Acer introducerar Aspire S5 – Ultrabook med Thunderbolt

Permalänk
Melding Plague

Acer introducerar Aspire S5 – Ultrabook med Thunderbolt

Datortillverkaren Acer tjuvstartar CES 2012 med inget mindre än en ny Ultrabook. Aspire S5 erbjuder allt ifrån HDMI och USB 3.0 till höghastighetsanslutningen Thunderbolt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Proffsmoddare

Vet inte riktigt varför men har aldrig gillat Acers laptops.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

jag letade länge efter specifika komponenter i en laptop, och ingen annan hade det då än Acer, så fick bli en sådan typ 1,5år sedan, men är jätte nöjd med den.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Så om thunderbolt klarar upp till 10gb/s borde det gå och köra externt grafikort right?

Permalänk

Ser riktigt fin men en lucka vid gångjärnen lät inte alls bra. Jag fattar inte riktigt hur det kommer se ut, är det på baksidan kanske det kan funka men känns svårt att få till det bra på baksidan när du har den typen av dator som en ultrabook är (ultratunn och inte med en stor kant där bak), är det på framsidan så är det ju helt värdelöst av dvs anledningar bl.a. kommer man inte kunna använda datorn stängd, sladdar & enheter kommer hamna i vägen för tangentbordet och skärmen. Jag måste nog se hur de löst det där, jag hoppas att de löst det på något bra vis i alla fall för laptopen i sig verkar ju lovande. Förhoppnings vis har den en skärm med bra betrakningsvinklar, bra tangentbord och bra touchpad eftersom att alla ultra books verkar faila på ett eller flera av de kriterierna. Om den blir en vinnare så är det bara att hoppas att de släpper modellen med Ivy Bridge också.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Hoppas den inte känns lika plastig som acers första ultrabook

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Köra hackintosh på denna, PROBLEM Apple?

Skämt åsido så verkar den riktigt nice. Hoppas den lever upp, får hoppas att pekplattan är förbättrad. Det verkar alltid vara den svagaste punkten på laptops som jämförs med Apples, för det går inte argumentera med att Apple har den bästa på marknaden. Enligt mig.
Vill även hoppas att skärmen inte speglar som attan. Men jag antar att det måste snålas någon stans för att hålla ett konkurrenskraftigt pris.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk

Om den inte kommer med högre upplösning känns den inte intressant. För att tävla med ux31 bör den ju ha 1600x900 "minst". Sen måste denna vara gedigen för att ens vara ett alternativ. Önskar Acer all lycka och hoppas den kommer helt felfri.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-I GAMING, AMD 5600X, Corsair Vengeance DDR4 3600MHz 32GB, MSI GeForce RTX 3060 Ti GAMING X 8GB, Cooler Master MasterLiquid Lite 240 AIO, MASTERBOX NR200, WD Blue SN550 1TB, 2x 250 GB SSD, Xiaomi Mi Curved 3440 x 1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YellowZombie:

Om den inte kommer med högre upplösning känns den inte intressant. För att tävla med ux31 bör den ju ha 1600x900 "minst". Sen måste denna vara gedigen för att ens vara ett alternativ. Önskar Acer all lycka och hoppas den kommer helt felfri.

Personligen hade jag hellre sett att de hade en lägre upplösning, typ 1440x990 eller 1200x800, och satsar på bättre paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Ser riktigt fin men en lucka vid gångjärnen lät inte alls bra. Jag fattar inte riktigt hur det kommer se ut, är det på baksidan kanske det kan funka men känns svårt att få till det bra på baksidan när du har den typen av dator som en ultrabook är (ultratunn och inte med en stor kant där bak), är det på framsidan så är det ju helt värdelöst av dvs anledningar bl.a. kommer man inte kunna använda datorn stängd, sladdar & enheter kommer hamna i vägen för tangentbordet och skärmen. .

Här finns fler bilder på den. http://www.engadget.com/photos/acer-aspire-s5-hands-on/#47233...
Det är kanske inte så tydligt, men där visas iallafall baksidan på den med portarna som syns när man väl öppnat luckan, tror jag.
Datorn verkar annars jekla tunn.

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Personligen hade jag hellre sett att de hade en lägre upplösning, typ 1440x990 eller 1200x800, och satsar på bättre paneler.

1280x800 är i lägsta laget för en 13" men annars håller jag helt med dig. Hellre en bra 1440x990 med bra färger, svarta och vinklar än en 1920x1200 med extrem dirthering, clouding eller kassa vinklar.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Så om thunderbolt klarar upp till 10gb/s borde det gå och köra externt grafikort right?

Är lite inne på samma tanke... Kanske blir läge att testa ideen med en breakoutbox på samma sätt som man försökte med i mitten på nittiotalet med extern extra cpu och hdd... Då via pcmcia förstås...

Tänk er att ha en ultrabook som när man kommer hem eller till kontoret kan dockas och vips få dual cpu och grafikkort som är bra och inte behöva synca filer till höger och vänster...

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabbe72:

Är lite inne på samma tanke... Kanske blir läge att testa ideen med en breakoutbox på samma sätt som man försökte med i mitten på nittiotalet med extern extra cpu och hdd... Då via pcmcia förstås...

Tänk er att ha en ultrabook som när man kommer hem eller till kontoret kan dockas och vips få dual cpu och grafikkort som är bra och inte behöva synca filer till höger och vänster...

Sony har någon modell med extern grafikkort via Thunderbolt.

Permalänk
Medlem

Mummsigt

Permalänk
Medlem

Ser ut som att man måste fälla ner luckan jämt? Verkar vara utblås där bak..

Kan vara en värdig ersättare för min Macbook Pro, med någon dist av GNU/Linux. Viktigast är att touchpaden lever upp till samma standard som Apples gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Sony har någon modell med extern grafikkort via Thunderbolt.

som går lös på 30k ;/

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

Ser riktigt trevlig ut.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2012/01/tmo2012...

Anslutningen längst till höger, är det något magsafeliknande? Kul att se det på en ultrabook isåfall!

Permalänk

Ingen LAN-port, vad tänker de på, WLAN finns inte överallt, hur ska man komma åt internet utan en LAN-port på dessa ställen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lordmetroid:

Ingen LAN-port, vad tänker de på, WLAN finns inte överallt, hur ska man komma åt internet utan en LAN-port på dessa ställen...

Ehm, det är en ultrabook. 90% av dom har inte en ethernetport för det är bara onödigt och gör den onödigt fet. Hellre att man har fler USB-portar eller något. Exakt var vill du använda en ultrabook där WLAN inte finns men LAN-port finns? Inte så jättemånga ställen skulle jag tro. Men, tja, är man tvungen kan man bara ta fram sin USB-ethernetadapter, vilket brukar säljas som tillbehör(t.ex MBA) eller vara inkluderat (t.ex Zenbook).

Permalänk
Skrivet av Zurgol:

http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2012/01/tmo2012...

Anslutningen längst till höger, är det något magsafeliknande? Kul att se det på en ultrabook isåfall!

Ser ju så ut, undrar om de har licens, eller hittat något sätt att gå runt patentet. Men det är ju verkligen något som skulle behövas på typ alla bärbara datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lordmetroid:

Ingen LAN-port, vad tänker de på, WLAN finns inte överallt, hur ska man komma åt internet utan en LAN-port på dessa ställen...

USB to Ethernet kanske?
Lite meckigare men mycket smidigare än den externa optiska läsare man måste ha med sig om man "alltid-ska-vara-redo"

Vissa har förmånen att sin Smartphone kan agera 3G-modem eller wifi-router annars...

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lordmetroid:

Ingen LAN-port, vad tänker de på, WLAN finns inte överallt, hur ska man komma åt internet utan en LAN-port på dessa ställen...

Jodå, den sitter bara integrerad i thunderbolt porten.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Så om thunderbolt klarar upp till 10gb/s borde det gå och köra externt grafikort right?

Jag vet inte om man behöver maxa minnesbandbredden på grafikkortet för att få max prestanda, men ett vanligt grafikkort har ju över 800Gb/s i minnesbandbredd, så det kan väl bli svårt att få ut max antar jag

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharpless:

Ser ju så ut, undrar om de har licens, eller hittat något sätt att gå runt patentet. Men det är ju verkligen något som skulle behövas på typ alla bärbara datorer.

Äpples exklusivitet löpte ut i slutet av förra året, tror jag att det var.

Permalänk
Medlem

DIY eGPU till thunderbolt är på väg, de som tagit fram det till expresscard samt mPCI håller på för fullt. Kan hoppas det är färdigt lagom till sommaren och att fler laptops och ultrabooks har thunderbolt då. Ultrabook ett gtx 460 eller bättre med 10gbps, ja tack!

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

Jag vet inte om man behöver maxa minnesbandbredden på grafikkortet för att få max prestanda, men ett vanligt grafikkort har ju över 800Gb/s i minnesbandbredd, så det kan väl bli svårt att få ut max antar jag

Detta är ju dock mellan GPU och dess minne och länken mellan grafikkort och CPU/RAM behöver ju därför inte vara lika snabb.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arion:

Detta är ju dock mellan GPU och dess minne och länken mellan grafikkort och CPU/RAM behöver ju därför inte vara lika snabb.

Sant, men tror fortfarande att det blir svårt att få ut max prestanda om man bara har 10Gb/s mellan kortet och CPU

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av C4B12:

Vet inte riktigt varför men har aldrig gillat Acers laptops.

Jag håller med. Min personliga erfarenhet är att vad gäller stationär kan man köpa vilket skräp som helst och bara byta ut till tyst kylning och kombinera med en bra skärm så har du en bra dator.

Medan till bärbara är det bättre att satsa på kvalitet eftersom byggkvaliten är så viktig där. De Acers jag testat har kännts som leksaker. Verkligen inget jag skulle vilja använda.

Permalänk
Medlem

Jag väntar hellre tills att det kommer en dator med Ivy Bridge CPU + detta Thunderbolt.
T.ex. Jag gillade verkligen ASUS ultrabook, men det är för tidigt att köpa, speciellt nu när denna teknologi kommer ingående.