Permalänk

Samsung eller Asus? (Ultrabook)

Ute efter ny dator, vill att den ska vara portabel så det är en Ultrabook jag vill ha. Har kollat runt rätt mycket och valet står nu mest mellan Samsungs 9 serie och Asus UX32vd. Båda med högupplösta skärmar som jag vill ha.

Nedan exempel från Inet:

Asus
http://www.inet.se/produkt/1970614/asus-zenbook-ux32vd-fullhd...

Samsung
http://www.inet.se/produkt/1970345/samsung-9-series-np900x3c-...

Kommer använda datorn till vardagligt surfande, facebooka, Netflix och HBO Nordic stream, lite Excel, kolla högupplöst film, ev redigera HD film från GoPro kamera men kommer inte att spela spel på den. (Det har jag PS3 till)

Tycker Samsungs är snyggast, den har ju SSD och är lite billigare. Det som talar mycket emot den är att den inte har i7 och minnet GÅR inte att uppgradera mer än vad som finns, dvs 4GB. Känns sådär.

Asus går det med men den har ju en hybrid disk och är marginellt dyrare.

Nån som har åsikt om vilken man ska satsa på? Vill ju gärna ha en som håller ett par år så det lutar ju mer åt Asus datorn (bättre processor och större uppgraderingsmöjligheter).

Har även kollar på Acer, Sony och HP men där har jag inte fastnat på nån. MacBook Pro eller Air går bort också.

Permalänk
Medlem

Samsung gör skitprodukter. Det är alltid något som krånglar, alltid.

Visa signatur

/ Fractal Design r4 /

Permalänk
Medlem

Själv köpt asus Ux32 och jag är stört nöjd ,med den. Testat några Samsung på jobbet och jag rekommenderar asus. Mindre problem med dem också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle_Lofgren:

Ute efter ny dator, vill att den ska vara portabel så det är en Ultrabook jag vill ha. Har kollat runt rätt mycket och valet står nu mest mellan Samsungs 9 serie och Asus UX32vd. Båda med högupplösta skärmar som jag vill ha.

Nedan exempel från Inet:

Asus
http://www.inet.se/produkt/1970614/asus-zenbook-ux32vd-fullhd...

Samsung
http://www.inet.se/produkt/1970345/samsung-9-series-np900x3c-...

Kommer använda datorn till vardagligt surfande, facebooka, Netflix och HBO Nordic stream, lite Excel, kolla högupplöst film, ev redigera HD film från GoPro kamera men kommer inte att spela spel på den. (Det har jag PS3 till)

Tycker Samsungs är snyggast, den har ju SSD och är lite billigare. Det som talar mycket emot den är att den inte har i7 och minnet GÅR inte att uppgradera mer än vad som finns, dvs 4GB. Känns sådär.

Asus går det med men den har ju en hybrid disk och är marginellt dyrare.

Nån som har åsikt om vilken man ska satsa på? Vill ju gärna ha en som håller ett par år så det lutar ju mer åt Asus datorn (bättre processor och större uppgraderingsmöjligheter).

Har även kollar på Acer, Sony och HP men där har jag inte fastnat på nån. MacBook Pro eller Air går bort också.

Om du kan vänta en månad eller två så kommer Asus att släppa några modeller med haswell. Prestandan kommer vara ungefär densamma (lite bättre inbyggd grafik) men den största förbättringen kommer vara batteritiden. När haswell-modellerna kommer så kanske den förra generationen reas ut med.

Permalänk

Sasmung

Skrivet av cozexdz:

Samsung gör skitprodukter. Det är alltid något som krånglar, alltid.

Ajdå, är det så illa? Menar du alla produkter nu eller?

Permalänk
Skrivet av Troberg:

Själv köpt asus Ux32 och jag är stört nöjd ,med den. Testat några Samsung på jobbet och jag rekommenderar asus. Mindre problem med dem också.

Ja verkar vara en del som är missnöjda med kvaliten på Samsung. Asus ska alltså vara riktigt bra? Har själv en Nexus 7 och den funkar ju bra.

Permalänk

Asus

Skrivet av KurtEgon:

Om du kan vänta en månad eller två så kommer Asus att släppa några modeller med haswell. Prestandan kommer vara ungefär densamma (lite bättre inbyggd grafik) men den största förbättringen kommer vara batteritiden. När haswell-modellerna kommer så kanske den förra generationen reas ut med.

Usch då, det svaret ville jag inte ha. Alltid jobbigt att vänta med en pryl när man börjar närma sig ett köp.

Men det låter ju vettigt iofs. Man ser ju verkligen att priserna går ned på alla ultrabooks sen dom kom och prestandan upp.

Får väl kanske vänta då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle_Lofgren:

Usch då, det svaret ville jag inte ha. Alltid jobbigt att vänta med en pryl när man börjar närma sig ett köp.

Men det låter ju vettigt iofs. Man ser ju verkligen att priserna går ned på alla ultrabooks sen dom kom och prestandan upp.

Får väl kanske vänta då...

Jo jag sitter i samma sits som du, inte skoj alls Fattar inte hur de andra tillverkarna kan låta Apple få ett sånt försprång, de är i princip de enda med en gedigen modell som har haswell...

Permalänk
Skrivet av KurtEgon:

Jo jag sitter i samma sits som du, inte skoj alls Fattar inte hur de andra tillverkarna kan låta Apple få ett sånt försprång, de är i princip de enda med en gedigen modell som har haswell...

Man hade ju velat haft en schysst Laptop innan semestern kommer igång liksom.

Nya Sony Vaio Duo 13 ser riktigt schysst ut... lite dyrt dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle_Lofgren:

Man hade ju velat haft en schysst Laptop innan semestern kommer igång liksom.

Nya Sony Vaio Duo 13 ser riktigt schysst ut... lite dyrt dock...

Ja visst vill man!

Eller Sony Vaio Pro 13, den har visserligen Haswell men tack vare att den är världens lättaste ultrabook så är batteritiden ungefär densamma som föregående år. För mig är batteritiden hur portabilitet viktigast men om du inte behöver mer än 5-6 h batteri så är Sonyn ett ganska bra köp

Permalänk
Medlem

skulle köpt asus..

Visa signatur

Dator: Bitfenix Prodigy / i5 3570k / H100 / ASRock Z77 / GTX 780 / Samsung 830 128Gb / 8Gb CL8 / 630W
Skärm: Samsung SyncMaster SA950 27" 120hz FullHD 3D LED
Ljud: harman/kardon - HK675 / Cerwin-Vega V-12F
Tv: Samsung 40" LED - UE40D7005LUXXE

Permalänk
Skrivet av KurtEgon:

Ja visst vill man!

Eller Sony Vaio Pro 13, den har visserligen Haswell men tack vare att den är världens lättaste ultrabook så är batteritiden ungefär densamma som föregående år. För mig är batteritiden hur portabilitet viktigast men om du inte behöver mer än 5-6 h batteri så är Sonyn ett ganska bra köp

Det var den jag mena faktiskt. Ser grym ut. Men dyr... 5-6h skulle nog vara ok faktiskt.

Permalänk

Asus

Skrivet av qrnis:

skulle köpt asus..

Ja, Köper jag nu blir det den. Men börjar fundera på att vänta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle_Lofgren:

Ja, Köper jag nu blir det den. Men börjar fundera på att vänta...

om det inte är någon brådska så ere bara å vänta

Visa signatur

Dator: Bitfenix Prodigy / i5 3570k / H100 / ASRock Z77 / GTX 780 / Samsung 830 128Gb / 8Gb CL8 / 630W
Skärm: Samsung SyncMaster SA950 27" 120hz FullHD 3D LED
Ljud: harman/kardon - HK675 / Cerwin-Vega V-12F
Tv: Samsung 40" LED - UE40D7005LUXXE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle_Lofgren:

Det var den jag mena faktiskt. Ser grym ut. Men dyr... 5-6h skulle nog vara ok faktiskt.

Jo den väger ju typ bara runt kilot, hade jag köpt något nu så hade det blivit den fast utan touch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle_Lofgren:

Ajdå, är det så illa? Menar du alla produkter nu eller?

Hahahaha ja, desvärre tycker jag det är så med deras produkter. Den enda Samsung produkten jag använder är min tv, som är riktigt bra. Men så är det ju det lilla problemet att det är en Samsung, så den blinkar och lyser totalt idiotiskt. Tänk dig att du ska se en sjysst film, men har ett STARKT blinkande rött ljus i fejjan hela tiden. Inte okej Samsung.
Liknande störande moment finner jag alltid hos samsuns produkter.

Visa signatur

/ Fractal Design r4 /

Permalänk

Samsung eller Asus

Skrivet av qrnis:

om det inte är någon brådska så ere bara å vänta

Ja det är väl det. Men å andra sidan får man nu vänta länge när det gäller tekniska prylar om man vill ha det värsta. Kommer alltid nåt nytt.

Permalänk

Asus eller samsung

Skrivet av KurtEgon:

Jo den väger ju typ bara runt kilot, hade jag köpt något nu så hade det blivit den fast utan touch.

Ja helt klart utan touch, touch har man på sin pad, inte sin laptop . Nog bra att köra på 8GB minne också då det verkar som dom löder fast det på kortet.

Jaja, vi får se. Inga lätta beslut.

Permalänk
Skrivet av cozexdz:

Hahahaha ja, desvärre tycker jag det är så med deras produkter. Den enda Samsung produkten jag använder är min tv, som är riktigt bra. Men så är det ju det lilla problemet att det är en Samsung, så den blinkar och lyser totalt idiotiskt. Tänk dig att du ska se en sjysst film, men har ett STARKT blinkande rött ljus i fejjan hela tiden. Inte okej Samsung.
Liknande störande moment finner jag alltid hos samsuns produkter.

Ok. Har fn en S4:a och innan det hade jag en S3:a och dom tycker jag funkar bra. Men det är klart, när det gäller Laptops kan det vara en annan femma. Ska ha det i åtanke iaf.