Permalänk

Fotosystem/logistik?

Eftersom jag förstått att många har fler än ett objektiv, och kanske även fler än två objektiv.

Då är frågan: hur brukar ni sköta det på praktiskta? Väljer ni objektivet för dagen som ni tror passar för det mesta av den planerade fotograferingen? eller har ni med en väska men ett extra, eller rent av alla era objektiv ut varje gång?

Nu när man har flera objektiv att välja på, kommer ju näsa problem - vilket ska man ta med sig.

Just nu jobbar jag på ett par system, ett alternativ där jag för olika scenarios har med ETT objektiv vilket oftast då blir en zoom, och ett scenario med två objektiv.

Jag är mest nyfiken hur ni andra gör? Tar ni med allt ni har, eller väljer ni ett objektiv inför varje fototur?

Permalänk

Jag brukar välja ett objektiv för dagen. Jag har bara fasta gluggar till mitt "huvudsystem", så det ger lite utmaning. Skall jag iväg eller om jag skall fota något professionellt tar jag med mig 3 - 4 gluggar. De riktiga proffsen har ofta två kamerahus med sig med antingen en vidvinkelzoom och en telezoom eller en fast normal och en normalzoom. Då pratar jag om pressfotografer.

Jag skulle säga att det som styr vad man har med sig är dels hur mycket pengar man har och dels hur mycket man orkar kånka runt på

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Ska jag aktivt ut å fota tar jag oftast med hela fotoryggan. Brukar plocka ur det jag vet att jag inte kommer att använda, 50mmarn får tex alltid stanna hemma, då jag nästan bara använder den för människofoto inomhus. Ibland bestämmer jag mig för att fota en enda sak, tex fjärilar, då tar jag telezoomen på kameran och macrot i fickan. Åker jag å handlar (självklart är kameran alltid me!) har jag bara telezoomen på, och med..(ifall man ser några älgar...)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fotograferar du för att det är kul så kan det vara lärorikt att välja ett objektiv och tvingas agera utifrån det.

Tar du på dig ett fotojobb så ser jag det som en självklarhet att man har flera objektiv med sig.

Permalänk

Tackar för svaren hittils.

Att bara ha ett objektiv kan såklart vara kul i sig, men i normala fall så vill man självklart använda de objektiv man har på bästa sätt. Själv har jag hittils försökt hitta kompromisser. Ska jag vara ute en hel lång dag, utan tillgång till bil eller dylikt är det nog sannolikt att det blir ett objektiv och det är en superzoom även om man hela tider går och muttrar att man inte har med sig det som ligger hemma.

Men är jag ute säg ett par timmar har jag hittils haft med mig två olika objektiv. Och sen i praktiken har jag då två kameror med mig eftersom det inte finns någon anledningen att ha en backupkamera bara liggande, så jag har faktiskt börjat använda båda min kameror aktivt nu. Har också en något större axelväska där båda går ned, men den väger då ca 4kg. Vilket inte är några problem under kortare promenader, men jag skulle inte vilka tex åka på sememster och 12 timmar om dagen gå omkring med 4kg utrustning. Eller så funderar jag om jag helt enkelt är för bekväm av mig? Jag är faktiskt bekväm av mig, men frågan är om ni andra utan att blinke skulle dra runt på 4kg kameragrejor under tex en vecka på semsetern? och då menar jag inte 2 timmar per dag utan hela tiden... för om man inte vill av säkerhetsskäl lämna någonting på rummet eller annat så måste man ju släpa runt allt hela tiden?

För kortare turer har jag dock inget emot väskan... största problemet är nu den kallare årstiden när man måste ha ytterkläder = bylsig jacka som interfererar med såväl axelväskor och kameraremmar... längtar redan till sommaren bara av det enkla skälet!!

Permalänk
Medlem

Som standard tar jag ett hus och 35/2 samt 85/1.8 eller 85/1.2 beroende på humör. 1.8:an väger mindre och jag har filter som passar den. 1.2 är häftigare... Sedan brukar en minimal blixt (har en Sunpak stor som en tändsticksask) och en kompaktkamera (Canon Demi EE17 eller Agfa Optima 1035) få följa med, särskilt om jag har färgfilm i systemkameran då dessa nästan alltid har sv/v film.

Permalänk
Moderator
Moderator

Beror på vad jag tänkt göra under dagen, vilket mål man har. Oftast sitter 24-70 på och jag varierar mellan 16-35 och 70-200 som extra lins.

På riktiga uppdrag åker hela kittet med och då gäller det begränsad tid & yta. Typ bröllop med två hus, linser, blixt, skärmar etc.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Det är ju lite olika. Oftast så är jag ute för att fota (är tyvärr lite dålig på att fota i vardagen) och då har jag med hela kitet (mer eller mindre iaf). Om jag vill packa lätt men behöver systemkamerans prestanda har jag en mindre väska där kamera med objektiv och blixt + ett extra (beroende på vilket) objektiv går ner. Då tar jag ju de(t) objektiv som jag anser mest lämpade.
Vad gäller semester så har det varit lite olika beroende på vart jag ska. Jag har eg aldrig varit utomlands och bott på hotell och hela kitet, men om jag skulle göra det så är jag ju inte precis typen som ligger och steker i solen, utan ser mig hellre omkring och då skulle det falla sig ganska naturligt att ha större delen av kittet med. Jag skulle inte oroa mig så mycket över att kånka runt på kameran, utan snarare tänka mer på risken att bli rånad (pga att man går omkring och viftar med kameran).

För vardagsfotandet, som jag är lite dålig på, som sagt, har jag en S100 som lätt går ner i jeansfickan.

Permalänk
Medlem

Jag har bara fasta objektiv. Har två kameraväskor, en där jag får ner kameran plus ett löst objektiv (dvs två objektiv totalt), samt en ryggsäck där jag får ner alla. Det beror på tillfälle och motiv vilken väska jag väljer.

Har jag med alla är det lätt att bli stirrig och byta objektiv hela tiden. Man får passa sig för det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Zoomkille som jag är numera tar jag oftast med mig båda. (24-70+70-200 f/2.8)
Har den ena på kameran & den andra i bilen på parkeringen om det ska vara extralätt.

Jag medför oftast kit:et i en Thinktank messengerbag (Retrospective 30).
Den tar i nödfall (stängd, alltså) kameran med 24-70 i mitten, med motljusskyddet påmonterat,
samt ett 70-200 respektive 2 st SB-900-blixtar samt massa småplock utan problem.
(Kan även lätt ta med ett extrahus i bälgfickor på fronten om det skulle behövas)

"Ljuskitet", d.v.s. två paraplyer på stativ & kamerastativet i samma el separat väska åker
mera sällan med, men finns på standby givetvis. Vid "jobb" är alltid allting med, givetvis.

Har oxå en stor rygga (Dörr) som bär absolut hela utrustningen om det blir nödvändigt.

Tung hobby.

Permalänk

Skönt att höra att det inte bara är jag som är alltför bekväm iallafall.

Det är just i vardagen som problemet uppstår. Hade med kameraväskan på ett kalas för ett tag sedan och jag ställde upp det på bordet bredvid tårtan (eftersom det sprang jyckar på golvet och slickade på allt och jag var ju rädd om min kamera) när det var dags för kaffe men det var inte populärt.

Jag har förvisso min gamla sony kompaktkamera kvar, men skillnaden i kvalitet och funktion är så stor att jag inte är så sugen på att fota med den mer än i vissa extremfall. Det smidigaste jag har nu är ju d5100 med det lätta 35/1.8G och SB400 som jag har helt lös runt axeln. Den kan ju nog tänka mig att ha med mig hur som helst, tom på mataffären, men det objektivet är ju inte så allround. Visst går det om man måste, men man kan ju inte styra bilderna som man vill och man missar många bilder pga brännvidden.

Jag har tränat lite för att vänja mig vid större väska, typ släpat den fram och tillbaks utan att jag egentligen skulle fota bara för att se om jag kan vänja mig.

Permalänk
Medlem

Är det digitalt jag kör så är det min Canon 5D Classic och Sigmat som är med, 50mm kärlek med F1.4. Kör jag analogt är det nån av mina Nikons, antingen F2an (jättebra när det regnar, eller om det är sent på natten eftersom den tål en hel del stryk) eller min Nikon F3HP. Båda med 50mm. Jag gillar femti millimeters brännvidd, jag är extremt van vid den, och den är mig personligen, en favorit. Ska jag ut och ta porträtt får min 135mm/2.8 följa med också, men den ligger mest hemma och ser ledsen ut

Jag kommer att skaffa mig ett 35mm/2 och ett 85mm/1.8 så snart som plånboken tillåter.

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem

Senaste semestern i Norge, så gick jag upp till Predikstolen, med 5kg kamerautrustning..
En "lätt" vandring uppåt, på 6km.

Ändå hade jag plockat ur en hel del och lagt i bagaget..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Senaste semestern i Norge, så gick jag upp till Predikstolen, med 5kg kamerautrustning..
En "lätt" vandring uppåt, på 6km.

Ändå hade jag plockat ur en hel del och lagt i bagaget..

Hoppas du hade mat med dig, Norge är ju ett u-land när det gäller mat, det är mina erfarenheter av det lander

Var det då axelväska eller ryggsäck?

Min största väska är en typ "messaegerbag" som om jag stopar ned 2 hus med objektiv + blixt + lite småsaker som extra batterier etc väger 4-4.5kg beroende på objektiv. Det är tveksamt om jag vill gå en hel dag med den?

Permalänk
Moderator
Moderator

Ska man ut en heldag eller med mer än 3 kg kamera utrustning är det ryggsäck som gäller.

Axelväska är bra för kortare turer, lätt utrustning eller när man egentligen bara transporterar sig till en plats för avgränsat uppdrag. Ska man promenera runt eller fota i en hel stad så är det ryggsäck, alla ggr.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av Lan:

Ska man ut en heldag eller med mer än 3 kg kamera utrustning är det ryggsäck som gäller.

Axelväska är bra för kortare turer, lätt utrustning eller när man egentligen bara transporterar sig till en plats för avgränsat uppdrag. Ska man promenera runt eller fota i en hel stad så är det ryggsäck, alla ggr.

För ryggen är det utan tvekan bättre, men jag är lite fundersam av några skäl

1) Det lär väl knappast fungera så bra att ha kameran runt axeln/bakåt med en ryggsäck på?

2) en axleväska går ju enkelt att jobba med stående, dvs man kan packa upp och ned grejor... en ryggsäck hur jobbar man där? får man lägga ned väskan på marken (kanske fungerar om det är torrt ute på sommaren, annars inte?) och fälla ut locket?

Hur löser ni ryggsäcksbärare dessa problem? Det är i princip anledningen till att jag hittils inte ens tittat på ryggsäck som alternativ, men det kanske går att vänja sig vid?

Permalänk
Lego Master

Jag har löst det med ett vadderat load bearing belt som från början är tänkt för militärt/airsoft-bruk, dvs i praktiken det som kallas "first line". Återanvänt fickor och magasindumpar från min AS-karriär och stoppar ner objektiv, rengöring, läsk, blixtar och allt möjligt däri. Funkar skitbra, och jag har hela överkroppen fri för rörelse.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Aristotele:

För ryggen är det utan tvekan bättre, men jag är lite fundersam av några skäl

1) Det lär väl knappast fungera så bra att ha kameran runt axeln/bakåt med en ryggsäck på?

2) en axleväska går ju enkelt att jobba med stående, dvs man kan packa upp och ned grejor... en ryggsäck hur jobbar man där? får man lägga ned väskan på marken (kanske fungerar om det är torrt ute på sommaren, annars inte?) och fälla ut locket?

Hur löser ni ryggsäcksbärare dessa problem? Det är i princip anledningen till att jag hittils inte ens tittat på ryggsäck som alternativ, men det kanske går att vänja sig vid?

Lowepro har en serie ryggsäckar där man dels kan ha extra, lösa linsväskor som man sätter i magbältet för ryggsäcken och dels fästen på axlarna för kameran. Jag använder numera en sun sniper som fästs i stativgängan, inga problem att snabbt hala upp den från "värjgehängsposition". Att byta lins mot en som sitter i väska på andra höften är enkelt.

Det finns också diverse halvlösningar, slingshot bags där man kan krångla runt dem och öppna för att byta lins etc. Men generellt så ja, har du stor ryggsäck med flera linser så lägger man oftast ner dem när man måste in i stora utrymmet.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Hoppas du hade mat med dig, Norge är ju ett u-land när det gäller mat, det är mina erfarenheter av det lander

Var det då axelväska eller ryggsäck?

Min största väska är en typ "messaegerbag" som om jag stopar ned 2 hus med objektiv + blixt + lite småsaker som extra batterier etc väger 4-4.5kg beroende på objektiv. Det är tveksamt om jag vill gå en hel dag med den?

Jo, Norge är dyrt när det gäller mat.. och det blev dyrt.

Hade med mig en Lowepro-ryggsäck, men bar på ena EOS 1D:n och ett 70-200mm 2,8L hela vägen upp. Sen stannade jag och skiftade till vidvinkel ibland..

Enkel vandring...

Predikstolen

Det är bara 604m ner till vattnet..

Har vanligtvis med mig 2st EOS 1D:er med en 70-200mm och en 16-35mm samt blixt, när jag är ute. Denna gången tog jag även med mig ett par andra gluggar.. och dricka.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Har du inte så mycket med dig är en diskret axelremsväska att föredra i mina ögon. F-stop tex gör väskor som är snygga och har ett bra internt system. En normalstor axelremsväska rymmer hus modell större och två normalstora objektiv, vem behöver egentligen mer om man inte är ute för att bara fota? Att den ser ut som en vanlig väska gör ju att man smälter in medan du kommer med en väska och extrafickor eller en väst är pedofilvarningsnivån rätt hög. Visst, är det ens jobb eller man är ute och fotar fåglar kan jag förstå om man släpar en ryggsäck men för allt annat känns det som overkill.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Enkelt. Nöjer mig med ett 50mm f/1.7

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

en ryggsäck hur jobbar man där? får man lägga ned väskan på marken (kanske fungerar om det är torrt ute på sommaren, annars inte?) och fälla ut locket?

Hur löser ni ryggsäcksbärare dessa problem? Det är i princip anledningen till att jag hittils inte ens tittat på ryggsäck som alternativ, men det kanske går att vänja sig vid?

Jag kör en lowepro flipside sport. Den öppnas lite annorlunda än en vanlig ryggsäck så om du spänner fast magremmen kan du öppna den ståendes utan problem. Man slipper oroa sig för skurkar också.

Video-review: https://www.youtube.com/watch?v=MoZ5NAeT7I8

Den är snyggare i orange.

Visa signatur
Permalänk

Tackar för alla tips om ryggsäckar! vi får se om behovet uppstår men hur man än vänder sig så är ju rumpan bak dessvärre. Dvs med fördelarna kommer ju nya nackdelar verkar det som. Det lär inte bli några långvandringar nu under vintern hur som helst.

Jag har nu en rätt diskret lowepro event messanger 250, där jag får ned 2 st DX kamerror med långa objektiv påmonterade, samt SB700 och jag skulle kunna klämma ned en extra smålins också om jag ville, samt att den har fack för en liten laptop. Men jag har byggt om den med ytterligare insatser från en gamla lowepro väska för att få bättre passning för två hus.

Permalänk
Medlem

En bra regel som tål att upprepas är väl att ta i (lite) i överkant vad gäller utrymmet. Av någon anledning tenderar ju kamerautrustningen att växa hela tiden.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Skrivet av Gusko:

En bra regel som tål att upprepas är väl att ta i (lite) i överkant vad gäller utrymmet. Av någon anledning tenderar ju kamerautrustningen att växa hela tiden.

Det har jag märkt, jag har fått köpt ny väska en gång redan på bara 1 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Det har jag märkt, jag har fått köpt ny väska en gång redan på bara 1 år

Köpte mig en Tamrac Expedition 8x nyligen och den kanske inte rymmer hela utrustningen men den räcker gott & väl. Oftast blir det en Lowepro Stealth Reporter D300 AW man trycker ner prylarna i, åtminstone i bebyggda trakter.
Folk tror ju att man knallar Bohusleden när dom ser en med ryggan i bushen runt Götet

Visa signatur

*.*

Permalänk

De första dagarna jag hade messanger väskan tyckte jag det var obekvämt på axeln, men nu har jag tagit bort den där löjliga vadderingen som sitter på remmen (som antagligen är till för att göra det mjukare) men jag tycker bara den är klumpig och kantig och remmen är så bred ändå att det inte behövs. Nu känns det mycket bekvämare faktiskt.

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror väldigt mycket på var, hur och när jag ska fota. Är det bara en tur för "allmänt slöfoto/stadsturist" så blir det bara D700 + 24-70/2,8 och inget mer.

Är det lite mer planerat och där jag vet att jag ska fota någon intressant så är det så full väska som möjligt som gäller och en kamera på varje axel. Brukar köra D700 + 24-70/2,8 och D300 + 80-200/2,8 eller 100-300/4 som standard och lite blandade fasta objektiv i ryggsäcken mellan 10 och 200mm. Fasta manuella objektiv är skoj de gångerna som jag har gott om tid på mig och bara vill ta fina bilder men de är inte så praktiska om jag ska fota rally eller annat där det går fort.

Längre turer så brukar jag försöka packa lätt, D700, normalzoom och något teleobjektiv och något eller några små fasta objektiv. Det har hittills inte varit några protester att köra det som handbagage på flyget och det går att bära en hel dag utan problem.

Kör i stort sett alltid med en välanvänd Lowepro Computrekker som har hängt med i fem-sex år nu.

Ska jag har något smidigt och allsidigt så kan det bli D300 + 28/2,8 ais och 75-150/3,5 i nån liten väska.

Och till vardags... en Ixus 120 i bältet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Ja just det, till vardags ja. Har alltid en Nex-F3 med ett Sigma 30/2,8 el.19/2,8 med mig i fickan utifall att.

Visa signatur

*.*

Permalänk

Min kompakt har jag inte använt mycket på sistone, däremot har jag ju alltid mobilkameran. Men det är ju rena dokumentationsbilder och minnesbilder. Ingenting man gör något jätteseriöst av. Däremot använder jag den rätt ofta för att ta bilder som jag sedan mailar direkt till mig själv, det bästa med det är att man slipper hålla på med minneskort etc, dvs snabbt och enkelt.