SweClockers provkör Oculus Rift på CES 2013

Permalänk
Medlem

Amnesia + surroundljud och denna product... fy fan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnypp45:

Hur ska man tänka när det gäller rörelsekontrollerna i en first person shooter med en sådan hjälm?

Såhär funderar jag om behoven:

1. Vridning i en axel och translation längs två axlar (dvs i horisontalplanet) av torson/kroppen. Man rör sig ju i ett plan, främst framåt men även i sidled och baklänges.
2. Vridning i tre axlar (och gärna translation) av huvudet relativt torson
3. Vapnets riktning i två axlar (upp-ner och vänster-höger) relativt torson
4. Hoppa/huka ner

Uppgift 2 tar hjälmen hand om, och 4 är ju lätt fixat, men hur delar man upp uppgifterna 1 och 3 mellan musen och tangentbordet?

Just sikta med vapen tycker jag kan känna är lite svårt att få rätt, i dagens spel följer ju bilden med dit du siktar.
Hur tusan ska man få till det på ett bra sätt med Oculus, visst man skulle kunna ha ett fritt crosshair du styr men jag undrar om det kommer fungera tillfredställande?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Du förstår inte vad jag menar.

Föreställ dig att spela ett FPS spel som INTE är som Dear Esther, utan mer som t.ex. en Shooter. Folk kommer få motion sickness då kroppen står stilla medans hjärnan tror att du rör på dig. Och om du ska göra snabba (eller helt enkelt vända på dig) rörelser så kommer det inte fungera särskilt bra heller.

Tänk att du styr huvudet med Oculus rift samtidgt som du styr kroppen och vapnet med mus/tgb. Då blir det helt naturligt då man kan vrida huvudet exakt lika mycket som du kan i spelet.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Just sikta med vapen tycker jag kan känna är lite svårt att få rätt, i dagens spel följer ju bilden med dit du siktar.
Hur tusan ska man få till det på ett bra sätt med Oculus, visst man skulle kunna ha ett fritt crosshair du styr men jag undrar om det kommer fungera tillfredställande?

Carmack bytte till lasersikte i Doom3 BFG edition pga detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Du förstår inte vad jag menar.

Föreställ dig att spela ett FPS spel som INTE är som Dear Esther, utan mer som t.ex. en Shooter. Folk kommer få motion sickness då kroppen står stilla medans hjärnan tror att du rör på dig. Och om du ska göra snabba (eller helt enkelt vända på dig) rörelser så kommer det inte fungera särskilt bra heller.

Jo förstår precis vad du menar. Men styr du siktet med en kontroll eller mus och huvudet rörs separat så vänder du dig om med musen inte huvudet..Inget för tävlingsspelaren såklart men tror det är en grym upplevelse i tex doom3 som någon länkat. Man kanske blir lite åksjuk i början men det är ju det som är coolt

Det blir väl som på riktigt att huvudet är separat medan vapnet (musen) är i dina händer separat. Att man inte rör på sig på riktigt men i spelet tror jag inte någon har reagerat på som testat det?

Men det lär ju fungera bäst med bilspel, då behöver du bara händerna på ratten och ha på dig RIFT, som handen i handsken!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Amnesia: Oculus Rift version.
'nuff said

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Jag vill köra Skyrim eller likande i den.

Det här låter ju lovande:
http://www.pcgamer.com/2013/01/10/vireio-perception-driver-oc...

"Contrary to popular belief, the anticipated Oculus Rift virtual reality headset doesn’t run on pixie dust and elf tears. Like all hardware, it needs software drivers. And while its 20-year-old creator, Palmer Luckey, focuses on manufacturing more developer kits to meet the exceedingly high demand, enthusiastic 3D fans are already planning homebrewed custom drivers. One such project is CyberReality’s Vireio Perception which extends Rift 3D support to first-person greats such as Portal 2, Skyrim, Mirror’s Edge, and Left 4 Dead.

As CyberReality describes it, Vireio (or Virtual Reality Input Output, but we like how the shorthand name sounds like an enemy boss) can “pre-warp the image to match the Oculus Rift optics, handle custom aspect-ratios (needed for the Rift’s strange 8:10 screen), and utilize full 3D head-tracking.” As we describe it: Whoa.

The drivers work with nine games so far: Left 4 Dead, Half-Life 2, Portal 2, Skyrim, Mirror’s Edge, AaAaAA!!!, Unreal Tournament 3, Dear Esther, and DiRT 2. CyberReality plans to add additional games in the future after spending more time with the kit. If all goes well, the possibilities are enormous: Think of revisiting classics such as Thief or Deus Ex with full head-tracking vision. Oh, yes, this is exciting."

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Glasögon verkar inte vara några jätteproblem att ha på sig, iaf inte i skidglasögon-versionen av Rift som de visar på CES:

CES 2013: Hands-On with the Oculus Rift Virtual Reality Headset

Han har rätt så stora glasögon på sig också. Hoppas själv på att man kommer kunna byta linserna i en framtida version då det säkerligen inte är något vidare bekvämt att sitta med glasögonen på efter en längre tids användande. Alternativt får man göra en laseroperation eller använda linser men det hoppas jag slippa.

Jag tror inte att det kommer vara några större problem att få det att fungera bra i FPS-spel även fast flyg-simulatorer säkert är det lättaste (personligen är jag inget större flyg-fan dock så det intresserar inte mig).
Aima vapnet med musen, vrid huvudet helt fritt med Oculus Rift och rör benen med tangentbordet. Kommer givetvis behöva vänja sig vid det och det är väl inget för de mest arkadiga och snabba spelen gissar jag men i spel som ARMA eller lär det vara helt otroligt, det är redan användbart att använda ALT-tangenten för att kunna vrida huvudet fritt i det spelet, med Oculus kommer det bara kännas mer verkligt och förhoppningsvis mer naturligt.

Annars kan man göra det på det fula sättet antar jag och bara styra mus-rörelser med huvudet men det låter inget vidare intressant imo.

Permalänk
Medlem

Tack för infon. Verkar intressant med någon form av emulering för spel som inte stödjer Oculus direkt.

När jag såg Mirror's Edge nämt i artikeln så funderade jag lite på hur det skulle kännas att köra. Jag har ju lite höjdrädsla, och en del spel som Just Cause 2 när man zippar runt med vajern i höga Skyskrapor fick mig att känna lite svag yrsel när jag kollade ner.

Permalänk
Medlem

lol @03:46

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeqvist:

Jo förstår precis vad du menar. Men styr du siktet med en kontroll eller mus och huvudet rörs separat så vänder du dig om med musen inte huvudet..Inget för tävlingsspelaren såklart men tror det är en grym upplevelse i tex doom3 som någon länkat. Man kanske blir lite åksjuk i början men det är ju det som är coolt

Det blir väl som på riktigt att huvudet är separat medan vapnet (musen) är i dina händer separat. Att man inte rör på sig på riktigt men i spelet tror jag inte någon har reagerat på som testat det?

Men det lär ju fungera bäst med bilspel, då behöver du bara händerna på ratten och ha på dig RIFT, som handen i handsken!

Kolla Doom BFG videon som finns på youtube, där styr du även siktet/vapnet med ditt huvud. Och du vänder dig om med kontroll.
Men det fungerar inte särskilt bra i min mening. Prova TrackIR och Arma så förstår ni nog, det fungerar utmärkt om man flyger eller kör ett fordon, men sedan om man vill kunna skjuta ordentligt medans man rör på sig och styr kroppen separat med en mus... det går inte särskilt bra!

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Skrivet av Dwightschrute:

Kolla Doom BFG videon som finns på youtube, där styr du även siktet/vapnet med ditt huvud. Och du vänder dig om med kontroll.
Men det fungerar inte särskilt bra i min mening. Prova TrackIR och Arma så förstår ni nog, det fungerar utmärkt om man flyger eller kör ett fordon, men sedan om man vill kunna skjuta ordentligt medans man rör på sig och styr kroppen separat med en mus... det går inte särskilt bra!

Äsch, det är en vanesak. Jag har lirat med TrackIR i Arma2 snart 4 år och jag gör sällan annat än att springa runt till fots. Jag tycker det är sjukt härligt att kunna vrida huvudet fritt från vapnet och riktningen man går/springer i. I mjukvaran till TrackIR så kan man ställa in så att headtrackingen fastnar lite i centrerat läge, vilket är bra för nybörjare som lätt kan snurra bort sig. Efter lite träning så funkar det dock helt naturligt så man hellre stänger av alla hjälpmedel. Sen använder man ju även TrackIR för "lean" genom att luta huvudet åt sidorna, och zoom/focus genom att böja fram huvudet närmare skärmen/IR kameran, vilket är sjukt nice.

Här är några filmer jag lagt upp tidigare som visar hur det är att lira fps med headtracking. Som sagt kanske inget för tävlingsinriktat spelande, men fy satan vilken inlevelse man får i simulatorer som detta, och hade var sjukt nice även i RPG's som tex Elder Scrolls. Det är sällan jag ens har min bild centrerad med vapnet sålänge jag inte behöver titta direkt på det jag siktar på.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Detta är en given säljsucceé!
En allvarlig konkurent för skärmtillverkarna.
Självklart kommer varenda FPS-spelare att vilja ha en...

Permalänk
Medlem

ARMA3 på detta så!

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk

Fan va coolt!

Är väl inte helt nytt men riktigt intressant.

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk

Tänk vad mysigt att spela minecraft!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

[SPOILER]Äsch, det är en vanesak. Jag har lirat med TrackIR i Arma2 snart 4 år och jag gör sällan annat än att springa runt till fots. Jag tycker det är sjukt härligt att kunna vrida huvudet fritt från vapnet och riktningen man går/springer i. I mjukvaran till TrackIR så kan man ställa in så att headtrackingen fastnar lite i centrerat läge, vilket är bra för nybörjare som lätt kan snurra bort sig. Efter lite träning så funkar det dock helt naturligt så man hellre stänger av alla hjälpmedel. Sen använder man ju även TrackIR för "lean" genom att luta huvudet åt sidorna, och zoom/focus genom att böja fram huvudet närmare skärmen/IR kameran, vilket är sjukt nice.

Här är några filmer jag lagt upp tidigare som visar hur det är att lira fps med headtracking. Som sagt kanske inget för tävlingsinriktat spelande, men fy satan vilken inlevelse man får i simulatorer som detta, och hade var sjukt nice även i RPG's som tex Elder Scrolls. Det är sällan jag ens har min bild centrerad med vapnet sålänge jag inte behöver titta direkt på det jag siktar på.

QFAkJEw2rfY

vxOSD_o47I0

buRBgeONMtI

X7S9PGfBuz0

[/SPOILER]

Ser grymt ut kan bara föreställa mig detta när hela synfältet täcks in av skärmen.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Allt hänger på hur bekväm den blir. Ägde en Sony HMZ-T1 tidigare men den var stort sett oanvändbar pga man fick ont som fan av att använda den.

Om de kan bygga ngt som sitter bra på huvudet utan att man får ont efter 20 minuter så kanske det blir ett köp.

Permalänk
Medlem

Det är oerhört spännande, men jag har varit med om en hel del av dessa sjukt spännande och hypade prylar som kommit och gått genom åren.
Jag som mår illa av 3D, kan bli yr av häftiga rörelser och ibland får tunnelseende ser det här mer som en gimmick i dagsläget. Eller så är jag bitter över att jag förmodligen inte kan använda det.

Permalänk
Medlem

I knew it!

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem
Skrivet av thend:

Jag känner att det finns mycket ovisshet här om hur egentligen oculus rift kommer att fungera, Oculus kommer INTE att fungera speciellt bra med nuvarnde spel på marknaden, utan kommer egentligen bara fungera med spel som utvecklas med rift i åtanke.
Det är ett gäng på forumet MTBS3d som har tagit fram en lista med spel som har stöd för oculus rift (både naitive stöd programmerat från skaparna och spel som personer från mtbs har programmerat tredjeparts stöd för)

Gå gärna in på forumet och leta efter svar på frågor ni har, killarna där är vr galningar och det finns till och med ett gäng som inte orkade vänta på sina prototyper och gjort egna med hjälp av palmer.

Så om jag fattat dig rätt så finns det redan ett stöd/plugin för skyrim klart?

Visa signatur

Phenom II X4 955. Asus Crosshair Formula V. MSI R9 280x x5.
Corsair HX 860 x2. Corsair SSD 120x 2. 16gig Corsair LowProfile

Permalänk

Väldigt cool produkt, men är det bara jag som tänker på filmen gamer när man ser det här?!

Visa signatur

In the beginning the universe was created.

This has made a lot of people very angry, and has been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adam

Permalänk
Skrivet av Gojsenmojs:

Tänk vad mysigt att spela minecraft!

Haha! Det kanske inte var det första man tänkte på men ja, det skulle nog vara ganska lugnande att skifta från att hoppa runt i Mirror's edge till att slå på fyrkantiga träd i Minecraft!

Förövrigt så finns det ju näst intil oändligt med nya möjligheter med det här VR headsettet, tänk er att kombinera den med rörelse-simulatorer i 6dof och vara pilot i ett flygplan!

Permalänk
Medlem

Bara nyfiken, hur många på sweclockers har köpt developer kit?
Själv kunde jag inte vänta på konsument versionen så jag ser fram emot min sjukskrivning

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Bara nyfiken, hur många på sweclockers har köpt developer kit?
Själv kunde jag inte vänta på konsument versionen så jag ser fram emot min sjukskrivning

Känns inte så värt då man inte är utvecklare, konsument-versionen kommer vara bättre på alla möjliga sätt och troligen betydligt billigare också. Men orkar man inte vänta så är det bara att köpa

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

Hoppas detta blir bra! Jag ser fram emot att gå på äventyr i en stor värld och hugga ner monster med svärd, typ wiimote. Fast man får se till att ha gott om utrymme, annars kan det nog gå illa

Visa signatur

R5 2600・RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Känns inte så värt då man inte är utvecklare, konsument-versionen kommer vara bättre på alla möjliga sätt och troligen betydligt billigare också. Men orkar man inte vänta så är det bara att köpa

Så länge konsument-versionen släpps ja. Man vet aldrig hur framtiden kommer bli och dev-kiten kanske är den enda som släpps p.g.a konkurs osv. Då blir det lite svårare att få tag i nåt alls..

Dock hoppas jag på en ljus framtid för Oculus (och att vi som backat får rabatt på konsument-versionen).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Känns inte så värt då man inte är utvecklare, konsument-versionen kommer vara bättre på alla möjliga sätt och troligen betydligt billigare också. Men orkar man inte vänta så är det bara att köpa

Konsumentversionen blir betydligt dyrare. Dev-versionen är i princip prototyper.
Räkna med minst 5000 för en Rift sen när de släpps. Antagligen ännu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Konsumentversionen blir betydligt dyrare. Dev-versionen är i princip prototyper.
Räkna med minst 5000 för en Rift sen när de släpps. Antagligen ännu mer.

Fast Palmer har ju själv sagt att han vill att de ska ligga runt 300 dollar då han vill att den stora massan ska ha råd med den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W