Avast säger att Steam är ett hot, hjälp?

Permalänk
Medlem

Avast säger att Steam är ett hot, hjälp?

Hej hallå,
Startade datorn imorse och fick ett fönster från Avast där det stod att C:\Program Files (x86)\Steam\vstdlib_s.dll kan vara ett skadligt hot.
Har testat att köra kompatibilitets-läge med Windows 7 och kört som administratör, men det funkade ej.

Kan det faktiskt vara någonting skadligt, eller ska jag tillåta det?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Jag har också Avast och exakt samma sak hände när jag försökte starta steam idag.

Permalänk
Medlem

Lägg till steam mappen under "exeption" det är bara ett falskt alarm.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Har säkert blivit något tokigt i virus-definitionerna för Avast.

Permalänk

Säkert någon som släppt en rippad variant av något spel från där dom slängt in den dll-filen och den i sin tur innehåller virus. Så det har säkerligen inget med en riktig steam-installation att göra

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Avast säger att Steam är malware, IGEN! Hjälp uppskattas som sjutton

Hejsan,
Gjorde en tråd om att Steam upptäcktes som malware för Avast för ett tag sedan. Ni sa att jag skulle göra en exception för Steam-mappen i Avast, och det funkade tills idag.
Fick samma varning när jag startade upp datorn på morgonen, "Upptäckt hot i Steam/steamclient.dll, typ: win32 Malware".
Då jag redan har en exception för hela Steam-mappen så vet jag ej vad jag ska göra.. Jag har öppnat windows-brandväggen och gjort en ny regel som låter Steam.exe få göra typ vad den vill, men det funkade ej.

Hjälp uppskattas till 117%, vill gärna spela en sån här regnig dag :S

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Jag hade liknande problem förut, så jag inaktiverade Avast tillfälligt, och startade sedan om Steam. Då fungerade det. Verkar inte ha haft problemet efter det, men isåfall gör jag väl bara om proceduren.

Permalänk
Medlem

Avinstallera Avast och kör in Microsoft Security Essentials istället, oavsett vilken av dom som är "bäst" på att fånga virus så buggar i alla fall MSE väldigt mycket mer sällan eller inte alls ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Hade det problemet förra veckan, pillade lite på det, startade om, problemet återkom, pillade lite mer, startade om, samma skit, blev tokig, pillade ännu lite mer och helt plötsligt funkade det, och nu rullar det på.

Känns annars sjukt retard att Avast skall varna för Steam... Nära att det åkte ut. Men annars funkar det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av traeskapa:

Jag hade liknande problem förut, så jag inaktiverade Avast tillfälligt, och startade sedan om Steam. Då fungerade det. Verkar inte ha haft problemet efter det, men isåfall gör jag väl bara om proceduren.

Hur stänger man av det? Jag tycker att avast's interface är väldigt förvirrande..

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av Wrathborn771:

Hur stänger man av det? Jag tycker att avast's interface är väldigt förvirrande..

Högerklicka på ikonen där vid klockan och välj Inaktivera alla skydden. Där kan du välja hur länge de skall vara inaktiverade. Kan inte kika exakt, då jag sitter på jobbet, och här har vi inte Avast.

Permalänk
Skrivet av Wrathborn771:

Hur stänger man av det? Jag tycker att avast's interface är väldigt förvirrande..

högerklicka på ikonen nere vid klockan, inaktivera/aktivera alla skydden.

Fick också denna varningen nyss, inaktiverade bara sen startade jag igen, funkade bra aktiverade självklart igen när steam startat.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Byt till annat Antivirus, Själv växlade jag över till AVG, Att gjöra exakt samma fel 2 ggr och ta bort kritiska steam filer accepterar jag Inte.

Permalänk
Medlem

Fick samma problem, kan inte uppdatera steam clienten!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Fick samma problem, kan inte uppdatera steam clienten!

Gör som det tidigare skrivits i tråden. Avaktivera avast temporärt.

Permalänk
Medlem

Det är liksom inte svårt att gå förbi, Skriv i listan att det är Falsk-Positiv och skicka till Avast. Sen är det klart och funkar fint. Annars är det ju abra att klicka "Nej det är inte virus". Pröva scanna den först annars om ni nu skulle vara osäkra, men det är sjukt lätt att gå förbi

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Det är liksom inte svårt att gå förbi, Skriv i listan att det är Falsk-Positiv och skicka till Avast. Sen är det klart och funkar fint. Annars är det ju abra att klicka "Nej det är inte virus". Pröva scanna den först annars om ni nu skulle vara osäkra, men det är sjukt lätt att gå förbi

Jag har skickat att det är en falsepositive 3 gånger den senaste månaden. Avast borde verkligen ta o skärpa sig.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Fick själv samma meddelande från Avast. Tog bara och stängde av skyddet i 10min, startade upp Steam så det fick patcha och laga sig själv. Startade upp det därefter, sedan startade jag Avast igen. Har inte klagat igen ännu.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Funkade ej att starta ett spel efter man avaktiverat o startat steam, sen aktiverat igen. Nu skaffar jag fan något annat.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

jag kör avg för tillfället. Har inte klagat något på steam iaf

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Skrivet av The Mupp:

Lägg till steam mappen under "exeption" det är bara ett falskt alarm.

Fick samma problem 2min efter att jag läste den här tråden

Exluderingar är det samma sak ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

1: Starta Avast.
2: Klicka Realtidsskydd och gå till Filsystemsskydd.
3: Klicka Expertinställningar och gå till Exkluderingar
4: Lägg till Steam mappen under exkluderingar (c:\program\steam eller var ni nu har det).

Funkade för mig.

Permalänk
Medlem

aha det är en ddl fil som oftast har en kod som ofta ändrar sig vilket en del virus brukar göra det upptäcker avast och tror att det är ett virus exludera den mappen du har steam i så borde det inte dyka upp igen

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb