Permalänk

Ny dator för max 10000

Hej jag ska köpa en ny bärbar dator i sommar (eller i höst om det kommer något värt att vänta på). Datorn ska ersätta en 4 år gammal Sony Vaio, och vara min huvud dator.

Min budget är helst under 10 000 men jag kan lägga till lite extra om det behövs. Helst ingen Vaio har fått nog med deras dåliga support och ouppdaterade drivrutiner (och bios).

Jag vill ha en dator som inte väger så mycket och helst är ganska tunn (det ultimata hade varit en ultrabook) med en skärm på 13-15” med minst 1600 x 900 i upplösning. Den ska främst användas till surfande men jag kommer även redigera bilder i RAW-format, jag vill även kunna spela moderna spel med acceptabelt resultat (spelar väldigt sällan). Datorn är tänkt att användas i 4-5 år. Batteritiden är viktig!! (helst utbytbart batteri).

Sen skadar det aldrig om datorn ser snygg ut och är gjord i något "premium" material.

Musplattan och tangentbordet måste vara bra då jag inte kommer använda något externt tangentbord och sällan använda extern mus. (gjärna "klicka överallt" som på Mac).

USB 3.0 , Tunderbolt och SD-kortläsare hade jag helst haft men det är inget behov.

Lönar det sig att vänta på Windows 8 (datorerna) eller kan man få detta med nuvarande datorer?

Jag har funderat på ASUS Zenbook UX32VD-R4002V men enligt b.la . www.sweclockers.com/forum/trad/1123411 så blöder skärmen!

Permalänk
Entusiast

Jag är ytterst ointresserad av laptops så jag kan inte hjälpa dig på den fronten. Men jag har för mig att microsoft har eller snart drar igång en uppgraderingskampanj, så att om du köper en windows 7 dator strax innan release av windows 8 så får du uppgradera för typ 130kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikKron:

Jag har funderat på ASUS Zenbook UX32VD-R4002V men enligt b.la . www.sweclockers.com/forum/trad/1123411 så blöder skärmen!

Om du har möjlighet så ta dig en titt hos ngn närliggande dator-/hemelektronikbutik. Att viss blödning förekommer på denna modell är ett faktum, men bildkvaliteten är trots detta mycket bra.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Jag är ytterst ointresserad av laptops så jag kan inte hjälpa dig på den fronten. Men jag har för mig att microsoft har eller snart drar igång en uppgraderingskampanj, så att om du köper en windows 7 dator strax innan release av windows 8 så får du uppgradera för typ 130kr

Det är mycket bra, har sett det innan, så det är snarare om det kommer någon intressant ny hårdvara (i samband med windows 8) som skulle få mig att vänta

Skrivet av PeCe:

Om du har möjlighet så ta dig en titt hos ngn närliggande dator-/hemelektronikbutik. Att viss blödning förekommer på denna modell är ett faktum, men bildkvaliteten är trots detta mycket bra.

Jag har kollade på denna datorn på MediaMarkt idag men kunde inte se några blödningar alls (jag har sett youtube klipp med mycket böldningar), men det kanske har något att göra med lysrörsbelysningen i butiken?

Permalänk
Medlem

Haha, jobbigt läge då det låter som att du vill ha en Sony Vaio S13A Alternativt en Gigabyte U2442N om/när den dyker upp.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikKron:

Jag har kollade på denna datorn på MediaMarkt idag men kunde inte se några blödningar alls (jag har sett youtube klipp med mycket böldningar), men det kanske har något att göra med lysrörsbelysningen i butiken?

Jo, att butikerna ofta är väl upplysta kan göra det lite svårare att upptäcka. Sedan så har väl inte så tunna IPS-skärmar tillverkats storskaligt under ngn längre tid, så det kan ju hända att problemet inte är lika stort på de senast tillverkade som på de tidigare eftersom produktionen finjusteras efterhand.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD