Permalänk
Medlem

Vattendoppad Iphone 4

Tjena, Idag hände det hemska som inte får hända, jag tappa min iphone i en vattenpöl och nu har jag lite problem med den och hoppas någon vet vad man kan göra :S

Efter jag hade tappat i den och tagit upp den försökte jag stänga av den men efter jag hade klickat ''stäng av'' så satte den igång av sig själv igen, händer hela tiden, spelar ingen roll hur många gånger jag försöker stänga av den.
Sedan när den är låst sätts skärmen i gång lite då och då utan jag ens har rört den får också ett medelande som säger att ''eneheten som du har förökt ansluta är inte ompimerad för mobilens varsion... blablablabla'' även det kommer upp stupp i kvarten.
Högtalarna har också gått sönder men det spelar ingen roll hörlurarna fungerar i varje fall :).

Permalänk
Avstängd

Det du kan göra är att öppna isär mobilen och låt de torka i några dar.

Permalänk
Medlem

Lägg den i en påse ris i 48h!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nardds:

Lägg den i en påse ris i 48h!

Försöker du vara rolig eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Försöker du vara rolig eller?

Ris drar åt sig fukt, så nej, han försöker inte vara rolig.

TS:

http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/893221-rad...

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Försöker du vara rolig eller?

haha har också hört det innan men om det stämmer vet jag inte

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Försöker du vara rolig eller?

Nej, ris suger åt sig vätska... Sök på forumet så får du se att ganska många brukar rekommendera/använda ris till elektriska prylar som råkat bada!

Permalänk

Ris suger åt sig fukt. Kanske så han tänker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Försöker du vara rolig eller?

Du har inte tänkt på varför de har ris i saltkaren i t.ex. alla medelhavsländer?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Lägg den i en påse ris i 48h!

Det ska fungera bra! Riset ska dra åt sig all vätska / fukt som finns

Om du har otur kan du få oxidering på kretskorten... Då kan den vara bortom all räddning, men sluta använda som snabbt som möjligt och lägg skiten i en påse ris!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Ris räddade min Nokia. Öppna allt som går (är väl inte mycket på en iphone dock) och begrav den i ris.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Lägga den i ris funkar nog, men personligen rekommenderar jag alltid lufttorkning i minst 1 dygn vid såna här tillfällen

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fad3z:

Tjena, Idag hände det hemska som inte får hända, jag tappa min iphone i en vattenpöl och nu har jag lite problem med den och hoppas någon vet vad man kan göra :S

Efter jag hade tappat i den och tagit upp den försökte jag stänga av den men efter jag hade klickat ''stäng av'' så satte den igång av sig själv igen, händer hela tiden, spelar ingen roll hur många gånger jag försöker stänga av den.
Sedan när den är låst sätts skärmen i gång lite då och då utan jag ens har rört den får också ett medelande som säger att ''eneheten som du har förökt ansluta är inte ompimerad för mobilens varsion... blablablabla'' även det kommer upp stupp i kvarten.
Högtalarna har också gått sönder men det spelar ingen roll hörlurarna fungerar i varje fall :).

Tråkigt det som hände.
Jag tappade min i toaletten efter jag kissat på natten. Omöjligt att dra ur batteriet liksom.. Spolade av den och efter ett par veckor hade erjningarna ordnat de fel som var med knappar som hängde sig/inte fungerade. Ruggig tur kan man säga.. Fast jag har för alltid tanken att det är en kissmobil :/

Visa signatur

[Intel C2D 6850, 4gb pc6400, LANPARTY UT NF680i LT, 2Xraptor raid 75gb hd, raptor 150gb hd, Nvidia 7950GT 512mb, 2Xsamsung DVD, 19"tft 2ms][Dell xps 1330 - C2D 7100, 128mb 8400 Nvidia, 2gb ram, 300 nid skärm, BT, Fingerprintreader, 120gb 5400rpm hd, N draft wifi ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fad3z:

Tjena, Idag hände det hemska som inte får hända, jag tappa min iphone i en vattenpöl och nu har jag lite problem med den och hoppas någon vet vad man kan göra :S

Efter jag hade tappat i den och tagit upp den försökte jag stänga av den men efter jag hade klickat ''stäng av'' så satte den igång av sig själv igen, händer hela tiden, spelar ingen roll hur många gånger jag försöker stänga av den.
Sedan när den är låst sätts skärmen i gång lite då och då utan jag ens har rört den får också ett medelande som säger att ''eneheten som du har förökt ansluta är inte ompimerad för mobilens varsion... blablablabla'' även det kommer upp stupp i kvarten.
Högtalarna har också gått sönder men det spelar ingen roll hörlurarna fungerar i varje fall :).

min pappa tappade sin Iphone i vatten och han la den i ugnen på 50 grader i någon timme så funkade den

Visa signatur

Corsair 750D | RTX2080 | Ryzen 7 3700x | Asus ROG Strix X570-F | 32GB 3200MHz Vengeance PRO | Corsair H100i Pro RGB | M.2 Intel 660P 512GB | Corsair AX 760 80+ Platinum
Laptop: Asus Zenbook pro UX550UV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Försöker du vara rolig eller?

alltid lika roligt med folk som hånar andra när dom inte vet säkert

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullenn:

min pappa tappade sin Iphone i vatten och han la den i ugnen på 50 grader i någon timme så funkade den

Om det går att få ut batteriet hade jag kört på det. Men annars lägg den lagom varmt i en påse med ris. Det finns även torrbollar (tror jag de marknadsförs som) som man placerar i källare och sommarstugor för att ta bort fukt, sådana påsar borde fungera ypperligt.

Batterier mår inte bra av värme och har man otur kan de bli en bomb av det hela.

Permalänk
Medlem

Som sagt, lufttorka är bäst. Alternativt ris, dock aldrig ugn, dvs. värma och påskynda processen, finns risk att den bara lever tillfälligt så att säga

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullenn:

min pappa tappade sin Iphone i vatten och han la den i ugnen på 50 grader i någon timme så funkade den

Det är nog bäst att inte göra så, då lithiumbatterier kan få otrevliga saker för sig (i värsta fall explodera) när de provoceras.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Som sagt, lufttorka är bäst. Alternativt ris, dock aldrig ugn, dvs. värma och påskynda processen, finns risk att den bara lever tillfälligt så att säga

Värma under 50grader går utmärkt fast absolut inte med batteri. Dock ska de först göras efter ca 1-2dygn efter olyckan. Förde de ris + lufttorkning.

Låt de ta 4 dagar innan du testar den.

Permalänk
Medlem

annars kan du ta sånna där små vita påsar man får i skokartonger tex som ska hålla fukt borta, dessa är betydligt mer effektiva än ris

Det du gör då är att stoppa ner dem med telefonen i en påse

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om det går att få ut batteriet hade jag kört på det. Men annars lägg den lagom varmt i en påse med ris. Det finns även torrbollar (tror jag de marknadsförs som) som man placerar i källare och sommarstugor för att ta bort fukt, sådana påsar borde fungera ypperligt.

Batterier mår inte bra av värme och har man otur kan de bli en bomb av det hela.

Detta var hanns Gamla 3GS, men den funkar än idag till min bror

Visa signatur

Corsair 750D | RTX2080 | Ryzen 7 3700x | Asus ROG Strix X570-F | 32GB 3200MHz Vengeance PRO | Corsair H100i Pro RGB | M.2 Intel 660P 512GB | Corsair AX 760 80+ Platinum
Laptop: Asus Zenbook pro UX550UV