Permalänk
Medlem

4870 Crossfire fråga

Hallå!

Gav nyss mitt 4870 till en kompis så han kunde testa köra både mitt och hans egna 4870 i Crossfire.

Hans moderkort är Gigabyte GA-EP45-DS3 och hans nätagg är Corsair TX650W, sen en C2Q Q9400 om det skulle vara relevant.

Enligt mig, efter att jag sökt runt och kollat på olika review sidor, så bör dessa specifikationer vara tillräckligt för att driva båda korten.

Han har nu testat med endast en 6-pin i slave kortet och två 6-pin i master, vilket enligt vad han har läst ska fungera. Men när han startat med denna konfigurationen så har datorn BSOD efter några minuter inne i windows.

Jag antar att det är ett resultat av att endast ha en 6-pinnare i slave kortet. Eller ska det funka med endast en 6-pinnare i ett 4870 som har två stycken 6-pins uttag?

Tack.

Permalänk

Jag hade en gång två 4870 kort i Crossfire. Dock så va dom köpt vid olika tillfällen så det va olika versioner av 4870. Det resulterade i att det ena gick sönder. Började dock med att jag fick BSOD oftare och oftare utan att dem var överhettade

Permalänk
Medlem

Antar att det måste vara två st kontakter i. Men inte säker.

Vad jag hitta på google har tx650w bara 2st pci-e, hur har ni tillgång till 3? Adapter?
http://www.corsair.com/power-supply-units/tx-series-power-sup...

Annars kan man testa lite simplare saker som uppdatera bios och ha dom senaste drivrutiner (testa även gamla).

Skulle också underlätta om ni skrev ner felkoden.

Permalänk

1. 650W ska absolut klara av att driva två av dessa kort, förutsatt att du har alla kontakter.
2. Du måste alltid ha alla strömkontakter inkopplade i grafikkortet. Inga undantag.