Blåskärm vid installation av XP?

Permalänk
Medlem

Blåskärm vid installation av XP?

Har en äldre dator som är 2 1/2 år ungefär. Kört med samma komponenter, inte mixtrat med några inställningar sedan bygget.

Har ominstallerat ett par ggr genom åren, tänkte bara prova en sak med XP skivan innan jag skulle installera Windows 7 på en annan partion i förebyggande syfte.

1. I dos får jag välja om jag vill aktivera XP skivan

2. Kommer in i installationsprogram för Windows XP

3. Datorn går igenom hela indexet av drivrutiner på det vita fältet längst ner på skärmen

4. Men när man ska få fram menyn över portioner och vilken partion man ska installer får jag blåskärm?

5. Tidigare när jag bara prövat stoppa in skivan så har jag alltid kommit till menyn över partioner men inte nu?

Nu blir man osäker på vad felet kan anses vara och om man ens vågar röra C över huvudtaget?

Med det menar jag jag har ett par partioner på andra hdd jag brukar köra över ibland

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

portioner? = Partitioner.

Eftersom du inte har hittat sökfunktionen ska jag hjälpa dig..

Drivrutiner måste läsas in vid installation eller ändra till det med föråldrade Pata (IDE) i bios istället för AHCI..

Permalänk
Medlem

Vad menar du inte hittat sökfunktionen? Vad skulle jag söka på exakt?

Som jag skrev, jag har en dator som är 2 1/2 år gammal och kört XP hela tiden, ominstallerat från samma skiva tidigare utan problem men nu får jag upp blåskärm efter att windows xp gått igenom drivrutinerna första gången under installationen? Steget innan man får se partionerna på listan?

Och ja jag kör IDE men de har heller inte varit några problem i 2 1/2 års tid så skumt det krånglar nu?

Permalänk
Medlem

Har även provat att kopplar ur hårddiskar en efter en men får samma blåskärm vid försök av installation av xp via skivan?

Men får ändå upp blåskärmen precis när man ska få menyn välja partion?

Har kollat enhetshanteraren, men inga gula varningstrianglar eller röda kryss

Så vad tusan kan vara problemet när det funkat klockrent i 2 1/2 år?

Märker inte av några konstigheter vid användning av XP eller hdd i övrigt?

Permalänk
Medlem

Jag har råkat ut för samma sak, men jag kommer längre i installationen av XP innan BSOD kommer. Jag hinner knappa in kodnyckeln och göra inställningar i datum/tidmenyn. Strax därefter kroknar datorn.
Några felmeddelanden ser ut så här:
STOP: 0X0000008E (0XC0000005, 0X8054B10D) och efter lite letande kom jag fram till "Stop error occurs in the Win32K.sys driver. When using keyboard to activate or control the menu items of some programs"
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA 0X00000050 (0XE1E37500, 0X00000000, 0X8054B0BA, 0X00000002)
STOP: 0X0000007E (0XC0000005, 0X8050ECD3, 0XF78C2794)

Jag ska kolla mina RAM-minnen (2x 512, 1x 1024) genom att lossa dem ett i taget för att se om de ställer till något.
Orsaken till att jag gör en ominstallation är att jag skaffat mig en SSD, och förväntar mig snabbare uppstart och snabbare hantering av mina program som läggs där. Jag har provat att ominstallera XP på den gamla SATAdisken, men jag får samma problem där också. Jag har formaterat bägge diskarna innan ominstallation, just nu är de bara SATA-disken som är ansluten, SSD:n är loss. Inga andra enheter är anslutna till datorn förutom tangentbord och mus.
Jag har inte gjort någon omställning i BIOS, men antar att den är satt efter SATAdisken.

Om någon av er digitala mästare har några idéer är de välkomna.