Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk

Tycker själv det är svårare än tidigare val (jaja har bara röstat 2 gånger tidigare) då jag generellt är emot Sossarnas "det ska löna sig att ligga på soffan" politik, samtidigt skjuter alliansen sig själv i foten med dels dåliga affärer med statligt ägda bolag vilket klart visar att de inte har kompetensen att ha någonting att göra i bolagsstyrelser och framför allt med utförsäljningar av vård och skola där miljarder av skattepengar går till vinst i investmentbolag istället för dit de ska. Dock verkar det som om Alliansen har börjat kolla över det med investmentbolagen i alla fall så kanske finns ljus i tunneln i framtiden?

Med andra ord känns det som vi har 2 usla alternativ för tillfället där vi kommer få ett regeringsskifte såvida inte alliansen får igenom ett fungerande förslag inom vård/skola snart.

Vad finns då kvar? SD? Nej tack, även om jag tycker de andra partierna är fega och löjliga som inte har med frågan invandring över huvudtaget och går på samma linjer som på 70 talet typ bara för att det är "rasistiskt" att nämna ordet invandringspolitik så kan jag inte hålla med SD...

Så nej, jag vet inte vad jag ska rösta än för inget alternativ lockar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Crippa90:

Hur får man detta att fungera i dagens Sverige, eller inom en snar framtid?

Jag tror inte det kommer att fungera med dagens modeller och har tyvärr ingen enkel one-liner lösning på det heller.
Som jag skrev, en våt dröm om något liknande det kommunistiska fast utan alla otrevligheter det fört med sig historiskt. Lägg noga märke till dröm, så att det inte blir några missförstånd.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ilstallione:

Invandringsdiskussion modell 1A.

2B? "tar vi inte in fler, har vi råd med allt vi vill ha, skola, vård, omsorg, heltidstjänster och en ps4a till alla" ?

Skrivet av ilstallione:

Då stänger vi gränserna och reder ut röran?

Är det din lösning?

Skrivet av ilstallione:

Jag tycker att alla, och då menar jag verkligen alla som vill ska få komma hit om de så önskar. Problemet är just den lilla punkten du nämner om det ekonomiska, jag är mot bidragssamhället vilket även innefattar bidrag till invandrare och flyktingar.

Ska vi låta människor svälta och dö för att dom inte kan betala? Om du själv sitter i en sits där du har bostad, barn och partner, ni båda blir av med jobbet.
Ska man inte då, under en övergångsperiod få ekonomisk hjälp?

Skrivet av ilstallione:

Att vi ska jobba starkare för globaliseringen, jag har skrivit det tidigare i tråden mycket tydligt
Jag har svårt att förstå att ens födelseort ska ha så stor betydelse för var man önskar leva, arbeta och älska. Innerst inne har jag nog en våt dröm om en slags fungerande kommunism, en för alla, alla för en.

Låter vettigt tycker jag, fast undrar hur du kopplar det till att du är emot att man ska kunna få ekonomiskt stöd när det skiter sig. Eller du tror att vi människor kommer att hjälpa varandra ändå?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon4992:

2B? "tar vi inte in fler, har vi råd med allt vi vill ha, skola, vård, omsorg, heltidstjänster och en ps4a till alla" ?

Är det din lösning?

Nej, det är ungefär lika korkat som enhörningar och regnbågar.

Citat:

Ska vi låta människor svälta och dö för att dom inte kan betala? Om du själv sitter i en sits där du har bostad, barn och partner, ni båda blir av med jobbet.
Ska man inte då, under en övergångsperiod få ekonomisk hjälp?

Med dagens modell blir det så, det är hela grundprincipen enligt mig. Du verkar inte förstå eller vilja förstå att jag är mot skattefinansierad invandring, eller om du så vill, bidragsfinansierad.

Citat:

Låter vettigt tycker jag, fast undrar hur du kopplar det till att du är emot att man ska kunna få ekonomiskt stöd när det skiter sig. Eller du tror att vi människor kommer att hjälpa varandra ändå?

Se till så att människor inte hamnar i en position där de behöver hjälp. Ett mer solidariskt samhälle där framgång inte mäts i pengar eller övriga tillgångar.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

I samma båt sitter jag, inställningen är att vi ska hjälpa så många som möjligt (oavsett hudfärg, religion etc, dvs till skillnad från lolight som bara vill hjälpa blonda, vita kristna personer), .......

Som vanligt så ljuger du. Ingen som sagt att man enbart skall hjälpa vita.

Säger det igen, man hjälper fler på plats. Hur många i världen är fattiga? Miljarder! Hur många lider nöd på olika sätt? Säkerligen hundratals miljoner. Du är stolt för att vi tar emot några promille.

Det är så och det kommer alltid vara så att man hjälper fler på plats. Vi hjälper ett ytterst fåtal, från t ex Syrien......

1.9 Miljoner är fast i flyktingläger och 6.8 Miljoner beräknas lida nöd i landet. Med dom pengarna vi spenderar på endast ett fåtal så hade vi kunnat hjälpa många fler av alla dessa människor.

Vad hjälper det att göra så att ett fåtal här kan springa runt med senaste smartphonen samtidigt som det ser ut så här i flyktinglägren runt om. http://www.svt.se/nyheter/varlden/overfullt-i-syrisk-flykting...

Snälla sluta att vara så naiv.

Hur mycket spenderar du på att hjälpa andra? Fina partier i 7-klövern som svindlar bort pengar som skulle gå till att hjälpa andra http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Med dagens modell blir det så, det är hela grundprincipen enligt mig. Du verkar inte förstå eller vilja förstå att jag är mot skattefinansierad invandring, eller om du så vill, bidragsfinansierad.

Se till så att människor inte hamnar i en position där de behöver hjälp. Ett mer solidariskt samhälle där framgång inte mäts i pengar eller övriga tillgångar.

Ja det är lätt att gapa att det är bra att hjälpa (ett fåtal) människor när man själv inte bidrar med en krona, utan lägger över allt på andra att hjälpa. Det är min åsikt.

Frågan är bara hur ett sånt samhälle skulle se ut? Ett samhälle och personer i denna måste ha en drivkraft för att ett samhälle skall utvecklas. Dock har det enligt mitt synsätt gått överstyr. Finns alldeles för giriga krafter idag, konsumtionssamhället rullar runt snabbare än någonsin och vi lever i ett slit-och-släng-samhälle.

Tycker marknadsekonomi är bra (vilket inte är så konstigt eftersom jag sysslar både med trading och investeringar), men den måste styras rätt och vara sund.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ilstallione:

Med dagens modell blir det så, det är hela grundprincipen enligt mig. Du verkar inte förstå eller vilja förstå att jag är mot skattefinansierad invandring, eller om du så vill, bidragsfinansierad.

Jag försöker förstå, men du måste ju säga till mig varför du tycker som du gör, annars blir det svårt för mig. Först är du emot bidragssamhället, och nu skriver du skattefinansierad invandring. Menar du alla bidrag som vi har i sverige, inklusive studiebidrag? Skiljer du på bidragen till invandring och till oss svenskar som redan bor här?

Ska man inte kunna få ekonomisk hjälp om man behöver det?

Skrivet av ilstallione:

Se till så att människor inte hamnar i en position där de behöver hjälp. Ett mer solidariskt samhälle där framgång inte mäts i pengar eller övriga tillgångar.

Ja det vore ju självklart det mest önskvärda, men hur ska vi lyckas med det? Blir samhället, som det är nu, mer solidariskt om vi skiter i dom som behöver hjälp bara för att hjälpen delvis består av pengar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av shogun-r:

Som vanligt så ljuger du. Ingen som sagt att man enbart skall hjälpa vita.

Säger det igen, man hjälper fler på plats. Hur många i världen är fattiga? Miljarder! Hur många lider nöd på olika sätt? Säkerligen hundratals miljoner. Du är stolt för att vi tar emot några promille.

Det är så och det kommer alltid vara så att man hjälper fler på plats. Vi hjälper ett ytterst fåtal, från t ex Syrien......

1.9 Miljoner är fast i flyktingläger och 6.8 Miljoner beräknas lida nöd i landet. Med dom pengarna vi spenderar på endast ett fåtal så hade vi kunnat hjälpa många fler av alla dessa människor.

Vad hjälper det att göra så att ett fåtal här kan springa runt med senaste smartphonen samtidigt som det ser ut så här i flyktinglägren runt om. http://www.svt.se/nyheter/varlden/overfullt-i-syrisk-flykting...

Snälla sluta att vara så naiv.

Hur mycket spenderar du på att hjälpa andra? Fina partier i 7-klövern som svindlar bort pengar som skulle gå till att hjälpa andra http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

Godmorgon.

Ljuger? Fast nu skriver ju lolight att hen bara vill ha vita blonda personer här, eftersom hen gillar dom, och ogillar mörkhyade. Det är väl inte så svårt att läsa texten och se vad som menas? Vi pratar om lolight nu, och vad som skrevs i den delen av inlägget som du själv har valt att citera, inte vilka man generellt ska hjälpa eller inte ska hjälpa.

Alla kan ju inte hjälpas på plats när det är krig, det pågår hela tiden försök med att hjälpa dom på plats, men det går ju inte alltid. Hade dom fått tillräcklig hjälp hade dom aldrig behövt fly, men svårt att få till det bra då det pågår väpnade konflikter där man hellre skjuter än att lyssna på andra.

Att hjälpa ett fåtal istället för att låta dom dö, det är väl bra, eller är det du som vill ha en ny smartphone? Jag kan nog köpa en åt dig, om du börjar komma med lite argument och hyfs i tråden.

Du är naiv shogun, och måste bättra på din läsförståelse. Hur gick det med foruminläggen om sharialagarna som jag o alla andra vill instifta förresten?
Ett inlägg där Centern inte vill diskutera bidrag, du drar kopplingar direkt till "sjuklövern", kan det vara så att det kanske bara är en engångshändelse? Som i SD, dom har också ett gäng engångshändelser...

Sen så säger du att man ska hjälpa dom på plats, och samtidigt som behåll för dina argument hänvisar du till när Centern misslyckas med att hjälpa folk på plats?

Ibland alltså...

edit: Vilka hjälper du shogun? Hoppas att det går bra med dina tradingaffärer så att du kan bidra lite till dom som har det svårt.

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Intressant bok, har nu läst hela och jag förstår moderaternas politik lite bättre. Och visst har han rätt, att många i samhället är passiva, att vi behöver ta mer eget ansvar och hjälpa andra. Att vi som individer måste lita mer på oss själva.

Däremot tolkar jag texten i boken (”Vi vill inte se ett samhälle där människor svälter, men i övrigt skall inga standardkrav skattefinansieras. De hälsosamma riskerna är mycket mänskligare än den falska tryggheten..”) som att vi ska ta bort välfärdssamhället, dvs ingen gratis utbildning och gratis sjukvård som vi har idag. (ja visst vi betalar vi en liten slant när vi går till läkaren, men den är oftast ganska liten). Utan istället ska man förlita sig på den egna handlingskraften, och hjälpen från random människor i samhället. Den tanken är inget jag kan ställa upp på, vi måste gemensamt kunna betala för vår gemensamma utbildning och sjukvård.
Har jag rätt eller fel i min tolkning av bokens budskap?

Alla ska ha rätt till sjukvård och utbildning, oavsett ekonomiska möjligheter. Att vi genom en total privatisering automatiskt ska leda till att vi alla blir supersjälvständiga ansvarstagande individer som hjälper alla de som behöver hjälp i samhället, ja det låter inte alls troligt. Men visst är det en fin tanke. En privat vårdgivare blir ju inte per automatik bäst bara för att den är privat. Eller är problemet här att det är skattepengar som betalar ändå? Att vi skulle få en annan sitiuation om vi tog bort den skattefinansierade och subventionerade vården? Lämna allt åt företagen så får folk välja och betala helt själva? Att en fri marknad med konkurrens tar bort de oseriösa, och att dom som inte kan betala för sig får hjälp ändå, dvs "det löser sig nog"?

Men jag antar att detta inte helt stämmer överens med dagens moderata politik? Misstolkar/överdriver jag något?

Jag är inte i närheten av påläst nog för att kunna bekräfta eller svara på det du skrivit, men jag fick också en liknande uppfattning. Jag är 24 år, har alltid haft lätt för mig i skolan och arbetat och studerat utan uppehåll i hela mitt liv. Under denna period har systemet fungerat bra för mig, men de senaste tre åren har jag fått ganska kraftiga problem med ångest och depression. Periodvis har ångesten varit så stark att jag inte kunnat sova, fokusera, äta eller dricka, vilket lett till att jag hamnat på sjukhus ca 7 gånger. Trots att jag på pappret varit berättigad till a-kassa (nu sjukpenning) har jag inte fått ett öre på ca 2-3 månader och nu tvingas jag vända mig till soc för att förhoppningsvis få in pengar till mat och hyra. Det som är riktigt skrämmande är vad som hade hänt om mina föräldrar inte hade haft möjlighet att låna mig lite pengar, hade kunnat bli kronofogden och gatan för min del. Jag vill arbeta och med nuvarande behandling kommer jag troligen att vara i skick till att arbeta om ca 3 månader.

Så varför skrev jag denna "irrelevanta" historia i denna tråd? Jo, för att först nu när jag hamnat i en situation där jag inte kan arbeta har jag fått förståelse för hur illa behandlad man faktiskt blir som sjuk i dagens samhälle. Arbetsförmedling, försäkringskassa, alfakassa, soc o.s.v. behandlar en som skit och hela processen att ens få bidrag godkänt är löjligt komplicerad, speciellt när man inte ens mår bra. Får mer och mer känslan av att man helst ska arbeta till man dör och blir man sjuk ska man helst ta livet av sig så man inte längre är en samhällsbörda. Men har man däremot rika föräldrar finns det inget att oroa sig över. Detta skrämmer mig då alla människor oavsett hälsa, ekonomi och etnicitet ska rätt till boende, mat och vård. Och just nu känns det som att klyftorna bara ökar och ökar.

Ser också att vissa här i tråden verkar vara väldigt emot invandring, framförallt när det kommer till "araber"/muslimer. Jag undrar om dessa personer ens pratat och spenderat tid med dessa människor. Själv växte jag upp i Kungsbacka, en liten stad med i stort sett endast "helsvensk" befolkning. Numera bor jag i Skövde och jag verkligen älskar hur mycket olika människor med olika etnicitet som bor här. Många verkar tro att den svenska kulturen kommer försvinna p.g.a. invandring, det tror inte jag. Däremot ökar mångfalden och variationen och jag älskar det. Multikulti ftw

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Godmorgon.

Ljuger? Fast nu skriver ju lolight att hen bara vill ha vita blonda personer här, eftersom hen gillar dom, och ogillar mörkhyade. Det är väl inte så svårt att läsa texten och se vad som menas? Vi pratar om lolight nu, och vad som skrevs i den delen av inlägget som du själv har valt att citera, inte vilka man generellt ska hjälpa eller inte ska hjälpa.

Alla kan ju inte hjälpas på plats när det är krig, det pågår hela tiden försök med att hjälpa dom på plats, men det går ju inte alltid. Hade dom fått tillräcklig hjälp hade dom aldrig behövt fly, men svårt att få till det bra då det pågår väpnade konflikter där man hellre skjuter än att lyssna på andra.

Att hjälpa ett fåtal istället för att låta dom dö, det är väl bra, eller är det du som vill ha en ny smartphone? Jag kan nog köpa en åt dig, om du börjar komma med lite argument och hyfs i tråden.

Du är naiv shogun, och måste bättra på din läsförståelse. Hur gick det med foruminläggen om sharialagarna som jag o alla andra vill instifta förresten?
Ett inlägg där Centern inte vill diskutera bidrag, du drar kopplingar direkt till "sjuklövern", kan det vara så att det kanske bara är en engångshändelse? Som i SD, dom har också ett gäng engångshändelser...

Sen så säger du att man ska hjälpa dom på plats, och samtidigt som behåll för dina argument hänvisar du till när Centern misslyckas med att hjälpa folk på plats?

Ibland alltså...

edit: Vilka hjälper du shogun? Hoppas att det går bra med dina tradingaffärer så att du kan bidra lite till dom som har det svårt.

Skillnaden är att när SD är i ropet så skall dom brännmärkas....

Hyfs? Skaffa lite hyfs själv först. Läs dina egna inlägg till exempel.

Nej det handlar inte om "hen" utan om en allmän inställning. Läst dussintal gånger i dessa trådar att vi måste hjälpa andra. Som jag sagt innan så hjälper man fler på plats.

Vad är det du undrar om sharia?

"Alla kan ju inte hjälpas på plats när det är krig, det pågår hela tiden försök med att hjälpa dom på plats, men det går ju inte alltid. Hade dom fått tillräcklig hjälp hade dom aldrig behövt fly, men svårt att få till det bra då det pågår väpnade konflikter där man hellre skjuter än att lyssna på andra."

Hela det är stycket är ju bara en bortförklaring. Man kan t ex hjälpa dom drygt 2 Miljoner som är i flyktingläger i Syrien och sen lägg till alla andra flyktingläger. Man kan hjälpa med många andra saker lite överallt.

Man kan hjälpa många många fler än man gör, sett med egna ögon hur hjälpen hjälper på plats. Som sagt man hjälper idag men hade kunnat hjälpa mer än man gör. Det hjälper fler.

Tro mig jag har hjälpt, jag har tom hjälpt på plats. Vem har du hjälpt?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Som vanligt så ljuger du. Ingen som sagt att man enbart skall hjälpa vita.

Säger det igen, man hjälper fler på plats. Hur många i världen är fattiga? Miljarder! Hur många lider nöd på olika sätt? Säkerligen hundratals miljoner. Du är stolt för att vi tar emot några promille.

Det är så och det kommer alltid vara så att man hjälper fler på plats. Vi hjälper ett ytterst fåtal, från t ex Syrien......

1.9 Miljoner är fast i flyktingläger och 6.8 Miljoner beräknas lida nöd i landet. Med dom pengarna vi spenderar på endast ett fåtal så hade vi kunnat hjälpa många fler av alla dessa människor.

Vad hjälper det att göra så att ett fåtal här kan springa runt med senaste smartphonen samtidigt som det ser ut så här i flyktinglägren runt om. http://www.svt.se/nyheter/varlden/overfullt-i-syrisk-flykting...

Snälla sluta att vara så naiv.

Hur mycket spenderar du på att hjälpa andra? Fina partier i 7-klövern som svindlar bort pengar som skulle gå till att hjälpa andra http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

Talar du för lolight? Jag pratar inte om en allmän uppfattning inom SD, jag talade givetvis om vad lolight har sagt de senaste sidorna.

Visa den post(s) där jag ljuger.

Stolt? Har inget med stolthet att göra.

Att man hjälper någon här exkluderar inte att man inte hjälper på andra håll också. Vidare, flyktingpolitiken är inte till för fattiga människor. Också, det är enklare att hjälpa människor på hemmaplan, och det är ett känt faktum att bistånd inte alltid ger den effekt som är ämnad.
Tror du att om vi hade samma nivå på invandringen som finland, danmark, norge, att de syriska flyktinglägren hade sett annorlunda ut?
Om vi nu redan har 3 andra länder, varför har fortfarande de syriska flyktinglägren det så dåligt? Alla de pengar de måste ha sparar in på en stram flyktingspolitik, hur kommer det sig att de pengarna inte gör under i världen?

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/bistandet-till-somalia-f...
http://www.dn.se/ledare/signerat/bistand-korruption-gor-ingen...
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.17167-bistandet-maste-fa-en...

Visst, jag är för att om man kan hjälpa människorna i landet på ett bättre sätt än i Sverige, så är det givetvis mycket bättre, både för människorna och Sverige (på kort sikt), men tyvärr så ser inte verkligheten ut idag. Så, snälla sluta vara så naiv.

Förövrigt, att du använder det argumentet (och SD förövrigt) som en täckmantel för att minska invandringen är fyndigt, men tyvärr för din och SD's del ser man rakt igenom den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Hur gick det med foruminläggen om sharialagarna som jag o alla andra vill instifta förresten?

Angående Sharia: Det är ju ingen större hemlighet att det efter förra valet var stora påtryckningar från Islamistiska föreningar om lagändringar/undantag gällande t ex månggifte. Räkna med att det kommer nya kraftiga påtryckningar när det blivit regeringsskifte.

Det är ju heller ingen större hemlighet att parallella samhällen växer upp i större skala i delar av västvärlden. Står även helt klart att detta fenomen är något som växer och växer.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Massarbetslöshet på 700k med totalt fel invandringspolitik är inte en lyckad kombination. Arbetslösheten kommer enbart stiga med denna politik. Känns som Titanic och de styr medvetet skeppet på kollisionskurs med denna politik. Detta land får ej bli som Spanien eller Italien.

Vinner Alliansen igen så undrar man hur folket tänker! : /

SD är tredje största partiet i senaste mätningen, knappats förvånad....

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Massarbetslöshet på 700k med totalt fel invandringspolitik är inte en lyckad kombination. Arbetslösheten kommer enbart stiga med denna politik. Känns som Titanic och de styr medvetet skeppet på kollisionskurs med denna politik. Detta land får ej bli som Spanien eller Italien.

Vinner Alliansen igen så undrar man hur folket tänker! : /

SD är tredje största partiet i senaste mätningen, knappats förvånad....

Varför skulle "de" medvetet vilja styra skeppet på kollisionskurs?

Permalänk
Skrivet av RepZi:

Massarbetslöshet på 700k med totalt fel invandringspolitik är inte en lyckad kombination. Arbetslösheten kommer enbart stiga med denna politik. Känns som Titanic och de styr medvetet skeppet på kollisionskurs med denna politik. Detta land får ej bli som Spanien eller Italien.

Vinner Alliansen igen så undrar man hur folket tänker! : /

SD är tredje största partiet i senaste mätningen, knappats förvånad....

Amen!
Förutom delen med Alliansen då sossarna inte är bättre dem.
Frågan hur många flyktingar man kan ta in handlar främst om hur väl de blir självförsörjande inom rimlig tid. Så jag tycker det är fel att säga att vi inte kan ta in fler och prata om hur många vi kan ta in, det handlar snarare om vilka som är värt att investera i och ge medborgarskap, resten hjälps bättre på plats.

Det man ska göra inom allt är att göra en återblick och se hur det blir, är typ 50% av alla flyktingar i sverige självförsörjande? (ett väldigt lågt krav) Om inte varför är det så och hur kan vi ändra vilka flyktingar som vi ger medborgarskap så att andelen självförsörjande ökas? Hur stor andel andel av självförsörjning bör vi ställa på vår flyktingpolitik är en annan bra fråga, 50% inom ett år som jag nämnde är helt åt skogen.

*edit*
Ordet självförsörjning kan man tolka olika, barn som går i skola är ju inte självförsörjande, men jag syftar på de vuxna.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Om någon känner att tjäna pengar starta flyktningscentrum hört talas om att ersättning är bra...

Permalänk
Medlem

Jag börjar bli orolig för att det kan bli en vänsterseger efter nästa val, med grova skattehöjningar som följd. Vet inte riktigt om jag tycker det är rimligt att betala så mycket mer skatt än jag redan gör, speciellt eftersom jag redan är uppe i 50% marginalskatt.

Eftersom jag är närmare 25 än 30 så kommer jag redan me nuvarande skattetryck bara betala större och större del till staten i takt med att lönen stiger. Känns inte rimligt om det ökar ännu mer vid nuvarande lönenivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag börjar bli orolig för att det kan bli en vänsterseger efter nästa val, med grova skattehöjningar som följd. Vet inte riktigt om jag tycker det är rimligt att betala så mycket mer skatt än jag redan gör, speciellt eftersom jag redan är uppe i 50% marginalskatt.

Eftersom jag är närmare 25 än 30 så kommer jag redan me nuvarande skattetryck bara betala större och större del till staten i takt med att lönen stiger. Känns inte rimligt om det ökar ännu mer vid nuvarande lönenivå.

Skattehöjningar blir det inte. Isf åker de ut från riksdagen igen efter en period.
De kommer inte heller gå till val på skattehöjningar för då vinner de inte valet.

Själv så tjänar jag för lite för att nå upp till statlig skatt men jag tycker det är för högt oavsett.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon4992:

Jag försöker förstå, men du måste ju säga till mig varför du tycker som du gör, annars blir det svårt för mig. Först är du emot bidragssamhället, och nu skriver du skattefinansierad invandring. Menar du alla bidrag som vi har i sverige, inklusive studiebidrag? Skiljer du på bidragen till invandring och till oss svenskar som redan bor här?

Jag är helt övertygad om att bidrag kommer från skattade pengar, är vi överens om det?
Jag är emot hela bidragssamhället, oavsett form på bidrag eller dess mottagare. Tyvärr kan jag inte vara mer tydlig än så.

Citat:

Ska man inte kunna få ekonomisk hjälp om man behöver det?

Med dagens modell ska man absolut det, måste dock fråga, vem är man, och vem ska stå för hjälpen till dessa man.

Citat:

Ja det vore ju självklart det mest önskvärda, men hur ska vi lyckas med det? Blir samhället, som det är nu, mer solidariskt om vi skiter i dom som behöver hjälp bara för att hjälpen delvis består av pengar?

Jag trodde jag var tydlig när jag skrev våt dröm samt att jag inte har någon lösning på den drömmen. Är jag diskvalificerad från vidare diskussion för att min dröm om ett solidariskt samhälle inte har något gemensamt med det vi lever i idag?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Lidande och problem är inte subjektiva ting, påståendet att så skulle vara är fullkomligt befängt.

Det är fullt möjligt, vi gör det ofta att studerar och kvantifierar andras problem, Det vet du också Triffid.

Teoretiskt möjligt kanske det är men jag skulle vilja se den analysen som kvantifierat alla "mäns" problem och jämfört med alla "kvinnors" problem. Tills det är gjort är det bara godtyckliga orsarker till vem som har det värst som presenteras vilket blir väldigt subjektivt. Men visst; det finns ett objektivt svar att finna.

Skrivet av Aktsu:

Jag börjar bli orolig för att det kan bli en vänsterseger efter nästa val, med grova skattehöjningar som följd. Vet inte riktigt om jag tycker det är rimligt att betala så mycket mer skatt än jag redan gör, speciellt eftersom jag redan är uppe i 50% marginalskatt.

Eftersom jag är närmare 25 än 30 så kommer jag redan me nuvarande skattetryck bara betala större och större del till staten i takt med att lönen stiger. Känns inte rimligt om det ökar ännu mer vid nuvarande lönenivå.

Vad menar du med rimligt egentligen? vad som är rimligt att betala är ju så pass mycket att vi kan finansiera all offentlig verksamhet och varken mer eller mindre så vad du egentligen menar är att du inte vill se upprustning av skola/sjukvård/infrastruktur osv på allmän bekostnad. Att tala om att skatten är "orimligt" hög är bara fel, - den är satt i förhållanden till utgifterna och är per definition "rimlig" eller menar du att just du betalar orimligt stor del av den? för den totala kostnaden är vad den är.

Skrivet av shogun-r:

Angående Sharia: Det är ju ingen större hemlighet att det efter förra valet var stora påtryckningar från Islamistiska föreningar om lagändringar/undantag gällande t ex månggifte. Räkna med att det kommer nya kraftiga påtryckningar när det blivit regeringsskifte.

Det är ju heller ingen större hemlighet att parallella samhällen växer upp i större skala i delar av västvärlden. Står även helt klart att detta fenomen är något som växer och växer.

hahahaha du tror att vi kommer få se instiftandet av sharia-lagar i sverige? när det finns mängder av länder med mycket större muslimsk befolkningsdel som inte har dessa? hur tänkte du nu egentligen?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Skattehöjningar blir det inte. Isf åker de ut från riksdagen igen efter en period.
De kommer inte heller gå till val på skattehöjningar för då vinner de inte valet.

Själv så tjänar jag för lite för att nå upp till statlig skatt men jag tycker det är för högt oavsett.

Man vet aldrig, de är rätt luriga när det gäller finansiering. I förra valet ville de inte säga hur de skulle finansiera sina vallöften annat än att det inte skulle göras med skattehöjningar, detta trots att det uppenbarligen saknades pengar till allt de ville genomföra. Tror säkert de kan lova inga höjda skatter vid valet för att strax efter höja dem.

Skrivet av Triffid:

Vad menar du med rimligt egentligen? vad som är rimligt att betala är ju så pass mycket att vi kan finansiera all offentlig verksamhet och varken mer eller mindre så vad du egentligen menar är att du inte vill se upprustning av skola/sjukvård/infrastruktur osv på allmän bekostnad. Att tala om att skatten är "orimligt" hög är bara fel, - den är satt i förhållanden till utgifterna och är per definition "rimlig".

Nej, rimligheten kan inte komma enbart från utgifterna, de måste bland annat ställas i relation till vad man får för pengarna (vad pengarna går till) och vem som betalar hur mycket. Annars skulle en stat kunna bränna så mycket pengar att skatten för invånarna blev 100%, men enligt dig skulle det då vara rimligt att betala hela sin lön i skatt eftersom utgifterna krävde denna skatt? Även om man inte skulle ha något mer än vi har idag?

Dessutom har vi så vitt spridda skattesatser baserat på bland annat geografi och inkomstnivå där man kan ifrågasätta rimligheten vid olika scenarion.

Jag skulle kunna förstå ett av världens högsta skattetryck om vi var världsledande inom skola/sjukvård/infrastruktur, men det är vi inte. Tycker bara det är sunt att ifrågasätta hur staten använder de pengarna de tar in i skatter då det är folkets pengar som spenderas.

Permalänk
Medlem

Pengarna spenderar staten hejvillt. Massinvandring ska man givetvis plöja ner massvis med cash på medans arbetslösheten är rekordstor och antal jobb är ytterst få. Pensionärer som har byggt upp samhället får lika mycket som studenterna. Medan invandrarna kan götts sig i att urholka systemet. Sverige är ett paradis för dem, behöver inte jobba men casha in går fint fint.

Jag kanske ska flytta utomlands och skriva in mig i något land för att sedan flytta tillbaka som invandrare?

Svenska skolan är bland de sämsta i Europa och sjukvården ska vi inte ens nämna om. Vår infrastruktur har fallerat sedan länge, så fort ett fel dyker upp havererar hela tåg systemet.

Det var bättre för eller..

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Man kan hjälpa många många fler än man gör, sett med egna ögon hur hjälpen hjälper på plats. Som sagt man hjälper idag men hade kunnat hjälpa mer än man gör. Det hjälper fler.

Du säger det ofta men än har du inte presenterat en siffra på att du har rätt, inte en enda.

Försök dig inte på att hävda att det är folkvett, det har ni gjort tillräckligt många gånger och varje gång har det visat sig vara trams.

Skrivet av shogun-r:

Angående Sharia: Det är ju ingen större hemlighet att det efter förra valet var stora påtryckningar från Islamistiska föreningar om lagändringar/undantag gällande t ex månggifte. Räkna med att det kommer nya kraftiga påtryckningar när det blivit regeringsskifte.

Det finns även svenskar som vill se månggifte som möjlighet Polyamorösa och allt vad de är, vad är ditt problem med månggifte?

Skrivet av shogun-r:

Det är ju heller ingen större hemlighet att parallella samhällen växer upp i större skala i delar av västvärlden. Står även helt klart att detta fenomen är något som växer och växer.

Fast Shogun även du vet att det du kallar för parallella samhälle inte ens är samhällen. Kom igen nu vad definierar ett parallellt samhälle?

(Att det är ett samhälle.)

Skrivet av RepZi:

Massarbetslöshet på 700k med totalt fel invandringspolitik är inte en lyckad kombination. Arbetslösheten kommer enbart stiga med denna politik. Känns som Titanic och de styr medvetet skeppet på kollisionskurs med denna politik. Detta land får ej bli som Spanien eller Italien.

Blanda inte ihop saker: Arbetslöshet är en sak och invandrings politik är en annan. Det här är vad jag kallar för grottmännighet: du resonerar såsom att vi levde i en jägar-samlar kapitalism.

Men visst, ponera att vi drar ner på invandringen: Vad kommer att hända då?

1. Arbetslösheten minskar
2. Arbetslösheten ökar

Skrivet av Triffid:

Teoretiskt möjligt kanske det är men jag skulle vilja se den analysen som kvantifierat alla "mäns" problem och jämfört med alla "kvinnors" problem. Tills det är gjort är det bara godtyckliga orsarker till vem som har det värst som presenteras vilket blir väldigt subjektivt. Men visst; det finns ett objektivt svar att finna.

93%.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Du säger det ofta men än har du inte presenterat en siffra på att du har rätt, inte en enda.

Försök dig inte på att hävda att det är folkvett, det har ni gjort tillräckligt många gånger och varje gång har det visat sig vara trams.

Det finns även svenskar som vill se månggifte som möjlighet Polyamorösa och allt vad de är, vad är ditt problem med månggifte?

Fast Shogun även du vet att det du kallar för parallella samhälle inte ens är samhällen. Kom igen nu vad definierar ett parallellt samhälle?

(Att det är ett samhälle.)

Blanda inte ihop saker: Arbetslöshet är en sak och invandrings politik är en annan. Det här är vad jag kallar för grottmännighet: du resonerar såsom att vi levde i en jägar-samlar kapitalism.

Men visst, ponera att vi drar ner på invandringen: Vad kommer att hända då?

1. Arbetslösheten minskar
2. Arbetslösheten ökar

93%.

Invandrarna ska väl ha sysselsättning eller är du villig att betala för dem??

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Invandrarna ska väl ha sysselsättning eller är du villig att betala för dem??

Invandringen skapar sysselsättning. Hassan kanske inte får jobbet men då tar Bosse det. Behoven stiger och således även behovet av arbetskraft.
Så utan invandringen så hade inte Bosse fått nått jobb.

Hatar du Bosse?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon4992:

Godmorgon.

Ljuger? Fast nu skriver ju lolight att hen bara vill ha vita blonda personer här, eftersom hen gillar dom, och ogillar mörkhyade. Det är väl inte så svårt att läsa texten och se vad som menas? Vi pratar om lolight nu, och vad som skrevs i den delen av inlägget som du själv har valt att citera, inte vilka man generellt ska hjälpa eller inte ska hjälpa.

Måste förtydliga. Det är inte så att jag ogillar mörkhyade om de är som vanliga är, dvs normala människor.
Jag har flera gånger arbetat med svarta i grupper. Nej, det jag säger är det att om jag börjar en utbildning. Så bör det vara 18 via och kanske 2 svarta i den gruppen. Det jag är emot är om det vore 18 svarta och 2 vita.
Detta för det sett globalt redan finns så många mörka. Då kan vi här i landet få ha det så att vi är vita.

För övrigt håller jag med. Man hjälper bäst på plats. Kanske är det tom smartare att låta dem stanna. Beväpna dem så de kan försvara sig mot gerillan eller vem det nu är. För annars ordnar man ju det bara så att de som är kvar får det ännu värre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av shogun-r:

Skillnaden är att när SD är i ropet så skall dom brännmärkas....

Hyfs? Skaffa lite hyfs själv först. Läs dina egna inlägg till exempel.

Nej det handlar inte om "hen" utan om en allmän inställning. Läst dussintal gånger i dessa trådar att vi måste hjälpa andra. Som jag sagt innan så hjälper man fler på plats.

Vad är det du undrar om sharia?

"Alla kan ju inte hjälpas på plats när det är krig, det pågår hela tiden försök med att hjälpa dom på plats, men det går ju inte alltid. Hade dom fått tillräcklig hjälp hade dom aldrig behövt fly, men svårt att få till det bra då det pågår väpnade konflikter där man hellre skjuter än att lyssna på andra."

Hela det är stycket är ju bara en bortförklaring. Man kan t ex hjälpa dom drygt 2 Miljoner som är i flyktingläger i Syrien och sen lägg till alla andra flyktingläger. Man kan hjälpa med många andra saker lite överallt.

Man kan hjälpa många många fler än man gör, sett med egna ögon hur hjälpen hjälper på plats. Som sagt man hjälper idag men hade kunnat hjälpa mer än man gör. Det hjälper fler.

Tro mig jag har hjälpt, jag har tom hjälpt på plats. Vem har du hjälpt?

Offerkoftan, eller vilken skillnad menar du?

Jag läser mina egna inlägg, när har jag varit ohyfsad? Kanske lite drug när jag skrev om smarta telefoner, annars så har jag mest argumenterat, för du tar väl inte motargument som att man är ohyfsad mot dig?

Det jag undrar om sharia är just det som du själv skrev senast du var i tråden, har du glömt bort det finns en direktlänk här, det var ju du som påstod att det finns ett stöd för sharialagar i den här tråden, :
#13784054
Vad sägs?

Nej det är ingen bortförklaring, man kan hjälpa folk på plats, och man kan hjälpa genom att ta emot flyktingar. Båda är att se som hjälp. Du har rätt i att man kan hjälpa fler än vad man gör i dagsläget.

Har du hjälpt på plats? Var? Som voluntärarbetare i ett annat land? Isåfall, bra gjort!

Jag hjälper genom att skicka pengar till diverse organisationer och genom att göra det jag kan för att bekämpa rasismen. På internet och i vardagen. Det är en väldigt liten ansträngning, men alla kan, och bör göra något.

Skrivet av shogun-r:

Angående Sharia: Det är ju ingen större hemlighet att det efter förra valet var stora påtryckningar från Islamistiska föreningar om lagändringar/undantag gällande t ex månggifte. Räkna med att det kommer nya kraftiga påtryckningar när det blivit regeringsskifte.

Det är ju heller ingen större hemlighet att parallella samhällen växer upp i större skala i delar av västvärlden. Står även helt klart att detta fenomen är något som växer och växer.

Här var det som sagt vad du skrev om oss forumanvändare och sharia som jag undrade över, men får bemöta även detta påstående från dig.
Det här är en hemlighet för mig, varifrån får du denna informationen? Har du hittat på det själv eller har den någon substans? Det låter som att du har en helt snedvriden verklighetsuppfattning. Hur kan du överhuvudtaget tro på detta trams?
Men för all del, visa upp dessa massiva påtryckningar, och gärna de parallela samhällena som växer och växer, gärna då i Sverige.

Eller menar du helt enkelt att det finns olika organisationer i sverige, som i enlighet med våra demokratiska principer försöker påverka beslutsfattarna? Isåfall är svaret "ja det finns massor". Varför nu muslimerna skulle vara ett hot förstår jag inte. När jag ändå nämner det, så svara gärna på mina frågor om det muslimska hotet, du som anser dig ha koll har väl inga problem med det? Här är mina frågor, vore fint om du tog dig tid att iaf svara på några:
#13781817

När kommer regeringsskiftet, och vilka tar då makten? Menar du redan i nästa val? Menar du att vid nästa regeringsskifte så kommer muslimerna att utöka sina påtryckningar?

Skrivet av ilstallione:

Jag är helt övertygad om att bidrag kommer från skattade pengar, är vi överens om det?
Jag är emot hela bidragssamhället, oavsett form på bidrag eller dess mottagare. Tyvärr kan jag inte vara mer tydlig än så.

Tack det var riktigt tydligt. Och ja vi är överens.

Skrivet av ilstallione:

Med dagens modell ska man absolut det, måste dock fråga, vem är man, och vem ska stå för hjälpen till dessa man.

Fyndigt av dig att skriva "man" i kursiv text. Jag skulle använt mig av hen, men jag kan förklara hur jag tänker:
Den individ som behöver ekonomisk hjälp ska kunna få det.
Staten betalar, genom våra skattepengar. Detta för att den som blir sjuk eller exempelvis får sparken inte kan försörja sig ska kunna bibehålla någon form av standard i sitt liv. Dvs inte svälta ihjäl på gatan, eller förlora hus o hem. TLDR: Om saker o ting skiter sig å de grövsta, ska det finnas ett skyddsnät. Detta finansieras av skattebetalarna.

Skrivet av ilstallione:

Jag trodde jag var tydlig när jag skrev våt dröm samt att jag inte har någon lösning på den drömmen. Är jag diskvalificerad från vidare diskussion för att min dröm om ett solidariskt samhälle inte har något gemensamt med det vi lever i idag?

Ja du var tydlig, miss från mig, sorry.
Jag har inte makten att diskvalificera någon från denna diskussion, den ligger hos dig.

Skrivet av Generalkyckling:

text ovan

Ja det är för jävligt att folk i din sits inte kan få den hjälp som man behöver. Du har helt rätt i att det är en skrämmande utveckling.
Hoppas att det löser sig för dig snart, har själv varit i en liknande sits, dock bara under en väldigt kort period o det var ett rent helvete. Men ger man inte upp så går det vägen till slut. Jag fick dock snabbt den hjälpen jag behövde, även om den hade kunnat komma snabbare. Men så var jag ett ganska så "lätt case" också.

Tror också på möjligheten till ett mångkulturellt samhälle, men rasism, ignorans och rädsla måste ju bekämpas, oavsett var den kommer ifrån.
Mångfald och variation med respekt för andra är nog enda sättet för mänskligheten att överleva. Detta ständiga hat och misstänkliggörande av andra människor pga religion, hudfärg, sexuell läggning och vad nu mer man kan störa sig på har redan gått för långt. Kollar man runt sig i Sverige så har vi redan mängder med människor med andra efternamn än Svensson som är fullt integrerade i samhället. Mångkulturen är ju redan här. Är själv drygt 30 och varenda skolklass, varenda arbetsplats, varenda social sammankomst som jag har varit med om, och det har blivit en del genom åren består ju av fler än just etnisk vita svenskar. Det har gått jävligt bra "ändå", inget jag ens reflekterar över. Nu av någon anledning, chansar på 9/11 och terrorhotet, har muslimerna blivit det största problemet, invandring är i fokus, o tar vi bort dom så löser sig allt. Fyfan så enkelspårigt. Och inte enda kan lägga fram några bevis på att "dom" tar över....

Den frågan alla borde ställa sig är: beror försämringen inom skola och vård på felaktiga politiska beslut, eller beror dom endast/till största del på invandringen? Kan det finnas något annat? En kombination av orsaker? Lägger vi fokus på helt fel saker?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Jag förväntar mig inte seriösa svar från dig, jag vet att du inte kan svara mig och att du saknar kunskaper att ens svara dig själv.
Men ett lästips för dig vore att studera varför folk överlag gör revolt, det kan ge dig spännande svar.
Seså sätt igång!

Det är tråkigt att du inte kan svara på seriösa frågor. Låt mig ta det en gång till.
Ja, att inte ens försöka besvara dina egna påståenden är dåligt.

Citat:

Citat:
Ursprungligen inskrivet av lolight Visa inlägg
Om jag ska ta dig seriöst så får du ge seriösa svar. Det är du som larvar dig just nu. Så du påstår alltså att Muslimska brödraskapets åsikter inte är i hjärtat av konflikten? Är det rätt uppfattat? Deras religiositet är inte sekundär. Den är ju en del av dem och deras åsikter.

Jag skulle också kunna skriva goja. Men som du vet så är det som händer i Egypten allvarliga grejor. Så att du gör skämt av det hela är ganska mycket oseriöst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lolight:

Måste förtydliga. Det är inte så att jag ogillar mörkhyade om de är som vanliga är, dvs normala människor.
Jag har flera gånger arbetat med svarta i grupper. Nej, det jag säger är det att om jag börjar en utbildning. Så bör det vara 18 via och kanske 2 svarta i den gruppen. Det jag är emot är om det vore 18 svarta och 2 vita.
Detta för det sett globalt redan finns så många mörka. Då kan vi här i landet få ha det så att vi är vita.

ja du..vet inte hur jag ska bemöta ditt inlägg...skrev ett längre inlägg men det känns värdelöst att posta, så vi gör det enkelt:

Du dömer alltså folk efter sin hudfärg?
Hur är en normal mörkhyad människa då? Som du?
Varför ska det vara 18 vita och 2 svarta i en grupp? För att vi ska få vara vita här i Sverige för att det fins många svarta i andra länder? Vilken egenskap har en vit människa vs svart människa? Vilka värden skiljer hudfärgena åt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Invandringen skapar sysselsättning. Hassan kanske inte får jobbet men då tar Bosse det. Behoven stiger och således även behovet av arbetskraft.
Så utan invandringen så hade inte Bosse fått nått jobb.

Hatar du Bosse?

Siffrorna talar emot dig, förstår verkligen inte hur du resonerar!