Permalänk

Ps3n kan veeeeekligen inte jämföras med sex
kärnor, det är spe's. Idag skulle jag säga en kärna. Kanske två
lockar fan de flesta spel vid 30 fps liksom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Ja bulldozer är inte den bästa. I spel är den dock oftare kring 3570K än några i3:or.

Skrivet av Anders9110:

Jo jag förstår glömde sätta Få framför Vissa tester vid mitt tidigare inlägg men Bulldozer är allmänt den värsta High End CPU man kan få även ifall den kostar 1200 kr så bör man hosta upp 300 kr extra för Pilediver.

Svar till Pimpim666 Amd slår intel i3 på tomb raider fast det är svårt att dra några slutsatser där eftersom HT inte verkar utnyttjas.

Piledriver är också Bulldozer.
Hur kan alla på SweC missat namnschemat?
Den tidigare iterationen var Zambezi, den nya är Vishera.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Piledriver är också Bulldozer.
Hur kan alla på SweC missat namnschemat?
Den tidigare iterationen var Zambezi, den nya är Vishera.

Nej.

Arkitekturens kodnamn: Kärnans kodnamn (AM3+) Kärnans kodnamn (FM2) Bulldozer Zambezi N/A Piledriver Vishera Trinity/Richland Steamroller ??? Kaveri Excavator ??? ???

Har utelämnat Opteron-modeller då det snabbt skulle bli rörigt.
Piledriver är efterföljare till Bulldozer precis som Vishera är efterföljare till Zambezi

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Nej.

Arkitekturens kodnamn: Kärnans kodnamn (AM3+) Kärnans kodnamn (FM2) Bulldozer Zambezi N/A Piledriver Vishera Trinity/Richland Steamroller ??? Kaveri Excavator ??? ???

Har utelämnat Opteron-modeller då det snabbt skulle bli rörigt.
Piledriver är efterföljare till Bulldozer precis som Vishera är efterföljare till Zambezi

Eller andra generationens Bulldozer processor x)
Du har rätt angående namnetschemat, men det jag syftar på att det fortfarande är Bulldozer arkitekturen 2.0

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Eller andra generationens Bulldozer processor x)
Du har rätt angående namnetschemat, men det jag syftar på att det fortfarande är Bulldozer arkitekturen 2.0

Arkitekturerna är släkt. Men Haswell är inte Nehalem 3.0.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av BigganD:

Men är inte det då mer prisvärt att köpa 6300 än 8120? (om man ska spela) AMD 6300 får bättre på många tester i färre trådar än 8120, tror att den fick bättre än 8350 på vissa 1-2 core tester. 6300 är också 95W.

6300 är en bättre processor än 8120, den kom också senare och är en generation nyare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Lånar denna tråd lite istället för att skapa en ny.
Läst igenom det mesta men eftersom det mesta frågor och svar var när det gäller spel så är det inte riktigt det jag är ute efter.

Visst spelar jag, CS:GO och BF2, men de kräver ju inga tunga saker, kan köra dom på min bärbara utan några problem så det kvittar nog vilken processor man köpar bara den inte är för gammal.

Den jag har nu är rätt så kraftfull

Intel Core i7 870 (3Ghz) och eftersom den har HT så tror windows 7 att den har 8 processorer i sig

Tanken är att jag ska kanske snart eller längre fram och ska uppgradera och vill då veta lite om det kan vara bra att köpa flerkärnor. Har inga problem om det är en AMD eller Intel, men det får inte vara för dyrt men inte heller skit

Jag spelar som sagt inte såå mycket, dock så jobbar jag en hel del med HD rendering och HD Video redigering i Sony.
Så när jag renderar så kan man inte göra så mycket med datorn. Löste det genom att bara ge den 50% av CPU men det gör ju att mina renderingar tar väldigt lång tid.
Sony har ju också den fördelen att den kan jobba med GPU men jag tror inte den gillar mitt ATI grafikkort om den kör på Intel, eller så har den inte stöd.

Så frågan är om man vänder på steken, och om man prioriterar program och inte spel, kan man då tjäna på köra flera kärnor och i så fall vilken rek ni då som inte gör att plånboken gråter.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja ska du rendera så skaffa så många kärnot du bara kan, det är där de gör mest nytta och en del program kan även använda gpun för beräkningar och då kan i vissa lägen amd "A" spöa i7or om progget kan använda gpgpu och ännu snabbare kan det gå med rätt grafikkort eller cuda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jo men det gäller har det så det passar med processor och grafikkortet.

Om det blir en uppgradering så blir det ett helt ny processor, moderkort och grafikkort.

Men vad ska man satsa för processor för att få så mycket för pengarna. Man vill ju inte köpa skit men heller vill man inte köpa det dyraste.

Permalänk
Medlem

Följdfråga

Tittade lite på AMD FX-8350 som har 8 kärnor.
Den jag har nu är ju en Intel i7 870

Det borde bli en uppsving med filmredigering men blir det en nergradering på spel (CS:GO och BF2) eller blir det lika bra som innan eller lite lite bättre??

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TheCazz:

Följdfråga

Tittade lite på AMD FX-8350 som har 8 kärnor.
Den jag har nu är ju en Intel i7 870

Det borde bli en uppsving med filmredigering men blir det en nergradering på spel (CS:GO och BF2) eller blir det lika bra som innan eller lite lite bättre??

Spelprestandan beror mest på grafikortet och Amd brukar stå sig bra i spelprestanda, men du får läsa tester på det för att se om det skiljer något, men troligen är det mycket små skillnader om du inte har värstingrafik som gör att cpun blir svagaste länken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

mm tittade man på denna
http://www.idg.se/2.1085/1.473253/amd-fx-8350-i-testbulldozer...

och denna
http://www.sweclockers.com/recension/15973-amd-fx-8350-visher...

Så verkar det inte vara något speciellt i renderingen
Denna var klart intresserad för jag renderar just en hel del med det programmet
http://www.idg.se/2.1085/1.473253/amd-fx-8350-i-testbulldozer...

Så det är svårt.

Tror det största problemet med datorn jag har nu är att jag har en Intel processor och en AMD grafikkort och det verkar inte gillar nör man ska försök få den jobba med GPU. Men sedan är mitt grafikkort inte mycket att hoppa i granen med.

Permalänk
Rekordmedlem

Jo men en fördel med fler kärnor är också att man får bättre multitasking, datorn går att ha till annat under tiden om man vill, det går att begränsa de flestaprog så man har en kärna för att tex surfa utan att det blir så ryckigt som det kan bli om man maxbelastar cpun.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.