Debian + Alsa + ALC892 + SPDIF = fail

Permalänk
Medlem

Debian + Alsa + ALC892 + SPDIF = fail

Hej hej
Jag tror att jag har problem med mitt ljudkort. Det är ett inbyggt ALC892 på ett GA-H55N-USB3.

Vanligtvis brukar jag installera alsa, köra alsaconf, sen alsamixer, installera ljuduppspelningsprogram och så fungerar det. Dock verkar inte alsaconf finnas längre (locate alsaconf och whereis alsaconf hittade inget), inte ens efter att ha installerat om alsa-utils fanns det. Dock kom det ljud ändå, men bara analogt ljud ur 3,5mm-jacket.

Jag vill ha SPDIF ut och i alsamixer ser jag Master och SPDIF (som har två lägen, 00 eller MM (mute)). Med tanke på att det finns 7.1-ljud + SPDIF-ut + extra hörlur- och mikrofonjack så känns det som om det borde finnas fler kanaler i alsamixer och därför tror jag att ngt är knas.

Efter att ha googlat och grävt lite så märkte jag att jag inte var den enda som hade problem, med skillnaden att jag inte vet exakt vad som är mitt problem. Dock hittade jag drivrutiner från Realtek här, som dock inte gör ngn skillnad när jag har installerat dem. Det skulle kunna bero på att sista raden som skrivs ut är ngt i stil med "./install 48: alsaconf. command not found".

Jag har också kört kommandona på denna sida: http://alsa.opensrc.org/Hda

Det lyser inget om SPDIF-kabeln.

Ngra förslag hur jag kan gå vidare?
Jag kör Debian 6.0.1.
Här är lite utputt, säg till om mer behövs:

root@Bruna:~# uname -a
Linux Bruna 2.6.32-5-amd64 #1 SMP Mon Mar 7 21:35:22 UTC 2011 x86_64 GNU/Linux

root@Bruna:~# aplay -l
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: Intel [HDA Intel], device 0: HDA Generic [HDA Generic]
Subdevices: 0/1
Subdevice #0: subdevice #0
card 0: Intel [HDA Intel], device 3: INTEL HDMI [INTEL HDMI]
Subdevices: 1/1
Subdevice #0: subdevice #0

root@Bruna:~# cat /proc/asound/version
Advanced Linux Sound Architecture Driver Version 1.0.21.

root@Bruna:~# head -n 1 /proc/asound/card*/codec#*
==> /proc/asound/card0/codec#2 <==
Codec: Realtek ID 892

==> /proc/asound/card0/codec#3 <==
Codec: Intel G45 DEVIBX