoner krascha feministernas föreläsningar på samma sätt? är det därför den "suger röv" eller är det bara för att den försöker bringa ljus över männens problem? sa inte du tidigare att feminismen var till för att lyfta upp båge mäns och kvinnors problem och borde det inte då innebära ett omfamnande av dessa mansrättsrörelser? hmmm

Det är egentligen ganska löjligt att bråka om vems problem som är värst; kan vi inte bara komma överens om att det finns problem på bägge sidor och att det inte är superviktigt vilka som har det värst och att även mansrättsrörelser borde få hålla föreläsningar?

Skrivet av Aktsu:

Nej, rimligheten kan inte komma enbart från utgifterna, de måste bland annat ställas i relation till vad man får för pengarna (vad pengarna går till) och vem som betalar hur mycket. Annars skulle en stat kunna bränna så mycket pengar att skatten för invånarna blev 100%, men enligt dig skulle det då vara rimligt att betala hela sin lön i skatt eftersom utgifterna krävde denna skatt? Även om man inte skulle ha något mer än vi har idag?

Dessutom har vi så vitt spridda skattesatser baserat på bland annat geografi och inkomstnivå där man kan ifrågasätta rimligheten vid olika scenarion.

Jag skulle kunna förstå ett av världens högsta skattetryck om vi var världsledande inom skola/sjukvård/infrastruktur, men det är vi inte. Tycker bara det är sunt att ifrågasätta hur staten använder de pengarna de tar in i skatter då det är folkets pengar som spenderas.

Skattens rimlighet kommer från utgifterna. Utgifternas rimlighet kommer från vad staten finansierar. Som jag sa så är det du kritiserar vad staten finansierar eller möjligen hur skattetrycket är fördelat.

Grejen är att ditt exempel funkar inte så länge du inte tror reinfeldt sitter och eldar upp pengar i någon kabin nånstans. Vi hade inte kunnat ha 100% skatt och samtidigt samma utgifter utan att gå plus nämnligen.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Vad skulle arbetslösa göra utan ekonomiskt stöd?

Troligtvis börjat arbeta, det är liksom inte så att det på något sätt brist på arbete som behövs utföras i landet. Alla har dock inte råd att betala nästan 30 000kr i månaden som en arbetare idag minst kräver. (lön inkl arbetsgivaravgift, semesterlön, försäkring etc)

Eller som du sa:

Skrivet av Valiumballong:

Ja, gissningsvis får man börja spara själv medan man arbetar och gå med i A-kassan. Skulle man inte hitta ett jobb man vill ha får man väl kompetensutveckla med utbildning eller sänka sina krav på ersättning och arbetsuppgifter.

Nu kan man diskutera hur ett samhälle skulle ha sett ut utan en massa kartellbildningar och liknande. Väldigt få personer här är dock för att ta bort alla bidrag etc.

Skrivet av Generalkyckling:

Men till er som är emot bidrag, vad tycker ni vi ska göra med sjuka, handikappade, arbetssökande och andra utan inkomst? Avrättning? Slänga ut dem på gatan?

Jag är inte emot bidrag när det väl behövs, skulle man inte haft bidrag, ja vi skulle inte behöva göra ett skit för att hjälpa andra.

Skrivet av Generalkyckling:

Det är lätt att klaga på att skatta tusentals kronor varje månad som fullt frisk individ med bra jobb, men vad skulle hända om ni blev allvarligt sjuka eller liknande?

Och här föresätter du att vi som arbetar är friska, jag vet inte vad du har för sjukdom, men det finns många som är riktigt sjuka och arbetar stenhårt.
Dessutom så belastar personer företag hårt, kostnaderna (skatterna) måste vara så låga som möjligt. Det går liksom inte så bra ekonomisk för många företag idag och många arbetare hänger lösa.

Skrivet av Generalkyckling:

På vissa låter det dessutom som att bidragstagare "lever gott" på pengarna, vilket är en grov överdrift.

Runt 10 000kr i månaden efter skatt är det vanliga som folk som har arbetat heltid bruka få, för dessa pengarna lever man gött ekonomisk.

Skrivet av Generalkyckling:

Jag kommer på sin höjd att få kring 7000kr/månad om min ansökan går igenom, och då är jag sjukskriven på 100%.

Då har du inte arbetat heltid och troligen haft ett enklare arbete.

Skrivet av Generalkyckling:

Min hyra ligger på dryga 4000, sen tillkommer el, mat, försäkring, telefon, sjukvård, medicin etc. Existensminimum helt enkelt, och den känslan är inte det minsta rolig. Känns förjävligt rent ut sagt.

Din ersättning ligger på det vi i sverige kallar för existensminimum, även om namnet är väldigt knepigt. Men många i din situations största problem är inte att klara sig ekonomisk utan att ta sig därifrån.

Skrivet av Generalkyckling:

Vi lever inte på stenåldern längre där var man fick ta hand om sig själv. Vi lever i ett modernt samhälle och någon gång under livet kommer de flesta stöta på svårigheter, då är det väl skönt att veta att man kommer få hjälp?

Man fick också bra hjälp under stenåldern. Jag förstår dock vad du menar, men skyddsnät går att ordna på många sätt. Ett vanligt sätt som förekommer än idag är att familjer/släkter hjälper varandra.

Idag är det mer prat på att folk ska ha, folk ska ha rättigheter att få det enda och det andra.. Det viktiga inför nästa val tycker jag dock inte alls är om huruvida folk behöver få mer resurser från stadskassan utan hur vi lösa arbetslöshetsproblemet och minimera utgifter från stadskassan.

Riktiga investeringar är dock bra, såsom förbättra järnvägsnätet mellan Göteborg och Borås, vilket leder till att folk som arbetspendlar får det bättre. Och det finns gott om liknande ställen i sverige en stor del av dessa investeringar kommer också tillgans av nytt arbete, varvid kostnaden inte blir lika extrem.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Men till er som är emot bidrag, vad tycker ni vi ska göra med sjuka, handikappade, arbetssökande och andra utan inkomst? Avrättning? Slänga ut dem på gatan? Det är lätt att klaga på att skatta tusentals kronor varje månad som fullt frisk individ med bra jobb, men vad skulle hända om ni blev allvarligt sjuka eller liknande? Är det inte skönt att veta att ni är berättigade sjukvård, mat och boende ifall ni förlorar jobbet eller blir sjuka? På vissa låter det dessutom som att bidragstagare "lever gott" på pengarna, vilket är en grov överdrift. Jag kommer på sin höjd att få kring 7000kr/månad om min ansökan går igenom, och då är jag sjukskriven på 100%. Min hyra ligger på dryga 4000, sen tillkommer el, mat, försäkring, telefon, sjukvård, medicin etc. Existensminimum helt enkelt, och den känslan är inte det minsta rolig. Känns förjävligt rent ut sagt.
Vi lever inte på stenåldern längre där var man fick ta hand om sig själv. Vi lever i ett modernt samhälle och någon gång under livet kommer de flesta stöta på svårigheter, då är det väl skönt att veta att man kommer få hjälp?

Självklart skall de som verkligen behöver få någon hjälp att överleva. Ingen skall behöva dö av svält för att de inte kan köpa mat. Däremot är jag för ett system där en sänkt skatt gör att mycket av det vi idag tar via skatten kan individen själv finansiera med den extra disponibla inkomsten som kom av skattesänkningen. Detta genom försäkringar, sparade pengar m.m.

Jag kör mycket på det redan idag. Om jag blir sjuk och behöver mer avancerad sjukvård har jag en försäkring som ger mig privat vård utan köer. Blir jag sjuk har jag en sjukförsäkring som ger mig lite extra pengar (om det inte fanns en allmän sjukpenning skulle jag utöka denna till ett större belopp). Blir jag arbetslös så har jag förutom a-kassa en inkomstförsäkring samt även en hel del sparade pengar. Önskar dock att a-kassan skulle bli en riktig försäkring som helt betalades av dess medlemmar och inte via arbetsgivaravgiften.

Man kan också undra vem det är som skall betala och hur mycket. Själv tycker jag det är magstarkt att redan vid 35 500 kr/mån börja med statlig skatt som ger en marginalskatt på åtminstone 50%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Det sista du sa var väldigt viktigt, när det är problem i andra länder så flyr mycket duktiga personer. Dessa kan staten anstränga sig för att få dem att välja just sverige. Flyktingar som dock inte har "extraordinära meriter", ja där handlar det enbart om att solidarisk hjälpa lika mycket som andra länderna. EU m.m borde alltså ha ett gemensamt flyktingprogram där varje medlemsland måste skänka in viss del efter deras BNP, antalet flyktingar som de ska ta in så borde de gå efter befolkning + BNP och kanske något mer.

Vid kriser i världen är det precis samma som ekonomiska kriser i landet, det är då man enkelt kan hitta bra personer och försöka locka över dem.

*edit*
Vad för folk som behövs i landet, ja gör en återkoppling emot vilka flyktingar som får jobb. Där flyktingar som är läkare ligger allmänt bra till.

Återigen de utesluter inte varandra.
Läkaren kostar förstås samhället betydligt mer än den outbildade, ur ren ekonomisk synvinkel så läkartätheten alldeles för hög, visserligen kan det lösas genom att inte operera folk efter 67.

Hur som haver, de utesluter inte varandra. Lätt absorberad arbetskraft kommer att absorberas i och med det så kommer skatteuppbådet öka vilket i sin tur med er metod innebär att flyktingmottagandet kan öka. (Även om det gott nog kan öka utan externa effekterna eftersom ökningen medger en ökning.)

Skrivet av Valiumballong:

Andelen kroniskt sjuka som absolut inte kan arbeta är rätt få i förhållande till andelen som har någon form av försörjningsstöd. Vad skulle arbetslösa göra utan ekonomiskt stöd? Ja, gissningsvis får man börja spara själv medan man arbetar och gå med i A-kassan. Skulle man inte hitta ett jobb man vill ha får man väl kompetensutveckla med utbildning eller sänka sina krav på ersättning och arbetsuppgifter.

Alltid härligt när verkligheten stoppas in i arkivet och Hittepålandet "Motiverakonservativttramsistan" tittar fram.

Valumballongs resonemang förutsätter att inkomst nivåerna idag är tillräckligt höga för att medge ett personligt sparande, Han har rätt men dock endast i kategorin höginkomsttagare som har köpoäng nog för en lägenhet i innerstan.

För er som inte kan det här: Hög lön - X (den låga innerstads hyran) = fortfarande plus
(Nej hyrorna ska inte regleras efter "marknaden" "marknaden" finns inte när det kommer till bostäder.)

Kort sagt Valiumballongs exempel är verklighetsfrånvänt, personligt sparande är med dagens huspriser och hyror i nybyggda områden omöjligt för en stor del av befolkningen, visst låter det dumt men det blir ännu dummare av att det är ekonomiskt misslyckat att spara.

Då kommer vi till det festliga i kråksången: Att gå ner i lön är inte en möjlighet så länge hyresmarknaden inte fungerar (löses återigen inte med marknadshyror, här krävs statlig intervention. Social ingenjörskonst och en stålhätta i baken på stadens wannabe adel, nån måste flytta på dem så att allt kan rivas och nytt kan byggas. Tätt i kvartersmiljö. Woop Woop.(förorten))
(Sänkt skatt kommer inte heller lösa problemet efter som sänkningen endast leder till en höjning av priserna på bostadsrättsmarknaden.)

Sammanfattat: Valiumballongs exempel är jättebra för några tusen personer, för resten av befolkningen är det meningslöst.

Ps kan någon hälsa Valiumballong: "Försök att motbevisa genomsnittet genom att lyfta fram delar av det är larvigt och att han borde veta bättre"

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Det är egentligen ganska löjligt att bråka om vems problem som är värst; kan vi inte bara komma överens om att det finns problem på bägge sidor och att det inte är superviktigt vilka som har det värst och att även mansrättsrörelser borde få hålla föreläsningar?

Hell no. Sådana som du är ju för tusan de som håller tillbaka den sanna tron (dvs statsfeminismen). Det är inte löjligt, men kul att du tycker det iom att det återigen bekräftar din privilegierade position. Du kör nämligen den typiska: "Men vafan. Kan vi inte bara chillar. Ni har statsfeminister (och annat slödder) har ju fått vad ni vill. Kan ni inte vara nöjda nu!? var inte så osköna". Och sånt är bara konservativt och dumt seru.

Mansrättsrörelsen vad då? Aha, de där pucko:na som sitter och snyftar om att feminismen är läskig då feminismen det betyder kvinnomakt. Om mansrörelsen skulle ha någon som helst koppling till verkliga verkligheten (den du och jag sitter i) så skulle de join:a statsfeminismen då den arbetar för att belysa de normer och strukturer som påverkar människan i samhället (oberoende av könstillhörighet. Men eftersom den typen av rörelse inte har något större intresse, än att snyfta i grupp dvs, så behandlas de för vad det är. En grupp mesproppar. Och ja, de är till för att förlöjligas.
Och om du är så förtjust i mansgrupperna, joina dem och lyssna på deras vansinne. En hemsk statsfeminist wallraffade nämligen sådana grupper i Kandada och Us och got damnit vilken thinner/lim doftande sörja som finns där. Att de inte blir tagna seriöst...ja det är ju en självklarhet. Men hey, de får gärna fortsätta med sitt agerande då de, liksom Sveriges Pär Ström, hjälper feminismen att vara väldigt aktuell.

All din övrig text om krig, jobb, mannens hemska roll i historian osv var enbart fel fö. Men såklart, du har youtube som en god källa för att påvisa den hemska statsfeminismens vara i dagens samhälle. Och din övriga kritik var även fel och om du hade gjort ett seriöst försök att hitta kritik mot den nutida feministiska analysen så hade du faktiskt funnit den väldigt lätt (och jag skulle även hållit med dig då jag anser att det finns stora luckor). Men eftersom vi fortfarande är inne på att det finns en biologisk skillnad mellan könen, männen har främst i krig, mansrörelsen är bäst! så tror jag inte att vi riktigt är redo för den typen av kritik. Och jag tror nog inte att vi någonsin kommer dit då du klart och tydligt inte är intresserad av denna form av frågor förutom att det är läskigt med ordet feminism (och att det är synd mannen).

Edit: Jag skriver iofs utifrån ett väldigt snävt perspektiv på mansrörelsen och vad de egentligen har gjort (förutom att sitta i en källare och kollektivt gråta). Jag hämtar tex min förståelse främst från http://www.goodreads.com/book/show/7862110-be-ready-when-the-... som på ett gott sätt berättar hur det är att vara man

Edit2: Jag var tvungen att läsa på lite. Tydligen anser den största mansrörelsegruppen här i Sverige (vet inte om de är störst längre) att de måste kämpa mot gay-lobbyn som försöker förstöra den av gud givna "pappa-mamma-(två) barn"strukturen. Yes! Där har vi en grupps agenda som vi kan stödja.
Det är enbart ett exempel, men det är väldigt talande för hur löjlig mansgrupperna ändå är.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Jag vet inte ens var diskussionen utmynnade från och vad det är praktiskt ni är oense om, men min synpunkt är att givetvis ska det forskas om köns strukturen i samhället och det ska arbetas mot att hitta en balans. Dock ska man inte arbeta från att skuldbelägga utan mer till att förstå de samhällen vi bygger upp och hur könen påverkar ens status i de, och sedan hitta sätt att förebygga de där vi tycker är lämpligt. Sedan visst, finns det trams genusforskare, men det finns det inom alla områden, och att endast belysa de, betyder inte att forskningen/strävan är onödig eller att det inte finns något att hämta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Det sjuka är att i alla debatter jag sett har SD kunnat backa upp mycket med fakta och siffror.

http://www.youtube.com/watch?v=pPpcdTzALWE

Jag va tvungen

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Troligtvis börjat arbeta, det är liksom inte så att det på något sätt brist på arbete som behövs utföras i landet. Alla har dock inte råd att betala nästan 30 000kr i månaden som en arbetare idag minst kräver. (lön inkl arbetsgivaravgift, semesterlön, försäkring etc)

Eller som du sa:

Nu kan man diskutera hur ett samhälle skulle ha sett ut utan en massa kartellbildningar och liknande. Väldigt få personer här är dock för att ta bort alla bidrag etc.

Jag är inte emot bidrag när det väl behövs, skulle man inte haft bidrag, ja vi skulle inte behöva göra ett skit för att hjälpa andra.

Och här föresätter du att vi som arbetar är friska, jag vet inte vad du har för sjukdom, men det finns många som är riktigt sjuka och arbetar stenhårt.
Dessutom så belastar personer företag hårt, kostnaderna (skatterna) måste vara så låga som möjligt. Det går liksom inte så bra ekonomisk för många företag idag och många arbetare hänger lösa.

Runt 10 000kr i månaden efter skatt är det vanliga som folk som har arbetat heltid bruka få, för dessa pengarna lever man gött ekonomisk.

Då har du inte arbetat heltid och troligen haft ett enklare arbete.

Din ersättning ligger på det vi i sverige kallar för existensminimum, även om namnet är väldigt knepigt. Men många i din situations största problem är inte att klara sig ekonomisk utan att ta sig därifrån.

Man fick också bra hjälp under stenåldern. Jag förstår dock vad du menar, men skyddsnät går att ordna på många sätt. Ett vanligt sätt som förekommer än idag är att familjer/släkter hjälper varandra.

Idag är det mer prat på att folk ska ha, folk ska ha rättigheter att få det enda och det andra.. Det viktiga inför nästa val tycker jag dock inte alls är om huruvida folk behöver få mer resurser från stadskassan utan hur vi lösa arbetslöshetsproblemet och minimera utgifter från stadskassan.

Riktiga investeringar är dock bra, såsom förbättra järnvägsnätet mellan Göteborg och Borås, vilket leder till att folk som arbetspendlar får det bättre. Och det finns gott om liknande ställen i sverige en stor del av dessa investeringar kommer också tillgans av nytt arbete, varvid kostnaden inte blir lika extrem.

Självklart finns det personer som idag arbetar trots sjukdom, men det måste finnas gränser. Min "sjukdom" är kraftig depression, ångest och panikångest vilket resulterat i sömnrubbningar, kraftiga kräkningar/viktminskning samt koncentrationssvårigheter etc. Detta är dock något jag levt med i ca 4 år och jag har under denna period arbetat, studerat och sökt jobb. Jag blev alldeles nyligen sjukskriven då problemen blivit värre, men förhoppningsvis mår jag bra nog att för att börja jobba igen om ett par månader.

Ja, det stämmer bra att jag före mina studier hade ett "enklare" arbete. Arbetade på McDonalds i ca 1,5 år direkt efter studenten. Efter det pluggade jag i tre år följt av arbetssökande som nu pausats p.g.a. rekommenderad sjukskrivning av min läkare. Jag tror som du säger också att det finns individer som missbrukar bidragssystemet, men man får vara försiktig så man inte drar alla över en kam. Själv vill jag inget hellre än att börja jobba, men först måste man vara i skick till det. Ett jobb betyder mer pengar, rutin, något att göra om dagarna och ger livet lite mer mening.

Ett skyddsnät baserat på familj och släkt snarare än staten tror jag inte mycket på. Det om något skulle bara öka klyftorna mellan fattiga och rika ytterligare. Har man en rik familj skulle det inte finnas något att oroa sig över, men många (kanske t.o.m. en majoritet) har inte de resurserna. Andra har inte ens en familj, hur skulle det då gå för dem?

Håller fullständigt med dig om att arbetslösheten är det största helhetsproblemet i nuläget. Själv tror jag att ett av problemen är dagens effektiviseringar och nedskärningar/besparingar. Detta kortsiktiga tänkande gör på sikt bara problemet värre och värre. Sjukhusen är underbemannade, järnvägssystemet är sämre än på tiotals år och det är bostadsbrist. Satsa på att bygga lägenheter, ordna kollektivtrafiken, bemanna sjukhus och äldrevård osvosv. och då finns det helt plötsligt mer jobb.

Permalänk
Medlem

Inget av svenskfientliga partierna får min röst och inte jude styrda SD. heller. SvP kan räkna med min röst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Torach:

Inget av svenskfientliga partierna får min röst och inte jude styrda SD. heller. SvP kan räkna med min röst.

Skickades från m.sweclockers.com

Dom är väl pigga på att montera ner demokratin också?

Varför väljer du att lägga din röst på SvP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Dom är väl pigga på att montera ner demokratin också?

Varför väljer du att lägga din röst på SvP?

För att dom är enda partiet som är beredda att göra det som måste göras om vi ska ha ett Sverige kvar.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Torach:

För att dom är enda partiet som är beredda att göra det som måste göras om vi ska ha ett Sverige kvar.

Vad är det som måste göras? Vilket Sverige är på väg att förloras? Ser mig själv som en stor sverigevän så känns konstigt att bli kallad för sverigefientlig.

Hur kommer det sig att alla andra partier är svenskfientliga när ni inte ens finns med i varken regering eller riksdag? På sin höjd har ni väl något kommunmandat?

Permalänk
Medlem

Samtliga partier i den så kallade sjuklövern håller på att montera ner Sverige. Samtidigt som vi har pensionärer som lever på nästan ingenting får olagliga flyktingar läkarvård och medicin nästintill gratis.

Mer och mer pengar pumpas in i folkutbytesprojektet medans samhället kollapsar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)