SweClockers provkör Oculus Rift på CES 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Bara nyfiken, hur många på sweclockers har köpt developer kit?
Själv kunde jag inte vänta på konsument versionen så jag ser fram emot min sjukskrivning

Jag har beställt en DEV KIT. Kunde inte hålla mig.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av miFFhoe:

Fast Palmer har ju själv sagt att han vill att de ska ligga runt 300 dollar då han vill att den stora massan ska ha råd med den.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan inte se hur det är möjligt då alla andra sånna här hjälmar kostar 6000 och uppåt.
Isf lär det bli mediokra komponenter och plastigt värre om de ska hålla så lågt pris.
Ser hellre att de tar ett par tusen mer och bygger ngt som håller ordentligt.

Permalänk
Medlem

Angående priset så kan det ju vad det lider finnas en "premium" i högre kvalité. Kanske inte redan från start men finns efterfrågan så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Kan inte se hur det är möjligt då alla andra sånna här hjälmar kostar 6000 och uppåt.
Isf lär det bli mediokra komponenter och plastigt värre om de ska hålla så lågt pris.
Ser hellre att de tar ett par tusen mer och bygger ngt som håller ordentligt.

Något säger mig att om priset blir närmare 1000 dollar istället för 300 som man siktat på så försvinner en hel del av det breda intresset som man lockat till sig, för att smälla till på käften. Blir bara fel.
Trycket från både konsumenter och spelutvecklare är högt vilket kan utnyttjas med licensvgifter som betalar en del av "förlusterna" kanske?

Jag skulle gärna vilja se Autodesk med flera hänga på tåget.
http://www.creativebloq.com/3d-modelling/check-out-amazing-ho...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Kan inte se hur det är möjligt då alla andra sånna här hjälmar kostar 6000 och uppåt.
Isf lär det bli mediokra komponenter och plastigt värre om de ska hålla så lågt pris.
Ser hellre att de tar ett par tusen mer och bygger ngt som håller ordentligt.

Hållbarhet ser jag inte som ett problem för om man är oförsiktig med något som detta är man rätt dum och går sakerna sönder utan att man är oförsiktig så blir det ju företagets problem. Däremot är det ju viktigt att pengarna räcker till för att de tekniska komponenterna ska hålla riktigt hög kvalitet, kanske framförallt skärmarna.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara jämföra med Sonys HMZ produkter och de kostar 8-9000 och är ändå grymt plastiga. Kan som sagt inte se hur man kan sälja ngt liknande för 2000-3000. Visst Sonys är förvisso WOLED displayer men förutom det så är deras hjälm inget speciellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jag kan bara jämföra med Sonys HMZ produkter och de kostar 8-9000 och är ändå grymt plastiga. Kan som sagt inte se hur man kan sälja ngt liknande för 2000-3000. Visst Sonys är förvisso WOLED displayer men förutom det så är deras hjälm inget speciellt.

Jag vet ju inte och är inte superinsatt men känns som att de produkter som finns ute idag är väldigt nisch och det är få som faktiskt är intresserade av att köpa, det drar upp priset långt över vad det egentligen kostar att tillverka. Oculus satsar på en större publik (gamers!), har fått mycket utrymme i media redan nu och många verkar intresserade.

Oculus använder en skärmpanel som finns i mobiler och jag ser inte varför Oculus borde vara så mycket dyrare att tillverka än en modern mobiltelefon, dock vet jag inte vad alla rörelsesensorer går på.

Och de har sagt att de vill hålla priset runt 300 dollar ända sedan QuakeCon 2012 om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guran33:

Jag vet ju inte och är inte superinsatt men känns som att de produkter som finns ute idag är väldigt nisch och det är få som faktiskt är intresserade av att köpa, det drar upp priset långt över vad det egentligen kostar att tillverka. Oculus satsar på en större publik (gamers!), har fått mycket utrymme i media redan nu och många verkar intresserade.

Oculus använder en skärmpanel som finns i mobiler och jag ser inte varför Oculus borde vara så mycket dyrare att tillverka än en modern mobiltelefon, dock vet jag inte vad alla rörelsesensorer går på.

Och de har sagt att de vill hålla priset runt 300 dollar ända sedan QuakeCon 2012 om jag inte minns fel.

Priecis, och rörelsesensorer är ju också väldigt billiga idag tack vare att det används såpass mycket i mobiler.

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem

Såg en rolig bild på Neogaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squeegie:

Så om jag fattat dig rätt så finns det redan ett stöd/plugin för skyrim klart?

Ja, eller inte 100% klart. men killen (cybereality) som utvecklar det, skulle egentligen sälja programvaran men bestämde sig att släppa det gratis när det är klart!

Skrivet av Aeqvist:

Känns inte så värt då man inte är utvecklare, konsument-versionen kommer vara bättre på alla möjliga sätt och troligen betydligt billigare också. Men orkar man inte vänta så är det bara att köpa

jag var med och köpte ett kit innan det släpptes på kickstarter direkt från palmer! en av dom 100 första att köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av guran33:

Jag vet ju inte och är inte superinsatt men känns som att de produkter som finns ute idag är väldigt nisch och det är få som faktiskt är intresserade av att köpa, det drar upp priset långt över vad det egentligen kostar att tillverka. Oculus satsar på en större publik (gamers!), har fått mycket utrymme i media redan nu och många verkar intresserade.

Oculus använder en skärmpanel som finns i mobiler och jag ser inte varför Oculus borde vara så mycket dyrare att tillverka än en modern mobiltelefon, dock vet jag inte vad alla rörelsesensorer går på.

Så är det. HMD-marknaden har betraktats som död sedan 90-talet, och de produkter som funnits ute sedan dess har mest av allt varit portabla biodukar och absolut inget som varit gjort för spelare i första hand. Rift är en HMD "av spelare, för spelare" som i princip kastar gällande bio-regler i soptunnan och gör allt för att öka inlevelsen vid spel. Till exempel är FOV:n alldeles för hög för film, linserna är inte raktecknande och det går inte att se hela skärmytan. Det första är precis det som gör Rift så bra för spelare, och de två andra går att lösa i mjukvara(och denna lösning är till och med fördelaktig för upplösningen eftersom fler pixlar packas in mot mitten).

Mobiltelefoner skapas i extremt mycket större och dyrare projekt än detta - hundratals människor kan vara involverade i utvecklingen av en mobiltelefon. Palmer å andra sidan utgick från sin idé och provade sig fram hemma med olika skärmpaneler och linser(ungefär banging rocks together), och när han hittade något som funkade så spann han vidare på det. Även om fler människor kommit in i teamet nu när det börjat röra sig så är grundkonstruktionen fortfarande densamma(och det är absolut inget fel med det).

Att priserna ändå är så lika, mobiltelefoner mot Rift, beror på att serierna är så ofantligt mycket större på mobiltelefoner. Även om det ofta är många miljoner kronor som ska plöjas ner innan den första telefonen rullar av bandet så tjänar man snabbt in utvecklingskostnaden när antalet sålda enheter stiger mot skyarna.

Permalänk
Medlem

Jag minns för 10-15 år sedan så var det ju inne med VR, men vad hände sen? Till o med filmen Gräsklipparmannen var ju fokuserad runt VR. Känns som om hela utvecklingen stannade av totalt. Är det på gång igen nu då? 2:a gången gillt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av corben2:

Jag minns för 10-15 år sedan så var det ju inne med VR, men vad hände sen? Till o med filmen Gräsklipparmannen var ju fokuserad runt VR. Känns som om hela utvecklingen stannade av totalt. Är det på gång igen nu då? 2:a gången gillt?

Fanns inte kraft nog för att göra det förr. Återstår att se hur det blir denna gången.

Permalänk
Medlem

fyfan va hämskt å spela amnesia med dom där på sig! xD kommer köpa garanterat

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jag kan bara jämföra med Sonys HMZ produkter och de kostar 8-9000 och är ändå grymt plastiga. Kan som sagt inte se hur man kan sälja ngt liknande för 2000-3000. Visst Sonys är förvisso WOLED displayer men förutom det så är deras hjälm inget speciellt.

Den stora skillnaden i priset beror väldigt mycket på tekniken i prylarna, sony använder sig av två pytte små högupplösta displayer, bara det är väldigt dyrt. Sedan använder sig sony av ganska dyr optik för att få dom små displayerna att kännas stora.

Oculus däremot annvänder sig av väldigt vanliga och således billigare hårdvara. Oculus har endast en display 5.6" i prototypen som visades på CES men den som kommer skickas i dev kittet är en 7" display, liknande displayer kan köpas på ebay för ca 165$.
Optiken som används i Oculus är också en väldigt basic förstornings glas typ av optik, dom som har gjort egna DIY rifts på mtbs3d.com har rekomenderat
5x förstornings lins finns på ebay för ca 25$.

kort sagt använder oculus sig av väldigt vanlig teknik och ingen super avancerad dyr teknik och kan därför pressa priset till att kunna nå ut till nästan alla gamers!

BTW har palmer och oculus sagt att dom hoppas kunna sälja den färdiga produkten BILLIGARE än vad dev kittet kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Fanns inte kraft nog för att göra det förr. Återstår att se hur det blir denna gången.

Det var alldeles för dyrt för att få komponenter som gav en bra inlevelse. Nuförtiden kostar små högupplösta skärmar och rörelsesensorer väldigt lite p.g.a. smartphone revolutionen.

Permalänk
Medlem

Här är ett spel som i sig själv ser bättre ut än något jag har sätt på länge, plus att det ska ha support för Oculus Rift.

http://robertsspaceindustries.com/

Permalänk
Medlem

Fan det här har man gått och väntat på hela livet känns det som. Tror aldrig det funnits en "datoraccessoar" som man varit mer taggad på. Glida runt i Skyrim eller dylika spel med det här, fyfan.

Permalänk

Har den här videon nämnts?

Verkar fungera med glasögon också

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thend:

Den stora skillnaden i priset beror väldigt mycket på tekniken i prylarna, sony använder sig av två pytte små högupplösta displayer, bara det är väldigt dyrt. Sedan använder sig sony av ganska dyr optik för att få dom små displayerna att kännas stora.

Oculus däremot annvänder sig av väldigt vanliga och således billigare hårdvara. Oculus har endast en display 5.6" i prototypen som visades på CES men den som kommer skickas i dev kittet är en 7" display, liknande displayer kan köpas på ebay för ca 165$.
Optiken som används i Oculus är också en väldigt basic förstornings glas typ av optik, dom som har gjort egna DIY rifts på mtbs3d.com har rekomenderat
5x förstornings lins finns på ebay för ca 25$.

kort sagt använder oculus sig av väldigt vanlig teknik och ingen super avancerad dyr teknik och kan därför pressa priset till att kunna nå ut till nästan alla gamers!

BTW har palmer och oculus sagt att dom hoppas kunna sälja den färdiga produkten BILLIGARE än vad dev kittet kostar.

Lite det jag är rädd för. Hoppas de släpper en dyrare version med WOLED också isf. LCD blir halvtaskig svärta och sisådär färger.

Permalänk
Medlem

Inte helt aktuell tråd, men såg på GAF att EA annonserar ett jobb på DICE som går ut på att implementera support för Oculus Rift i Frostbite.
https://performancemanager4.successfactors.com/career?career_...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Inte helt aktuell tråd, men såg på GAF att EA annonserar ett jobb på DICE som går ut på att implementera support för Oculus Rift i Frostbite.
https://performancemanager4.successfactors.com/career?career_...

Stört kul att industrin fått upp ögonen för rift, jag sysslar mycket med VR, är grundaren av FreePIE och har bra kontakt med Riftgänget.

Mainstream stöd är mycket viktigt för att the Rift ska slå bland konsumenter. För power users finns det en driver för Oculus som hookar in sig på DX9

http://www.mtbs3d.com/phpBB/viewforum.php?f=141

Visa signatur
Permalänk

Hoppas att man minst kommer ner till 45ms eller kanske så mkt som 20ms. Ingen fördröjning eller lagg i spelet.

De första riktiga VR-glasögonen, där man kan uppleva att man är inne i själva spelet och dessutom med 3D. Sen gör det inget, att man inte har en inbyggt ljud-källa.

Sen om den får ett bra pris, på kanske 299$ US, Det vore guld värt för alla gamers.

This is a dream coming true, i wish and hope.

/ AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Avstängd

Undrar om det är en Rift eller en DIY Rift, men coolt hur som helst

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Såg tyvärr kasst ut,

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haziza:

Såg tyvärr kasst ut,

Okej, så du tycker inte det är lite coolt att vapnet är helt fritt och du kan peta på saker med det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Intressant produkt, men en sak som jag ser som lite negativt är för oss som spelar med tangentbord och inte kan alla knapparna utantill. Ta t.ex. Arma 3 där man använder många knappar över hela tangentbordet. Skulle vart bra om oculesen var öppna nertill så man kunde kika ner på tangentbordet lr liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chon:

Intressant produkt, men en sak som jag ser som lite negativt är för oss som spelar med tangentbord och inte kan alla knapparna utantill. Ta t.ex. Arma 3 där man använder många knappar över hela tangentbordet. Skulle vart bra om oculesen var öppna nertill så man kunde kika ner på tangentbordet lr liknande.

Nej! Det motverkar syftet, du vill stänga ute världen helt.
Jag har spelat länge nu med HMD (En modifierad Sony HMZ) och man lär sig att hitta utan att se knapparna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riktigt taggad för denna produkt.
Jag undrar bara hur det kommer påverka prestandan på spelen och hur det kommer kännas i praktiken att spela TPS med dessa på.
Att spela FPS/Racing/Flyg känns självklart givet men TPS som sagt verkar inte vara optimalt att spela med Occulus Rift.

Sen så är jag aningen orolig hur det kan påverka hälsan av att använda produkten långvarigt... ifall man kan förlita sig på om barnen skulle kunna ha den på sig utan att riskera skador på ögonen eller nacken .

Permalänk
Medlem

Undra om framtidens vr-glasögon kommer att träna eller slita ut alla gamnackar där ute?

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)