Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av robineng:

#5 på listan är tyvärr anledningen till att jag aldrig någonsin kommer köra Windows 8. I övrigt okej OS, men känner för starkt att jag inte vill ha min email så intimt kopplad till min windows användare.

Du är inte tvingad till att ha konto för att använda W8.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att använda uppgraderingen från W7 till W8 139kr erbjudandet till min Stationära dator istället för bärbara?

Jag förmodar att det inte är möjligt man vet ju aldrig...

Permalänk
Medlem

Det finns så många saker som är bättre med Windows 8. Samtidigt kan jag inte förstå varför man inte har möjlighet att stänga av Metro. Trots alla förbättringar så bär det ju emot att använda Windows 8 p.g.a. Metro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Mkt mer konstruktivt måste jag säga. Dock är vi där igen, snabbare? Vad blir snabbare för mig med en I5 2500K över 4ghz och SSD som os och en separat för spel? Använder ingen pagefile hellre för den delen och kör 64-bits win 7 idag.

därför jag sa förutom hastigheten.
Prestandamässigt så ligger nog våra datorer snarlikt varandra så snabbhet är nästan orelevant.
Men jag är nöjd efter att ha fått bort MUI, och då satt jag ändå i samma sits som du gör, alltså att redan ha en högpresterande dator och ett OS du är nöjd med.
Frågan är snarare, är du sugen på att ha ett nytt projekt att pilla med? För det är det som det blir i grund och botten för mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ironjim:

Det finns så många saker som är bättre med Windows 8. Samtidigt kan jag inte förstå varför man inte har möjlighet att stänga av Metro. Trots alla förbättringar så bär det ju emot att använda Windows 8 p.g.a. Metro.

Här är några tips på hur du kan optimera Windows 8 för skrivbordet, om du vill slippa "Metro".

http://www.chris123nt.com/optimize-windows-8-for-desktop-use/

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

På vilket sätt är det snabbare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeMisanthrope01:

På vilket sätt är det snabbare?

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag skriver i mitt första inlägg, det installerar snabbare, det startar snabbare och det känns rappare när man använder det. Program installeras snabbare och datorn stänger av snabbare. Det visar bilder snabbare och man spolar snabbare när man tittar på videos. Det mesta är snabbare kan man säga.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Som jag skriver i mitt första inlägg, det installerar snabbare, det startar snabbare och det känns rappare när man använder det. Program installeras snabbare och datorn stänger av snabbare. Det visar bilder snabbare och man spolar snabbare när man tittar på videos. Det mesta är snabbare kan man säga.

Vet inte hur ofta du installerar om ett os men för mig är det inget WOW argument.

Att den startar snabbare än min W7 burk tycker jag inte, skulle den göra det handlar det om 1-2 sek vilket jag kan leva med.

Märker ingen skillnad i rapphet får faktiskt oftare vänta på W8 att öppna mappar kan ha att göra med att den har en green disk som lagringsdisk.

Återigen kan inte se att saker installeras snabbare.

Att den stängs av snabbare stämmer (W8 vinner med 1-2sek. Dock förstår jag inte poängen, sitter du kvar och tittar medan datorn stänger av? själv går jag iväg), det tar däremot mycket längre tid att klicka sig fram till stäng av (pratar återigen med mus eftersom flera här tyligen inte fattar det).

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Vet inte hur ofta du installerar om ett os men för mig är det inget WOW argument.

Att den startar snabbare än min W7 burk tycker jag inte, skulle den göra det handlar det om 1-2 sek vilket jag kan leva med.

Märker ingen skillnad i rapphet får faktiskt oftare vänta på W8 att öppna mappar kan ha att göra med att den har en green disk som lagringsdisk.

Återigen kan inte se att saker installeras snabbare.

Att den stängs av snabbare stämmer (W8 vinner med 1-2sek. Dock förstår jag inte poängen, sitter du kvar och tittar medan datorn stänger av? själv går jag iväg), det tar däremot mycket längre tid att klicka sig fram till stäng av (pratar återigen med mus eftersom flera här tyligen inte fattar det).

Det är snabbare, både i uppstart och avstängning. Se exempelvis här. Anledningen är att MS har jobbat hårt med att få ner tiderna, processer sparas på disk och slipper därmed startas igen vid en omstart osv. En del av de här sakerna fungerar bara när man har hibernation igångsatt (viloläge) så har du inte det kanske det är därför du inte upplever det på samma sätt som oss andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är snabbare, både i uppstart och avstängning. Se exempelvis här. Anledningen är att MS har jobbat hårt med att få ner tiderna, processer sparas på disk och slipper därmed startas igen vid en omstart osv. En del av de här sakerna fungerar bara när man har hibernation igångsatt (viloläge) så har du inte det kanske det är därför du inte upplever det på samma sätt som oss andra.

Givetvis har jag hibernate av finns ingen anledning att slösa 8GB på min 40GB ssd som jag har i htpcn för att vinna någon sekund. (hinner ändå inte få igång tvn och blippa till rätt kanal iaf)
Ska man göra en jämförelse i uppstart måste man då jämföra viloläge i W7 mot uppstart i W8 eftersom en uppstart i W8 är just från viloläge.

Eftersom man måste offra samma mängd plats som man har ram tycker jag inte detta är någon bra lösning eftersom nästa dator man köper lär ha mellan 16-64GB RAM

Måste vara en riktigt dålig dator de testade i din länk då deras POST var längre än hela min uppstart.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Någon som kan ge ett svar på om Microsofts uppgradering ger en Win 8 pro 64 bit om Vista licensen man uppgraderar från är 32bit? Slog mig att jag hade denna licens över från en gammal laptop och efter Stardocks program gått ur beta är det dags att testa igen.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Någon som kan ge ett svar på om Microsofts uppgradering ger en Win 8 pro 64 bit om Vista licensen man uppgraderar från är 32bit? Slog mig att jag hade denna licens över från en gammal laptop och efter Stardocks program gått ur beta är det dags att testa igen.

Med start av Vista är Windows licenser ej bit beroende. En 32-bitars licens är identisk med 64-bitars (och du kan hoppa mellan dem).

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Med start av Vista är Windows licenser ej bit beroende. En 32-bitars licens är identisk med 64-bitars (och du kan hoppa mellan dem).

Tack för infon!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Vet inte hur ofta du installerar om ett os men för mig är det inget WOW argument.

Att den startar snabbare än min W7 burk tycker jag inte, skulle den göra det handlar det om 1-2 sek vilket jag kan leva med.

Märker ingen skillnad i rapphet får faktiskt oftare vänta på W8 att öppna mappar kan ha att göra med att den har en green disk som lagringsdisk.

Återigen kan inte se att saker installeras snabbare.

Att den stängs av snabbare stämmer (W8 vinner med 1-2sek. Dock förstår jag inte poängen, sitter du kvar och tittar medan datorn stänger av? själv går jag iväg), det tar däremot mycket längre tid att klicka sig fram till stäng av (pratar återigen med mus eftersom flera här tyligen inte fattar det).

KOlla här så ser du vad som är ändrat emot windows 7.

http://assets.msleap365.com/content/lpguid/htmh/250ED933C4A14...

Kolla under hardware sen "delivering a secure and fast boot with UEFI" spola till 6mins för att se

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KTL:

Någon som kan ge ett svar på om Microsofts uppgradering ger en Win 8 pro 64 bit om Vista licensen man uppgraderar från är 32bit? Slog mig att jag hade denna licens över från en gammal laptop och efter Stardocks program gått ur beta är det dags att testa igen.

Uppgraderar du online på en Vista 32bit så laddar den ner media för 32bit Windows 8 Pro.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

KOlla här så ser du vad som är ändrat emot windows 7.

http://assets.msleap365.com/content/lpguid/htmh/250ED933C4A14...

Kolla under hardware sen "delivering a secure and fast boot with UEFI" spola till 6mins för att se

Har du annan länk då jag inte är intresserad av att installera silverlight?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt hur installationen går till om jag köper det via "uppgraderingsassistenten" för 279kr. Laddar programmet hem Win 8 och installerar sedan eller måste jag bränna ut det på en skiva?

Får jag serie-id/cd-key och liknande om datorn skulle crasha så att jag kan installera det igen?

Vilka olika versioner finns det? Jag föreslås installerar Win 8 Pro, har Win 7 Home Premium nu, kommer jag missa någon funktion?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av el30:

Jag förstår inte riktigt hur installationen går till om jag köper det via "uppgraderingsassistenten" för 279kr. Laddar programmet hem Win 8 och installerar sedan eller måste jag bränna ut det på en skiva?

Får jag serie-id/cd-key och liknande om datorn skulle crasha så att jag kan installera det igen?

Vilka olika versioner finns det? Jag föreslås installerar Win 8 Pro, har Win 7 Home Premium nu, kommer jag missa någon funktion?

Det laddas hem och installerar win8 från skrivbordet på din XP/vista/Win7.
Du får ej möjlighetet att bränna CD
Du får en Cd-key ja
Du kan nog ladda hem en ISO sen som du kan bränna. Skulle jag tro i alla fall. Tänk på att win8 installeras rent från xp. Dvs inga program sparas. Men dina filer sparas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el30:

Jag förstår inte riktigt hur installationen går till om jag köper det via "uppgraderingsassistenten" för 279kr. Laddar programmet hem Win 8 och installerar sedan eller måste jag bränna ut det på en skiva?

Får jag serie-id/cd-key och liknande om datorn skulle crasha så att jag kan installera det igen?

Vilka olika versioner finns det? Jag föreslås installerar Win 8 Pro, har Win 7 Home Premium nu, kommer jag missa någon funktion?

Programmet kommer att ladda hem Win8 och installera det. Du behöver inte bränna ut det på en skiva om du inte vill.

Du får en cd-key via mail samt en nedladdnings-länk så det är fritt fram att installera om vid behov

Win8 Pro är den "bästa" version som finns. Det kommer en annan version framöver som kommer att ligga på "utvalda" laptops och liknande. Den versionen kommer att saknar ett par funktioner, exempelvis kryptering av filer. Annars är det väl inga världsomvälvande skillnader mellan dem.

När du uppgraderat, se till att gå hit http://windows.microsoft.com/en-US/windows-8/feature-packs så får du gratis Media Center också. Även om du inte har någon användning av det för närvarande så kan det ju vara skönt inför framtiden, kanske sparar en hundring på längre sikt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Givetvis har jag hibernate av finns ingen anledning att slösa 8GB på min 40GB ssd som jag har i htpcn för att vinna någon sekund. (hinner ändå inte få igång tvn och blippa till rätt kanal iaf)
Ska man göra en jämförelse i uppstart måste man då jämföra viloläge i W7 mot uppstart i W8 eftersom en uppstart i W8 är just från viloläge.

Eftersom man måste offra samma mängd plats som man har ram tycker jag inte detta är någon bra lösning eftersom nästa dator man köper lär ha mellan 16-64GB RAM

Jag håller med och har inte det aktiverat på min laptop (med 40GB SSD) heller. En uppstart i W8 är inte från viloläge men den använder en del funktioner från viloläget om det är aktiverat och går då mycket snabbare. Med en SSD har dock behovet av viloläge i princip försvunnit så det är tråkigt att denna del av förbättringarna är beroende av att man har det aktiverat.

Citat:

Måste vara en riktigt dålig dator de testade i din länk då deras POST var längre än hela min uppstart.

Tja det var en värstingdator från för några år sedan. De ville testa hur åttan fungerade på lite olika hårdvara och en maskin de hade tillgänglig var denna. En i7 960 med ett GTX 580. Dess prestanda räcker för nästan allt idag men den har vissa andra begränsningar, långsam POST, ingen USB3 osv. så de ansåg det vara intressant att se hur åttan fungerade på en sådan dator men var också smarta nog att redovisa POST-tiden separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Uppgraderar du online på en Vista 32bit så laddar den ner media för 32bit Windows 8 Pro.

Märkte det..trodde den innehöll båda
Jag köpte från min gamla 32bitare då min nya är på inet för skumt fel.
Jag har tänkt att ha windows 8 i min nya burk men där har jag win7 64 bit och nu sitter jag med en 32 bit win 8

Finns det någon vänlig själ som kan "låna" ut sin 64 bit iso fil det borde inte vara olagligt eller förbjudet?

Jag har mailat Microsoft om mitt problem men svaret lär nog dröja då det är helg och dom har säkert fått massor mail nu efter lanseringen av win 8.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av masa69:

Märkte det..trodde den innehöll båda
Jag köpte från min gamla 32bitare då min nya är på inet för skumt fel.
Jag har tänkt att ha windows 8 i min nya burk men där har jag win7 64 bit och nu sitter jag med en 32 bit win 8

Finns det någon vänlig själ som kan "låna" ut sin 64 bit iso fil det borde inte vara olagligt eller förbjudet?

Jag har mailat Microsoft om mitt problem men svaret lär nog dröja då det är helg och dom har säkert fått massor mail nu efter lanseringen av win 8.

Varför uppgraderade du inte från din nya burk med Win7 64 bit? Eller menade du Win7 32bit?

Ja det borde bara vara för dig att få tag på en 64bit iso fil, alla som uppgraderar från 64bit till Win 8 har möjligheten att spara ut en iso-fil. Då licensen inte skiljer sig från 32bit och 64bit ska det inte vara något lagligt bekymmer tycker jag.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

KOlla här så ser du vad som är ändrat emot windows 7.

http://assets.msleap365.com/content/lpguid/htmh/250ED933C4A14...

Kolla under hardware sen "delivering a secure and fast boot with UEFI" spola till 6mins för att se

windsupersite har alla detailjer om w8.
http://www.winsupersite.com/windows-8?page=2#listanchor18627

även om man anser att windows 7 är bra vilket det är så har windows 8 en massa saker under huven som gör det mesta lite snabbare.
dessutom ett antal nya funktioner etc...
så jag finner ingen anledning att köra windows 7 längre.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd rensad från flera inlägg*

1, Om ni har synpunkter på användare, anmäl inlägget till moderatorerna.
2, Citera inte inlägg som är tveksamma, då måste vi också ta bort dessa även om de inte bryter mot reglerna så är det en förlängning på en offtopic tråden.

Låt oss hantera och bedöma, ok?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av winosx:

Den var intressant, synd bara att han uppenbarligen pratar efter manus och inte får prata fritt. Bra för Microsofts reklamavdelning, dåligt för oss.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Alla ni som röstar på att eran uppfattning blivit sämre efter denna lista, fattar inte riktigt det är ju förbättringar eller? varför skulle man inte vilja uppgradera till ett bättre OS ? och nej säg inte METRO ÄR SKIT, orkar inte höra småglin som sitter på XP fortfarande klaga över det.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Oneone:

Alla ni som röstar på att eran uppfattning blivit sämre efter denna lista, fattar inte riktigt det är ju förbättringar eller? varför skulle man inte vilja uppgradera till ett bättre OS ? och nej säg inte METRO ÄR SKIT, orkar inte höra småglin som sitter på XP fortfarande klaga över det.

Jag upplever att många saker går klart långsammare att göra i win 8 än win 7 iom att interfacet är så tungrott på en dator med flera stora skärmar.

Startar om gör jag varje månad när det är dags för uppdateringar, win 8 ska klara fler uppdates utan omstart, så där kanske jag sparar in 10-15 minuter per år (på 525600 minuter (1 år) drifttid) Där är det ju lite att tjäna
Win 8 är bara trevligt under skalet, men snabbare är det definitivt inte på en normal dator, win 7 gör det mesta omedelbart och hur då win 8 skulle bli snabbare än omedelbart är lustigt att föreställa sig. Möjligen att en del benchmarks visar små skillnader, men vid en viss nivå spelar det ingen roll längre, jag skriver inte snabbare för det, men om jag behöver flera klick för att nå fram till funktionen jag behöver så går det totalt sett långsammare.

Nästan alla interface har blivit sämre och visar mindre information, det mesta tar upp större plats och upplevs som helt onödig "vaste of space" tex den nya "filexplorer" och ribbon tillför absolut inget, tvärtom. Jag upplever dessutom explorer som väldigt mycket slöare när det gäller bildminiatyrer och bildvisningen som är inbyggd i 8an är väl det sämsta som nånsin har gjorts? Den är inte bara extremt långsam, man kan inte bläddra vidare i mappen.

Saker är mycket svårare att nå och kräver fler handgrepp och har man mycket program är det svårt att få överblick, att söka funkar dessutom oerhört dåligt och hela sökfunktionen är oerhört ointuitiv eftersom man måste välja kategori först, söker jag på mus så tror 8an att jag letar musik och inte musinställningar, jag måste alltså gå ut i högermenyn o välja där, om de åtminstonde haft meny nära sök men nu är de dessutom på varsin sida skärmen, ren dyngfunktion.

Jag trodde från början att det endast var metrointerfacet som var uselt, men ju mer jag kört med 8an ju sämre har jag gillat den, jag har absolut inte märk nånting som går snabbare om man ser på den totala tiden det tar att göra nått om man bortser från att starta datorn, de fördelar som finns är "filhantering under skalet" och grundsäkerhet men de drunknar totalt i bristen på bra interface, det är ju där man märker att allt är tungrott på en dator, och ju fler skärmar och ju större de är desto sämre verkar 8an fungera, så att ens viska om bättre stöd för multimonitor är ett dåligt skämt, jag hade hellre sett funktioner för flera skrivbord som i linux så det blivit lättare att gruppera olika typer av användningsområden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Måste säga att jag älskar dessa flamers som hoppar in på tråden och skriver en massor av skit. Förmodligen kan de inte läsa och jag tycker synd om personen som startat tråden vid namn = Saker som är bättre med Windows 8 över Windows 7!

Visa signatur

BitFenix Prodigy, Intel i5 3570K, ASRock Z77E-ITX, Cooler Master Silent Pro M2 620W, Evga Gtx 670 ftw, 2x120gb SSD, 1X500gb HDD, 1tb Seagate Barracuda, 16Gb RAM Corsair Vengenz