Hur mycket data använder BF3 online i timmen?

Permalänk
Medlem

Hur mycket data använder BF3 online i timmen?

Tjenare Swec!

Som titeln lyder så undrar jag hur mycket data Battlefield 3 drar i timmen
Funderar på att skaffa ett mobilt bredband med 80 GB som maxgräns och undrar om det kommer duga! så skulle uppskattas om någon skulle kunna hitta någonstans vad BF3 drar i timmen

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det räcker länge, jag har dock inga siffror.
Har en kompis som spelar BF3, wow etcetera med 20GB's gräns och det går utmärkt så länge han undviker att tanka hem patchar och hela spel på den linan.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Det räcker länge, jag har dock inga siffror.
Har en kompis som spelar BF3, wow etcetera med 20GB's gräns och det går utmärkt så länge han undviker att tanka hem patchar och hela spel på den linan.

Okej, det kommer ju inkluderas ett massa arbetande från farsans sida, videosamtal från Skype och massa surfande från typ 3 enheter samtidigt. kommer det räcka ändå?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destinyy:

Okej, det kommer ju inkluderas ett massa arbetande från farsans sida, videosamtal från Skype och massa surfande från typ 3 enheter samtidigt. kommer det räcka ändå?

Skickades från m.sweclockers.com

Spel drar generellt väldigt lite (Själva datan som skickas mellan klienten servern) Det är videos och liknande som kan ta väldigt mycket Mb. Jag undviker t.ex att klolla YT klipp på telefonen då dataanvändningen skjuter i taket.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk

Spelen drar inte så mycket nätverk. Du kanske förbrukar 10 MB/h. Så du kan spela nonstop hela månaden utan att överskrida gränsen

Men måste bara avråda er från det mobila bredbandet ifall det inte är så att ni pingar väldigt bra där ni bor. Då detta kommer förmodligen bli ett störmoment för dig.

Permalänk
Medlem

hmm skulle va intressant att veta mer finns de inga program som räknar?
typ Netlimiter kanske har en mätare i sig?
Vet att W7 har en WIDGET som visar använing, rensa den strax innan gaming sen ta bort några kb/mb så får man ungefärligt vad det drar medan du spelar.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico.v:

hmm skulle va intressant att veta mer finns de inga program som räknar?
typ Netlimiter kanske har en mätare i sig?
Vet att W7 har en WIDGET som visar använing, rensa den strax innan gaming sen ta bort några kb/mb så får man ungefärligt vad det drar medan du spelar.

Kör med netmeter av hootech själv som visar anvädning samt trafikhistorik.

kan kolla sen om jag kommer ihåg det, lira en timma eller så och se hur mycket det drar

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Spelen drar inte så mycket nätverk. Du kanske förbrukar 10 MB/h. Så du kan spela nonstop hela månaden utan att överskrida gränsen

Men måste bara avråda er från det mobila bredbandet ifall det inte är så att ni pingar väldigt bra där ni bor. Då detta kommer förmodligen bli ett störmoment för dig.

Bor i Stockholm, det "pingar" väl ganska bra där?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Kör med netmeter av hootech själv som visar anvädning samt trafikhistorik.

http://i.imgur.com/pUqiN.png

kan kolla sen om jag kommer ihåg det, lira en timma eller så och se hur mycket det drar

Men jävlar vad mycket du använde? kommer så där mycket användas för mig oockså?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blev förvånad när jag kollade hur mycket det tar.
Spelade Battlefield Bad Company 2 för ca 1,5 år sedan genom 8 Mbit/s men de andra kunde knappt använda internet.

Har sedan kollat med Netlimiter hur mycket data som skickas och då ligger det på några få kb/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destinyy:

Men jävlar vad mycket du använde? kommer så där mycket användas för mig oockså?

Skickades från m.sweclockers.com

nej nej inte alls installerade om datorn för inte så länge sen så laddat ned massor med speal på steam

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Destinyy:

Bor i Stockholm, det "pingar" väl ganska bra där?

Skickades från m.sweclockers.com

Det beros helt på hur långt du har till masten. Men bor du 500 m från masten så pingar det bra.
Jag är inte helt high på 4G men när det va 3G så började man pinga dåligt vid 1,5 km från masten. då snackar vi 200+ i ping.

Sen beros det självklart också på mottagaren och huset m.m. och hur många användare som använder det samtidigt.

Permalänk
Medlem

Så såg det ut för mig efter ha lirat bf3 en ca 15 minuter + skype samtal med 2 person och laddade en bild som dom skicka.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

http://i.imgur.com/R0rvT.png

Så såg det ut för mig efter ha lirat bf3 en ca 15 minuter + skype samtal med 2 person och laddade en bild som dom skicka.

Men du, det där var väl ganska mycket för bara 15 minuter D: skrevs ju tidigare att en timme skulle använda endast ca 10mb?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bf3 drar 7-8 kB/s, vilket ger ca 30 MB i timmen. Spelar man 2 timmar om dagen varje dag blir det 1800 MB eller 1,8 GB i månaden. Problemet med 3g är pingen på 80-150 ms, vilket är för högt för att spela online fps enligt mig.

Permalänk

Har kört på telenors mobila bredband innan jag fick mitt fiber. Det funkade ganska bra faktiskt. Körde dopck inga fps spel för det var för hög ping men strategi spel eller spel som wow funkade klockrent Körde med deras obegränsade surf 3g vilket funkade helt utan problem för mig varje månad.

pingen var lite olika kunde vara allt mellan 50 och 150 där jag bor vilket är ett litet samhälle ute i skogen.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destinyy:

Men du, det där var väl ganska mycket för bara 15 minuter D: skrevs ju tidigare att en timme skulle använda endast ca 10mb?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är Skype som drar iväg bandbreddsanvändningen i det här fallet, inte BF3.
Du säger att videosamtal på Skype kommer göras, detta kommer garanterat att göra så ni slår i taket snabbare, beroende på kvalité så kan ett videosamtal dra upp till 9MB per minut.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Att gejma på 4G ska nog inte vara omöjligt.
Ska testa lite BF3 nån vacker dag.

Telenor 4G, centrala Stockholm.
Körde bredbandskollen precis, 85 Mbit ner, 38 Mbit upp.

Ping ping.sunet.se

Ping-statistik för 192.36.125.18: Paket: Skickade = 100, Mottagna = 100, Förlorade = 0 (0 %), Ungefärlig överföringstid i millisekunder: Lägsta = 10 ms, Högsta = 17 ms, Medel = 13 ms

Permalänk
Medlem

Jag har spelat på telia 4g i en månad nu, det funkar klockrent!

Permalänk
Medlem

Och då tankar jag en hel del torrents också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Att gejma på 4G ska nog inte vara omöjligt.
Ska testa lite BF3 nån vacker dag.

Telenor 4G, centrala Stockholm.
Körde bredbandskollen precis, 85 Mbit ner, 38 Mbit upp.

Ping ping.sunet.se

Ping-statistik för 192.36.125.18: Paket: Skickade = 100, Mottagna = 100, Förlorade = 0 (0 %), Ungefärlig överföringstid i millisekunder: Lägsta = 10 ms, Högsta = 17 ms, Medel = 13 ms

Den där responstiden är väl inte direkt jättebra imo, mer än 10ggr så hög som trådat bredband
Skulle va intressant att se ingame latency dock, har själv spelat via 3G (dock inte BF3) när mitt nät var nere och låg på 200-300ms.

Ping statistics for 192.36.125.18:
Packets: Sent = 265, Received = 265, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 0ms, Maximum = 1ms, Average = 0ms

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Den där responstiden är väl inte direkt jättebra imo, mer än 10ggr så hög som trådat bredband
Skulle va intressant att se ingame latency dock, har själv spelat via 3G (dock inte BF3) när mitt nät var nere och låg på 200-300ms.

Ping statistics for 192.36.125.18:
Packets: Sent = 265, Received = 265, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 0ms, Maximum = 1ms, Average = 0ms

Ja men vafan, snälla nån. Du kan ju inte jämföra det med trådat, det säger väl sig självklart.. Fan vad folk är bortskämda idag.
Vad jag ville visa på är att 4G ändå är extremt mycket bättre än 3G.

Sen skulle jag även vilja se lite blindtester, för jämför man 4g med 13 ms i medel, med ett lan/fiber på 1 ms, ja, då får 4G spelaren i teorin ~12 ms högre latens.
Jag undrar om någon i ett blindtest skulle kunna märka skillnad på 12 tusendelar av en sekund?

Här har du en comhem-lina (som ändå säkert nån miljon svenskar sitter på...), mot ping.sunet.se

8 packets transmitted, 8 received, 0% packet loss, time 7009ms rtt min/avg/max/mdev = 6.518/7.606/8.321/0.527 ms

Skulle även säga att folk ute på landet med ADSL säkert fortfarande ligger på ~13ms mot sunet.

Så, nej, det är inte 10x mot trådat bredband. Det är 10x mot fiber/lan, vilket är åt den extremaste kanten av det bästa du kan jämföra med. Återigen, fan vad folk är bortskämda.

Permalänk
Lego Master

Jag blir ju helt deprimerad här... mitt 8Mbit snålband från Telia rapporterar följande från ping ping.sunet.se;

Ping statistics for 192.36.125.18:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 26ms, Maximum = 27ms, Average = 26ms

Usch.

BF3 är ju ändå helt spelbart, och det händer att jag har lägre ping till servrarna än till sunet.se, iaf enligt battlelog.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Spelen drar inte så mycket nätverk. Du kanske förbrukar 10 MB/h. Så du kan spela nonstop hela månaden utan att överskrida gränsen

Men måste bara avråda er från det mobila bredbandet ifall det inte är så att ni pingar väldigt bra där ni bor. Då detta kommer förmodligen bli ett störmoment för dig.

Bara att hålla med här! Jag har provat Telenors Mobila bredband, hade hyfsad nedladdning ca 60 - 70. Men!! Och då hade jag nätverkskabeln direkt i routern.
Det laggade nåt alldeles när jag spelade BF3!

Med vänliga hälsningar

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D Black Case, ASUS ROG VIII Extreme/Assembley Z170, Intel® Core™ i7-6700K, Hydro Series™ H115i Extreme Perfomance CPU Cooler, Corsair Link Cooling and Lighting Kit, Geforce GTX Titan X Pascal, Corsair AX1200i, OCZ RD400 1TB M.2, Corsair Venegeance LPX DDR4 3000MHz 4X16 GB, Astro Gaming A50, SoundBlaster X Katana, TrackIR5, HTC VIVE, SteelSeries Apex, Logitech G502, Thrustmaster Hotas Warthog, Thrustmaster T300 Ferrari, ASUS ROG Swift PG278Q, Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag blir ju helt deprimerad här... mitt 8Mbit snålband från Telia rapporterar följande från ping ping.sunet.se;

Ping statistics for 192.36.125.18:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 26ms, Maximum = 27ms, Average = 26ms

Usch.

BF3 är ju ändå helt spelbart, och det händer att jag har lägre ping till servrarna än till sunet.se, iaf enligt battlelog.

Jo, ping.sunet.se är ju inget magiskt, beroende på var man geografiskt bor och hur ens operatör har routing så kan det ju skilja.
Men samma sak gäller ju för t ex en spelserver, någon som sitter på ADSL/4G men har närmre/bättre routing kan ju fortfarande pinga bättre än nån på lan/fiber mot en viss destination.

Det är så mycket som spelar in, så därför tycker jag det är helt absurt att sitta och räkna på ping i enstaka, eller ens 10-tals, millisekunder när det gäller internettts.

Fan jag minns tiderna när man spelade quake och körde napster på sitt 14.4k modem.. Sjukt glad att man fick vara med och uppleva det, dagens kidds med gigabitlinor och ajjpads med 4G är ju helt förstörda.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av BasseBaba:

Jo, ping.sunet.se är ju inget magiskt, beroende på var man geografiskt bor och hur ens operatör har routing så kan det ju skilja.
Men samma sak gäller ju för t ex en spelserver, någon som sitter på ADSL/4G men har närmre/bättre routing kan ju fortfarande pinga bättre än nån på lan/fiber mot en viss destination.

Det är så mycket som spelar in, så därför tycker jag det är helt absurt att sitta och räkna på ping i enstaka, eller ens 10-tals, millisekunder när det gäller internettts.

Fan jag minns tiderna när man spelade quake och körde napster på sitt 14.4k modem.. Sjukt glad att man fick vara med och uppleva det, dagens kidds med gigabitlinor och ajjpads med 4G är ju helt förstörda.

Wordz. Vilken glädje när man kunde uppgradera till 56,6k! Och vi ska inte tala om när jag lyckades övertala farsan om att skaffa ISDN! Dubbla linor, så man kunde vara uppkopplad och ringa i fasta telefonen samtidigt! Magi är (var) ordet. Sen kom ADSL och det blev lixom...vardag. Hela "grejjen" med internet försvann, och det gick över till samma vardagsmat som TV, telefoni och bilar. Lite tråkigt, det tappade sin charm.

Om man ska hålla sig kvar i nostalgiträsket så minns jag när en "polare" lyckades få mig att installera netbus på min gamla Compaq. Stängde av modemet när CD-släden for in och ut av sig själv..

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Har en polare med likadant internet. vi kan sitta i skype och spela bf utan problem, bara han inte laddar ner något.

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget har ju annars "fri surf" eller typ 100GB som det står lite längre ner på sidan. Kan ju vara att tänka på ifall du känner att du behöver mer än 80GB.
http://www.bredbandsbolaget.se/mobiltbredband/hastigheter/bre...

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem

Bahnhof 5/5 fiber, Västernorrland.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare