Permalänk
Medlem

vinner man på att ha 8 kärnor?

Hej!

jag har en AMD FX-Series FX-8120 som då har 8 kärnor. Jag vet att spel oftast inte kan använda mer än 4 st. Men vad händer med programen i bakrunden? Använder dom de andra 4 kärnorna då eller används samma 4 som till spelet?

Jag har även 2 st skärmar, där jag bland annat har skype och spotify och lite annat småt och gott igång samtidigt. Sen har man ju alltid lite andra små program igång hela tiden.

Så min fråga är då, vinner man på mycket på 8 kärnor istället för 6 eller 4 kärnor?

"Min dator är i signen"

/ Mattias

Visa signatur

Chassi: NZXT phantom | Nätagg: Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär | Processor: amd fx-8120@4.4 Ghz | Moderkort: asus sabertooth 990fx | Ram minne: corsair vengeance 16 gb |Grafikkort: GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB|SSD: CORSAIR FORCE GT SERIES 120 GB och Samsung evo 250GB |Custom vattenkylning
Dyslektiker, rätta mig gärna men ha förståelse!

Permalänk
Medlem

Det hjälper om man gör mycket samtidigt.
T.ex. om du spelar spel och streamar samtidigt så går det bättre med AMDs processorer än med Intels 4-kärniga. Kör man en virtuell maskin så är det också bra med flera kärnor. Sedan så kan BF3 dra nytta av fler trådar, och med tanke på att PS3 och nästa Xbox båda blir 8-kärniga så tror jag nog att allt fler spel i framtiden kommer kunna dra nytta av fler kärnor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av haxard:

Jag har även 2 st skärmar, där jag bland annat har skype och spotify och lite annat småt och gott igång samtidigt. Sen har man ju alltid lite andra små program igång hela tiden.

Titta i aktivitetshanteraren (utan spel igång). Förmodligen är belastningen från de där programmen minimal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Titta i aktivitetshanteraren (utan spel igång). Förmodligen är belastningen från de där programmen minimal.

Det stämmer att den är men när jag t.ex. börjar spela bf3 så går aktiviteten upp, dock inte mer än 50%. Men säg att jag håller på att virussöka datorn eller gör något annat som tar mycket processor kraft samtidigt som jag spelar bf3. Då borde ju inte spelet påvärkas mycket, om änsnågot, om man har 8 kärnor, eller?

Visa signatur

Chassi: NZXT phantom | Nätagg: Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär | Processor: amd fx-8120@4.4 Ghz | Moderkort: asus sabertooth 990fx | Ram minne: corsair vengeance 16 gb |Grafikkort: GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB|SSD: CORSAIR FORCE GT SERIES 120 GB och Samsung evo 250GB |Custom vattenkylning
Dyslektiker, rätta mig gärna men ha förståelse!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av haxard:

Det stämmer att den är men när jag t.ex. börjar spela bf3 så går aktiviteten upp, dock inte mer än 50%. Men säg att jag håller på att virussöka datorn eller gör något annat som tar mycket processor kraft samtidigt som jag spelar bf3. Då borde ju inte spelet påvärkas mycket, om änsnågot, om man har 8 kärnor, eller?

Förmodligen inte. Det är går säkert att konstruera fall där man märker skillnad, men sådana program kör man förmodligen sällan i bakgrunden (är ens antivirusprogram så aggressiva numera?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Förmodligen inte. Det är går säkert att konstruera fall där man märker skillnad, men sådana program kör man förmodligen sällan i bakgrunden (är ens antivirusprogram så aggressiva numera?).

Antivirusprogram var bara taget ur luften och nej de var mer aggresiva för än vad det är nu.

Men om man ser på hur jag använder datron, 2 skärmar och bf3 samt små program i bakrunden, kunde jag lika gärna ha valt en FX-4120 eller en FX-6120 istället för FX-8120 och ändå få samma prestanda?

Datorn införskaffades i april förra året, vilket gjorde att jag inte kuna välja bland de nyare modellerna...

Visa signatur

Chassi: NZXT phantom | Nätagg: Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär | Processor: amd fx-8120@4.4 Ghz | Moderkort: asus sabertooth 990fx | Ram minne: corsair vengeance 16 gb |Grafikkort: GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB|SSD: CORSAIR FORCE GT SERIES 120 GB och Samsung evo 250GB |Custom vattenkylning
Dyslektiker, rätta mig gärna men ha förståelse!

Permalänk
Medlem

Fast bulldozerarkitekturen är väl inte att jämföra med 8 riktiga kärnor? Det är väl mer i stil med 4+4(ht) hos Intel?
Sitter inte kärnorna i moduler om 2&2 och delar vissa funktioner?

Kollar man SWEC's recension så blir ju även 8150 överkörd av en i7 med 4+4(ht)...
http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx...

Permalänk
Medlem
Skrivet av haxard:

Antivirusprogram var bara taget ur luften och nej de var mer aggresiva för än vad det är nu.

Men om man ser på hur jag använder datron, 2 skärmar och bf3 samt små program i bakrunden, kunde jag lika gärna ha valt en FX-4120 eller en FX-6120 istället för FX-8120 och ändå få samma prestanda?

Datorn införskaffades i april förra året, vilket gjorde att jag inte kuna välja bland de nyare modellerna...

Nä det går inte lika bra med de processorerna. En modul klarar två trådar i runt 160-180% av hastigheten som den klarar en tråd. Hade det varit två fristående kärnor hade det varit nästan 200%. Det innebär att en 2-moduler bulldozer är långsammare på 4 trådar än en 4-modulers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nä det går inte lika bra med de processorerna. En modul klarar två trådar i runt 160-180% av hastigheten som den klarar en tråd. Hade det varit två fristående kärnor hade det varit nästan 200%. Det innebär att en 2-moduler bulldozer är långsammare på 4 trådar än en 4-modulers.

Så kortsagt så valde jag rätt att ta 8120 istället för 6120? Har hör en del kommentarer, dock inte hör på SweC, att jag bara "slösade" bort pengarna när jag valde så som jag gjorde.

Skrivet av BasseBaba:

Fast bulldozerarkitekturen är väl inte att jämföra med 8 riktiga kärnor? Det är väl mer i stil med 4+4(ht) hos Intel?
Sitter inte kärnorna i moduler om 2&2 och delar vissa funktioner?

Kollar man SWEC's recension så blir ju även 8150 överkörd av en i7 med 4+4(ht)...
http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx...

Tack för länken Kan dock inte uttala mig om de andra.

Visa signatur

Chassi: NZXT phantom | Nätagg: Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär | Processor: amd fx-8120@4.4 Ghz | Moderkort: asus sabertooth 990fx | Ram minne: corsair vengeance 16 gb |Grafikkort: GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB|SSD: CORSAIR FORCE GT SERIES 120 GB och Samsung evo 250GB |Custom vattenkylning
Dyslektiker, rätta mig gärna men ha förståelse!

Permalänk
Medlem
Skrivet av haxard:

Så kortsagt så valde jag rätt att ta 8120 istället för 6120? Har hör en del kommentarer, dock inte hör på SweC, att jag bara "slösade" bort pengarna när jag valde så som jag gjorde.

Ja det tycker jag. 8120 är det bästa valet från Bulldozer arkitekturen då den klockar nära på som en 8150 fast till lägre pris. Men den blir ju slagen av den modernare Piledriver som kom året efter.

Permalänk
Medlem

Tack för det Men som jag fråga efter från första början. Är det stor skillnad på att ha 4,6 eller 8 kärnor när man spelar och har små program igång sammtidigt.(rent allmänt) Hur blir det om man t.ex spelar bf3 och har igång LoL sammtidigt, vinner man på att ha fler kärnor då?

Anledning till att jag frågar är för att jag vill lära mig mer och kunna rekomendera andra att välja rätt iframtiden.

Edit: stavfel

Visa signatur

Chassi: NZXT phantom | Nätagg: Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär | Processor: amd fx-8120@4.4 Ghz | Moderkort: asus sabertooth 990fx | Ram minne: corsair vengeance 16 gb |Grafikkort: GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB|SSD: CORSAIR FORCE GT SERIES 120 GB och Samsung evo 250GB |Custom vattenkylning
Dyslektiker, rätta mig gärna men ha förståelse!

Permalänk
Medlem

Nej faktum är att Bulldozer var bra på program som krävde många kärnor men var väldigt dåliga på single core perfomance det är därför i3 2100 slog 8120 på vissa tester.

Edit Läste fel. Ifall du har fler kärnor så kan du använda fler program samtidigt utan att det laggar allt för mycket.

Edit Menar ifall du använder båda programmen samtidigt dvs båda aktiva på typ 3840x1080

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Det första man måste inse är att AMD FX-Series FX-8120 inte har 8 kärnor i den meningen som man pratar om när det gäller tex. intels 4 och 6-kärniga cpuer. Även AMDs tidigare cpuer. När Bulldozer-cpuerna kom så ändrades sättet att benämna kärnor på, i alla fall på AMD-språk. Kärnorna delar på vissa delar och resultatet blir inte vad vi i klassisk mening menar med 8 kärnor.

I de absolut flesta fall så skulle jag välja en Core I5 (4 kärnor) före en AMD FX oavsett hur många kärnor den har. Möjligen om några år kommer spel och andra applikationer dra nytta av 8 kärnor, men då är det dax att byta ut sin gamla cpu i alla fall. Så att köpa en FX-cpu idag för att den har 8 kärnor är inget självklart val i min bok.

MEN jag skulle absolut inte köpa en FX-cpu med färre kärnor för i vissa fall tappar man rejält med prestanda med endast 4 bulldozerkärnor. BF3 tex. i FB3 så kan man se tydliga prestandatapp på cpuer med endast 2 kärnor jämfört med cpuer med 4 kärnor och med tanke på att 4 bulldozerkärnor inte är lika med 4 "klassiska kärnor" så är 8 bulldozerkärnor att rekommendera.

I min och väldigt många andras mening är bulldozerarkitekturen en misslyckad sådan. Har man råd och kan välja något annat än FX-serien så bör man göra det. I vissa specialfall kanske det kan vara en ide att köpa en FX-cpu men för de allra flesta är en I5-cpu från Intel ett bättre val. Men för sitt pris är FX-serien ett helt ok val om man redan sitter på moderkort med stöd för FX-serien.

Ser man till vad man får betala för en AMD FX-Series FX-8120 idag så finns det ingen anledning att köpa något med färre kärnor heller.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av haxard:

Tack för det Men som jag fråga efter från första början. Är det stor skillnad på att ha 4,6 eller 8 kärnor när man spelar och har små program igång sammtidigt.(rent allmänt) Hur blir det om man t.ex spelar bf3 och har igång LoL sammtidigt, vinner man på att ha fler kärnor då?

Anledning till att jag frågar är för att jag vill lära mig mer och kunna rekomendera andra att välja rätt iframtiden.

Edit: stavfel

Rent allmänt: nej det är ingen skillnad. Anledningen är att moderna OS klarar av att prioritera mellan förgrundsapplikationer (i ditt fall spelet) och saker som går i bakgrunden. Om du har kärnor som inte gör något så kommer OSet naturligtvis köra bakgrundsarbeten där, men i de fall din CPU har HT eller "moduler" så kan det faktiskt påverkar ditt spel negativt då kapaciteten på den CPU-tråd som delar kärna/modul med bakgrundsarbete utför mindre arbete då vissa saker delas (mindre saker delas i en modul så den negativa påverkan är mindre).

Om du i stället har en (som exempel) 2 kärnig CPU så kommer bakgrundsjobben inte köras alls om båda kärnorna används till 100% (förutsatt att bakgrundsjobbet är vettigt skrivna). OSet kommer bara att köra bakgrundsjobb i de lägen när förgrundsjobbet inte behöver alla CPU-kraft. I praktiken kräver inte ens spel 100% CPU hela tiden, så bakgrundsjobbet kommer att sakta men säkert ändå utföras men det kommer ta mycket längre tid än om du hade flera CPU-kärnor.

En annan missuppfattning verkar vara att om en applikation kan använda (som exempel) 8 kärnor, så kommer det bli slött på 4 kärnor. Faktum är att det är väldigt billigt (jämfört med vissa andra CPU-arkitekturer) att hoppa mellan olika trådar på x86, så 4 kärnor som totalt sett utföra lika mycket som 8 svagare kärnor blir lika snabbt eller i vissa fall till och med snabbare (kostar resurser att samordna mellan kärnor, men kostnad som ökar med antalet kärnor) även om det råkar vara 8 trådar som alla vill ha 100% CPU.

Fördelen med med starka kärnor är att allt blir snabbare (om CPU är flaskhalsen), många kärnor gör bara vissa saker snabbare.

Fördelen med många svaga kärnor är att det rent tekniskt är enklare att göra en CPU med många kärnor om målet är att nå en viss total prestanda givet en viss ström- och transistorbudget.

Väldigt förenklat blir sambandet att total prestanda ökar linjärt med antalet kärnor (och således linjärt med antal transistorer), men prestanda ökar som log(N) där N är antal transistorer i en viss kärna där man försöker öka prestanda per kärna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Klart man vinner. Den som har flest kärnor vinner.

Visa signatur

PC Kontoret: Ryzen 5700X, 32GB, 6800 XT
PC Spelrum: Ryzen 5800X, 32GB, 7900 XT

Permalänk
Medlem

Känner att en positiv frågeställning om något som inte visar sig stämma i en del scenarion generar väldigt mycket negativa svar för att reda ut det. FX-processorerna blev väldigt bashade helt plötsligt.

Skrivet av Anders9110:

Nej faktum är att Bulldozer var bra på program som krävde många kärnor men var väldigt dåliga på single core perfomance det är därför i3 2100 slog 8120 på vissa tester.

Edit Läste fel. Ifall du har fler kärnor så kan du använda fler program samtidigt utan att det laggar allt för mycket.

Edit Menar ifall du använder båda programmen samtidigt dvs båda aktiva på typ 3840x1080

Med det resonemanget kan en i3 klubba en i7 3960X. Enkelttrådsprestanda är rätt bra, men med tanke på att i3 är ungefär lika bra på det som i7 så är det lite orättvist att jämföra BD med i3, ingen processor är mycket bättre än i3 på den punkten så man kan bevisa lite vad man vill med sådana resonemang.

Permalänk
Medlem

Kärnor är som Ghz du kan bara jämföra inom samma familj dvs

8 Bulldozer kärnor slår 4 Bulldozer kärnor men inte 4 Sandy Bridge kärnor

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av haxard:

Tack för det Men som jag fråga efter från första början. Är det stor skillnad på att ha 4,6 eller 8 kärnor när man spelar och har små program igång sammtidigt.(rent allmänt) Hur blir det om man t.ex spelar bf3 och har igång LoL sammtidigt, vinner man på att ha fler kärnor då?

Anledning till att jag frågar är för att jag vill lära mig mer och kunna rekomendera andra att välja rätt iframtiden.

Edit: stavfel

Om spelet använder cpun fullt ut är det hyggligt stor skillnad ja. Tex när jag spelar BF3 ligger min Q9550 oftast på 96-98% och jag kör en hel del bakgrundsprogram som TS, gpuz, skype, pidgin, webläsare, xfire, fraps mm. Sen drar systemet en del resurser spec win7 fönsterhanterare aero, fast den stänger jag av när bf3 startas.

Alla bakgrundsprocesser drar ca 5-10% sammanlagt så då slöas spelet ner en aning om spelet skulle ta 100% cpu. Dock är det väldigt få spel som kan nyttja cpun fullt ut, den enda jag vet på rak arm är bf3 och crysis3.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Nu så sitter du på ett 7750 så din GPU kommer flaska rätt tidigt i spel och då spelar det ingen roll om du sitter på en 8120 eller en 3970x, spelen kommer ändå flyta lika smidigt som marmelad på asfalt.

Tycker helt klart 8120 var en prisvärd cpu då den låg på ca 1200kr och med tanke på att moderkorten till AMD är lite sexigare med features och sata portar än motsvarande prisklass till Intel.
Och tittar man på spel som nyttjar 8 kärnor i ett riktigt scenario så presterar den nästan lika bra som en i5 2500k som var ca 300kr dyrare på den tiden.
http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx...

Hur som helst tycker jag personligen du gjorde ett bra val som valde just en 8 kärnig AMD för gaming. Det är inte för mycket eller för lite och samtidigt lämnar du rum för framtiden om spelen kommer kräva mer kärnor. Vi vet ju hur hemskt i3 (2+2) presterar i Tomb Raider i jämförelse med en i5 (4).
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2305791
Där har du iaf. garderat dig för framtida konsolportar med stöd för flera kärnor.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Hijackar tråden lite.. är det på gång några 8 eller 10-kärniga från intel till vettiga priser ?? max 6-7000 kr.

Permalänk
Medlem

Hur skulle n en i3 klubba en i7 3960x. I princip alla test använder sig av fler trådar i vissa specifika test där singel core prestandan är viktigt så slog i3 2100 Amd 8120 just för att Bulldozer single core prestanda var dålig.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Hijackar tråden lite.. är det på gång några 8 eller 10-kärniga från intel till vettiga priser ?? max 6-7000 kr.

Eftersom Intel ligger så mycket före i topp segmentet tror jag inte dom kommer trycka ut ny teknik speciellt fort. Dom kommer nog sitta och trycka på högpresterande CPUer och tekniker och släppa när folket skriker om mer prestanda.
Och när Intel släpper sina 8 kärniga CPUer är jag rätt säker på att det kommer vara svindyrt och långt ifrån mänskilga priser. Så länge som AMD inte har något att konkurrera med.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Nu så sitter du på ett 7750 så din GPU kommer flaska rätt tidigt i spel och då spelar det ingen roll om du sitter på en 8120 eller en 3970x, spelen kommer ändå flyta lika smidigt som marmelad på asfalt.

Tycker helt klart 8120 var en prisvärd cpu då den låg på ca 1200kr och med tanke på att moderkorten till AMD är lite sexigare med features och sata portar än motsvarande prisklass till Intel.
Och tittar man på spel som nyttjar 8 kärnor i ett riktigt scenario så presterar den nästan lika bra som en i5 2500k som var ca 300kr dyrare på den tiden.
http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx...

Hur som helst tycker jag personligen du gjorde ett bra val som valde just en 8 kärnig AMD för gaming. Det är inte för mycket eller för lite och samtidigt lämnar du rum för framtiden om spelen kommer kräva mer kärnor. Vi vet ju hur hemskt i3 (2+2) presterar i Tomb Raider i jämförelse med en i5 (4).
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2305791
Där har du iaf. garderat dig för framtida konsolportar med stöd för flera kärnor.

GPU var en flaskhals på spelet du länkade

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Hur skulle n en i3 klubba en i7 3960x. I princip alla test använder sig av fler trådar i vissa specifika test där singel core prestandan är viktigt så slog i3 2100 Amd 8120 just för att Bulldozer single core prestanda var dålig.

Genom attjämföra i3 med i7 på precis samma sätt som du jämför i3 med Bulldozer. Du kan bevisa konstiga saker om du handplockar test så. Enkelttrådsprestandan är bättre i en modern IB än en SB-E. Så jämför man bara enkeltrådsprestanda mot en 6 eller för den delen 16-kärnig processor så kan en dualcore vinna. Det är dock en orättvis jämförelse.

Permalänk
Medlem

Jag handplockade inte Test jag kom med fakta läs innan du skriver.

Jag skrev att Bulldozer är bra på program som använder flera trådar men väldigt dåliga på program som använder få då Bulldozer single core prestanda var mycket sämre än Sandy Bridge en objektiv bedömning av Bulldozer.

Det jag syftade på är att Bulldozer single core prestanda är så pass dålig att det inte hjälper hur många core man har då de flesta program inte utnyttjar alla 8.

Varför du ens tar upp 3960x är inte relevant då jag syftade på i3 2100 dvs sandy bridge som är ur samma generation.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

GPU var en flaskhals på spelet du länkade

Självklart. Det är inte intressant att spela spel i 640x480 på en modern PC. Det enda vi vill veta är hur väl en CPU presterar vid verkligt användande.
Test 2 var GPU flaskhalsen på 4kärniga CPUer tills vi kom ner till i3 med HT där en två kärnig inte orkar med spelet och blir flaskan.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Jag handplockade inte Test jag kom med fakta läs innan du skriver.

Jag skrev att Bulldozer är bra på program som använder flera trådar men väldigt dåliga på program som använder få då Bulldozer single core prestanda var mycket sämre än Sandy Bridge en objektiv bedömning av Bulldozer.

Det jag syftade på är att Bulldozer single core prestanda är så pass dålig att det inte hjälper hur många core man har då de flesta program inte utnyttjar alla 8.

Varför du ens tar upp 3960x är inte relevant då jag syftade på i3 2100 dvs sandy bridge som är ur samma generation.

Tror inte du riktigt begriper vad jag skriver alltså. Om du tar upp att Bulldozer kan bli slagna av i3 i vissa tester så får det Bulldozer att låta extremt dålig eftersom folk vet att i3 inte är det snabbaste som finns. Men när du pratar om enkelttrådat så kan i3 ha högre IPC än till och med de grymaste SB-E processorerna. Så det är ingen rättvis måttstock att mäta enkeltrådsprestanda med i3.
Alltså får man en väldigt grovt vinklad bild av uttalandet att i3 slår bulldozer i enkeltrådat. Även fast påståendet i sig är sant, så är det ur sitt sammanhang, det ger en mycket sämre bild av situationen än hur den egentligen är. Fallen där en i3 slår en 8-kärnig Bulldozer är väldigt få, men läser man ditt inlägg så får man lätt intrycket att det är rätt frekvent.

Permalänk
Medlem

Jo jag förstår glömde sätta Få framför Vissa tester vid mitt tidigare inlägg men Bulldozer är allmänt den värsta High End CPU man kan få även ifall den kostar 1200 kr så bör man hosta upp 300 kr extra för Pilediver.

Svar till Pimpim666 Amd slår intel i3 på tomb raider fast det är svårt att dra några slutsatser där eftersom HT inte verkar utnyttjas.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Jo jag förstår glömde sätta Få framför Vissa tester vid mitt tidigare inlägg men Bulldozer är allmänt den värsta High End CPU man kan få även ifall den kostar 1200 kr så bör man hosta upp 300 kr extra för Pilediver.

Svar till Pimpim666 Amd slår intel i3 på tomb raider fast det är svårt att dra några slutsatser där eftersom HT inte verkar utnyttjas.

Ja bulldozer är inte den bästa. I spel är den dock oftare kring 3570K än några i3:or.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Ja bulldozer är inte den bästa. I spel är den dock oftare kring 3570K än några i3:or.

Verkar beror på om man anser att prestanda i spel bäst definieras av genomsnittlig FPS eller lägsta FPS. Tar man det förra som det bättre måttet så är de 8-kärniga FX-processorna jämförbara med de snabbaste i5-orna men tar man det senare måttet så ligger det någonstans mitt emellan i5 och i3.

Exempel BF3, Civ5, Shogun 2, Cysis 3.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer