Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Hej igen,

Tyvärr har vi stött på ett problem även med version 27 av mjukvaran till Netgear CG3100 och avvaktar just nu med vidare utrullning av den. Ber om ursäkt för detta och lovar att återkomma med mer info så fort vi kan.

Hälsningar,
Ola Eriksson
Com Hem

Har precis fått V0027. Berör det nya problemet i version 27 också NAT?

Mvh

Visa signatur

~$ Plattformsagnostiker

Permalänk
Medlem

Jag fick också v27 nyss, drog igång nat och det verkade fungera bra. Men när jag drog igång wlanet så går det inte att surfa på wlan anknuta datorer/telefoner, dock pinga. Kanske är v27 som har me wlanet att göra eller så är det mitt modem som är . . .

Permalänk
Tele2
Skrivet av fb0r:

Har precis fått V0027. Berör det nya problemet i version 27 också NAT?

Mvh

Nej, det nya problemet innebär att modemet kan låsa sig helt. De som redan fått v27 kommer att rullas tillbaka till v26 då problemet i v27 är mer allvarligt.

Hälsningar,
Ola Eriksson
Com Hem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Nej, det nya problemet innebär att modemet kan låsa sig helt. De som redan fått v27 kommer att rullas tillbaka till v26 då problemet i v27 är mer allvarligt.

Hälsningar,
Ola Eriksson
Com Hem

Ok, tackar för info. Är föregående version 26 redan utrullad i nätet eller kommer det ytterligare besked när det har skett?

Visa signatur

~$ Plattformsagnostiker

Permalänk
Medlem

Jag har det härliga problemet att on demand boxen sänker mitt internet till och från. Så nu får man välja om man vill kolla på tv eller internetta. Om andra har problem med att de helt plötsligt får typ 2kms i ping och har on demand boxen, testa o dra strömmen till den och starta om cg3100.

Visa signatur

P8P67WS Revolution B3/2600K@4,4GHZ/16GB CMX8GX3M2A2000C9/2xGTX580 DirectCUII/4xCorsair 90G Force/AX1200W
/BenQ XL2410T/3d Vision

Permalänk
Medlem
Skrivet av fb0r:

Ok, tackar för info. Är föregående version 26 redan utrullad i nätet eller kommer det ytterligare besked när det har skett?

Som svar på min egen fråga kan jag konstatera att efter en omstart dök föregående version (26) upp i modemet igen. Snabbt jobbat!

Visa signatur

~$ Plattformsagnostiker

Permalänk
Medlem

jag har v27 har inga problem med modemet

Permalänk
Medlem

Jag har verken 26 eller 27 jag ligger kvar på 23. I vilka delar av sverige har ni rullat ut dom?

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Tele2
Skrivet av Flash01:

Jag har verken 26 eller 27 jag ligger kvar på 23. I vilka delar av sverige har ni rullat ut dom?

v.26 har rullats ut till södra Sverige.

MVH
Patrick Norberg
Com Hem AB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

slackr

Plats: Skaune = Skåne? Du borde i så fall ha fått v27 sedan igår om du startat om modemet och då finns inget känt fel. Starta om modemet och testa.

Ligger på 26 än, kanske hade fått 27 och blev tillbakarullad igår för allt var uppe på hemmafronten igår men mina portforwards (som ligger kvar i config) fungerar inte... Tyst i lurarna idag igen.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Hej igen,

Tyvärr har vi stött på ett problem även med version 27 av mjukvaran till Netgear CG3100 och avvaktar just nu med vidare utrullning av den. Ber om ursäkt för detta och lovar att återkomma med mer info så fort vi kan.

Hälsningar,
Ola Eriksson
Com Hem

Netgear... the never ending story Om man inte räknar CRCfelet på v26 så verkar den ju klart stabilare än v23 åtminstonde. Surt för dom i övriga sverige som får vänta med v23 ända tills södra sverige fått "v28" eller vad den kommer heta. Nåväl, bättre än en helt ofungerande uppkoppling.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Har också blivit rullad till v26, men har fått ett annat problem.
Jag kör trådlöst och har alltid haft NAT igång och legat på min maxhastighet, 24/1, men sedan igårkväll har något lurendrejeri traskat fram och gjort så att jag har max 1/0.13 med NAT igång. Har gjort flertalet omstarter för att se om det hjälper, men det har det ej. Utan NAT kan jag inte göra portinställningar som jag behöver(vad jag har förstått), och med en extern router som jag tillfälligt har lånat av grannen kommer jag upp i 16/0.6, vilket är uselt när jag har haft 24/1 fram tills igår.
Vad göra?
edit: ser att det nog är samma problem som fb0r har, men jag har ingen möjlighet att kräka ut pengar till en router, när det så vackert fungerade igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamlar:

Har också blivit rullad till v26, men har fått ett annat problem.
Jag kör trådlöst och har alltid haft NAT igång och legat på min maxhastighet, 24/1, men sedan igårkväll har något lurendrejeri traskat fram och gjort så att jag har max 1/0.13 med NAT igång. Har gjort flertalet omstarter för att se om det hjälper, men det har det ej. Utan NAT kan jag inte göra portinställningar som jag behöver(vad jag har förstått), och med en extern router som jag tillfälligt har lånat av grannen kommer jag upp i 16/0.6, vilket är uselt när jag har haft 24/1 fram tills igår.
Vad göra?
edit: ser att det nog är samma problem som fb0r har, men jag har ingen möjlighet att kräka ut pengar till en router, när det så vackert fungerade igår.

Hum men portinställningar behöver du väl inte göra utan NAT? Då går trafiken rätt igenom. Testat factoryresett? Modemet kanske fick krupp av upp och nedgraderingen?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Har läst en hel del i den här tråden sen jag, som många andra, började få problem med framförallt torrent-hastigheter.

Jag bor i Göteborg och vad jag kan förstå så är det främst här det är problem med torrent-hastigheterna, eller har jag missförstått det hela?

Jag har försökt hitta något mönster i det hela men kan inte se något. Ofta spelar det ingen roll om jag kör modemet med eller utan NAT. Spelar heller ingen roll om jag använder kabel eller kör via Wi-Fi. Tankarna har självklart varit att Com Hem stryper vissa trackers, men jag tror nog inte att så är fallet. Man borde troligtvis upptäckt något slags mönster om så varit fallet.

Att kontakta Com Hem's kundtjänst känns meningslöst i och med att de personer man får prata med på teknisk support inte har koll på någonting. Halva samtalstiden går åt till att personen i fråga sitter och chattar med någon som har lite mer koll. Kommunikationen verkar vara obefintlig då man oftast får svar som t.ex. "Ja just de, jag har för mig att jag hört något om problem med http:// nedladdningar".

Jag har varit en så kallad "combo kund" hos Com hem i 7 år och har i det stora hela stött på få problem. Därav har jag under en tid kunnat haft överseende med detta och tänkt att ge dem lite tid att lösa de hela. Men när de enda man gör är att skylla på att Netgear är långsamma och rekommenderar en att köpa en router, detta för att de inte klarar av att leverera de man egentligen är lovad, så förlorar man till slut tålamodet.

Löser Com hem inte detta problem snarast så tror jag man kommer förlora en hel del kunder. Är man som jag, lite mer "nördig" än normen och sitter med i en bostadsrättsstyrelse så blir det ganska naturligt att man börjar förhandla med andra företag och Com hem förlorar därmed inte bara ett hushåll, utan en hel bostadsrättsförening.

Jon

Permalänk

Jag förstår din frustration, worthingtoni.

Jag har också förstått att de flesta här anmärker på hastigheter med torrent. Jag tillhör inte den gruppen utan den gruppen som inte längre får någon hög hastighet i det trådlösa nätverket.
Efter uppdateringen från version 23 till version 26 har också CG3100 tappar fart i det trådlösa nätet. Med version 23 fick jag 300Mb/sek i det trådlösa och ut på nätet kunde jag surfa trådlöst med 75-80Mb/sek. Jag har 100/10-abonnemanget.
Nu kan jag i bästa fall komma upp i hastigheter på ca. 40Mb/sek på nätet. I det trådlösa har jag en hastighet på 130Mb/sek istället för de tidigare 300Mb/sek.

Comhem är helt inne på att det är fel på båda mina datorer med trådlöst nätverkskort liksom min särbos båda. Även hon har drabbats av detta. Vi båda drabbades av en sänkning från 300Mb/sek till 130Mb/sek i samma ögonblick som modemen uppdaterades till version 26.
Trots detta vidhåller Comhem att det är fel på 4 datorer på två olika ställen och inte fel på mjukvaran i version 26.
Eftersom det enbart är jag och min särbo som har problemet är det inget problem för Comhem.

Jag har provat att koppla bort NAT i modemet men jag får varken min router, en D-Link DIR-635 eller min särbos Jensen Air-link 89300 att prata med modemet och ut på internet. Jag skall göra ett försök till men sedan ger jag upp.
Comhem är informerade om att så snart jag startar min D-Link så ansluter mina datorer till den med hastigheten 300Mb/sek. Samma sak är det hemma hos min särbo, hennes datorer kopplar direkt till Jensen-routern med hastigheten 300Mb/sek.
Trots detta faktum är det INGET fel på CG3100 beträffande den trådlösa funktionen. Den är som den skall, enligt Comhem.

Jag och min särbo betalar bara runt 10000 kronor om året till Comhem för de ComBo-tjänster vi köper. Vi är således små kunder, bara två stycken med problemet (ingen här på Sweclockers har rapporterat att de har liknande fel) och därför inga att bry sig om.
Liksom du har jag också blivit mycket otrevligt bemött av Comhems kundsupport. Det gäller inte alla men en del av dem behandlar mig som en fullkomlig idiot. Först när de förstår att jag besitter betydligt mer kunskap än vad de gör kan någon ibland bli lite mjukare.
Min särbo, som är mycket duktig med datorer men en kvinna som är strax över 50 år, behandlar de som om hon vore ett barn på 5 år.
Hon har flera gånger blivit ombedd att kontakta någon som kan lite om datorer.
Saken är den att hon ger support till sina vuxna barn sedan flera år tillbaka. När hennes idag vuxna barn säger till sina vänner, när de har problem, att de kan prata med sin mamma om hon kan hjälpa dem, tror deras vänner knappt sina öron.

Min särbo hade satt upp sitt trådlösa nätverk med Windows XP innan jag träffade henne. Det hade hon gjort själv och XP är inte det lättaste systemet att få datorer att prata med varandra i.
Trots detta faktum kan hon inte ringa Comhems support. Så snart hon gör det och lägger fram de problem hon har blir så så oförskämt bemött att hon lägger på, ringer upp mig och gråter. Då ringer jag Comhems support istället. Jag blir bättre bemött men fortfarande är det i de flesta fall någon som sätter sig på höga hästar.
Dessa hästar "hoppar" de av när de hör att jag inte är dum. Det gäller dock inte alla utan en del är rent ut sagt oförskämda.

Både jag och min särbo har börjat titta på andra leverantörer nu. Vi har fortfarande några avtal bundna men de löper ut om 6 månader. Då skall vi inte ha något bundet längre, vilket ger oss friheten att byta.
Vi är för små kunder för Comhem så våra problem är inga problem för dem. 10000 kronor om året är struntsummor för Comhem och inget som de tar allvarligt på. Det är som en droppe i havet för Comhem.

Marathonkillen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Tror jag väntar till på måndag och sen ringer. 25 är ju ändå ett lyft från 10Mb Brukar ta en extra dag här ute där jag bor också, tror de sorterar posten inne i Uppsala och sedan skickar ut till ytterområdena nästa dag, så det kanske dyker upp i slutet av veckan.

Hade varit bra med någon form av bekräftelse på att det skickat och när, istället för bara "Vi kommer skicka ett modem om vi tycker det behövs", som det typ stod när man uppgraderade.

Uppdatering: Ringde till kundtjänst och de hade inte ens skickat något modem... Så att så "automatiskt" var det.
Fast jag borde väl ha lärt mig vid det här laget att det enda som går automatiskt med Comhem är autogirot för att betala räkningarna.

Så om någon fler uppgraderar bredbandet direkt på hemsidan, ring samma dag och kolla så de verkligen skickat ut något modem, trots att det står att det ska ske automatiskt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av worthingtoni:

Har läst en hel del i den här tråden sen jag, som många andra, började få problem med framförallt torrent-hastigheter.

Jag bor i Göteborg och vad jag kan förstå så är det främst här det är problem med torrent-hastigheterna, eller har jag missförstått det hela?

Jag har försökt hitta något mönster i det hela men kan inte se något. Ofta spelar det ingen roll om jag kör modemet med eller utan NAT. Spelar heller ingen roll om jag använder kabel eller kör via Wi-Fi. Tankarna har självklart varit att Com Hem stryper vissa trackers, men jag tror nog inte att så är fallet. Man borde troligtvis upptäckt något slags mönster om så varit fallet.

Att kontakta Com Hem's kundtjänst känns meningslöst i och med att de personer man får prata med på teknisk support inte har koll på någonting. Halva samtalstiden går åt till att personen i fråga sitter och chattar med någon som har lite mer koll. Kommunikationen verkar vara obefintlig då man oftast får svar som t.ex. "Ja just de, jag har för mig att jag hört något om problem med http:// nedladdningar".

Jag har varit en så kallad "combo kund" hos Com hem i 7 år och har i det stora hela stött på få problem. Därav har jag under en tid kunnat haft överseende med detta och tänkt att ge dem lite tid att lösa de hela. Men när de enda man gör är att skylla på att Netgear är långsamma och rekommenderar en att köpa en router, detta för att de inte klarar av att leverera de man egentligen är lovad, så förlorar man till slut tålamodet.

Löser Com hem inte detta problem snarast så tror jag man kommer förlora en hel del kunder. Är man som jag, lite mer "nördig" än normen och sitter med i en bostadsrättsstyrelse så blir det ganska naturligt att man börjar förhandla med andra företag och Com hem förlorar därmed inte bara ett hushåll, utan en hel bostadsrättsförening.

Jon

Har inte comhem "tappat" "hela" Göteborg redan? "Framtidens" bestånd som byter till itux framgent måste täcka en stor del av deras kabel-nät i Göteborg. Liknande sker ju i Malmö alt Lund om jag inte missminner mig. Iofs får troligen comhem in pengar bakvägen pga att itux är nått typ av dotterbolag men de tappar en hel del slutkunder. Det är ju ett hyffsat fritt val av ip via itux. Nätproviderinkomsterna kommer de dock fortfarande åt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Det stämmer itux är dotterbolag till comhem.

http://www.itux.se/

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem

Kör comhem på halv eller full duplex?

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem

När jag skaffade mitt 50-100 mbit så hade jag nästan alltid 95-100 mbit vid bredbandstester, sen har det bara blviit långsammare och långsammare med tiden... Någon som har en aning om varför?

Mjukvaran jag har just nu är:
Software Version 3.9.21.8.V0023

Något känt fel på den?

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem

Det är samma här, har fått typ 40mb/sek på olika bredbandstester. Kör också V23.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk

får ut 6-7 mbit = betalar för 100mbit, hjälp !

när jag kör bredbandstestet får jag bara ut 6-7 mbits max 10, på sena nätter vid 02.00-04.00 går det derämot bättre då brukar jag få ett resultat på 100mbit ca, men sedan under dagen fram tills natten så går det trögt kmr aldrig över 7 mbits, datorn är helt ny köptes för 1 vecka sedan, modemet är en netgear cg3000, tacksam för svar .

Permalänk
Medlem

Någon som får smaka på samma behandling?

Många av områdets comhem-kunder förlorar sin uppkoppling ett par gånger i veckan, det kan variera. Det varierar också hur länge det är nere. Jag har säkert ringt Comhem 50 gånger det senaste året, där det ska ha undersökts och lösts. De säger att det ska vara löst, varpå skiten krånglar några dagar senare.

Jag vet inte om det hänger nån comhem-kille här, men om så är fallet; vad fan ska jag ta mig till?

Ringa funkar uppenbarligen inte.

Permalänk
Medlem

Torrentproblem på hisingen igen ;/

Något är uppenbarligen fel hos er (com-hem) dags att titta över kanske?

Permalänk
Medlem

Finns det hopp får Com Hem boxar i verkliga livet (utanför Com Hems diktatur)

Såg idag en annons om ett konkursbo med ComHem boxar, hyffsat färska grejjer verkar det som, till ett bra pris (budet är förnärvarande 7000Kr) , totalt 58 boxar enligt nedan:

12 st Samsung DCB-B270Z
9 st Samsung DCB-P770Z
22 st Motorola VIP1920
1 st Samsung DCB-P850Z
11 st Humax CXHD-5000C
3 st Humax HD PVR-1000C

Frågan är, kan man nyttja dessa till något annat än Com Hem? jag vet en som har en Humax box och den verkar jäkligt kompetent, men den är nerlåst och begränsad till deras tjänster vilket suger, men kan med med typ moddat firmware och lite meck få till dessa så de kan användas på riktigt?
Vilka av dessa är enligt er erfarenhet de bästa och vilka kan man lika gärna vara utan?

Med vänliga hälsningar,
Traste

Permalänk
Medlem

Efter att skummat igenom den här tråden och ser att en del klagar på dålig sprutt i Comhem's nät så tänkte jag dela med mig lite av vad jag upplever. I lite drygt 4 veckors tid har jag märkt att nånting inte står riktigt rätt till i Comhem's nät. Problemet yttrar sig genom att man inte får tillgång till önskad bandbredd under peak hours, dvs. vardagar 18-00:00 samt helger.

TL;DR
Nånting är knas med TCP-protokollet i Comhem's nät. UDP flyter på hur fint som helst.

Felanmälan
NTT_2478355

Var
Göteborg / Högsbo - Knutpunkt Änggården?

Abonnemang
XXL 100Mbit

Lokalt nät
Netgear CG3100 -> Cisco ASA 5505 -> Netgear FS105

CG3100 firmware

Jag har inte haft några direkta problem till följd av fel i mjukvaran (däremot ev. indirekta). Problemet upptäcktes med v0023 och jag har sedan dess haft både v0026 och v0027 för att nu häromdagen igen rullas tillbaka till v0026.

NAT är avstängt i Comhem's kabelmodem CG3100 då jag använder egen brandvägg, och då WAN-interfacet i ASA'n är 100Mbit så anser jag mig nöjd om jag får tillgång till >90Mbit/s.

Då jag märkt att man inte riktigt kan lita på Bredbandkollens siffror så använder jag mig primärt av iperf från en server som står utanför Comhem's nät och som kan skicka 100Mbit/s. Samtliga tester från BBkollen har gjorts med 5 trådar. Från iperf-servern så kör jag 15 trådar för att mäta TCP. Detta för att med säkerhet trycka maximalt.

Om TCP och UDP kan lite snabbt nämnas att TCP är i princip uteslutande det transportprotokollet DU använder dig utav när du surfar, mailar, fildelar etc. UDP, till skillnad från TCP, är inte felsäkert och används tex. när man streamar video och musik. Kort sagt kan man säga att med UDP så kan man trycka så mycket data som tyget håller men det finns ingen inbyggd mekanism som korrigerar paketfel.

Mätdata ifrån de två senaste dagarna. Samtliga siffror är angivna i Mbit/s

Torsdag 6 okt

kl 13:20
BBkollen = 90 ner / 11 upp
iperf TCP = 94 ner
iperf UDP = 95 ner

kl 16:45
BBkollen = 44 ner / 11 upp
iperf TCP = 78 ner
iperf UDP = 95 ner

kl 18:30
BBkollen = 31 ner / 10 upp
iperf TCP = 49 ner
iperf UDP = 95 ner

Fredag 7 okt

kl 10:40
BBkollen = 90 ner / 11 upp
iperf TCP = 94 ner
iperf UDP = 95 ner

kl 17:00
BBkollen = 65 ner / 11 upp
iperf TCP = 80 ner
iperf UDP = 95 ner

kl 19:30
BBkollen = 41 ner / 10 upp
iperf TCP = 63 ner
iperf UDP = 95 ner

Söndag 9 okt

kl 19:40
BBkollen = 18 ner / 9 upp
iperf TCP = 19 ner
iperf UDP = 93 ner

Summering
Upp-hastigheten är det inget fel på. Ner, dvs. från Internet till mig finns det däremot en del att säga om. Direkt så ser man att BBkollen inte ger tillförlitlig mätdata. Trolig anledning till detta är, i mitt fall, att Göteborgs referensservrar säkert har en del last på sig. Detta resluterar i att man får bättre siffror från annat håll. Detta visas genom att jämföra siffrorna från "BBkollen" och "iperf TCP". Skillnaden mellan att köra 15 trådar iperf eller 5 trådar från BBkollen tycker jag inte borde spela så stor roll om det funnits luft i deras kablar...

Lösning?
Hur som helst, det intressanta är att man får full sprutt när man kör UDP och den springande punkten är ju varför. Ett tänkbart svar till detta är att mjukvarufelet i v0026 (CRC-fel vid TCP) ifrån alla de som kör CG3100 med NAT påslaget gör att vi andra också blir lidande pga att någon av Comhem's utrustning går på knäna pga alla omsändningar. Problemet isf kan bero på att någon låda hos Comhem inte klarar av att hantera alla de extra sessioner som dessa omsändningar genererar. Problemet i sin helhelt borde sådeles då lösas så snart Netgear plockat fram en mjukvara som löser att CRC-fel uppstår i CG3100-modemet.

- edit -
Lade till mätdata för idag Söndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindvall:

När jag skaffade mitt 50-100 mbit så hade jag nästan alltid 95-100 mbit vid bredbandstester, sen har det bara blviit långsammare och långsammare med tiden... Någon som har en aning om varför?

Mjukvaran jag har just nu är:
Software Version 3.9.21.8.V0023

Något känt fel på den?

Inget som ska orsaka problem med hastigheten i mjukvaran vad ja vet. Får du aldrig ut optimala värden dvs inte heller på dag/morgon bör det vara något individuellt fel hos dig dvs inställningar i dator, modemfel osv. Fungerar det vissa tider kan det mycket väl ha med kapaciteten att göra och det enda man kan göra då är att felanmäla till comhem. Sedan kan man tyvärr inte räkna med någon snabb åtgärd. Kapacitetsproblem tar lång tid för comhem att korrigera. Det har inte med comhem direkt att göra utan hur tekniken är uppbyggd. Till viss del beror fler kapacitetsproblem säkerligen på att många tecknar 200mbit.

Man bör dock inte blålita på bredbandskollen. Man kan testa www.speedtest.net och köra avancerat test med 5 trådar på bredbandskollen för att utesluta problem på deras mätserversida. Fungerar det på ett ställe men inte ett annat så är det snarare testservern som är överbelastad.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Inget som ska orsaka problem med hastigheten i mjukvaran vad ja vet. Får du aldrig ut optimala värden dvs inte heller på dag/morgon bör det vara något individuellt fel hos dig dvs inställningar i dator, modemfel osv. Fungerar det vissa tider kan det mycket väl ha med kapaciteten att göra och det enda man kan göra då är att felanmäla till comhem. Sedan kan man tyvärr inte räkna med någon snabb åtgärd. Kapacitetsproblem tar lång tid för comhem att korrigera. Det har inte med comhem direkt att göra utan hur tekniken är uppbyggd. Till viss del beror fler kapacitetsproblem säkerligen på att många tecknar 200mbit.

Man bör dock inte blålita på bredbandskollen. Man kan testa www.speedtest.net och köra avancerat test med 5 trådar på bredbandskollen för att utesluta problem på deras mätserversida. Fungerar det på ett ställe men inte ett annat så är det snarare testservern som är överbelastad.

Provat både Speedtest och bredbandskollen vid olika tider och visst går det upp och ner 10-20 mbit men aldrig upp mot hundra som det gjorde tidigare. Sitter själv på en bredbandssupport så inställningar i dator och annat har jag koll på.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Jag förstår din frustration, worthingtoni.
...
Efter uppdateringen från version 23 till version 26 har också CG3100 tappar fart i det trådlösa nätet. Med version 23 fick jag 300MBit/sek i det trådlösa och ut på nätet kunde jag surfa trådlöst med 75-80Mb/sek. Jag har 100/10-abonnemanget.
Nu kan jag i bästa fall komma upp i hastigheter på ca. 40Mb/sek på nätet. I det trådlösa har jag en hastighet på 130Mb/sek istället för de tidigare 300Mb/sek.

Comhem är helt inne på att det är fel på båda mina datorer med trådlöst nätverkskort liksom min särbos båda. Även hon har drabbats av detta. Vi båda drabbades av en sänkning från 300Mb/sek till 130Mb/sek i samma ögonblick som modemen uppdaterades till version 26.
Trots detta vidhåller Comhem att det är fel på 4 datorer på två olika ställen och inte fel på mjukvaran i version 26.
Eftersom det enbart är jag och min särbo som har problemet är det inget problem för Comhem.
...

Misstänker att det handlar om att Netgear justerat hur den inbyggda trådlösa routerprogramvaran hanterar channel bonding, dvs trådlös kommunikation via två wifikanaler med wireless n, i v26/27. En trådlös länkhastighet på 300 MBit/sek är ju endast möjligt att uppnå om man aktiverar channel bonding och de flesta (väluppfostrade) trådlösa routrar deaktiverar per automatik channel bonding (ofta trots att man aktiverat channel bonding i routerkonfigurationen) om det finns andra trådlösa nätverk i närheten som påverkar eller kan störas ut genom interferens. När channel bonding inte funkar pga störningar och routern återgår till endast en wifikanal får man max 130-150 MBit/sek i länkhastighet. Kanske har man justerat upp känsligheten lite grann för när Netgears routerprogramvara automatiskt stänger av channel bonding eller så har den funktionen blivit buggad på nåt vis?

Får själv inte min externa router (Cisco E4200) att köra på 40 MHz och channel bonding i 2,4 GHz-spektrumet trots att jag aktiverat det eftersom jag har massor med andra trådlösa nätverk (vanligtvis runt 15 st) i närheten som påverkar och stör ut radiomottagningen. På 5 GHz med 802.11n (vilket inte Netgear CG3100 klarar av eftersom det inte har trådlöst dual band för både 2,4 och 5 GHz wifi) funkar det däremot utmärkt att köra trådlöst via två kopplade wifikanaler eftersom det bara finns ett annat trådlöst nätverk på 5 GHz och det har dessutom mycket svag signal. Därav mitt önskemål om att Comhem kanske skulle börja erbjuda modem/routrar med trådlöst dual band till de som har de snabbaste abonnemangen. Får via 5 GHz och 802.11n ut 300 Mbit/sek i länkhastighet och mellan 75 och 90 MBit/sek trådlöst mot internet beroende på tid på dygnet och övriga radiostörningar.

Enligt mina erfarenheter är trådlöst inte alls pålitligt om man vill ha höga upp- och nerhastigheter (speciellt inte på 2,4 GHz som är så sjukt trångt med alla wifinätverk, bluetooth mm som trängs där nu när alla börjat skaffa sig trådlösa modem, möss mm.) Vill man ha pålitlig uppkoppling mellan datorn och modemet/routern så är det enligt min erfarenhet trådat eller 5 GHz wifi som gäller.

-fb0r

Visa signatur

~$ Plattformsagnostiker

Permalänk
Medlem

Verkar ruskigt ostabilt nu ikväll alltså... Linan går upp och ner hela tiden, lika med telefon...

Bor i norra Västmanland nästan på gränsen till Dalarna.

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit