Rapport från verkligheten: Om Windows Phone 7.5 och Nokia Lumia 800

Permalänk
Relik 📜

Rapport från verkligheten: Om Windows Phone 7.5 och Nokia Lumia 800

Senaste tiden har jag börjat snegla mer och mer på Windows Phone 7 med ett sug efter att testa, och när en Lumia 800 dök upp för bra pris slog jag till. Jag har kört telefonen som primär enhet i cirka två veckor, och tror jag är redo för någon form av omdöme. Vid det här laget känner jag mig hemma med systemet och dess funktioner (efter bra svar i den utmärkta WP7-tråden), och har dessutom hunnit testa på en hel del applikationer. Observera att det här är mina åsikter och erfarenheter som privatperson, huruvida dessa är sanna för andra kan inte jag bedöma.

Vi kan för sakens skull börja med att klargöra lite vilken erfarenhet som finns, så blir det enklare att bedöma relevansen av vad jag har att säga. Jag har genom åren kört en uppsjö olika telefoner och operativsystem, då jag gillar att testa nya saker. Innan jag blev med Iphone 4 genom jobbet under 2010 använde jag bland annat Nokia 5800 (Symbian), Acer Liquid, HTC Hero, Samsung Galaxy S, HTC Desire samt Nexus One, och summerar man med sambons nuvarande och tidigare telefoner samt min nuvarande och tidigare surfplattor landar vi långt över 10 enheter de senaste två-tre åren. Med andra ord, jag har testat på en hel del saker.

Över till uppgiften, då. Jag tänkte helt sonika stapla upp en inkomplett lista fördelar och nackdelar med kommentarer, både för operativsystemet i sig och för telefonen Lumia 800 (med Tango, värt att nämna). Det här är åter baserat på mina erfarenheter, men jag välkomnar (och uppmuntrar!) givetvis diskussion och åsikter runt vad jag har rätt eller fel i samt kan lösa annorlunda. På slutet kommer en mer texttung sammanfattning baserad på generell "känsla", vilket kan vara lättare att ta till sig ibland.

++ Några positiva punkter ++

+ Extremt snabbt
Det här är en lätt punkt att inleda med. Windows Phone är otroligt reponsivt, vilket är ännu mer imponerande med tanke på den i grunden "gamla" hårdvarans om finns i Lumia 800. Trots en ensam ARM-kärna och "bara" 512 MB RAM snurrar allt på i det närmaste perfekt, med hackfria menyer och snabb app-start. Att använda min Galaxy Tab 7.0 Plus (med Honeycomb) känns jämförelsevis riktigt trögt, och även min Iphone 4 med senaste upplagan av Ios får skämmas. Summa summarium, en stark fördel.

+ Bra tänk med integration
Det som lockade mig till WP från första början var den täta integrationen mellan konton, och här finns det en del att hämta. Twitter, Facebook och Linkedin (för mig) blir alla tre en del av systemet, med gemensam feed, tät integration med chatt och kontakter, samt snabb åtkomst till vissa funktioner som check in eller bildpostande. Där konceptet fungerar är det riktigt bra, och jag kommer på mig själv med att bara kika på uppdateringsfeeden istället för att bry mig om de enskilda apparna. Det här är nog delen jag gillar bäst med WP, efter punkten att själva grundsystemet är extremt snabbt.

+ Bra appar är bra
Det finns 100 000 appar för Windows Phone, och många av dessa är faktiskt bra. Jag har bara botaniserat ordentligt i gratisutbudet, men redan där hittat några jag verkligen gillar. Primetube och Stockholm Travel har jag nämnt i andra sammanhang, den förstnämnda för Youtube och den andra för SL-trafiken. Båda använder "Metro-looken" på helt rätt sätt, båda är snabba och båda har bra funktioner där speciellt Primetube överglänser Youtube-appen för Iphone alla dagar i veckan. Det finns även andra exempel där resurserna utnyttjas helt rätt, bland annat Bankhubben, och appar med bra potential, där kan nämnas Twitter.

+ Nokia-apparna ger mervärde
Nokia har en egen del av marketplace, med en rad egna appar. I stort set samtliga av dessa är bra, där speciellt GPS-mjukvaran Drive får en guldstjärna. Turn-by-turn, offline-kartor och svensk röst kombinerat med snabbt, tilltalande gränssnitt känns mycket trevligt för inga pengar alls. Även Creative Studio, Nokias kartor och Nokias musik-app är myckete trevliga, och visar tydligt att det går att göra riktigt bra mjukvara även för Windows Phone.

+ Telefonen i sig är underbar
Själva Nokia Lumia 800 är enligt mig en underbar skapelse. Telefonen andas kvalitet, skärmen är briljant, mottaging är bra, röstsamtal låter bra, och hela konstruktionen känns gedigen. Personligen gillar jag den kantiga formen och många av Nokias designval, och tycker enheten känns mer lätthanterlig än min några millimeter mindre Iphone. Jag tycker verkligen Nokia ska hålla kvar samma stil även för kommande modeller, och då gärna se över småsaker som den pilliga laddarluckan.

-- Några negativa punkter --

- Knepiga designbeslut och tankemissar
Trots att systemet kommer till marknaden efter både Android och Ios funderar jag lite på om Microsoft ens försökt lära sig av konkurrenterna. Windows Phone har ett flertal konstiga designbeslut/buggar, där oviljan från Microsoft att rätta till saker känns kompakt. Jag tänkte ta upp några lite snabbt.
* Bildskalning vid dela. När man tar en bild och vill "snabbdela" den på till exempel Facebook eller Skydrive skalas den ned till i storleksordningen 7XX x XXX pixlar med JPEG-komprimering från helvetet. Det är inget som går att ändra på eller ställa in; det bara är så. Lösningen är att dela genom varje app separat, men vad ska jag då med integrationen till? Stendumt.
* Volymen delas för ringsignal och musik. Ja, det är precis så dumt som det låter. Har jag hörlurar och sänker musiken blir det även lägre ringsignal, så glömmer jag senare att höja igen hör jag inte telefonen. Det här klagas det på friskt över halva internet, utan att MS verkar bry sig alls (har ändå hängt med WP7->WP7.5->Tango), vilket antingen betyder att det är ett (uselt) designbeslut eller att någon kodat pinsamt fel djupt ned i systemet. Stendumt, igen.
* Vid tyst läge avbryts inte musik när det ringer. Har jag musik med Spotify, telefonen i tyst läge och det ringer avbryts inte det jag lyssnar på. Det betyder att känner jag inte vibratorn, för att jag till exempel går, missar jag samtalet. Stendumt.
* Man kan inte smidigt få fram toppbaren i appar. Som standard döljs toppinfon som trådlöst nätverk och mottagning när man inte aktivt drar ned den, vilket är helt okej. Att den inte går att få fram inne i appar är dock störande, speciellt när man sitter och undrar varför inget händer i till exempel webbläsaren. Borde gå att lösa bättre, till exempel overlay med svep ovanifrån (som i menyn).
* Hela implementationen med sök. Telefonens sökfunktion är byggd runt Bing, vilket är naturligt. Att jag tycker Bing ger kassa sökresultat är en sak, varför jag skulle vilja komma dit hela tiden är en annan. Sökknappen ger mig alltid Bings webbsök (utan att sätta markören i sökfältet! GAH!!), oavsett vilken vy jag är i. Jag vill bara inte ha det så, skulle hellre ha den kopplad till en lokal sök för aktuell app, eller i alla fall få möjlighet att byta sökmotor. Antar det är något man får ta.

- Kass tänk med integration
Som jag sade innan älskar jag grundidén med integration, och skulle vilja ha det så fullt ut. Där systemet fallerar blir det dock snabbt irriterande, vilket är onödigt. Exempel är bildfunktionen jag tog upp ovan, men även sådana saker som att feeden för senaste händelser bara fungerar halvvägs. Vill jag till exempel öppna en bild på Twitter kommer mobilsidan upp, och vill jag se likes för en Facebook-post kommer även där mobilsidan upp. Gör det ordentligt, se till att få med alla funktioner som visas. Får jag upp mobilsidor stup i kvarten kan jag lika gärna surfa.. mobilsidor.

- Batteritiden är katastrofal
Det här vet jag att andra inte har problem med på samma sätt, men för mig är det riktigt jobbigt. Min Lumia 800 klarar inte ens en normal dag med normalt användande, utan blir sur senast framåt 20 på kvällen. Anstränger jag mig får jag ut kanske 30 timmars batteritid, men då ska jag sjutton inte göra mycket. Jag har testat en hel del (vilket diskuteras i stora tråden), men får verkligen inte ut de där dagarna andra pratar om. Huruvida det beror på att jag har en olycklig kombination av operatör (Tele2) och mottagning, en defekt telefon eller helt enkelt bara otur vet jag inte, fakta är dock att batteritiden för min del är under all kritik.

- Dåliga appar är dåliga
Förutom de bra apparna finns givetvis en uppsjö mindre bra. Hit räknas tyvärr Spotify och Facebook, två välanvända mjukvaror som får agera exempel. Spotify SER bra ut, men saknar grundläggande funktioner (spola?), beter sig konstigt med bland annat headset, kraschar ibland, tappar synkroniserad musik och så vidare (även om det blivit bättre med Tango). Sammanfattningsvis skulle hela appen behöva en rejäl genomgång och stadig uppdatering, vilket tyvärr inte verkar ske. Även Facebook SER bra ut, men är noterbart långsammare än andra Metro-liknadne appar, samtidigt som vissa funktioner saknas helt. Till den sistnämnda kategorin hör all hantering av "pages", vilket för mig är en viktig punkt då jag bland annat håller ångan uppe på SweC-sidan. Att FB-appen ligger efter vore dock inget problem egentligen, om bara integrationen hade fungerat fullt ut..

- Bluetooth buggar
Trots Nokia-handsfree anno 2011 vill Bluetooth inte fungera riktigt bra, med missade kommandon och långsam sync. Det handlar iofs om en teknik som i grunden är skräp, men vore ändå trevligt med lite bättring

- Notifications
Det är för mig lite oklart hur hela notification-systemet fungerar. E-post (från ena kontot, inte andra) visas som en ikon på låsskärmen, andra appar kastar upp toasters. Dessa verkar dock försvinna snabbt, och då finns ingen ytterligare indikering på låsskärmen att något hänt. Då måste jag låsa upp telefonen och titta på live tiles, har jag vidare ingen sådan för den aktuella appen måste jag verkligen in hela vägen. Androids lösning är enligt mig den bästa här, vilket säkert var varför Apple "lånade" en liknande. Tror det kan finputsas en hel del inför WP8.

- Hanteringen av bakgrundsappar/frysta appar är ett stort frågetecken
Appar hamnar i bakgrunden, och vissa har tillåtelse att även köras där. Så långt hänger jag med, och det sistnämnda kan man kontrollera genom en speciell meny. Sedan blir det dock rörigare. Beroende på om man håller inne pil bakåt eller trycker på en app i "vanliga" listan får man antingen tillbaka gamla sessionen, eller startar en ny. Nokia Drive till exempel minns rutten jag hade i första fallet, men börjar om från noll i andra. Är appen igång ska man väl sjutton få tillbaka senaste session, oavsett? Webbläsaren minns dock senaste sida, så visst går det, bara inte för alla. I allmänhet känns hanteringen klumpig, och jag upplever att jag inte har kontroll om en app rullar i bakgrunden eller inte. Här är jag nog en "android-typ", som vill att mjukvaran ska fungera tills jag ber den slå av sig.

- Kameran och kameraappen är below average
Kombon av kameran och kamerappen i Lumia 800 är inget vidare. Jag bryr mig inte så värst då jag typ aldrig fotar med telefonen, men här är det ett reellt problem. Är i allmänhet svårhanterat, ont om inställningar, medioker bildkvalitet och konstig vitbalans. Finns en hel del att jobba på.

- Internet Explorer är knepigt
IE i telefonen är snabbt, mycket snabbt. Förutom det känner jag att både Safari samt Androids standardläsare gör ett bättre jobb. Till att börja med hänger mjukvaran inte riktigt med, scrollar man för snabbt "blinkar" det svart. Förutom det renderar den en del element knepigt och struntar i ankarlänkar. Helt okej, men jag skulle gärna se finputs - eller varför inte alternativa webbläsare?

+- Sammanfattning -+
Så, att knyta ihop säcken. Jag gick in i det här testandet med öppet sinne och positiva förväntningar, då jag verkligen trodde Windows Phone var systemet för mig. Med facit i hand ÄR det också systemet för mig, om det bara kunde fungera som tänkt. I grunden älskar jag integrationskonceptet, jag gillar verkligen Metro och jag uppskattar att allt är så jädrans snabbt. Jag gillar dessutom hårdvaran, och tar hatten av för Nokia då de producerat en riktigt bra telefon. Däremot kan jag inte komma ifrån känslan att allt är lite halvgjort. Vissa brister är för mig helt uppenbara, trots det verkar Microsoft inte vilja ens kika på problemen. Även om jag känner mig 100 % trygg med att swoscha runt i telefonen blir det därför ständiga irritationsmoment och workarounds, vilket helt enkelt inte ska behövas.

Jag menar nu inte att varken Android eller Ios är perfekta system, långt ifrån, och jag tycker MS i grunden gör helt rätt som försöker få till en egen spin den hela. Det känns bara som om det kunde gjorts lite bättre när de ändå höll på, och jag känner mer och mer att jag nog vill ta fram Iphonen igen i väntan på Windows Phone 8 (eller kanske att ICS når "min typ" av Android-lurar). Visst är den en tråkigare och i mycket långsammare telefon, men den gör i alla fall vad den ska större delen av tiden.. framför allt, den låter mig sätta volymen separat för ringsignal och musik.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med på alla punkter.

Notifikationer är verkligen något jag hoppas de styrt upp i WP8.
Vad gäller Spotify så har det fungerat långt mycket bättre för mig sen jag uppdaterade till Tango. Det är långt från perfekt men jag kan iaf spela musik nu!

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

Är också extremt trött på iOS, är sugen på ett nytt gränssnitt/OS. Android tycker jag är väldigt ryckigt och trögt så det är uteslutet. Ska vänta på WP8 och se om de fixar en del av buggarna som du nämnde.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag håller med dig till 90% (tog slumpmässigt nummer fråga inte) det stämmer till mångt och mycket, det jag är förvånad över är att du nämner batteritiden som endast håller 20h. jag ifråga-sätter inte att det är endast det du får ut, utan snarare att det bara är 20h, som tummregel har jag märkt av en skön blandning smartphones är att man måste ladda dem varje dag (förslagsvis när man går och lägger sig) vilket är en stor nackdel IMO. frågan är om alla telefoner ur samma serie presterar samma eller om du helt enkelt fått ett måndags ex.

övriga punkter blir man bara besviken på företagen när man läser (spotify framför allt, att inte wp appen fått en update känns bara så jävla illa, man kan ju inte vänta på en update för alltid.

jag inväntar WP8 och kommer antagligen köpa ny telefon då positivt med en artikel där inte fanboyismen lyser igenom.

Permalänk
Avstängd

Angående notifikationer får jag såna på mobilen när det finns appar att uppdatera. Det ska komma notifikationer när det finns uppdateringar till själva operativsystemet på min Nokia Lumia 800 också enligt instruktionerna. Men för mig funkar det inte utan jag får manuellt kolla här:
http://www.nokia.com/se-sv/support/produkt/lumia800/

Det kan vara litet irriterande. Även om det finns tillgängliga (som Tango) uppdateringar så får man aldrig en notifikation på mobilen:
http://www.phonesreview.co.uk/2012/06/28/windows-tango-update...

Zune funkar inte alltid heller:
http://forum.wpsverige.com/viewtopic.php?f=9&t=171#p426

Kan visa att "inga uppdateringar finns tillgängliga" fast såna bevisligen finns.
Så Windows Phone 8 blir ett stort steg framåt. Alla uppdateringar ska komma via luften, man behöver inte Zune för det.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av emilakered:

Internet Explorer är knepigt
Förutom det renderar den en del element knepigt och struntar i ankarlänkar.

Classic IE.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

- Batteritiden är katastrofal
Det här vet jag att andra inte har problem med på samma sätt, men för mig är det riktigt jobbigt. Min Lumia 800 klarar inte ens en normal dag med normalt användande, utan blir sur senast framåt 20 på kvällen. Anstränger jag mig får jag ut kanske 30 timmars batteritid, men då ska jag sjutton inte göra mycket. Jag har testat en hel del (vilket diskuteras i stora tråden), men får verkligen inte ut de där dagarna andra pratar om. Huruvida det beror på att jag har en olycklig kombination av operatör (Tele2) och mottagning, en defekt telefon eller helt enkelt bara otur vet jag inte, fakta är dock att batteritiden för min del är under all kritik.

- Hanteringen av bakgrundsappar/frysta appar är ett stort frågetecken
Appar hamnar i bakgrunden, och vissa har tillåtelse att även köras där. Så långt hänger jag med, och det sistnämnda kan man kontrollera genom en speciell meny. Sedan blir det dock rörigare. Beroende på om man håller inne pil bakåt eller trycker på en app i "vanliga" listan får man antingen tillbaka gamla sessionen, eller startar en ny. Nokia Drive till exempel minns rutten jag hade i första fallet, men börjar om från noll i andra. Är appen igång ska man väl sjutton få tillbaka senaste session, oavsett? Webbläsaren minns dock senaste sida, så visst går det, bara inte för alla. I allmänhet känns hanteringen klumpig, och jag upplever att jag inte har kontroll om en app rullar i bakgrunden eller inte. Här är jag nog en "android-typ", som vill att mjukvaran ska fungera tills jag ber den slå av sig.

Jag håller helt med om att batteritiden är alldeles för dålig, speciellt med tanke på att Microsoft ofta har använt batteritiden som ursäkt för varför de inte fixar någon vettig multitasking. Det hade varit mycket mer okej ifall batteritiden faktiskt var mycket bättre än iPhone och Android baserade telefoner..

Multitasking / fast app switching systemet idag är ju något annorlunda, ja. Egentligen så ska det inte ses som en lista med körande appar utan mer som "historik" över de senaste 5 apparna som kanske eller kanske inte fortfarande är aktiva eftersom att OSet kommer att stänga inaktiva appar om det behöver minne till något annat. Det som man ser i inställningarna är bakgrundtjänster, som som oftast kan köras 30 sekunder var 30de minut. Det enda som får köras kontinuerligt i bakgrunden är musikappar som då måste använda sig av något speciellt API som gör att musikuppspelningen är separat från resten av appen, vilket förmodligen är anledningen till att även Spotify appen laddas om ibland.

Permalänk
Medlem

Delar de mesta åsikterna. Dock förstår jag inte hur du lyckas få så dålig batteritid. Kör jag sparsamt klarar jag lätt 2 dagar och vid intensiv användning med musikstream, navigation etc så klarar jag ändå lätt en dag. Pratat med Nokia? De byter ut telefonen om inte uppdateringen fixat batteriproblemet.

Sen måste jag slå ett slag för metro igen. Så sjukt bra. Apple tog bort de fysiska knapparna när de introducerade ifån men de släppte inte knapptänkandet. Det gjorde däremot MS med metro. Det finns ytterst få knappar och man "trycker" i princip aldrig på skärmen. Enligt mig världens första touchscreen anpassade OS och största inovationen på mobilmarknaden sen ifån. Bara metro gör att jag kan blunda för felen som finns, ja så bra är det faktiskt.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Inaktiv

Jag har en Samsung Omnia 7 som är uppgraderad till senaste versionen av Tango. Min upplevelse av WP7.5 är att OS't är otroligt responsivt, men det saknas kraft under motorhuven. Microsoft känns som de är cirka 6månader till 1 år efter Google/Apple, när det gäller specifikation av hårdvara. Det har tagit föööör lång tid för att släppa nya lurar. Tredje generationens med tvåkärning processor och mer RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Jag har en Samsung Omnia 7 som är uppgraderad till senaste versionen av Tango. Min upplevelse av WP7.5 är att OS't är otroligt responsivt, men det saknas kraft under motorhuven. Microsoft känns som de är cirka 6månader till 1 år efter Google/Apple, när det gäller specifikation av hårdvara. Det har tagit föööör lång tid för att släppa nya lurar. Tredje generationens med tvåkärning processor och mer RAM.

Skulle inte se det som att vara efter, snarare som ett medvetet val. Det som gjorde att jag var Windows telefon var just den "sämre" hårdvaran som gjorde att telefonen blev billigare. Finns många som mig som inte vill spela på sin telefon eller kör 100 appar samtidigt och då räcker det med en singelcore och lite RAM. Har aldrig upplevt att inte kraften räcker till i min lumia

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem

Känns som att detta var en relativt minus tung recension. Först kände jag "WOW något konkurrenskraftigt, äntligen!" När jag läst färdigt kände jag "Nope, Nokia verkar fortfarande vara på dalande kurs". Återstår bara att se vad WP har kvar i skjortärmen.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Känns som att detta var en relativt minus tung recension. Först kände jag "WOW något konkurrenskraftigt, äntligen!" När jag läst färdigt kände jag "Nope, Nokia verkar fortfarande vara på dalande kurs". Återstår bara att se vad WP har kvar i skjortärmen.

Mycket är ju smaksak och batteribuggen är bara ytterst få som drabbas av.

Paradoxalt är 7.5 både det positiva och negativa på Lumian. Själva telefonen och Nokias egna programvara som medföljer, gratis, kan enligt mig ingen annan mäta sig med.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk

Jag håller verkligen med om din sammanfattning. Underbar telefon/OS, men många märkliga designval och missar. Jag föredrar att kalla det "Tillämpad Ballmer Peak".

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tomhas:

Skulle inte se det som att vara efter, snarare som ett medvetet val. Det som gjorde att jag var Windows telefon var just den "sämre" hårdvaran som gjorde att telefonen blev billigare. Finns många som mig som inte vill spela på sin telefon eller kör 100 appar samtidigt och då räcker det med en singelcore och lite RAM. Har aldrig upplevt att inte kraften räcker till i min lumia

Jag trodde också på det först, men jag märker att apparna inte riktigt orkar. Jämför jag min iPhone 4s med Omnia 7 så räcker inte kraften riktigt till. WP skulle må bättre av mer kraft.

Permalänk

Har upplevt en del som ts skriver också, men inget som upprör mig direkt förutom en sak. Ljudkontrollen. Det ringer inte i mute, ingen separat ljudkontroll för när man har headset och när man inte har det. Nu har dom separerat ringvolym och media på något halvdant sätt (ringvolym går till 10, media till 30...)

PS. För att se topbaren i en app, tryck volym upp eller ner, tycker det är en bra lösning då man inte behöver den där hela tiden. DS:

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Jag trodde också på det först, men jag märker att apparna inte riktigt orkar. Jämför jag min iPhone 4s med Omnia 7 så räcker inte kraften riktigt till. WP skulle må bättre av mer kraft.

ok men kanske skillnad på lumian och omnian? Vad har den för spec? Jag kör runkeeper, nokia kör, nokia maps, wimp, skype, lite väderappar och sånt och aldrig ens kommit i närheten av lagg. Hur känner du av bristen på kraft?

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem

Jag hade batteri buggen i 7.0 men det försvan när jag uppdaterade den.

Det jag stör mig på är när man mmsar bilder att kvalitén blir kiss dålig. Ser ut som mobilkamera anno 2004. GÅr detta att lösa? Kan man mmsa utan att fucka up kvalitén?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av johnh3:

Angående notifikationer får jag såna på mobilen när det finns appar att uppdatera. Det ska komma notifikationer när det finns uppdateringar till själva operativsystemet på min Nokia Lumia 800 också enligt instruktionerna. Men för mig funkar det inte utan jag får manuellt kolla här:
http://www.nokia.com/se-sv/support/produkt/lumia800/

Det kan vara litet irriterande. Även om det finns tillgängliga (som Tango) uppdateringar så får man aldrig en notifikation på mobilen:
http://www.phonesreview.co.uk/2012/06/28/windows-tango-update...

Zune funkar inte alltid heller:
http://forum.wpsverige.com/viewtopic.php?f=9&t=171#p426

Kan visa att "inga uppdateringar finns tillgängliga" fast såna bevisligen finns.
Så Windows Phone 8 blir ett stort steg framåt. Alla uppdateringar ska komma via luften, man behöver inte Zune för det.

Jag har bara vara med om en update, och den tvingade jag med "disconnect-tricket". Som jag förstår det rullar Nokia och Microsoft ut i omgångar även inom samma ID, vilket förövrigt gäller de flesta tillverkare. Men, som sagt, har inte varit med om tillräckligt många för att kunna säga varken bu eller bä.. OTA är ju dock bäst, så något att se fram emot!

Skrivet av Sir. Haxalot:

Jag håller helt med om att batteritiden är alldeles för dålig, speciellt med tanke på att Microsoft ofta har använt batteritiden som ursäkt för varför de inte fixar någon vettig multitasking. Det hade varit mycket mer okej ifall batteritiden faktiskt var mycket bättre än iPhone och Android baserade telefoner..

Multitasking / fast app switching systemet idag är ju något annorlunda, ja. Egentligen så ska det inte ses som en lista med körande appar utan mer som "historik" över de senaste 5 apparna som kanske eller kanske inte fortfarande är aktiva eftersom att OSet kommer att stänga inaktiva appar om det behöver minne till något annat. Det som man ser i inställningarna är bakgrundtjänster, som som oftast kan köras 30 sekunder var 30de minut. Det enda som får köras kontinuerligt i bakgrunden är musikappar som då måste använda sig av något speciellt API som gör att musikuppspelningen är separat från resten av appen, vilket förmodligen är anledningen till att även Spotify appen laddas om ibland.

Hur man än ser på systemet med appar vid "bakåtpilen" anser jag ändå att det ska vara konsekvent. Ta Drive som exempel igen, jag menar att appen ska ha samma beteende oavsett vilken "ingång" jag väljer. Råkar jag nu välja fel måste jag ställa in rutt och allt igen, då den helt glömmer vad jag sysslade med sist.

Skrivet av Tomhas:

Delar de mesta åsikterna. Dock förstår jag inte hur du lyckas få så dålig batteritid. Kör jag sparsamt klarar jag lätt 2 dagar och vid intensiv användning med musikstream, navigation etc så klarar jag ändå lätt en dag. Pratat med Nokia? De byter ut telefonen om inte uppdateringen fixat batteriproblemet.

Sen måste jag slå ett slag för metro igen. Så sjukt bra. Apple tog bort de fysiska knapparna när de introducerade ifån men de släppte inte knapptänkandet. Det gjorde däremot MS med metro. Det finns ytterst få knappar och man "trycker" i princip aldrig på skärmen. Enligt mig världens första touchscreen anpassade OS och största inovationen på mobilmarknaden sen ifån. Bara metro gör att jag kan blunda för felen som finns, ja så bra är det faktiskt.

Jag tror batteritiden även är en olycklig kombo av var jag rör mig och operatör. Tele2 är verkligen usla min resväg hem, och surfar jag samtidigt blir telefonen riktigt varm av att hålla uppkoppling. Med det sagt gäller ju samma även för min Iphone och tidigare lurar jag haft, som klarar sig bättre. Får kanske höra av mig till Nokia och se vad de säger.

Jag håller med om Metro, vilket jag hoppas framkommer i ursprungsinlägget. Det är snabbt, snyggt och fungerar generellt jäkligt bra. Tyvärr kan jag inte som dig blunda för de andra brister som finns, speciellt hela volymsoppan går mig på nerverna. Är van vid att kunna växla mellan ljud, ljudlöst, musik, utan att tänka så att säga. Nu är det ytterligare ett steg att komma ihåg, och det gör jag liksom inte hela tiden.

Skrivet av anon2110:

Jag har en Samsung Omnia 7 som är uppgraderad till senaste versionen av Tango. Min upplevelse av WP7.5 är att OS't är otroligt responsivt, men det saknas kraft under motorhuven. Microsoft känns som de är cirka 6månader till 1 år efter Google/Apple, när det gäller specifikation av hårdvara. Det har tagit föööör lång tid för att släppa nya lurar. Tredje generationens med tvåkärning processor och mer RAM.

Skrivet av Tomhas:

Skulle inte se det som att vara efter, snarare som ett medvetet val. Det som gjorde att jag var Windows telefon var just den "sämre" hårdvaran som gjorde att telefonen blev billigare. Finns många som mig som inte vill spela på sin telefon eller kör 100 appar samtidigt och då räcker det med en singelcore och lite RAM. Har aldrig upplevt att inte kraften räcker till i min lumia

Skrivet av anon2110:

Jag trodde också på det först, men jag märker att apparna inte riktigt orkar. Jämför jag min iPhone 4s med Omnia 7 så räcker inte kraften riktigt till. WP skulle må bättre av mer kraft.

Jag känner inte av att den saknar kraft, men då kanske det ska nämnas att jag i princip aldrig spelar på mobilen oavsett märke. Det skulle vara som det svarta "blinkandet" i webbläsaren är ett symptom på att prestandan inte räcker till.

Skrivet av Tomhas:

Mycket är ju smaksak och batteribuggen är bara ytterst få som drabbas av.

Paradoxalt är 7.5 både det positiva och negativa på Lumian. Själva telefonen och Nokias egna programvara som medföljer, gratis, kan enligt mig ingen annan mäta sig med.

Jag håller med helt. Windows Phone 7.5 är en positiv start, men känns inte färdigt. Jag har väldigt höga förhoppningar på Windows Phone 8.

Skrivet av orig_rejser:

PS. För att se topbaren i en app, tryck volym upp eller ner, tycker det är en bra lösning då man inte behöver den där hela tiden. DS:

Det har du rätt i att det är smidigare, om än inte riktigt så enkelt som jag skulle önska. Gillar inte att en funktion som egentligen gör något annat (volym) ska behöva användas. Men, uppdaterar första inlägget.

Min tanke generellt är inte att såga eller vara överdrivet negativ. Jag är bara helt ärlig, vad jag reagerat på under de här veckorna och vilka punkter som antagligen får mig att lägga plattformen på is ytterligare en period. Som jag skrev ovan har jag stora förhoppningar om Windows Phone 8, fortsätter MS på den inslagna vägen kan det bli hur bra som helst. Det kräver dock att de faktiskt tittar ut vad användarna säger också, och kanske omvärderar vissa designbeslut.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Det jag gillar mest med Windows Phone är Metro gränssnittet. Det överväger nackdelarna för min egen del.
Som denna recensent skriver om det:
A phone shouldn’t try to be a PC.
http://www.suntimes.com/technology/ihnatko/11730729-452/can-w...

Men jag tror det stora "genombrottet" för Windows Phone kommer först med Windows 8.
Oavsett det så föredrar jag Windows Phone före Android redan i nuläget. Trots vissa nackdelar som har tagits upp här.

Permalänk
Medlem

Så, Herr Emil B, är WP ett system du skulle rekommendera? Jag menar, det finns ju andra tillverkare där man kan få både bättre kamera och bättre batteri.

MVH

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av mrvision:

Så, Herr Emil B, är WP ett system du skulle rekommendera? Jag menar, det finns ju andra tillverkare där man kan få både bättre kamera och bättre batteri.

MVH

Det kan jag inte bedöma generellt, beror på vad var och en prioriterar. Jag skulle oavsett hävda att Lumia 800 antagligen är den bästa WP-mobilen på marknaden, och att steget till andra tillverkare innebär fler nedköp än uppköp. Dessutom tror jag kameraproblemet är en kombination av bristande mjukvara och trist hårdvara, så skulle inte räkna med några enorma framsteg där även vid byte.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag tror batteritiden även är en olycklig kombo av var jag rör mig och operatör. Tele2 är verkligen usla min resväg hem, och surfar jag samtidigt blir telefonen riktigt varm av att hålla uppkoppling. Med det sagt gäller ju samma även för min Iphone och tidigare lurar jag haft, som klarar sig bättre. Får kanske höra av mig till Nokia och se vad de säger.

Jag håller med om Metro, vilket jag hoppas framkommer i ursprungsinlägget. Det är snabbt, snyggt och fungerar generellt jäkligt bra. Tyvärr kan jag inte som dig blunda för de andra brister som finns, speciellt hela volymsoppan går mig på nerverna. Är van vid att kunna växla mellan ljud, ljudlöst, musik, utan att tänka så att säga. Nu är det ytterligare ett steg att komma ihåg, och det gör jag liksom inte hela tiden.

Jag känner inte av att den saknar kraft, men då kanske det ska nämnas att jag i princip aldrig spelar på mobilen oavsett märke. Det skulle vara som det svarta "blinkandet" i webbläsaren är ett symptom på att prestandan inte räcker till.

Jag håller med helt. Windows Phone 7.5 är en positiv start, men känns inte färdigt. Jag har väldigt höga förhoppningar på Windows Phone 8.

Ok inget jag upplevt då jag (konstigt nog) har perfekt uppkoppling ute i dalslands skogar Gör det en kompis till mig bytte telefon och slipper problemet nu.

Tror ljudproblemet (att spotify inte pausas i tystläge) är appens fel. Själv kör jag wimp och den pausar vid inkommande samtal, samma med zune. Spotify appen på WP har ju fått en del skit så kanske kommer en update som fixar det.

Ja WP8 verkar mumma.

Måste även säga att jag tror att WPns "community" inte alls verkar lika rabiat som konkurenternas, känns riktigt skönt faktiskt att slippa troll och fanbois i WP trådar!

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Tomhas:

Tror ljudproblemet (att spotify inte pausas i tystläge) är appens fel. Själv kör jag wimp och den pausar vid inkommande samtal, samma med zune. Spotify appen på WP har ju fått en del skit så kanske kommer en update som fixar det.

Det kan så vara. Till syvende och sist spelar det ju egentligen ingen roll dock, för mig som slutanvändare. Jag har (ett fåtal) appar som jag vill använda, och bland dessa finns Spotify. Om det då inte finns vettig mjukvara är det ju ett minus, oavsett vem problemet ligger på. Kanske inte ett minus för WP7 som operativsystem, men för plattformen i stort. Dock kan väl jag känna att en sådan grundläggande sak som inkommande samtal ska ha "override" på allt, och att appar inte ska kunna ta sig förbi det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det kan så vara. Till syvende och sist spelar det ju egentligen ingen roll dock, för mig som slutanvändare. Jag har (ett fåtal) appar som jag vill använda, och bland dessa finns Spotify. Om det då inte finns vettig mjukvara är det ju ett minus, oavsett vem problemet ligger på. Kanske inte ett minus för WP7 som operativsystem, men för plattformen i stort. Dock kan väl jag känna att en sådan grundläggande sak som inkommande samtal ska ha "override" på allt, och att appar inte ska kunna ta sig förbi det.

Sant så sant. Men byt till wimp då, ändå mer musikurval

Kommer du ha kvar Lumian eller gör du comeback med WP8?

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Tomhas:

Kommer du ha kvar Lumian eller gör du comeback med WP8?

Jag vet faktiskt inte.. Gruvligt trött på min Iphone, men känner att det inte direkt kryllar av alternativ som passar mig. Sneglat lite på Android-träsket, men hittar inget klockrent som uppfyller mina krav. Xperia P är nog närmast, men faller lite på att community-underlaget verkar vara bristande vilket är tråkigt.

Antingen blir det väl att köra på med Lumian trots allt, eller att byta tillbaka till Iphonen och testa WP igen när WP8 finns ute.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Jag vet faktiskt inte.. Gruvligt trött på min Iphone, men känner att det inte direkt kryllar av alternativ som passar mig. Sneglat lite på Android-träsket, men hittar inget klockrent som uppfyller mina krav. Xperia P är nog närmast, men faller lite på att community-underlaget verkar vara bristande vilket är tråkigt.

Antingen blir det väl att köra på med Lumian trots allt, eller att byta tillbaka till Iphonen och testa WP igen när WP8 finns ute.

Vad har du för krav ?

SGS3 verkar ju annars ett rätt säkert kort .

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av moparlinke:

Vad har du för krav ?

SGS3 verkar ju annars ett rätt säkert kort .

Det hör egentligen inte till den här tråden, utan öppnar bara upp för massa i sammanhanget onödigt fanboi-tjafs. Grundkraven är dock 4"-skärm eller mindre samt en hyfsat modern plattform, vilket plockar bort en hel del modeller. Men som sagt, inget för den här tråden, behöver jag mer input där skapar jag en separat diskussion.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Intressant att läsa vad du Emil B tycker om Windows Phone!

Är det så att man är låst till Internet Explorer och Bing när man använder Windows Phone?

För min del vill jag ha valfrihet därför använder jag Android.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av twinlight:

Notifikationer är verkligen något jag hoppas de styrt upp i WP8.

På Windows 8 desktop får man välja vilka 7+1 appars som ska visas på låsskärmen. Så något sådant kombinerat med andriods/apples system hoppas jag på.

Skrivet av Hymer:

Det jag stör mig på är när man mmsar bilder att kvalitén blir kiss dålig. Ser ut som mobilkamera anno 2004. GÅr detta att lösa? Kan man mmsa utan att fucka up kvalitén?

Säkert som med bilduppladdningen. Klassiskt Microsoft att bestämma att så här ska du göra istället för att ge användaren en enkelt kodad inställning.

Skrivet av johnh3:

Word, jag behöver inte göra det jag gör på datorn på min telefon.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Swedish Berserk:

Intressant att läsa vad du Emil B tycker om Windows Phone!

Är det så att man är låst till Internet Explorer och Bing när man använder Windows Phone?

För min del vill jag ha valfrihet därför använder jag Android.

Ja, så är det i dagsläget. Givetvis kan du söka Google i webbläsaren eller genom en app, men inbyggda funktionen är Bing.

Just nu lutar det faktiskt åt att sälja min Lumia 800, det är helt enkelt inte en plattform helt för mig i dagsläget. Som tidigare tror jag stenhårt på WP8, men för sakerna jag gör och hur jag använder telefonen når inte WP7 riktigt hela vägen. Jag kan dock tro att det är en utmärkt lur för andra, som helt enkelt har lite annorlunda användningsmösnter eller preferenser. Telefonen i sig är som sagt mycket bra, och operativsystemet i sig väldigt responsivt.

Lite uppdatering om batteriproblemet, förresten. Testade utan SIM-kort idag med endast Wifi, och visst gör det skillnad. Körde inte tillräckligt länge för att kunna ge någon bestämd slutsats, men fick helt klart uppfattningen att det är nätsökandet som drar större delen av krämen. Med andra ord, lutar åt att det är kombinationen Tele 2 + där jag befinner mig + Lumia 800 som är bråkig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S