Helgsnack: "Erfarenheter av Windows 8 RP"

Permalänk
Medlem

Startrutorna suger pungsvett

Jag använder mus och tangentbord.

Min 27" skärm har ingen touch.

De här förbannade rutorna i början gör mig galen!!! BORT MED SKITEN!!!

De fungerar säkert bra på en iPad, en mobil eller liknande.

MEN DET OÖVERSKÅDLIGT OCH OMÖJLIGT ATT NAVIGERA I!!!

Ursäkta att jag höjde rösten ... men, startrutorna suger pungsvett.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

kan man ha Windows 8 som något slags dual boot grej så man inte förstör sitt windows 7?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Har svårt att greppa varför dom inte kan göra en vanlig windows 8 helt utan metro. Varför integrera två olika plattformar? Känns som det kommer bli bloatat bara för att ha med ett metro gränssnitt som 99% av alla standard stationär användare inte vill ha.

Det är samma sinnesförvirring som dödade ubunto, men det kommer alltid något annat som tar platsen när de stora failat och snöat in på reklamnissararnas hashpipa för mycket. Se bara på nokia, ubuntu och nu microsoft. Det är ofta så här, de stora slutar att lyssna på sina kunder, floppar och blir sedan passerade av konkurenter som är bättre på att lyssna på sina kundet.

Det enda som är sämre än metro är unity - det är fan rent bedrövligt dåligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur mycket prestanda drar windows 8 i idle jämfört med windows 7?
Blir de panik känslor när de inte finns någon startmeny?

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag använder mus och tangentbord.

Min 27" skärm har ingen touch.

De här förbannade rutorna i början gör mig galen!!! BORT MED SKITEN!!!

De fungerar säkert bra på en iPad, en mobil eller liknande.

MEN DET OÖVERSKÅDLIGT OCH OMÖJLIGT ATT NAVIGERA I!!!

Ursäkta att jag höjde rösten ... men, startrutorna suger pungsvett.

Jo, det är riktigt riktigt kass. Fungerar på en mobil, men inte på en dator

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Valfrihet strejf valfrihet. Det är något Microsoft tar ifrån en som konsument med Windows 8.

Vad är det för skillnader på valfriheten mellan win 7 och 8? Skulle snarare villja påstå att du har mer valfrihet då Desktop läget och Metroläget blir mer som 2 olika system i samma dator. Tycker själv det är jättesmidigt att lägga Metro-appen för musik i kanten på skärmen och sen ha desktop på den större delen. Då blir det väldigt överskådligt med musiken jag lyssnar på och jag kan surfa utan problem. Använder ju ändå sällan hela skärmen till att surfa.

Skrivet av Henke420:

Om man installerar Windows 8, kommer alla win 7 filer att vara obrukbara ? Och hur funkar det om man sen ska byta tillbaks till win 7?
Jag vill väldigt gärna testa men jag vill inte installera om alla program på nytt.

Nej, det finns ett uppgraderingsläge där den behåller samtliga inställningar och filer. Den meddelade mig att jag hade 4 program som inte var kompatibla med windows 8 och frågade om jag ville avinstallera dessa. Efter installation kändes det mer som jag endast installerat metro och fått en snabbare dator. Och med fast boot aktiverat så hinner man knappt reagera innan det är dags att logga in, värt att notera är att jag inte hart SSD.

Men ta gärna en backup iaf för säkerhets skull.

----

Älskar win 8 för övrigt men det jag stör mig på är att när man är i metro kan man inte använda bakåt-knappen på musen för att hoppa tillbaka ett steg i tex store appen. Detta kändes som en naturlig funktion som inte fanns där. När man inte har touch och en massa knappar på musen tycker jag inte man ska behöva leta sig upp i vanstra hörnet för detta. Sen fungerar inte min Logitech G13 heller i win 8. Det är ju dock något som är upp till Logitech att lösa och har ju inte mycket med ms att göra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är ju en jävla skit med rutorna.

Tänk om man skall kolla på film på 52" tv...

Bengt: "Oj jag skall bara bläddra fram till rätt ruta"

Helena: "Är du inte klar snart?"

Bengt: "Jo, jo. om en stund. Men det är inte så j-a lätt det här."

Helena: "Men vi vill se på Internet under tiden"

Bengt: "Det får ni nog vänta med lite"

Helena: "Men det här nya Windows skulle ju vara så bra?"

Bengt: "Men det är det också, men det tar lite tid att lär... Jävla skit tv. Heleve fan i ... i golvet med röven på den satans jävla windows-helvetet"

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bengt-re:

Jo, det är riktigt riktigt kass. Fungerar på en mobil, men inte på en dator

Skickades från m.sweclockers.com

Fungerar utmärkt på min dator.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Grabbar hjälp mig!
Jag sitter alltså på Windows 7 nu och det fungerar bra osv med allt. Kan jag nu installera Windows 8 på samma ssd som jag kör på utan att mitt gamla försvinner för att sedan gå tillbaka till det utan att tappa all info osv? *

-Hur gör jag då?
-Hur har ni gjort?
-Går det att installera utan att bränna ut det på en CD-skiva?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D | PSU: Cooler Master 850w | MB: Asus Rampage II extreme| CPU: Intel I7 920 @ 4.0Ghz med Noctua NH-U12P | GPU: Asus Radeon HD7970 CrossFire | OCZ Vertex SSD 240gb + 3g lagring | Minnen: Corsair Dominator 6g 1600Mhz | Ljudkort: Creative X-Fi Titanium | Skärm: Dell U2311H x3 | Ljudsystem: Logitech Z-5500 & Sennheiser PC350 | Razer Deathadder + Lycosa

Permalänk
Medlem

Det som gör att jag drar mig för att testa win8 är att det inte går att stänga av metro och såklart tex dessa 2:

och

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maharajah:

Grabbar hjälp mig!
Jag sitter alltså på Windows 7 nu och det fungerar bra osv med allt. Kan jag nu installera Windows 8 på samma ssd som jag kör på utan att mitt gamla försvinner för att sedan gå tillbaka till det utan att tappa all info osv? *

-Hur gör jag då?
-Hur har ni gjort?
-Går det att installera utan att bränna ut det på en CD-skiva?

Nej du bör ta backup på allt data innan du installerar Windows 8 Release Preview. Använd Windows inbyggda backup-program exempelvis, där kan du göra en imagebackup.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Nej du bör ta backup på allt data innan du installerar Windows 8 Release Preview. Använd Windows inbyggda backup-program exempelvis, där kan du göra en imagebackup.

Hmm, Hur var det med att installera det utan en Cd-rom?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D | PSU: Cooler Master 850w | MB: Asus Rampage II extreme| CPU: Intel I7 920 @ 4.0Ghz med Noctua NH-U12P | GPU: Asus Radeon HD7970 CrossFire | OCZ Vertex SSD 240gb + 3g lagring | Minnen: Corsair Dominator 6g 1600Mhz | Ljudkort: Creative X-Fi Titanium | Skärm: Dell U2311H x3 | Ljudsystem: Logitech Z-5500 & Sennheiser PC350 | Razer Deathadder + Lycosa

Permalänk
Medlem

funkar utmärkt med att installera från usb sticka

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maharajah:

Hmm, Hur var det med att installera det utan en Cd-rom?

Använd websetupen så kan du välja att installera från USB-sticka, DVD eller direkt från Windows. Det blir dessutom rätt mycket mindre data som du behöver ladda hem i jämförelse med att ta hem ISO-filen. Från 3,3GB till 1,9GB ungefär.

http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=242045

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Provar det just nu, bråkar lite med "startmenyn" och försöker få den som jag vill. Gillar det andra än så länge dock och kommer nog behålla det ett tag. Får väl hoppas att det kommer ett fulhack så småningom om jag inte kommer överens med Metro.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk

Går det bra att sitta på windows 8 och spela spel och surfa och haxxa osv ? eller är det vara för "test" sitta och klicka i olika mappar ?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D | PSU: Cooler Master 850w | MB: Asus Rampage II extreme| CPU: Intel I7 920 @ 4.0Ghz med Noctua NH-U12P | GPU: Asus Radeon HD7970 CrossFire | OCZ Vertex SSD 240gb + 3g lagring | Minnen: Corsair Dominator 6g 1600Mhz | Ljudkort: Creative X-Fi Titanium | Skärm: Dell U2311H x3 | Ljudsystem: Logitech Z-5500 & Sennheiser PC350 | Razer Deathadder + Lycosa

Permalänk
Medlem

Windows 8: The Windows for Dummies

Den här videon sammanfattar min åsikt om det fördummande Windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Provar det just nu, bråkar lite med "startmenyn" och försöker få den som jag vill. Gillar det andra än så länge dock och kommer nog behålla det ett tag. Får väl hoppas att det kommer ett fulhack så småningom om jag inte kommer överens med Metro.

Tydligen så ändrade Microsoft så det skulle bli mycket svårare. Du ska bli påtvingad Metro

"Thurrott: Microsoft has been furiously ripping out legacy code in Windows 8 that would have enabled third parties to bring back the Start button, Start Menu, and other software bits that could have made this new OS look and work like its predecessor."

http://www.winsupersite.com/article/windows8/microsoft-window...
http://www.reddit.com/r/technology/comments/ucqya/thurrott_mi...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LeVvE:

Tydligen så ändrade Microsoft så det skulle bli mycket svårare. Du ska bli påtvingad Metro

"Thurrott: Microsoft has been furiously ripping out legacy code in Windows 8 that would have enabled third parties to bring back the Start button, Start Menu, and other software bits that could have made this new OS look and work like its predecessor."

http://www.winsupersite.com/article/windows8/microsoft-window...

http://www.neowin.net/news/start-menu-apps-still-work-in-windows-8-release-preview

Dessa fungerar fortfarande. Det finns ett programm som disablear metro också, det är bara att googla.

Jag har en helt annan fråga; jag har installerat windows 8 på en ny partion och skulle nu vilja att alla mina programm från min windows7-partion dyker upp som installerade programm på windows 8. Går det?

Visa signatur

CPU: i5 760, SilverStone Argon AR01 MOBO: MSI P55A-G55 GPU: Nvidia 770 RAM: CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP 1600MHZ SSD: Intel 120 GB Chassi: R4 PSU: Corsair TX 850W 80+ Mus: Qpad 5k Skärm: BenQ 24'

Permalänk
Hedersmedlem

Tittade just på denna.. och något som stör mig direkt när jag ser det är långsamheten! Har inte hunnit testa i skarpt läge ännu men något som får mig personligen att bli smått tokig är menyanimationer eller menyer som man måste vänta på för att de ska komma fram.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

kopplade i en gammal logitech ratt som säkert är 10+år, det var bara att koppla in den sen så hittades drivrutiner direkt

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Så då har alltså ordningen i den listan ingenting med Windows 8 att göra? Den visar alltså bara på att lite mer än 50% av alla releaser blir dåliga? Är det så jag ska uppfatta dig?

I så fall har ju Windows 8 nästan 50% chans då att bli en succé enligt dig. Låter som ganska bra odds tycker du inte?

Min åsikt är att den där listan är riktig bullshit som inte säger något vettigt alls. Lika trovärdigt som astrologi och vidskeplighet ungefär.

Fast listan stämmer ju även med win2k (Feb 2000) och WinME (Sep 2000)

  • Windows 95 - Awesome

  • Windows 98 - Shit

  • Win2k - Best Windows EVER

  • WinME - Worst Windows EVER

  • Windows XP - Awesome

  • Windows Vista - Are you fucking kidding me?

  • Windows 7 - Awesome

  • Windows 8 - You know where this is going..

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av bengt-re:

Det är samma sinnesförvirring som dödade ubunto, men det kommer alltid något annat som tar platsen när de stora failat och snöat in på reklamnissararnas hashpipa för mycket. Se bara på nokia, ubuntu och nu microsoft. Det är ofta så här, de stora slutar att lyssna på sina kunder, floppar och blir sedan passerade av konkurenter som är bättre på att lyssna på sina kundet.

Det enda som är sämre än metro är unity - det är fan rent bedrövligt dåligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skillnaden mellan Ubuntu med Unity och Metro UI i Windows 8 är att Unity faktiskt är väldigt produktivt att använda. Du kan inte säga att Ubuntu har floppat nu när man fått ordning på Unity i alla fall.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Som alla nya gränssnitt så krävs det ju lite tid innan man verkligen kan uttala sig. Tror detta kan bli väldigt snabbjobbat när tangentbordskommandon har satt sig osv. För enklare användare så måste det väl ändå vara bra? Surfa och starta ett par program ibland är ju det många använder sina datorer till. Jaja, får se om jag vänjer mig. Kört Win phone sedan november 2010 och kommer älska detta på surfplatta, kanske lossnar och känns bra på pc snart också.

Permalänk
Medlem

Hittils har jag kunnat göra vad jag vill bortsett från att jag inte kan ställa in avancerade inställningar i setpoint, den knappen finns helt enkelt inte så jag kan ställa in dpi på musen. Men att förstå sig på hörnen och hur saker och ting fungerar har hittils inte varit något problem. Det känns bra mycket fräschare än en nyinstallation av tidigare windowsversioner iaf, även om man inte gillar metro.

Mina åsikter kan dock vara lite vinklade då jag försökt vara positiv till det hela trots alla klagomål. Bärbara får köra W8 och stationära W7.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Swedish Berserk:

Skillnaden mellan Ubuntu med Unity och Metro UI i Windows 8 är att Unity faktiskt är väldigt produktivt att använda. Du kan inte säga att Ubuntu har floppat nu när man fått ordning på Unity i alla fall.

Har också väldigt svårt att förstå kritiken mot Unity. Tycker det tagit många bra idéer från både Win7 (t.ex aero-snap) och OSX (spotlight, knappar till vänster där man typiskt har muspekaren samt menyer som inte tar plats i fönstret). Lägger man sedan till Compiz Grid till Unity så blir aero-snap funktioner ÄNNU bättre då fönster lätt kan ta upp exakt 1/4 av skärmen. Går även att få till 2/3 + 1/3 och liknande.

I 12.04 är ju även meny-alternativen sök-bara direkt från tangentbordet via "alt-<början på menybeskrivning>". Ju mindre man behöver flytta fingrarna från "home-row" desto bättre i min menig. Och i Unity kan man numera enkelt få en optimal fönster-layout, söka i menyer, starta program, söka filer, enkelt direkt via tangentbordet.

Startskärmen i Win8 har ju rent funktionellt rätt många positiva kvalitéer, så tänker inte avfärda Win8 innan release, den når däremot inte upp till Unity i hur effektiv man är om man endast vill köra med tangentbord. Efter att kört developer preview och consumer preview (har inte haft tid att testa release preview) så har jag fortfarande VÄLDIGT svårt att tycka om utseendet på startskärmen på Win8. Däremot föredrar jag definitivt den nya designen i desktop-läget i Win8, helt klart ett lyft över Win7. Är däremot, som många ändra, extremt skeptiskt till Metro på vanliga datorer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Horribelt med metro på en dator.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Har slutat för nu att intressera mig för windows 8, testa CP under 2 veckors tid ungefär, men blev galen på metro.
Kommer inte testa RP och inte den skarpa versionen eller ha en dator med win 8 så länge metro är ovillkorligt.

Om det dyker upp bra mjukvara som helt slänger ut metro, samt återställer windows 8 till ett fungerande OS kan jag tänka mig att använda det, skulle tro att det är möjligt med en helt egen ny tredjeparts fönsterhanterare kanske, är det som behövs för att få ett fungerande OS av windows 8 tyvärr.

Om inte så gör det desamma, finns fullgoda bra alternativ till windows 8, som win 7, MAC eller linux

Finner det en aning roligt med detta med att en del vill ha touch skärmar på 23-27" till sin stationära, tror inte dom riktigt har tänkt igenom hur det skulle bli i praktiken, men nåja naprapaterna och kiropraktorn kommer jubla..

Egentligen synd att Microsoft gör Metro ovillkorligt, för det finns en hel del bra med det under ytan.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggustavsson:

Har slutat för nu att intressera mig för windows 8, testa CP under 2 veckors tid ungefär, men blev galen på metro.
Kommer inte testa RP och inte den skarpa versionen eller ha en dator med win 8 så länge metro är ovillkorligt.

Om det dyker upp bra mjukvara som helt slänger ut metro, samt återställer windows 8 till ett fungerande OS kan jag tänka mig att använda det, skulle tro att det är möjligt med en helt egen ny tredjeparts fönsterhanterare kanske, är det som behövs för att få ett fungerande OS av windows 8 tyvärr.

Om inte så gör det desamma, finns fullgoda bra alternativ till windows 8, som win 7, MAC eller linux

Finner det en aning roligt med detta med att en del vill ha touch skärmar på 23-27" till sin stationära, tror inte dom riktigt har tänkt igenom hur det skulle bli i praktiken, men nåja naprapaterna och kiropraktorn kommer jubla..

Egentligen synd att Microsoft gör Metro ovillkorligt, för det finns en hel del bra med det under ytan.

Med tanke på att valve verkar planera att trycka på med linux och för att spel ska köra openGL i stället för directx så kanske man kan dumpa windows snart utan att offra för mycket spelande

Skulle vara skönt då man kan alltid byta fönsterhanteraren om man inte gillar den till skillnad mot metro där MS gör att de kan för att man ska tvingas leva med skiten.

Permalänk
Hedersmedlem

windows 8 är snabbare att starta än windows 7 fast det är väll där allt bra slutar det är ju för 2 åringar ruter hit och dit kan tro dom gjorde det på 50 talet om inte ännu tidigare...

set kanske är en sak om man har trådlös bärbar skärm fast hur många har det... ingen

jag skulle vilja säga att windows 8 är sämre än windows 95...

kommer va kvar på mitt gamla windows 7 eller om jag skall skita i windows helt och hålet och gå över till linux...

det är en sak till som är bra komm jag på det är ej bara grönt man fick välja blad typ 15-20 olika färger

hoppas det är nån som gillar windows 8 mer än mig i alla fall skulle jag fått en skiva skulle den brytas i delar....

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!