Intel planerar för 4K-upplösning på skrivbordet

Permalänk
Medlem

Gillar att det kommer höga upplösningar för datorskärmar. Däremot ser jag inte riktigt nyttan med 4k för video annat än i Projektor eller Bio format. Redan 1080p är mer än vad ett par perfekta ögon kan utskilja på normala betrakningsavstånd. Bättre att satsa på ökad bandbredd och mindre komprimering isf.

Däremot är inte problemet på laptops primärt upplösningen utan den dåliga färgåtergivningen med TN paneler, vad hjälper massor med pixlar när skärmen ändå blir grå så fort vinkeln mot skärmen är lite ooptimal?

Permalänk
Snusfri

Härligt att det börjar hända saker på skärmfronten nu med.
Börjar bli dags att byta ut mina 20" med 1680x1050

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Battlefield 5 på Ultrai 4k, 4xGtx 690. Känns lite ovärt för någon som bara spelar, kul att det går framåt iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Jag blir ju väldigt skeptisk, precis som när den nya iPaden skulle komma. Vad ska det vara för monster som ska kunna driva runt dessa upplösningar. Jag gjorde tidigare en liten jämförelse mellan SweClockers test på 1600p och 1080p, och kom fram till att om man bortser från den löjliga mängd grafikminne som krävs så minskade FPS på 1600p-skärmen med runt 25%.

Om vi nu ser på antalet pixlar så ser det ut såhär:

1080p = ~2milj px
1600p = ~4milj px
3x1080p = ~6.2milj px
"4k" =~9.4milj px

Om man också antar en linjär minskning i FPS så kommer det bli:

1080p = 0%
1600p = -25%
3x1080p = -50%
"4k" = -85-90%

Vi får bara hoppas på att Nvidia och AMD är med på noterna och lyckas göra bra generationer i ett par år nu. Annars är vi körda där bak(som vanligt).

Du kan inte räkna med en linjär minskning av prestanda. Tänk bara att om du höjer upplösning över 10MP till så får du negativ FPS enligt din beräkning.

Om prestandan är direkt proportionell mot antalet pixlar som ska renderas så sjunker prestandan snarare med 1/X, där X är antalet pixlar, dvs den sjunker mest i början för att sen plana ut. Dock tror jag inte att det stämmer heller, annat än i små intervall, så vi kan nog inte direkt spekulera i hur många procent sämre prestanda man får. Du har dock rätt i att prestandan såklart kommer sjunka, så länge vi inte får någon annan typ av grafikhantering som är pixeloberoende (vektorgrafik?), men hur mycket vette tusan. Troligen väldigt spelberoende.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Or0s:

Battlefield 5 på Ultrai 4k, 4xGtx 690. Känns lite ovärt för någon som bara spelar, kul att det går framåt iaf.

Finns det ens någon arkitektur som kan hantera 8 GPU:er?

Eller menar du 4xGTX960, iom att du skriver BF5? För GTX690 kommer väl snart?

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Finns det ens någon arkitektur som kan hantera 8 GPU:er?

Eller menar du 4xGTX960, iom att du skriver BF5? För GTX690 kommer väl snart?

Vem vet, vi kanske kan ha 8 gpu:er snart. Kanske blir 690, kanske blir 990, den som lever får se.

Permalänk
Inaktiv

Vilken trend? 1680x1050, 1920x1080 räcker mer än väl för mina filmer och spel! Men bäst är ändå 1024x768!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Vilken trend? 1680x1050, 1920x1080 räcker mer än väl för mina filmer och spel!

ja håller med, 1920x1080 funkar prima, va ska man me 2560x XXXX till liksom (om du nu ska köra utan AA)...

grafikkorten klarar ju knappt bf3 på ultra i 1920, så varför pressa de ännu mer? palla låg fps.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Något jag inte förstår är varför man räknar antalet pixlar i bredd när det är 4k istället för i höjd.
Personligen tycker jag att 4k borde vara det man kallar 8k, dvs 7680x4320 om man nu tar 16:9 som exempel.

Bara för att 4k låter mer än 2k

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem

Hoppas vi slipper 16:9 då. 16:10 är ju vida överlägset imo.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Skulle verkligen vilja ha högre upplösning. Text och bilder skulle inte se så dåsigt ut.

Permalänk
Medlem

Det handlar ju inte om gaming.. Det tar de nog inte så mycket hänsyn till, det ska väl bara bli nödvändigt för gemene man att ha väldigt små pixlar.

Varför? Min bittergubbe-teori är att detta blir nya grejen som branschen vill sälja på alla, för givetvis måste de alltid ha något nytt som är bättre än det gemene man har. 3D-paneler motiverade inte särskilt många att byta ut sina apparater så nu är det dags att pröva något annat.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Skulle gärna ha en sån. Och ska man spela nåt krävande kan jag gå ned till 1080p.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Jag kör en 2560x1600 med två 1200x1600 vridna vid sidan om. 30 tummaren är överlägsen allt jag haft innan och allt är så mycket snyggare. Lagg i FPS spel är inget jag någonsin lagt märke till.

Att däremot sitta och scrolla huvudet om man kör windowed mode över alla tre skärmar (AMD stödjer inte Eyefinity med olika upplösningar, fail i sig men men) för ett spel är lite trist för man får ont i nacken och kan inte hinna med att ta in allt som händer överallt.
Det blir mer periferiseende bara för upplevelsen som sådan och man tröttnar på det.

Men tillbaka till ämnet, en stor skärm gärna med hög upplösning, är att föredra så jag ser fram mot 4k upplösning på 30" på sikt, mer än 30" skärmar är inte troligt då man måste sitta lång från dem i så fall och då ser man inte upplösningen ändå om det blir för långt bort på sätt och vis.

Helt rätt som någon tidigare sade, en skärm är bland det viktigaste på en dator om man spenderar tid vid den, så att snika på skärmen för att ha några fps till på en skitskärm är fel prioritering om man spelar.
Att sedan ha en stor skärm för surfning, bildhantering, videoredigering etc...ja det är en hel del bättre så värt sina pengar.

Permalänk

Snart 3 veckor senare med 2048 x 1536 pixlar på sin 9.7" Ipad 3 förstår jag verkligen vitsen med så hög upplösning. Kan inte tänka mig gå tillbaka till lägre speciellt när man läser mycket text som det blir vid surfning och PDF'ande.

Permalänk
Medlem

Hahaha, ingen som kommer ha råd till dessa ändå.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Tänk 4k upplösning med 120hz... *Dreggel*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag kör en 2560x1600 med två 1200x1600 vridna vid sidan om. 30 tummaren är överlägsen allt jag haft innan och allt är så mycket snyggare. Lagg i FPS spel är inget jag någonsin lagt märke till.

Att däremot sitta och scrolla huvudet om man kör windowed mode över alla tre skärmar (AMD stödjer inte Eyefinity med olika upplösningar, fail i sig men men) för ett spel är lite trist för man får ont i nacken och kan inte hinna med att ta in allt som händer överallt.
Det blir mer periferiseende bara för upplevelsen som sådan och man tröttnar på det.

Men tillbaka till ämnet, en stor skärm gärna med hög upplösning, är att föredra så jag ser fram mot 4k upplösning på 30" på sikt, mer än 30" skärmar är inte troligt då man måste sitta lång från dem i så fall och då ser man inte upplösningen ändå om det blir för långt bort på sätt och vis.

Helt rätt som någon tidigare sade, en skärm är bland det viktigaste på en dator om man spenderar tid vid den, så att snika på skärmen för att ha några fps till på en skitskärm är fel prioritering om man spelar.
Att sedan ha en stor skärm för surfning, bildhantering, videoredigering etc...ja det är en hel del bättre så värt sina pengar.

Jag håller med allt du säger till 100 procent. Som det ser ut så är inte 30 tummarna på väg att försvinna som vissa har påpekat. Det kommer alltså ut 30 tummare nästa år med 3840x? pixlar. Hoppas innerligt att dem fortfarande kommer vara i formatet 16:10!

Permalänk
Hedersmedlem

Högre upplösning, ja tack!

Att det kommer högupplösta skärmar med 16:10 och 4:3 upplösningar hoppas jag innerligt. Annars är det onekligen något fel på produktutbudet och marknaden.

Betalar 10-15k för att få vettiga bildskärmar på skrivbordet gör jag gladeligen. När jag började pyssla med datorer på lite seriösare nivå så kostade en 17" CRT av hygglig kvalitet runt 4-5k så bildskärmar har aldrig varit billigare än vad de är idag.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Man kunde köra 1024*768 på 1980 talet, och betydligt högre än så på 1990-talet, så det känns som att det kanske är dags att det faktiskt börjar utvecklas även på det området ? Hur länge har inte seriösa skärmar klarat "Full HD" som det kallas ? Väldigt många år... samt grafikkorten då, kanske främst t ex Matrox förr om man skulle ha lite skärpa.

Sen att det blir dyrt med skärmar ? Min 17" CRT kostade nästan 4000kr och jag tyckte det var ett KAP för Trinitron och flatscreen, o andra sidan så har den gamla iiyaman färgåtergivning som även idag får platta skitskärmar på skam.. fattar inte folk som snålar på skärmen bara för att ha råd med massa extra gig ram.. det är ändå skärmen som gör datorn.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Kul med högre upplösningar men om utvecklingen på grafikkort går i samma takt som nu så ser det ju inte ut som att det finns något kort klart till nästa år som klarar denna upplösning i spel inställda på "max". I så fall måste alla börja med flera grafikkort, men då vill man säkert också ha flera skärmar... så då blir det ännu mer problem, både med minne på grafikkorten och allmän prestanda.

Vill hellre att det kommer 4k och OLED till TV-apparater först, även om det också kanske är rätt onödigt, men där skulle i alla fall prestandaproblem gå att lösa genom att skräddarsy TV:n just till att vara en TV där rutorna inte behöver renderas av något grafikkort på samma sätt. Även OLED till datorskärmar vore ju trevligt.

Visa signatur

Nya: P180 - Scythe 120mm - ADDA 80mm + Hiper Type-R Blue 580W (RMA) nu Tagan 600W Dual Engine + P5WDH + E6600 - Noctua NH-12 - Scythe 120mm + A-Data 6400 2048MB + Asus 7950GX2 (RMA) nu Gainward 8800GTS + Samsung SP2504C (RMA) nu HD250HJ + HD401LJ + HD501LJ
Stock: 3dmark 01: 40000 03: 31000 05: 13000 06: 8000 SuperPI: 21s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Or0s:

Battlefield 5 på Ultrai 4k, 4xGtx 690. Känns lite ovärt för någon som bara spelar, kul att det går framåt iaf.

Jag ska köra Battlefield 5 på Ultra i 4k upplösning på en Ivy Bridge!!
"Enligt Intel ska dock den integrerade grafikdelen i kommande Ivy Bridge kunna hantera upplösningen 4K"

Game On !

Permalänk
Medlem

Har en iPad 3 och måste säga att allt ser bättre ut på den även sånt som är uppskalat. Tror att om man väljer och ex köra 4 by 2k så kan man uppskala 1080p så att det blir x 2 1080p storlek och att bilden fortfarande är bra i spel och film. Tror dock att detta har och göra med om det är en retina display för att man inte ska se om det är uppskalat eller ej.

Just My $0,02

Permalänk

Tror som många andra att 4k vore schysst när man jobbar med text. Fast då behöver operativsystemen bli bättre på att skala över upplösningar så att inte gränssnittet blir för litet.

Skrivet av JBE:

Jag håller helt med, även de snabbaste tn-panelerna är lite för slöa. Snabba panoreringar etc är inte riktigt lika bra som en gammal hederlig crt.
OLED, som är på gång nu, är dock det snabbaste som finns förutom crt, så framtiden ser ljus ut på detta område.
Sorgligt nog har alla OLED-skärmar som sålts hittils bara accepterat input på 60hz (och varit svindyra, enda med överkomligt pris är en 15" för 10k).

Tror man behöver ändra på fler saker än pixelrespons och uppdateringsfrekvens för att saker ska upplevas som på en CRT. På en CRT är det bara scanlinen som syns egentligen. Resten av bilden du ser är efterbilden på din egen näthinna. Därför har det mesta klingat bort när nästa bild ritas upp. På en LCD- eller OLEDskärm visas bilden ända tills nästa bild ritas upp. Då ser du både den nuvarande bilden och efterbilden på näthinnan av den förra. Det kommer leda till att du upplever den som oskarpare. Så det skulle behövas nån teknik där backlighten slås av under omrenderingen för att ge mer skärpa också.
Och för att förtydliga, jag säger inte att ghosting pga för långsam pixelrespons inte finns, jag säger bara att det inte är det enda problemet.

Visa signatur

Stationär: Gigabyte P55A-UD3 | Core i5 750 | Crucial BallistiX 1600 CL8 4x2GB | Asus GTX 560 Ti DCII | Intel SSD 330 120GB + WD Black 1TB
Bärbar: Fujitsu Amilo PI 3560 | Core2Duo P8400 | 4GB RAM | GeForce GT240M

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreamLighter:

Alltså, vad kommer då hända med Internet undrar jag? Vi har redan ett Internet som är lågupplöst och fult. Sätter man dit 4 ggr fler pixlar så måste bilder och annat förstoras för att vi inte ska surfa i miniatyrernas land. Om bilder och annat förstoras så måste vi ha snabbare nät och mycket större cache och hårddiskar. Har alla råd med det? Jag har svårt att tro att halva jordens befolkning helt plötsligt ska sitta på 10Mbit-linor och att världens servrar ska fyrdubbla sina linor. Intels vision är en infrastruktur-mardröm som inte kommer bli så lätt att implementera som många verkar tro. Räkna med många år till!

surfa med 4-5 fönster i bredd Nice seger jag eller ha 2 webfönster + ett program eller flera program öppet samtidigt i vettig upplösning.

Skönt att se en värdig uppföljare inom snar framtid till min gamla trokänare på 30" 1600p som har drygt 4 år på nacken nu.

Permalänk
Medlem

ge mig!!!

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk

Jag frågar mig också hur många som kommer ha tillräckligt med pulver i datorn för att kunna spela i 4K. Annars är jag enbart possitiv till högre upplösning.

Permalänk
Medlem

Väldigt många här verkar enbart se spel och då fps spel som enda användningsområdet för en dator var inte så djävla inskränkta finns 1000 andra saker att göra på sin dator än att spela bf3 och många av dom skulle ha stor nytta av högre upplösning. Det är bara synd att det tagit så lång tid att komma dit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Väldigt många här verkar enbart se spel och då fps spel som enda användningsområdet för en dator var inte så djävla inskränkta finns 1000 andra saker att göra på sin dator än att spela bf3 och många av dom skulle ha stor nytta av högre upplösning. Det är bara synd att det tagit så lång tid att komma dit.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl ingen som säger att hög upplösning bara är bra till fps spel. Vem säger det? Jag ska förklara för dig: Det som sägs är att OM man ska spela på datorn så kommer den höga upplösningen sätta grafikkortet på prov. Att man lyfter fram en aspekt av att gå över till högre upplösning innebär inte att det är det enda man bryr sig om. Spel är ETT användningsområde. Och det är förmodligen det som kommer bli mest kritiskt för datorn vid en övergång till 4K. Därför är detta ett område som väcker frågor, hos bl.a mig, hur datorn ska orka med moderna spel i 4K. Men tro inte att du är ensam om att se fördelar med hög upplösning i alla slag sammanhang. Det gör nog de flesta här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tony Clifton:

Det är väl ingen som säger att hög upplösning bara är bra till fps spel. Vem säger det? Jag ska förklara för dig: Det som sägs är att OM man ska spela på datorn så kommer den höga upplösningen sätta grafikkortet på prov. Att man lyfter fram en aspekt av att gå över till högre upplösning innebär inte att det är det enda man bryr sig om. Spel är ETT användningsområde. Och det är förmodligen det som kommer bli mest kritiskt för datorn vid en övergång till 4K. Därför är detta ett område som väcker frågor, hos bl.a mig, hur datorn ska orka med moderna spel i 4K. Men tro inte att du är ensam om att se fördelar med hög upplösning i alla slag sammanhang. Det gör nog de flesta här.

Problemet är att det är något irriterande när folk motsätter sig den tekniska utvecklingen och inte vill ha produkter med högre upplösning på marknaden eftersom det inte går att maxa COD på med ultra settings.

"1080p räcker för film och spel."

Absolut, köp då för guds skull inte en skärm med 4K-upplösning. Tekniken riktar sig uppenbarligen inte till er målgrupp. Det finns mycket bättre saker att lägga pengarna på för att maxa COD/BF3/valfri militärshooter.